Dabar populiaru
Publikuota: 2015 birželio 9d. 12:50

Ko nežinome apie braškes?

Braškių salotos su feta
Shutterstock nuotr. / Braškių salotos su feta

Karštą vasaros dieną išgėrę taurę gaivaus šviežių uogų šerbeto patirsite vėsų malonumą ir gausite papildomą porciją vitaminų. Vienos mėgstamiausių ir gaiviausių uogų birželį yra braškės, tad skubėkite jomis pasimėgauti ir pasiruošti atsargų žiemai.

Truputis istorijos

Medikai jas rekomenduoja ir kaip antidepresantą – 150 g šių uogų greitai neutralizuoja neigiamas emocijas. Nustatyta, kad braškės netgi mažina kūno temperatūrą (jose yra salicilo rūgšties, kurios yra ir aspirine).

Braškės pasaulyje žinomos jau keletą tūkstančių metų, tačiau iš pradžių valgytos tik nedidelės laukinės uogytės, primenančios žemuoges. Senovės Romos laikais braškės pradėtos specialiai auginti ir buvo labai mėgstamos to meto aukštuomenės.

Žlugus imperijai, braškės buvo užmirštos ir vėl prisimintos tik viduramžiais – tuo metu šios uogos dažniau naudotos medicinoje nei kulinarijoje. Tais laikais braškės buvo mažytės ir ne tokios kvapios bei saldžios kaip šiandien. Uogos, kuriomis dabar mėgaujasi visas pasaulis, atsirado maždaug XVIII a., kai iš Pietų Amerikos atgabentos braškės buvo sukryžmintos su netoliese augusiomis Šiaurės Amerikos uogomis.

Naudingos sveikatai

Prasidėjęs braškių sezonas – tikra atgaiva nualintam organizmui. Ar žinote, kad penkiose vidutinio dydžio uogose vitamino C yra tiek, kiek viename apelsine? Tačiau, norint išsaugoti šį vitaminą, braškes reikia suvalgyti per dvi dienas jas nuskynus. Kuo ilgiau laikomos, tuo daugiau naudingų medžiagų netenka.

Mariaus Žičio nuotr./Braškių gira
Mariaus Žičio nuotr./Braškių gira

Pagal antioksidantų kiekį braškės yra ketvirtos po juodųjų serbentų, spanguolių ir aviečių. Tyrimai rodo, kad didelis antioksidantų kiekis braškėse gali padėti neutralizuoti neigiamą laisvųjų radikalų poveikį organizme. Šios uogos yra puikus vaistas nuo širdies ir kraujagyslių ligų. O pasak JAV mokslininkų, netgi mažina riziką susirgti vėžiu, pristabdo senėjimą.

Braškėse taip pat yra vitaminų B2, B5, B6 , K ir folio rūgšties, kuri gerina atmintį. Šios uogos turi ir daug mineralo cinko, kuris didina lytinį potraukį. Braškėse esantys mikroelementai – geležis, kalis, kalcis, magnis stiprina širdį, kaulus, dantis bei nervų sistemą. Medikai jas rekomenduoja ir kaip antidepresantą – 150 g šių uogų greitai neutralizuoja neigiamas emocijas. Nustatyta, kad braškės netgi mažina kūno temperatūrą (jose yra salicilo rūgšties, kurios yra ir aspirine).

Taip pat skaitykite: Raudoni vaisiai ir daržovės – gerai savijautai ir sveikatai

Dar vienas dalykas, kurį žinant birželį reikėtų pilnomis saujomis mėgautis braškėmis: yra labai įdomių duomenų, kad valgant braškes su cukrumi poveikis glikemijai (cukraus koncentracijai kraujyje) yra daug mažesnis, taigi braškės (tiksliau, jų polifenoliai) padeda sumažinti cukraus kiekį kraujyje.

Verta žinoti. Kai kuriems žmonėms net viena suvalgyta braškė gali sukelti alerginę reakciją: odos bėrimą, niežulį, tinimą, viduriavimą.

Braškių kokybė tikrinama

Pasak Aurelijos Drumstienės, Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Maisto skyriaus vyriausiosios specialistės-maisto produktų inspektorės, Lietuvos rinkoje parduodamos šviežios braškės atkeliauja iš įvairių Europos Sąjungos šalių, taip pat prekiaujama užaugintomis  Lietuvoje.

Specialistė teigia, kad Europos Sąjungos teisės aktai nenumato didžiausio leistino nitratų kiekio braškėms, tačiau šviežios šios uogos tikrinamos dėl pesticidų likučių kiekių, o šaldytos tiriamos dėl noro viruso ir Salmonella bakterijų. Iš 2014 m. ištirtų šviežių braškių 42 mėginių 39 mėginiuose likučių kiekiai neviršijo nustatytų didžiausių leistinų kiekių, o 3 mėginiuose pesticidų likučių nerasta.

Taip pat skaitykite: Eurostat išvados: rytų ir šiaurės europiečiai beveik nevalgo daržovių

Kaip išsirinkti ir vartoti

Kai kurie žmonės braškes renkasi pagal dydį, nes mano, kad didžiosios – augintos nenatūraliai, jose gausu nitratų, o vidutinės ir mažos – sveikesnės. Tačiau tai nėra tiesa. 

Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Maisto skyriaus vyriausioji specialistė-maisto produktų inspektorė Aurelija Drumstienė pataria renkantis braškes prekybos centruose ir turguose atidžiai apžiūrėti, ar jos nesugedusios. Dėmelės ant uogų gali liudyti, kad braškės buvo netinkamai laikomos: lietėsi su kitomis uogomis arba pakuotės paviršiumi.

Braškės turi būti tvirtos, taip pat turi matytis jų žiedkočiai. Jie yra savotiški kokybės indikatoriai: jeigu nenudžiūvę, neapvytę, žali, vadinasi, uogos šviežios.
Kai kurie žmonės braškes renkasi pagal dydį, nes mano, kad didžiosios – augintos nenatūraliai, jose gausu nitratų, o vidutinės ir mažos – sveikesnės. Tačiau tai nėra tiesa. Pirmiausia braškės būna įvairių rūšių ir veislių. Tai, kad uogos didelės, visai nereiškia, kad tokių nevertėtų valgyti.

Braškių naudingosios medžiagos labai jautrios terminiam paruošimui, pH pokyčiams, deguonies, saulės šviesos ir mechaniniam poveikiui. Todėl geriausias šių uogų konservavimo būdas yra šaldymas. O vaikams – šviežių braškių trynimas. Verta įsidėmėti, kad geriau išlaiko vitaminą C, jeigu šaldomos nepjaustytos, netrintos braškės.

Gydytojai dietologai sezono metu rekomenduoja braškių valgyti kasdien.

Receptai
Receptas: Lietiniai su braškėmis
4 asmenims
Pagaminsite per 40 min.
3.0 / 7
Kaip gaminti

 1. Sviestą ištirpinkite, atvėsinkite, sumaišykite su pienu, kiaušiniais, miltais ir druska. Uždenkite ir palikite pastovėti 20 minučių.

2. Varškę sumaišykite su braškiniu jogurtu, įdėkite supjaustytų braškių, įberkite miltelinio ir vanilinio cukraus. Viską sumaišykite.

3. Iškepkite lietinius blynus. Ant blyno dėkite varškės su braškėmis, suvyniokite ir dar kartą apkepkite.

4. Lietinius tiekite su trintomis braškėmis, apibarstytus milteliniu cukrumi. Braškes galite pakeisti bananais.

Ingredientai
Pienas: 200.00 ml
Kiaušiniai: 3.00 vnt.
Sviestas: 50.00 g
Miltai: 120.00 g
Braškės: 300.00 g
Vanilinis cukrus: 1.00 žiupsnelis
Varškė: 250.00 g
Jogurtas: 160.00 ml (mažas indelis - braškių)
Miltelinis cukrus: 1.00 valg. š.
Druska: 1.00 žiupsnelis
Peržiūrėti detalesnę informaciją
Receptai
Receptas: Salotos su braškėmis
2 asmenims
Pagaminsite per 15 min.
3.3 / 3
Kaip gaminti

1. Salotų ir špinatų lapelius suplėšykite, pridėkite perpjautų perpus braškių, užkrėskite ant viršaus grūdėtos varškės porą šaukštų ir apliekite granatų sultimis (kartu su grūdeliais).

Receptą atsiuntė Rima Vaniarchina

Ingredientai
Salotos: 5.00 vnt. (lapai)
Špinatai: 1.00 sauja (lapeliai)
Braškės: 6.00 vnt.
Varškė: 2.00 valg. š. (grūdėtoji)
Granatas: 1.00 vnt. (sultys kartu su grūdeliais)
Peržiūrėti detalesnę informaciją
Receptai
Receptas: Nekeptas sūrio torto desertas su braškėmis
6 asmenims
Pagaminsite per 15 min.
3.6 / 35
Kaip gaminti
  1. Maisto smulkintuvu susmulkinkite šokoladinius sausainius iki smulkių trupinukų. Sumaišykite su tirpintu ir atvėsintu sviestu. Paskirstykite po šaukštą paruoštos trupinių masės į 6 stiklines, kuriose ruošite ir patieksite desertą. Šiek tiek paspauskite šaukštu ar pirštų galais.
  2. Paruoškite kreminio sūrio ir braškių kremą. Dubenyje elektriniu plaktuvu suplakite kreminį sūrį, cukrų, trintas šviežias braškes, citrinų sultis ir vanilės ekstraktą.
  3. Kitame dubenyje elektriniu plaktuvu riebią grietinėlę suplakite iki standžių putų. Paskui ją lengvais judesiais įmaišykite į kreminio sūrio masę.
  4. Paruoštą kremą paskirstykite į stiklines, ant sausainių pagrindo. Uždenkite stiklinių viršų maistine plėvele ir dėkite į šaldytuvą. Palaikykite jame mažiausiai porą valandų.
  5. Prieš patiekiant, desertų viršų papuoškite šviežiomis kubeliais pjaustytomis braškėmis.

Receptas Astos Černės

Plačiau skaitykite: Vasara be orkaitės: nekepti desertai

Ingredientai
Sausainiai: 150.00 g (šokoladiniai sausainiai - pagrindui)
Sviestas: 60.00 g (tirpintas - pagrindui)
Sūris: 250.00 g (kreminis sūris)
Cukrus: 100.00 g
Braškės: 130.00 g (šviežios arba šaldytos - kremui ir sauja - papuošimui)
Citrinos: 1.00 vnt. (pusės citrinos sultys)
Vanilė: 1.00 arbat. š. (vanilės ekstraktas)
Grietinėlė: 250.00 ml (riebi plakamoji)
Peržiūrėti detalesnę informaciją
Receptas: Salotos su braškėmis, špinatais ir varške
4 asmenims
Pagaminsite per 15 min.
3.8 / 12
Kaip gaminti
  1. Špinatus ir braškes gerai nuplaukite.
  2. Braškes perpjaukite per pusę ir kartu su špinatais bei varške sudėkite į dubenį, pasūdykite, įberkite raudonėlių, įspauskite citrinos sulčių ir pabarstykite cukrumi, jei reikia.
  3. Prie šių salotų puiku pasigaminti grūdėtosios duonos skrebučių.
Ingredientai
Špinatai: 200.00 g (jaunų lapelių)
Braškės: 200.00 g
Cukrus: 1.00 žiupsnelis (jei braškės rūgštokos)
Varškė: 200.00 g
Citrinos: 1.00 vnt. (žalioji)
Druska: 1.00 žiupsnelis
Raudonėliai: 1.00 arbat. š.
Peržiūrėti detalesnę informaciją

Remtasi J. Bowdenas „150 sveikiausių produktų Žemėje“, www.vmvt.lt, www.dietos.lt                                  

fhfhj-541aeeb03a00e
Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Žiemos olimpinės žaidynės

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką