Dabar populiaru
15min ŽIŪRĖK
Publikuota: 2019 kovo 22d. 09:05

Kai organizme sumažėja geležies: kas padeda įsisavinti šį elementą

Žaliasis kokteilis
123RF.com nuotr. / Žaliasis kokteilis

Jaučiatės nuolat pavargę, stinga jėgų net ryte, kai turėtumėte būti pailsėję? „Tikriausiai kaltas pavasaris“,- manote. Tačiau ar nejaučiate ir daugiau simptomų – gal kankina neaiškūs galvos skausmai ir svaigimas, tapote dirglesni nei įprasta, vargina sausa ir pleiskanojanti oda, lūžinėja nagai ir kuokštais slenka plaukai? Šis negalavimų kompleksas gali signalizuoti rimtą ligą – mažakraujystę.

Anemija, arba mažakraujystė vadinama šių dienų rykšte. Dažniausiai ji konstatuojama merginoms bei moterims, kurias vargina gausios mėnesinės, vaikams ir pagyvenusiems žmonėms bei aktyviai sportuojantiems vyrams.

Hemoglobino lygis kraujyje ima kristi, kai ima trūkti folio rūgšties ir vitamino B12, kurie yra būtini raudonųjų kraujo kūnelių gamybai. Kai kraujas ima silpti, sumažėja jo galimybės pernešti organams gyvybiškai svarbų deguonį. Tada pradeda silpti visa imuninė sistema, pagreitėja kraujo apytaka ir labiau apkraunama širdis, kenčia smegenys ir raumenys. Negydant mažakraujystės, galimos pavojingos komplikacijos: gali sutrikti širdies ritmas, o sergantiems širdies ir kraujagyslių ligomis mirties tikimybė padidėja dvigubai. Vyresniame amžiuje turintiems anemiją žmonėms beveik dvigubai padidėja rizika susirgti senatvine demencija.

Labiausiai paplitusi yra geležies stokos anemija, kurią diagnozuoti gali feritino tyrimas. Bendras kraujo tyrimas žemą hemoglobino kiekį parodo tik tada, kai organizme būna išnaudotos visos geležies atsargos. Todėl jaučiant nuovargį, esant apatijai ir dingus gyvenimo džiaugsmui specialistai rekomenduoja nenumoti ranka, o atlikti detalesnius kraujo tyrimus.

Norint išvengti anemijos, dažniau reikėtų rinktis maistą, kuriame yra geležies, folio rūgšties ir vitamino B12. Geriausiai pasisavinama gyvūninės kilmės produktuose esanti geležis. Tuo tarpu geležies pasisavinimas iš vaisių ir daržovių yra gerokai mažesnis.

Gausiausi geležies šaltiniai - kepenys, jaučio liežuvis, triušiena, kalakutiena, vištiena, jautiena, skumbrė, grikiai, avižos. Folio rūgšties yra žalialapėse daržovėse, bananuose, brokoliuose, kepenyse. Vitamino B12 augaliniuose produktuose beveik nėra, gyvūniniuose produktuose nedideliais kiekiais yra kepenyse, inkstuose, širdyje, mėsoje, žuvyje, piene, kiaušiniuose, jūržolėse ir tam tikro tipo mielėse. Nesant galimybės šių medžiagų pakankamai gauti su maistu, reikia jas papildyti atitinkamais maisto papildais, tačiau negalima jų padauginti, nes tai gali sukelti šalutinius poveikius.

123RF.com nuotr./Žaliasis kokteilis
123RF.com nuotr./Žaliasis kokteilis

Vartojantys geležį turėtų žinoti, kad šios medžiagos pasisavinimą blokuoja kava, arbata, kola, alus, vynas, pieno produktai ir kitas daug kalcio turintis maistas. Taigi šiuos produktus reikėtų vartoti kitu laiku, nei geriate papildus ar valgote geležies gausų maistą. Specialistai taip pat rekomenduoja daugiau judėti, kadangi sportuojant padidėja deguonies poreikis ir gaminasi daugiau hemoglobino.

Didžiausia problema vartojant papildus – geležis yra gana sunkiai įsisavinama, tad reiktų atkreipti dėmesį, kokios medžiagos gali padėti tai padaryti. Specialistai pabrėžia: geresnį geležies pasisavinimą ir pernešimą palaiko vitaminas C, varis, B grupės vitaminai, todėl rekomenduojama šias medžiagas vartoti kartu su geležimi. Renkantis papildus vertėtų atkreipti dėmesį į jų sudėtį, ar juose yra visos kraujodarai svarbiausios medžiagos, ar priemonė tinkama vartoti tik susirgus, ar ir profilaktiškai, ar nedirgina skrandžio, kiek patikimas yra gamintojas.

Svarbu žinoti, kad geram geležies įsisavinimui bei transportavimui ji turi būti vartojama kartu su variu, nes vario stokos nulemtos anemijos vien geležies terapija neištaiso. Varis veikia kaip katalizatorius susidarant hemoglobinui (iš hemo ir globino).

Drauge su geležies stoka dažnai būna ir cinko stoka, kuris reikalingas pažinimo funkcijai ir daugeliui kitų organizmo sistemų. Be to, per didelis vien tik geležies vartojimas mažina cinko pasisavinimą. Su geležies stoka dažniausiai kartu būna ir vitamino B6 stoka. Šis elementas reiklalingas normaliam raudonųjų kraujo kūnelių susidarymui, nuovargio mažinimui.

Daugelis kraujodarai palaikyti reikalingiausių medžiagų yra „Feroglobin“ sudėtyje, šis maisto papildas pasižymi ne tik kompleksine kraujodarą palaikančia sudėtimi, bet ir unikalia prailginto atsipalaidavimo kapsulės technologija. Medžiagos atsipalaiduoja tolygiai ir ten kur reikia, taip užtikrinamas geras pasisavinimas.

Jungtinėje Karalystėje gaminamo geležies ir vitaminų bei mineralų komplekso „Feroglobin“ sudėtyje yra: 17 mg geležies, 12 mg cinko, 5 mg vitamino B6, 1000 μg vario, 400 μg folio rūgšties, 10 μg vitamino B12.

Remiamas turinys

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Praktiški patarimai

Skanumėlis

Metas rinktis

Naviguok į ateitį

Laikas iškylai

Vyrų mados savaitė

Venecijos meno bienalė

Dream 2 Drive

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką