Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Balti dantys – už juodus pinigus: ką slepia mažesnė kaina?

Duomenys apie apdraustiems darbuotojams mokamą vidutinį atlygį skirtingose Lietuvos įmonėse sukėlė didelį susidomėjimą. Gyventojai ėmė aktyviai domėtis atlyginimų duomenimis, kurie tapo viešai prieinami internetu.
Dantų valymas
Dantų valymas / Projekto partnerio nuotr.

Žmonėms smalsu sužinoti, koks apskaičiuotų pajamų vidurkis yra jų darbovietėse, kokius atlyginimus moka konkurentai ir jiems įvairias paslaugas teikiančios įmonės. „Pernai dantų gydymui išleidau kelis tūkstančius eurų todėl buvo įdomu sužinoti, kokius atlyginimus savo darbuotojams moka mano pasirinkta odontologijos klinika. Duomenys nustebino. Netikiu, kad odontologai ir kitas personalas uždirba tiek nedaug“, – teigia šiaulietis Linas, nenorėjęs įvardinti įstaigos pavadinimo.

Vyras teigiamai vertina Valstybinio socialinio draudimo įstatymo pataisas, kurios įgalioja įmones paviešinti duomenis apie apdraustiesiems asmenims apskaičiuotų pajamų vidurkį ir bendrą socialinio draudimo įmokų sumą. Pašnekovas įsitraukė į savotišką tyrimą, naršydamas internete ir tikrindamas vidutinio atlyginimo dydžius skirtingose dantų gydymo įstaigose. Jam kilo nemažai klausimų, kodėl vidutinis darbo užmokestis tiek pat darbuotojų turinčiose įstaigose kartais skiriasi net kelis kartus. „Sutinku, kad vidutinis odontologijos kabinete dirbančio specialisto atlyginimas gali būti 800 ar 900 eurų, tačiau, kai eilutėje pamatau 140 ar 150 eurų sumą, tampu įtarus“, – aiškina pilietis.

Dėl mažesnės kainos atsisako įrodymų

Odontologijos paslaugų rinkoje – didelė konkurencija, gydymo įstaigos savo veiklai pritaiko nevienodus skaidrumo standartus. Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) duomenimis, kontroliuojant odontologijos paslaugas teikiančias įmones dažniausiai nustatomas pažeidimas yra pajamų neapskaitymas ir nedeklaravimas. Nuslėpdamos pajamas, odontologijos klinikos ir kabinetai pacientams gali pasiūlyti mažesnes kainas. Tačiau dėl šių pažeidimų nukenčia ne tik valstybės biudžetas, bet ir patys pacientai – už paslaugas neoficialiai atsiskaitantys klientai atsisako galimybės ginti savo teises, jeigu paslauga būtų suteikta netinkamai.

„Kiekviena odontologijos klinika pacientui, apmokėjusiam už suteiktas paslaugas, turi pateikti kasos čekį ir apskaityti pajamas. Tokia yra tvarka – Lietuvoje visos piniginės operacijos apskaitomos dokumentais. Jeigu toks dokumentas neišduodamas, tai mokestinis pažeidimas“, – pažymi advokatė Kristina Pralgauskaitė. Atsiskaitymo įrodymą klientas įgyja ir tada, kai už dantų gydymą atsiskaito mokėjimo kortele arba banko pavedimu.

Pasak teisininkės, įsitraukdamas į šešėlines atsiskaitymo schemas pacientas labai rizikuoja ir gali stipriai nukentėti, nes negauna jokios garantijos dėl paslaugų ir naudojamų medžiagų kokybės. „Paaiškėjus, kad buvo suteiktos nekokybiškos paslaugos, pacientas negali apginti savo teisių, t. y. įrodyti, kad tikrai lankėsi konkrečioje klinikoje. Pacientas visada turėtų reikalauti mokėjimą patvirtinančio dokumento, kuris laikytinas pagrindiniu įrodymu, kad gydymas buvo atliktas“, – įspėja K. Pralgauskaitė ir priduria, kad teikiant odontologines, kaip ir bet kurias kitas sveikatos priežiūros paslaugas, privaloma pildyti medicininę dokumentaciją, su kuria pacientas turi teisę susipažinti.

Per „vokelius“ – ištisa šešėlinio verslo grandinė

Odontologijos kabinetai ir klinikos, kurios rūpinasi savo reputacija, viešumo nevengia – internete arba telefonu teikia informaciją apie atliekamas paslaugas, jų kainas, procedūras atliekančius specialistus, įrangą ir medžiagas, su kuriomis dirba.

Matydamas šią informaciją, pacientas gali nesunkiai susidaryti vaizdą apie įstaigos veiklos sąnaudas. Nauja, moderni įranga, aukštos kvalifikacijos specialistų komandos išlaikymas kainuoja daug, todėl tai atsispindi ir paslaugų kainyne.

Tačiau visas pajamas deklaruojančioms įstaigoms labai sunku konkuruoti su šešėlinio verslo atstovais, kurie dalį pajamų nuslepia sukdami „vokelių“ sistemą. Pastarieji nemoka dalies mokesčių, medžiagas perka be sąskaitų ir kokybę įrodančių dokumentų, o su dantų technikų laboratorijomis atsiskaito grynais, neapskaitytais pinigais. Veikia ištisa šešėlinio verslo grandinė su „juodąja“ buhalterija. Paprastai tokios įmonės nurodo ir mažesnius darbuotojų atlyginimus. Savo ruožtu pacientai sulaukia pasiūlymų už paslaugas atsiskaityti „juodais“ pinigais – neapskaitytomis lėšomis.

Šešėlinis verslas – ne tik pacientų rūpestis

Vartotojų teisių specialistai pacientams siūlo itin kruopščiai įvertinti įstaigos veiklos skaidrumą, kai šie renkasi brangias procedūras, pavyzdžiui, implantaciją. Kokybiški, žinomų gamintojų implantai yra brangūs, tačiau jiems suteikiama garantija visam gyvenimui. Pasaulyje pripažinti implantų gamintojai, savo partneriais Lietuvoje renkasi įstaigas, kurios laikosi griežtų reglamentų ir per savo veiklos istoriją yra sukaupusios patirtį ir pasitikėjimą. Gamintojai savo vardu garantuoja, kad pacientas, už implantą sumokėjęs didelę sumą, vėliau galės jį pasikeisti ir už tai nereikės mokėti. Tačiau, jeigu pacientas numoja ranka į visus dokumentus, nereikalauja implanto paso, jis netenka garantijos, kad produktas ir paslauga bus tikrai kokybiški.

„Pacientas iš paslaugos teikėjo turi gauti pinigų sumokėjimo faktą patvirtinantį dokumentą su aiškiai nurodyta suma. Jeigu klinikoje yra veikiantis kasos aparatas, kortelių skaitytuvas ir galima atsiskaityti bankiniu pavedimu, tai paprastai nesklandumų nekyla, nes viskas veikia sklandžiai ir skaidriai. Be to, klientui pageidaujant gali būti išrašoma ir sąskaita faktūra“, – aiškina vartotojų teisių specialistas Simas Banys iš VšĮ „Socialinė sveikatos akademija“. Teisininkas pritaria nuomonei, kad didesnis VMI dėmesys gydymo paslaugų sektoriui ir daugiau panašių projektų, kaip prieš kelis metus vykusi akcija „Balti chalatai“, sveikatos priežiūros sistemoje sumažintų šešėlinio verslo dalį – tiek didžiuosiuose miestuose, tiek regionuose.

Jei jums buvo netinkamai suteiktos odontologijos paslaugos – praneškite apie savo atvejį vartotojų teisių atstovams elektroniniu paštu vartotojai@ssa.lt, nurodydami paslaugų teikėją, paslaugų suteikimo datą ir kodėl manote paslaugos buvo suteiktos netinkamai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
Užsisakykite 15min naujienlaiškius