Dabar populiaru
Publikuota: 2015 sausio 28d. 09:10

Žiemą vairuoti reikia ir akimis

Sniegas
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr. / Sniegas

Nenumaldomai artėjant didžiausiam metuose žiemos festivaliui „Halls Winter Rally 2015“, lenktynėms besiruošiantys sportininkai aktyviai prisideda prie varžybų organizatorių iniciatyvos „Mes už saugų kelią!“. Žadėdami savo važiavimu snieguotose trasose pakerėti tūkstantines žiūrovų minias, ralio meistrai ragina vairuotojus keliuose elgtis saugiai ir tolerantiškai.

Ralio trasose, kaip įprastai, tikimasi sulaukti daug sniego ir ledo. Sportinės automobilių padangos su šimtais dyglių ant apledėjusios kelio dangos suteikia geriausią sukibimą ir leidžia išvystyti milžiniškus greičius. Tuo metu kasdieniuose keliuose lenktynininkai stengiasi sportišką vairavimą palikti nuošalyje, o savo pavyzdžiu ragina sekti ir kitus vairuotojus.

Jau ne vienus metus televizijos eteryje įžymybėms patarinėjantis daugkartinis Lietuvos ralio čempionas Vytautas Švedas savo patirtimi apie saugų vairavimą dalijasi ir su artėjančio žiemos ralio svečiais. Pasak jo, pirmiausia vairuotojai privalo suprasti, kad žiemos keliai, lyginant su kitais sezonais, pasižymi kur kas didesne įvairove – nuo sausos ar šlapios dangos iki padengtos sniegu ir net plikledžiu. Atitinkamai pagal kiekvieną iš jų reikia gebėti jausti automobilio „elgesį“ bei jį valdyti. 

Didžiąją metų dalį sausais keliais važinėjantys vairuotojai tokius elementarius dalykus pamiršta ir dėl to vis užtrunka pratindamiesi prie žiemiškų sąlygų. Daugelis stokoja įgūdžių slidžiame kelyje ir neretai pervertina savo jėgas prie vairo. Ypatingai svarbu mokėti pajausti, kada automobilis dar tik pradeda slysti. Jei tai pastebėsime per vėlai, situacija gali būti nepavydėtina.

„Visuomet pabrėžiu, kad vairavime svarbiausia yra dėmesio koncentracija ir jautrumas – tai gebėjimas kuo tiksliau jausti kelią ir automobilį. Žiemą ši savybė tampa keleriopai svarbesnė. Kiekvienas vairuotojo judesys, atliktas neteisingai arba netinkamu metu bei netinkamoje vietoje, provokuoja automobilio slydimą, – žiemiško vairavimo instrukcijomis dalijasi V. Švedas. – Staigus stabdymas arba per staigi akceleracija atitinkamai verčia ratus čiuožti ar prasisukti vietoje. Šitaip keliamas pavojus ir kitiems eismo dalyviams, nes kelio atkarpa taps dar slidesnė. Tai nuolat pastebime miestų gatvėse prie sankryžų. Tiek greitėti, tiek ir stabdyti reikia stengtis tolygiai, neužblokuojant ratų ir neleidžiant jiems slysti ar suktis vietoje.“

Jei tik yra galimybė, ekstremalesniam stabdymui rinkimės kelio lopinėlį, kur daugiau sniego, o dar geriau, kur paberta smėlio ar matyti asfaltas

Naujesni automobiliai aprūpinti įvairiomis elektroninėmis saugos sistemomis, bet žmogiškasis faktorius vis tiek išlieka svarbus. Anot pašnekovo, slidžiame kelyje dešinė koja turi veikti kuo jautriau ir stabdžio pedalą spausti švelniai. Esą toks stabdymas iki suveikiant stabdžių antiblokavimo sistemai (ABS) laikomas efektyviausiu.

„Rinkdamiesi tašką, kur norime sustoti, privalome įvertinti kelio dangos ypatumus iki tos vietos. Taigi reikia visuomet, o ypač žiemą, stengtis vairuoti ir akimis, nes jos yra mūsų vienas didžiausių pagalbininkų kelyje. Jei tik yra galimybė, ekstremalesniam stabdymui rinkimės kelio lopinėlį, kur daugiau sniego, o dar geriau, kur paberta smėlio ar matyti asfaltas. Net ir menkiausia smulkmena gali padėti išsigelbėti nuo eismo nelaimės“, – pasakoja daugiau kaip 15 metų autosporte praleidęs V. Švedas.

Vienas esminių žiemiško važiavimo pagrindų – tikslus darbas vairu. Esant slidžiai kelio dangai, jį sukti reikia lėtai ir atsakingai. Antraip pernelyg įsismarkavęs vairuotojas gali pasijusti „keleiviu prie vairo“ ir nuslysti į priešingą eismo juostą ar atsidurti pakelės griovyje.

Pajutus posūkyje slystantį automobilio priekį, V. Švedas pataria vairą atsukti atgal ir pakoreguoti automobilio važiavimo trajektoriją: „Priekinė transporto priemonės dalis dažniausiai slysta dėl pernelyg smarkiai nuspausto akceleratoriaus pedalo ir per daug susukto vairo. Vadinasi, reikia sugrąžinti svorio centrą į priekinę ratų ašį. Tam užtenka jautriai atleisti greičio pedalą ir pakoreguoti vairo padėtį suktelint jį į posūkiui priešingą pusę. Visa tai teisingai atlikus, automobilis vėl atgaus ratų sukibimą su kelio danga ir vairuotojas galės toliau palengva kontroliuoti važiavimo kryptį. Bandymai „prievartauti“ slystantį automobilį dar smakiau pasukant vairą posūkio kryptimi tikrai neduos naudos. Reikia nebijoti atlikti priešingą veiksmą.“

Pašnekovas pripažįsta, kad popieriuje išdėstyta teorija vis dėlto neprilygsta praktikai. Kiekvienas vairuotojas turėtų pažinti savo ir automobilio galimybes ant slidžios kelio dangos, bet nieku gyvu nevalia to bandyti visuomeninio naudojimo keliuose. Vairavimo pamokoms skirtos tam pritaikytos aikštelės, o gatvėse privalu paisyti savo ir kitų eismo dalyvių saugumo.

„Kartais juokaujama, esą kelininkus žiema vis užklumpa netikėtai, tačiau turime pripažinti, kad mus pačius, vairuotojus, slidūs keliai kone kasmet pričiumpa tam visai nenusiteikus. Taigi išties pravartu būtų kasmet prisiminti, pakartoti ir vis gerinti saugaus vairavimo įgūdžius, nes tobulumui ribų nėra. Tikiuosi, kad ir šie patarimai padės vairuotojams net slidžiais keliais sėkmingai pasiekti savo kelionių tikslus“, – sako V. Švedas, primindamas sausio 30-31 dienomis vyksiančio „Halls Winter Rally“ festivalio šūkį: „Mes už saugų kelią!“.

Tokią saugaus eismo iniciatyvą palaiko ir susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius, atkreipdamas dėmesį, kad gatvės – susisiekimui, bet ne lenktynėms: „Neabejoju, kad lenktynininkai daro didelę įtaką visiems mūsų vairuotojams, tačiau kasdienos kelių eisme veikia kiti dėsniai. Nereikėtų pamiršti, kad miestų gatvės ar užmiesčių magistralės nėra lenktynių trasos, todėl be atodairos lenkti kitas transporto priemones labai pavojinga. Visada džiaugiuosi sportininkais, kurie siekia užsibrėžtų tikslų ir ragina visada vairuoti saugiai, primindami, kad lenktynės galimos tik trasoje, kai vairuoja profesionalai.“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Aktualu

Rusijos teisėjų vadas pasvarstė apie netobulą Konstituciją: ką rezga Vladimiras Putinas?

Aktualu

Protestų Ingušijoje dalyviai sako nusivylę Kremliumi ir žada gintis „plikomis rankomis“

Vardai

Mindaugas Kuzminskas patvirtino – skiriasi su žmona Egle: „Aš norėjau šeimos ir vaikų“

24sek

Šaras po pergalės – apie naujoką kosmose, P.Jankūno formą ir žvėrį T.Walkupą

Aktualu

Seksualiai Švėkšnoje išnaudotos merginos trokšta kurti ir mylėti, bet turi mokytis gyventi

„Ginčas“ dėl meilės „Žalgiriui“: kurie žaidėjai nepateisina Šaro lūkesčių?

Aktualu

Panevėžyje BMW nesuvaldęs „klevo lapas“ sumaitojo stovėjusį „Nissan“

Interviu Vardai

I.Launikonytė: apie metų skirtumo nepaisančią meilę V.Kovaliovui, išvaizdos pokyčius ir muzikos terapiją

Interviu Kultūra

Berlyno kino festivalio programos konsultantas W.Speckas: kinas yra politiškas menas

24sek

Naujokas liko ant suolo – Kauno „Žalgiris“ vos neprisižaidė su „Dzūkija“

Gyvenimas

Dosnus klientas padavėjai paliko 10 tūkst. JAV dolerių arbatpinigių

Sportas

Po įvarčio į savus vartus „Arsenal“ išgelbėjo fantastiškas 5 minučių dublis

Gyvenimas

Valstybė nusprendė geriau už Valentiną žinanti, kuo jai gydytis: moteris jaučiasi bandomuoju triušiu

Aktualu

TS-LKD prezidentiniuose debatuose V.Ušackas dūrė: „Partijos vadovybė pasirinkusi Ingridą“

Aktualu

Nepilnamečių pataisos namų direktorius – atvirai apie tai, kas dedasi „vaikų kalėjime“

Verslas

Mirė vienas „United Colors of Benetton“ įkūrėjų Gilberto Benettonas

Vardai

Milžinas ir coliukė: kalnu pramintas „Sostų karų“ aktorius vedė savo mylimąją

Gyvenimas

Translyčių menstruacijos: vyrai, kurie serga mėnesinėmis, ir moterys, kurios – ne

Aktualu

Tomas Viluckas: Skausminga istorija rašoma Ukrainoje

Verslas

R.Vainienė: kitų metų biudžetas serga

Naujienos

Aktualu

Rusijos teisėjų vadas pasvarstė apie netobulą Konstituciją: ką rezga Vladimiras Putinas?

Aktualu

Protestų Ingušijoje dalyviai sako nusivylę Kremliumi ir žada gintis „plikomis rankomis“

Vardai

Mindaugas Kuzminskas patvirtino – skiriasi su žmona Egle: „Aš norėjau šeimos ir vaikų“

24sek

Šaras po pergalės – apie naujoką kosmose, P.Jankūno formą ir žvėrį T.Walkupą

Aktualu

Tomas Viluckas: Skausminga istorija rašoma Ukrainoje

Verslas

R.Vainienė: kitų metų biudžetas serga

Aktualu

Prie Raguvos susidūrė du „Volkswagen“ – vienas nulėkė į namą

Pasaulis kišenėje

Unikali Lietuvos vieta, kurios turėtų pavydėti visa Europa

Aktualu

Ukmergės rajone atitvarus perskriejo ir ant stogo apvirto „Volkswagen“

Aktualu

Kauniečių šeimą išardė praeivio skambutis: atėmė vaikus dėl pliaukštelėjimo per ranką

15min recenzija Kultūra

MO startas: nuo dėmesio buMO iki nuoboduMO

Aktualu

Kelyje Panevėžys–Vilnius į atitvarus rėžėsi nesuvaldytas „Volkswagen“

Aktualu

A.Juozaičio politinio judėjimo pristatyme – kandidato grūmojimai neoliberalizmui

15min iš Berlyno Kultūra

Ką būtinai norėjo papasakoti Florianas Illiesas apie 1913-uosius

Aktualu

Maskva sako esanti pasirengusi bendradarbiauti su JAV dėl branduolinės sutarties

Gazas

Pristatė ateities technologiją – papildytos realybės projekcinį ekraną

Vardai

Dominyko Vaitiekūno mama: „Reikia užkirsti kelią viduramžius primenančių homoseksualių vaikų „gydymui“

Verslas

Paskutinė laida: „Small Planet Airlines“ sustabdė pilotų-kadetų mokymo programą

Aktualu

VMVT pareikalavo „Maisto banko“ nedalinti iš „Pontem“ pirktų vištienos konservų

Aktualu

Gausios ugniagesių pajėgos Kaune gesino buvusio Radijo fabriko sandėlį

Gera keliauti kartu

BALTIJOS MAISTO IR GĖRIMŲ PARODA „BAF“ 2018

Įkvėpk daugiau gyvenimo

Nacionalinis sveikatos egzaminas 2018

Parašykite atsiliepimą apie Gazas