Dabar populiaru
Publikuota: 2018 gruodžio 11d. 13:20

Kodėl kai kuriems žmonėms niekaip nepavyksta mesti rūkyti?

Rūkymas
AFP/„Scanpix“ nuotr. / Rūkymas

Psichologai sutinka: rūkymas, kaip ir kitos priklausomybės kyla iš vaikystėje patirtų traumų, kurios lemia tolesnius jaunuolio ieškojimus, norą tapti greičiau suaugusiais, dėl ko vėliau nustoti traukti dūmelį taip paprastai, kaip norėtumėte, nepavyks. Nors medikai nuolat dalijasi rekomendacijomis, kaip mesti rūkyti čia ir dabar, staigus ilgamečio įpročio atsisakymas organizmui taip pat gali būti žalingas, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Kas nutinka metus rūkyti

Psichologai aiškina, kad vienu sykiu atsisakius ilgus metus turėto žalingo įpročio žmonės linkę tai pakeisti kitu, neva sveikesniu įpročiu, pavyzdžiui, pradeda intensyviai bėgioti ar gausiai gerti kavą. Toks vienos priklausomybės pakeitimas kita iš psichologinės pusės aiškinamas kaip neišspręstų vidinių problemų maskavimas kita nauja veikla, į kurią neriama stačia galva. Žmogus, pats to nesuvokdamas, vienaip ar kitaip vėl tampa priklausomas, o esminių problemų taip ir nesprendžia.

Kaip teigia klinikinės toksikologijos gydytoja Jūratė Margerienė, staigus rūkymo atsisakymas gali sukelti tiek fizinės, tiek psichologinės abstinencijos požymius, tačiau kiekvienas juos išgyvena skirtingai.

„Dažnai tokie pokyčiai nereikalauja jokio gydymo, o kartais tenka skirti ir simptominį ir net specifinį gydymą“, – teigia J.Margerienė.

Dažniausi pasitaikantys simptomai, su kuriais susiduria rūkaliai, nusprendę mesti rūkyti, – nuovargis, prakaitavimas, seilėtekis, kraujospūdžio ir pulso pokyčiai, galvos svaigimas, nemiga, nerimas, irzlumas, ypač nustojus daryti „rūkymo pertraukėles“, dirglumas, „neramių kojų sindromas“. Apetito padidėjimas taip pat gali būti viena pirmųjų reakcijų nustojus griebtis cigaretės.

Specialistai vis dažniau kalba, kad mesti rūkyti žmogui nepasiūlant alternatyvos nėra efektyvus būdas atsisakyti ilgamečio įpročio. Cigaretėse esančios pridėtinės cheminės medžiagos, degimo proceso metu susidarantys dūmai ir smalkės itin neigiamai veikia kvėpavimo takus, plaučius. Todėl pakaitinės nikotino priemonės gali būti pirmas žingsnis rūkymo atsisakymo link: žmogus pirmiausia sumažina žalą organizmui ir po truputį atpranta nuo įprastų tabako gaminių. Gydytojos teigimu, pakaitinė nikotino terapija kenkia mažiau, nes neturi toksiškų dervų.

Ne visi tampa priklausomais

Vis dėlto, kad ir kokią žalą rūkymas daro organizmui, kaip teigia J.Margerienė, visi žmonės turi skirtingą polinkį į priklausomybes. „Tai priklauso nuo labai daug faktorių, pavyzdžiui, genetinių: ar šeimoje buvo priklausomų asmenų, ar pats žmogus jau turėjo kokiai nors medžiagai priklausomybę, taip pat svarbus ir amžius, kada pradedama vartoti“, – aiškina specialistė.

Anot jos, kuo anksčiau žmogus įninka į tokį liūną – pradeda vartoti alkoholį ar rūkyti, tuo didesnė rizika vėliau turėti problemų, siekiant žalingo įpročio atsisakyti. Taip pat, kaip teigia specialistė, tokiems asmenims išauga tikimybė pereiti prie kitų medžiagų, pavyzdžiui, kanabinoidų.

Kaip palengvinti abstinencijos periodą

Metus rūkyti žmogus susiduria su naujais kasdieniais iššūkiais: kuo pakeisti įpročiu tapusias pertraukėles, taip pat susiduria su minėtaisiais fiziniais ir psichologiniais sunkumais. Kad šis laikotarpis būtų lengvesnis, gydytoja siūlo pirmiausia pakeisti elgesio stereotipus.

„Svarbu pašalinti ar išsivalyti vietas, kuriose buvo įprasta rūkyti – automobilį, balkoną, terasą. Užsiimti kita veikla tuo metu, kai būdavote įpratęs rūkyti: keisti rytinės kavos gėrimo laiką ir vietą, po darbo vykti sportuoti, eiti pasivaikščioti, užsiimti kita mėgstama veikla – šokti, piešti, megzti ir t. t.“ – vardija gydytoja.

Vis dėlto, jeigu kovoje su savimi jūs pralaimite ir vėl nenorėdami griebiatės cigaretės, pravartu kreiptis į specialistus, kurie ieškos priežasčių, kodėl vis nepavyksta mesti rūkyti, ir pritaikys tinkamiausią būdą ar medikamentus, padėsiančius išsivaduoti iš šio žalingo įpročio.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Gera keliauti kartu

Praktiški patarimai

Video

00:10
24:14
00:49

Maistas

Kinas

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką