Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Kaip išvengti traumų sportuojant?

Įtvarai
Bendrovės nuotr. / Įtvarai
Šaltinis: Remiamas turinys
Turinio kontrolė – redakcijos rankose, projekto partneris tik inicijuoja ar palaiko temos viešinimą
0
A A

Apie neginčytiną sporto naudą sveikatai kalbama daug, tačiau svarbu nepamiršti ir treniruočių metu gresiančių pavojų. Siekdami užsibrėžtų tikslų, džiaugdamiesi pasiektais rezultatais, apie traumas susimąstome pernelyg retai. Kaip jų išvengti ir kokios didžiausios grėsmės tyko mūsų, jei sportuosime neatsakingai?

Daugiau 15min Gyvenimas naujienų – mūsų Facebook puslapyje!

Dažniau susižaloja mėgėjai

Orto24.lt ortopedas-technikas Vilius Mikolaitis pastebi, kad sportininkai mėgėjai traumas patiria dažniau negu profesionalūs atletai. „Profesionalas žino, kaip ir nuo ko reikia pradėti, viską daro nuosekliai, moka tinkamai apšilti, o ką tik pradėjusiam sportuoti žmogui šie dalykai dar nėra visiškai suprantami“, – aiškina specialistas.

Dažnai pasikartojanti neprofesionalių sportininkų daroma klaida – skiriama per mažai dėmesio tinkamos avalynės pasirinkimui: „Pradedantysis sportininkas dažnai nežino, ko jam reikia, kokios jo pėdos. Pavyzdžiui, plokščiapadžiam žmogui sportuoti yra žymiai sunkiau, skausmą jis pajus tik po treniruočių“. Dauguma sportininkų mėgėjų traumas patiria ir dėl netaisyklingai atliekamų pratimų, nes nėra tinkamai susipažinę su sporto inventoriumi.

Aukštos kokybės sportiniai įdėklai pasižymės itin mažu svoriu, tvirta atrama pėdos skliautui ir tinkamai išdėstytais paminkštinimais, padedančiais sugerti patiriamus smūgius. Išėmus savo sportinėje avalynėje esančius įdėklus ir pakeitus juos ortopediniais, pradedantiesiams ir patyrusiems sportininkams sumažėja traumų rizika, o dėl tinkamo apkrovų paskirstymo pėdoje gerėja bėgimo rezultatai. Pavyzdžiui, Lietuvoje neseniai atsiradę įdėklai krepšiniui drastiškai sumažina patempimų riziką ir tinkamai koncentruoja šuolio metu naudojamą jėgą.

Svarbūs du dalykai

Bendrovės nuotr./Įtvarai
Bendrovės nuotr./Įtvarai

Visiškai išvengti traumų sudėtinga, tačiau sumažinti jų tikimybę tikrai įmanoma. Pašnekovas sako, kad sporto salėje jokiu būdu negalima užsiimti saviveikla – visada svarbu nebijoti klausti profesionalių trenerių pagalbos. Jei vis dėlto nuspręsite sportuoti savarankiškai, nepamirškite dviejų svarbių dalykų: apšilimo ir nuoseklumo.

Minimaliam raumenų ir sąnarių apšilimui, pašnekovo teigimu, reikia 10-15 minučių. Dažnai sporto klube iš karto skubame ant bėgimo takelio, tačiau itin svarbūs ir tempimo pratimai – kad raumenys ir raiščiai taptų elastingesni.

„10-15 minučių trukmės apšilimas, sudarytas iš tempimo ir kardio pratimų yra pakankamas, kad organizmas pasiruoštų fiziniam krūviui. Bėgti takeliu rekomenduojama 5-7 minutes, važiuoti dviračiu – iki 10 minučių“, – aiškina Orto24.lt specialistas.

Sportuodami krūvį didinkite palengva, pradžiai išsikelkite nedidelius tikslus ir dirbkite tik su nedideliais svoriais. Pirmųjų treniruočių metu griebtis svarmenų apskritai nėra būtina – pradžiai pratimams atlikti pakanka ir savo kūno masės.

Populiarus pratimas itin rizikingas

Bendrovės nuotr./Įtvarai
Bendrovės nuotr./Įtvarai

V.Mikolaičio teigimu, dažniausiai sporto salėje pasitaikančios traumos: patempimai, raumenų plyšimai, išnirimai. Kartais pasitaiko ir lūžių. Dirbantys su svoriais neretai patiria nugaros traumas, kurios itin pavojingos.

„Tarp sunkumų kilnotojų itin populiari „mirties trauka“ (štangos atkėlimas nuo grindų – red.). Galiu teigti, kad 7 iš 10 žmonių šį pratimą atlieka netaisyklingai. Visiems jiems gresia juosmeninės dalies išvarža. Yra keletas pratimų, kurių neprofesionaliai sportuojantis žmogus išvis neturėtų daryti“, – įspėja Orto24.lt medikas.

Pasak pašnekovo, dažnai sportuojantys žmonės pamiršta pasirūpinti apsauginėmis priemonėmis, kurių įsigyti šiandien galima be didesnio vargo. „Dirbantys su svoriais turėtų naudoti apsaugines priemones sąnariams. Pavyzdžiui, kelio įtvarai prilaiko girnelę ir mažina jai tenkančią apkrovą. Čiurnos sąnariams rekomenduojami įtvarai su šoniniais sutvirtinimais, kad čiurna neišnirtų. Svarbu pasirūpinti ir nugara. Juosmeninei nugaros daliai būtinas įtvaras keliant tiek didesnius, tiek ir mažesnius svorius. Nugara yra silpna daugelio pradedančių sportuoti žmonių“, – sportininkui aktualių priemonių arsenalo elementus vardija pašnekovas.

Svarbu atkreipti dėmesį, jog sportiniai įtvarai skiriasi nuo įprastų įtvarų dėl jiems tenkančių didesnių iššūkių. Sportiniai įtvarai pasižymi specialiomis medžiagomis, kurios leidžia tinkamai kvėpuoti odai, o jų sustiprinimai yra pritaikyti staigių judesių arsenalui.

Gydymas užtrunka

Dėl kurių traumų reikia kreiptis į specialistus, kurias galima gydyti patiems? „Jeigu pacientas jaučia nežymų skausmą, patinimas nedidelis, galima bandyti tepti vaistininkų rekomenduotais tepalais. Jei skausmas stiprėja, atsiranda kraujosrūvos, jaučiasi dilgčiojimas, tinimas nepraeina ir plinta, būtina kreiptis į gydytojus nedelsiant“, – primena pašnekovas.

Patyrus vidutinio sudėtingumo traumą, ambulatorinis gydymas gali trukti 6-8 savaites – tiek laiko reikia nesudėtingiems patempimams, raumenų plyšimams apsigydyti.

Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką