Ką būtina žinoti prieš lipant į lėktuvą? Etiketo taisyklės, kurios išgelbės nuo gėdos

Artėja vasaros atostogų sezonas, o kartu – ir kelionės į saulėtus kraštus: nuo auksiniais paplūdimiais viliojančios Turkijos iki istoriniais atradimais stebinančios Graikijos. Ruošdamasi naujam sezonui, skrydžių bendrovė „Avion Express“ savo įgulai surengė kelionių etiketo mokymus su sertifikuota etiketo eksperte ir lektore Indre Sapagovaite-Briedeliene, tad bendrovė pranešime žiniasklaidai dalijasi šios etiketo specialistės įžvalgomis ir „Avion Express“ Orlaivio palydovų skyriaus vadovės Jelenos Darincevos patarimais, kokių klaidų vengti keliaujant lėktuvu.
Kokių etiketo taisyklių svarbu laikytis keliaujant lėktuvu?
Kokių etiketo taisyklių svarbu laikytis keliaujant lėktuvu? / Shutterstock ir „Avion Express“ nuotr. / „15min“ fotomontažas

Etiketas skrydžio pradžioje: ką svarbu žinoti?

Žengdami į lėktuvą, pasisveikinkite su įgula – jai svarbu užmegzti pirmąjį kontaktą ir pastebėti, kaip jaučiasi kiekvienas keleivis. Skrydyje galioja oro linijų taisyklės, todėl būtina jų laikytis ir gerbti skrydžių palydovus, kurie rūpinasi ne tik keleivių komfortu, bet ir jų sauga.

 „Avion Express“ nuotr. / „Avion Express“ lėktuvas
„Avion Express“ nuotr. / „Avion Express“ lėktuvas

„Pagrindinė skrydžių palydovų pareiga – užtikrinti keleiviams skrydžio saugą, todėl lėktuve susidariusias situacijas jie pirma vertina atsižvelgdami į saugos standartus“, – sako orlaivio palydovų skyriaus vadovė J.Darinceva.

Skrydyje galioja oro linijų taisyklės, todėl būtina jų laikytis.

Jeigu pastebėjote, kad daiktadėžė virš jūsų sėdynės užpildyta, o daiktai po sėdyne netelpa, kreipkitės į skrydžių palydovą – jis padės rasti daiktams kitą vietą.

Pasak etiketo ekspertės I.Sapagovaitės-Briedelienės, reikėtų atkreipti dėmesį, kokia eilės tvarka daiktai dedami į daiktadėžes: „Pirma padėkite lagaminą, o ant jo – smulkesnius daiktus ar sulankstytą švarką. Jeigu daiktadėžėje jau yra kito keleivio rūbai, lagaminą dėkite po jais, kad nesulamdytumėte“.

Reikėtų įvertinti ir tai, kad ne vietoje laikomi daiktai gali kelti pavojų. Evakuacijos metu svarbu greitai palikti orlaivį, todėl aplink neturėtų būti nieko, kas blokuotų avarinius išėjimus ar praėjimus tarp sėdynių. Netikėtos turbulencijos atveju nesaugiai padėti daiktai taip pat gali sužeisti keleivius.

 Asmeninio archyvo nuotr. / Indrė Sapagovaitė-Briedelienė, etiketo ekspertė ir lektorė
Asmeninio archyvo nuotr. / Indrė Sapagovaitė-Briedelienė, etiketo ekspertė ir lektorė

Kad neapsunkintumėte įgulos darbo, skrydyje atsižvelkite į aptarnavimui skirtą laiką.

„Atkreipkite dėmesį, ar neužstojate kelio prekių vežimėliui, pavyzdžiui, ilgiau šnekučiuodamiesi lėktuvo praėjime arba traukdami daiktus iš daiktadėžės. Rinkdamiesi užkandžius, parfumeriją, suvenyrus ar kitas prekes, neužlaikykite skrydžių palydovo. Nepamirškite, kad lėktuve yra ir kitų keleivių, kuriuos jis taip pat turi aptarnauti“, – pataria I.Sapagovaitė-Briedelienė.

Gerbkite kito asmeninę erdvę ir poilsį

Asmeninius daiktus skrydžio metu stenkitės laikyti taip, kad šie netrukdytų kitiems keleiviams. Jei skaitote knygą ar įsitaisėte pasnausti, įvertinkite, ar kaimynui nesukelsite nepatogumų.

Orlaivio palydovų skyriaus vadovė J.Darinceva pastebi, kad neretai keleiviai neatkreipia dėmesio į asmeninių įrenginių skleidžiamus garsus: „Gerbkite kitus ir jų poilsio laiką. Neblaškykite keleivių garsiai klausoma muzika, išmaniojo žaidimų garsais ar žiūrimais filmais – visuomet naudokite ausines“.

 Asmeninio archyvo nuotr. / Jelena Darinceva, „Avion Express“ Orlaivio palydovų skyriaus vadovė
Asmeninio archyvo nuotr. / Jelena Darinceva, „Avion Express“ Orlaivio palydovų skyriaus vadovė

Taip pat skrydyje stenkitės kalbėti ne per garsiai, o jei bendraujate su nepažįstamu keleiviu – nebūkite įkyrus. Asmenines ir jautresnes temas pasilikite aptarimams privačiai.

Neretai keleiviai neatkreipia dėmesio į asmeninių įrenginių skleidžiamus garsus.

Prieš ką nors darydami bendroje erdvėje, visuomet pagalvokite, kaip jausis kiti. „Jei ketinate filmuoti lėktuvo erdvę ar save, pasiteiraukite kaimyno, ar jam tai nesukeltų diskomforto – visada geriau įvardyti, ką ketinate daryti, nei imtis to tylomis.

Patarčiau klausimus tokiose situacijose formuluoti taip, kad atsakymas, kurio tikitės iš kito, būtų „ne“, pavyzdžiui, „ar netrukdyčiau jums, jeigu trumpai nusifilmuočiau“? Perspėkite sėdintį greta, kad jo kadre nesimatys ar pasakykite kitą svarbią informaciją, kuri leistų kaimynui jaustis patogiau. Tai mandagus būdas perspėti kitus, išvengiant galimų nepatogumų“, – pastebi I.Sapagovaitė-Briedelienė.

Shutterstock nuotr. / Lėktuvas
Shutterstock nuotr. / Lėktuvas

Skrydyje – atsakingas elgesys

Rinkdamiesi užkandžius nepamirškite pasvarstyti, ar pasirinkti maisto produktai nesukels alerginių reakcijų arba nemalonių pojūčių kitiems. Apie pavojingas kartu skrendančių keleivių alergijas įgulos nariai praneša prieš skrydį, atkreipkite į tai dėmesį.

J.Darinceva primena: „Nepamirškite, kad lėktuvo salonas yra gana maža erdvė, todėl kelionės metu patarčiau vengti užkandžių, kurie yra specifinio kvapo, kad esantys aplink nesijaustų nemaloniai“. Derėtų vengti ir virškinimo problemų galinčių sukelti maisto produktų bei tų, kuriuos valgyti tvarkingai yra sudėtinga.

Reikiamus daiktus stenkitės turėti šalia savęs.

Lėktuvo salone oras yra sausas, kad išvengtumėte dehidratacijos, reguliariai gurkšnokite vandenį, tačiau tai darykite pamažu. Jeigu sėdite prie lango ar eilės viduryje, stenkitės pernelyg dažnai iš vietos nevaikščioti. Suplanuokite iš anksto, ką veiksite skrydžio metu, ir reikiamus daiktus stenkitės turėti šalia savęs – lagamine ar rankinėje po sėdyne prieš jus.

Shutterstock nuotr. / Lėktuvo salonas
Shutterstock nuotr. / Lėktuvo salonas

Ar skrendate ilsėtis, ar grįžtate puikios nuotaikos po atostogų, nepiktnaudžiaukite svaigiaisiais gėrimais. „Svarbiausia – saikas. Lėktuvas yra bendra erdvė, todėl gerbkite keleivius ir skrydžio palydovus. Pernelyg atsipalaidavęs žmogus gali neįvertinti, kad jo elgesys kitiems kelia diskomfortą, o aplinkiniai, siekdami išvengti konflikto, gali nesiryžti išreikšti nepasitenkinimo“, – pastebi etiketo specialistė.

Prieš skrydį – tinkamai pasiruoškite

Prieš skrydį įsitikinkite, kad esate tinkamai pasiruošę. Pasvarstykite, ar jūsų kvepalai nėra per intensyvūs ir neerzins kitų, ar nepamiršote dezodoranto, o jei ketinate naudoti veido priežiūros priemones arba kaukę, pagalvokite, ar tai nesukels nepatogumų kitiems. Skrydyje verta turėti naudingas priemones, tokias kaip lūpų balzamas, rankų kremas, drėkinanti veido dulksna, vienkartinės servetėlės ar rankų dezinfekavimo priemonė.

Jei keliaujate su mažais vaikais, atsižvelkite į jų poreikius ir pasistenkite, kad kelionė vaikams būtų kuo patogesnė. Paprastai mažieji lėktuve verkia arba triukšmauja norėdami dėmesio, jausdami nuovargį ar stresą.

Shutterstock nuotr. / Vaikas lėktuve
Shutterstock nuotr. / Vaikas lėktuve

„Prieš skrydį pasirūpinkite, kad vaikas nebūtų alkanas, turėkite jo mėgstamų užkandžių. Taip pat verta pasiruošti veiklų ar žaidimų, kurie padėtų mažąjį užimti ir nukreipti dėmesį nuo nemalonių situacijų, pavyzdžiui, ausų skausmo leidžiantis lėktuvui“, – siūlo I.Sapagovaitė-Briedelienė.

Jei vaikas triukšmauja, svarbu, kad tėvai į tai reaguotų.

Jei mažąjį nuraminti sudėtinga, nebijokite kreiptis pagalbos į skrydžio įgulą. „Kai matote, kad mažyliui užmigti sunku, jis nerimauja ir reikia pagalbos, pakvieskite skrydžių palydovą – jis pasiūlys pledą, kad mažasis jaustųsi jaukiau, ar padės rasti kitą situacijos sprendimą. Įgulos nariai yra patyrę ir prireikus visada padės, pasidalins patarimais, kaip nuraminti vaiką“, – sako Orlaivio palydovų skyriaus vadovė.

Jei vaikas triukšmauja, svarbu, kad tėvai į tai reaguotų, nes ignoruodami situaciją, ją gali paaštrinti. Etiketo specialistė pataria: „Jei nepavyksta vaiko nuraminti, iš anksto atsiprašykite bendrakeleivių – taip parodysite mandagumą ir supratingumą. Nepamirškite atsižvelgti tiek į vaiko poreikius, tiek į aplinkinių reakcijas, tačiau stenkitės išlikti ramūs“.

Ploti ar neploti?

Viena dažniausiai aptariamų temų apie elgesį lėktuve – keleivių plojimai lėktuvui nusileidus. Pasak etiketo specialistės, tai nėra savaime blogas reiškinys, plojimai yra būdas padėkoti pilotams už saugų nusileidimą. Tačiau verta žinoti, kad pilotai jų negirdi, nes plojimai pasiekia tik bendrakeleivius ir skrydžio palydovus.

123rf.com nuotr. / Pilotai
123rf.com nuotr. / Pilotai

Žvelgiant iš kitos pusės, šiandien lėktuvai yra vienas saugiausių keliavimo būdų, o pilotai – aukštos kvalifikacijos profesionalai, kurių tikslas yra sklandus ir saugus nusileidimas. Dėl to plojimai gali turėti ir kitą interpretaciją – tarsi pilotų kompetencija keltų abejonių.

Plojimai pasiekus kelionės tikslą būdingi ne tik skrydžiams, jų pasitaiko ir keliaujant kruiziniais laivais ar keltais, ypač jei kelionė buvo sudėtinga. Tad ploti ar neploti yra asmeninis pasirinkimas, kurį kiekvienas vertina savaip.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
LEA kviečia seną katilą keisti nauju šilumos siurbliu. Pasinaudojus skiriamomis dotacijomis galima sutaupyti net iki 90 proc. šilumos siurblio kainos
Reklama
6 Juodkalnijos perlai – kurį kurortą rinksitės jūs?
Reklama
Geras regėjimas be akinių ir kontaktinių lęšių – tik 699 Eur abiems akims, operaciją atliekant Vilniaus klinikoje „Naujas regėjimas“
Reklama
Gyvenimas ant upės kranto – Nemuno vingyje iškilo 38 sklypų kvartalas „Druskininkų slėnis“