Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2014 10 10

X, Y, Z ir prarastoji karta – kuriai priklausote jūs?

Pagal Williamo Strausso ir Neilo Howe‘o teoriją, kas 20 metų užauga nauja unikali žmonijos karta, kuri formuojasi savitu laikotarpiu, paženklintu politinių krizių, kultūrinio pakilimo ar technologijų proveržio. Visa tai nulemia žmonių pasaulėžiūrą ir asmenybės savybes.
Tėtis su sūnum
Tėtis su sūnum / „Shuterstock“ nuotr.

Kartų idėja išpopuliarino versiją, kad tam tikro amžiaus žmones vienija panašūs įsitikinimai, požiūris ir elgesys, nes visi jie iki pilnametystės auga tuo pačiu istoriniu laikotarpiu. Williamo Strausso ir Neilo Howe‘o sukurta teorija iš pradžių paaiškino Jungtinių Amerikos Valstijų kartų ciklą. Vėliau tyrėjai pastebėjo, kad šios tendencijos ryškios ir kitose išsivysčiusiose šalyse. 1990 m. autoriai paskelbė, kad remiantis kartų teorija, galima išspręsti bendravimo problemas šeimoje, kolektyve ir visur, kur susiburia įvairaus amžiaus žmonės.

Skirtingos kartos turi skirtingas vertybes ir savitą mąstymą, o ginant savo tiesas neišvengiama konfliktų. Vyresnės kartos atstovai linkę priekaištauti jaunimui, o atžalos dažnai skundžiasi tėvais, esą jie nespėja su šiuolaikiniu gyvenimo tempu... Kad sutartume šeimoje, universitete ar darbo kolektyve, turime būti tolerantiški ir gerbti vienas kitą. Tik supratę, kad negalime vienas kito pakeisti, akcentuodami gerąsias kiekvieno amžiaus žmonių savybes, sugebėsime taikiai išspręsti kilusius konfliktus.

Nostalgija tradicijoms

Prarastoji, arba kūdikių bumo, karta pasaulį išvydo 1944–1963 metais. Mokslininkai jau anksčiau yra pastebėję, kad svarbūs, globaliniai įvykiai paveikia žmonijos evoliuciją. Ne išimtis ir ši generacija. Po Antrojo pasaulinio karo staiga padidėjo gimstamumas, todėl ši karta pavadinta kūdikių bumo vardu. Labiausiai už viską pasaulyje jai priklausantys asmenys trokšta stabilumo, bijo permainų ir iššūkių.

Įsitikinę savo vertybių teisingumu, šios kartos žmonės nevengia kritikuoti, sunkiai pripažįsta savo kaltę. Į konfliktus reaguoja emocionaliai, laukia, kol aplinkiniai pirmieji pradės spręsti nesutarimus. Tikisi, kad kažkas kitas jais pasirūpins. Nemoka racionaliai spręsti konfliktų, todėl laiko nuoskaudas savyje, tyliai užglaisto problemas.

Kūdikių bumo karta geba ilgai ir kruopščiai dirbti, kad pasiektų ilgai lauktų rezultatų: materialinės gerovės, apdovanojimo ar dėmesio. Tai – specialistai teoretikai, kurie remiasi neįkainojama patirtimi. Lojalūs vienai darbo vietai ir sunkiai pasiryžta perkvalifikacijai. Dėl bendro tikslo sutinka dirbti viršvalandžius, bet nori būti įvertinti.

Šiai kartai svarbus finansinis saugumas, todėl jie uoliai taupo juodai dienai. Dievina nusistovėjusią tvarką, todėl nepatikliai žiūri į bet kokias naujoves, ar tai būtų naujos kryptys profesinėje srityje, ar egzotiški patiekalai virtuvėje. Puoselėja šeimos tradicijas ir vertybes, todėl juos glumina jaunimo elgesys, mados ir pomėgiai.

Kokybės ieškotojai

Jeigu gimėte 1964–1983 metais, priklausote X kartai. Tai viena maištingiausių kartų, sukėlusi nemažą perversmą prieš tai buvusioje visuomenėje. Jai priklausantys žmonės nepakenčia formalumų, kuriais itin žavėjosi ankstesnė karta. X generacija apibūdinama kaip išsilavinusi, aktyvi, laiminga ir orientuota į šeimą. Moka atsiprašyti ir prisipažinti klydusi, diskutuoja ir efektyviai ieško sprendimo. X kartos atstovai moka priimti kritiką, bet nesibodi pabaksnoti pirštu į kitų ydas. Dėl nesėkmės jiems lengviau apkaltinti aplinkybes nei save.

Labai savarankiški, veržlūs žmonės svajoja apie prasmingą karjerą, nebijo keistis ir mokytis. Judėjimas į priekį – pagrindinis jų gyvenimo moto. Ieško ne tik profesinio, bet ir dvasinio tobulėjimo kelio. JAV susiformavusi hipių karta skelbė taikos ir laisvės idėjas. Šios kartos atstovai domisi netradicinėmis (indų, Tibeto ar kinų) kultūromis ir pritaiko įgytas žinias savo aplinkoje.

Taip pat skaitykite: X, Y: kurios kartos darbuotojai geresni?

Ši karta mano, kad nusipelnė prasmingos karjeros, laisvės rinktis. Kūrybiškai mąstančioms asmenybėms būdingas individualizmas, siekis suderinti karjerą ir asmeninį gyvenimą. Didžiulę reikšmę jiems turi išsilavinimas, darbas, pinigai ir valdžia. Lojalūs savo profesijai, o ne darbdaviui. Pasitiki savo jėgomis, o ne kolektyviniu darbu.

Nori patogumo, sutinka mokėti papildomai už geresnį aptarnavimą ar kokybiškesnes paslaugas. X karta – gurmanai, mėgstantys eksperimentuoti virtuvėje.

Svarbiausia – tobulėti

Y karta (1984–2003 m.) – interneto, socialinių tinklų vaikai, gimę pačiame kompiuterizacijos įkarštyje. Jie tikisi galimybės augti, tobulėti ir neslepia didelių asmeninių ambicijų. Šiai kartai svarbi aplinkinių nuomonė, todėl daug jėgų ir laiko skiria savo įvaizdžiui, didžiulę reikšmę teikia išvaizdai. Y karta (ypač moteriškoji lytis) svajoja išlikti amžinai jauna. Jos atstovams svarbu patikti, būti žinomiems ir geresniems už kitus. Tai – akivaizdūs reklamų „vergai“, besąlygiškai tikintys pateikiama informacija.

Darbe Y karta yra profesionalūs ir kompetentingi specialistai: veiklūs, atviri naujovėms, pristatantys idėjas. Puikiai išmano naująsias technologijas, moka kelias užsienio kalbas, nevaržomai keliauja. Tačiau darbuotojai dažnai neturi kantrybės siekti ilgalaikių tikslų. Jaunimas trokšta greito rezultato ir pripažinimo. Nori kontroliuoti kitus, bet patys nemėgsta būti pavaldiniais. Renkantis profesiją, labiausiai lemia gyvenimo būdas, siekiama, kad darbas teiktų malonumą ir nebūtų tik pinigų šaltinis.

Išpopuliarėjo nauja šios kartos pramoga – apsipirkimas. Į parduotuves jaunimas keliauja su būriu draugų ir ten linksmai leidžia laisvalaikį. Y karta – auganti sveikuolių generacija, platinanti vegetarizmo, ekologijos idėjas.

Jaunoji karta garsi liberaliomis pažiūromis, pavyzdžiui, daugeliui priimtinos tos pačios lyties santuokos, marihuanos legalizavimas. Virtualioje erdvėje („Skype“, SMS) sukūrė savitą bendravimo kalbą, bet tikrovėje jaunuoliai gali būti nedrąsūs ir užsisklendę. Konfliktus sprendžia lengvai ir racionaliai, nors vengia gilių ir skausmingų temų. Atsirenka, su kuriais žmonėmis verta veltis į diskusijas, o su kuriais verčiau patylėti.

Ateities vaikai

Prasidėjus trečiajam tūkstantmečiui, pasaulį išvydo jauniausia – Z karta. Jai priklauso vaikai, gimę nuo 2003 metų. Pagal kartų teoriją, Z atstovų daugės iki pat 2023-iųjų. Ši generacija pasirengusi užkariauti pasaulį. Ji dar vadinama „Google“ karta, nes nuolat ieško informacijos, domisi naujovėmis ir žino, kur jų rasti. Tėvai skatina atžalas pinigais, kartais pritrūksta nuoširdaus bendravimo šeimoje.

Atžalų laisvalaikis susijęs su kompiuterinėmis technologijomis. Nuo mažens aprūpinti mobiliaisiais telefonais, planšetiniais kompiuteriais ar žaidimų konsolėmis šios kartos atstovai dar vadinami technonarkomanais.

Pastebėta, kad mažieji kopijuoja suaugusiųjų veiklos modelį. Net vaikams ima trūkti laiko, todėl mitybai, sportui skiriama nedaug dėmesio. Jie dažnai auga be griežtos dienotvarkės, įpranta bet kuriuo metu papildyti energijos atsargas, todėl įsigalėjo greitojo maisto kultas.

123rf nuotr./Technologijos
123rf nuotr./Technologijos

Kiekvienas Z kartos atstovas trokšta būti išskirtinis kolektyve. Šiuolaikinė karta nemėgsta prievartos, ilgų pamokslų ir griežtų taisyklių, apribojimų. Autoritetu tampa asmuo, pateikęs vaikams žinių, kurių jie negali rasti internete. Z karta nori, kad su jais būtų tariamasi, suaugusieji bendrautų kaip su sau lygiais. Vaikai pabrėžia, kad žino savo teises (bet pamiršta pareigas).

Pedagogai ir mokslininkai suka galvas, kokie bus užaugę Z vaikai. Spėjama, kad novatoriškų mąstytojų karta bus itin išsilavinusi, didelį dėmesį skirs socialiniam teisingumui ir ekologijai. Jie gebės greitai priimti sprendimus, numatyti strategiją, bet užaugę „šiltnamio“ sąlygomis vengs rizikos.

Tekstas – J. Ramanauskienės

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius