Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Kofeinas: kiek, kada ir kaip vartoti?

Kava
Gedimino Savickio/BFL nuotr. / Kava
Šaltinis: 15min
0
A A

Kofeinas yra nuo seno žinoma tonizuojanti medžiaga. Populiariausiu kofeino šaltiniu nenuginčijamai yra kava. Žmogus vidutiniškai kasdien suvartoja 150–225 mg kofeino, kurio 75 proc. yra gaunama su kava.

Daugiau 15min Gyvenimas naujienų – mūsų Facebook puslapyje!

– Puodelyje kavos yra 50–150 mg kofeino,

– Puodelyje arbatos – per 50 mg,

– Kolos gėrime (0,5 l ) – per 35 mg.

Iš Europos Sąjungos šalių, Šiaurės šalyse kofeino suvartojama daugiau: Danijoje, Suomijoje, Norvegijoje, Švedijoje kofeino suvartojama iki 400 mg per dieną.

Vaikai, paaugliai ir asmenys, negeriantys kavos, kofeino gauna gerdami arbatą ir saldžius gazuotus gėrimus su kofeinu.

Nacionalinio maisto ir veterinarijos rizikos vertinimo instituto (NMVRVI) specialistai, informuoja Lietuvos vartotojus, kad vis svarbesniu kofeino šaltiniu, ypač vaikams ir paaugliams, tampa daug kofeino turintys energiniai gėrimai. Didesni kofeino kiekiai (nesvarbu iš kokių šaltinių) gali sukelti įvairių organizmo funkcijų sutrikimus.

Kofeinas energiniuose gėrimuose

Lietuvoje parduodamuose energiniuose gėrimuose kofeino yra maždaug 320 mg/l, t. y. vienoje energinio gėrimo pakuotėje gali būti vidutiniškai 4 kartus daugiau kofeino negu viename kavos puodelyje.

Maždaug 65 proc. energinių gėrimų vartotojų yra nuo 13 iki 35 metų amžiaus žmonės, iš jų – 65 proc. vyrai.

Dėl poveikio centrinei nervų sistemai kofeinas yra viena pagrindinių energinių gėrimų sudedamųjų dalių.

Energiniuose gėrimuose esančios stimuliuojančios medžiagos gali neigiamai paveikti vaikų sveikatą ir padidinti vaikų ir paauglių aktyvumą, kuris šiuo metu ir taip yra labai padidėjęs. Perdozavus energinių gėrimų gali atsirasti stiprus nepageidaujamas poveikis: sutrikti širdies ritmas, atsirasti susijaudinimas, depresija.

NMVRVI specialistai nerekomenduoja energinių gėrimų vartoti vaikams, paaugliams, nėščioms moterims, pagyvenusiems asmenims, asmenims, sergantiems širdies ir kraujagyslių sistemos ligomis bei žmonėms, kurių padidėjęs jautrumas kofeinui, ar turintiems miego sutrikimų.

Kofeinas ir sveikata

Saikingas kofeino vartojimas, NMVRVI specialistų nuomone, neviršijant 300 mg per dieną (maždaug 3 kavos puodeliai), paprastai suaugusiems nekelia jokio pavojaus sveikatai.

15min.lt nuotr./Kava
15min.lt nuotr./Kava

Nėščioms moterims rekomenduojama per dieną suvartoti ne daugiau kaip 200 mg kofeino (du puodelius kavos).

Nustatyta, kad moterys, vartojančios daug kofeino, gimdo mažesnio svorio vaikus, joms dažniau pasitaiko spontaninis priešlaikinis gimdymas, galimi vaisiaus apsigimimai. Tai nereiškia, kad nėščioms moterims draudžiama naudoti kofeiną. Tačiau kiekviena nėščia moteris turėtų kontroliuoti per dieną suvartojamo kofeino kiekį. Kofeinas gali turėti neigiamos įtakos moterų vaisingumui.

To negalima teigti apie kofeino vartojimą dideliais kiekiais. Daugiausia kofeino yra suvartojama geriant daug kavos. Be to, širdies ir kraujagyslių ligoms didelę įtaką turi rūkymas, mažas fizinis aktyvumas, didelis sočiųjų riebalų rūgščių vartojimas ir piktnaudžiavimas alkoholiu.

Trumpalaikis kofeino poveikis

Nuo 100 iki 600 mg kofeino gali paspartinti mintis bei pagerinti bendrą organizmo budrumą. Kita vertus, nuo kofeino gali atsirasti poilsio trūkumas ir koordinacijos sutrikimas.

Tačiau, NMVRVI specialistai vartotojus perspėja, kad suvartojus daugiau negu 2 000 mg kofeino per dieną, gali jaustis raumenų drebulys, padažnėjęs kvėpavimas, atsirasti nemiga.

Žmonėms, reguliariai vartojantiems kofeiną, atsiranda tolerancija šiems simptomams. Kofeino sukelti simptomai žmonėms, kurie kofeiną vartoją retkarčiais, pasireiškia labiau nei tiems, kurie kofeiną (pvz. kavą) geria dažnai.

Išgėrus gėrimų, kurių sudėtyje yra kofeino, atsiranda ir kitų fiziologinių reakcijų: padidėjus kortizolio ir adrenalino išsiskyrimui, padidėja kraujo spaudimas ir širdies susitraukimų dažnis. Kofeinas aktyviną diurezę (šlapimo išsiskyrimą), praplečia bronchus, didina skrandžio rūgšties sekreciją, pagreitina medžiagų apykaitą.

Kofeino metabolizmas žmogaus organizme

Patekęs su maisto produktais į žmogaus organizmą kofeinas absorbuojamas virškinimo trakte ir po 30–45 min. nuo suvartojimo patenka į kraują. Kofeino vidutinis pusinės eliminacijos periodas yra 4 valandos (trunka nuo 2 iki 10 valandų).

Nėščių moterų organizme kofeino metabolizmas lėtesnis. Kofeino poveikis prasideda beveik po pusvalandžio nuo suvartojimo ir trunka apie 3–4 val.

Kofeinas gali paveikti miego ir budrumo būklę, prailginti protinės veiklos trukmę ir nutolinti nuovargio atsiradimą, gali mažinti migrenos priepuolius ir įvairios kilmės galvos skausmus, tai, anot NMVRVI specialistų,  paaiškina, kodėl kofeino yra tam tikrų vaistų sudėtyje.

Kofeino turinčių gėrimų nepatartina vartoti prieš pat miegą, nes dėl to pailgėja užmigimo laikotarpis, gali sutrinkti miego ciklas, atsirasti nemiga.

AFP/„Scanpix“ nuotr./Energiniai gėrimai
AFP/„Scanpix“ nuotr./Energiniai gėrimai

Kofeino ženklinimas

Kiekvienas maisto produktas, kuriuo sudėtyje yra tam tikras kofeino kiekis, turi būti paženklintas specialiu užrašu.

NMVRVI specialistai informuoja, kad nuo 2011 m. lapkričio 1 d. įsigaliojo Lietuvos higienos normos 119:2002 „Maisto produktų ženklinimas“ pakeitimas, kuriame nurodoma: „Kai gėrime, skirtame tiesiogiai vartoti be jokių pakeitimų, arba gėrime, pagamintame iš koncentruoto ar išdžiovinto produkto, kofeino, nesvarbu, iš kokio šaltinio, dalis yra didesnė kaip 150 mg/l, etiketėje turi būti užrašas „Daug kofeino. Nerekomenduojama vaikams ir nėščioms moterims“.

Šis užrašas turi būti tame pačiame regėjimo lauke kaip ir gėrimo pavadinimas, po užrašo skliausteliuose nurodomas kofeino kiekis mg/100 ml.“ Kitų maisto produktų, į kuriuos kofeino įdėta mitybos ar fiziologiniu tikslu (pvz., maisto papildai), etiketėse taip pat turi būti užrašas „Įdėta kofeino. Nerekomenduojama vaikams ir nėščioms moterims“. Maisto papildų etiketėse nurodomas kofeino kiekis, tenkantis maisto papildo kiekiui, kurį rekomenduojama suvartoti per parą. Kofeinas, kurio natūraliai maisto produktuose nėra, o yra papildomai įdedamas į maisto produktus gamybos metu, visada privalo būti nurodomas sudedamųjų dalių sąraše.

Įdomūs faktai apie kofeiną

  • Daugiausia kofeino turi amazonės augalas guarana (Paullinia guarana). Jos sėklos turi 5 proc. kofeino. Arbatos lapuose yra 2–5 proc. kofeino, matės lapuose – 3 proc., kolos riešutuose – 1,5–2,5 proc., o kavos pupelėse – 0,6–2,8 proc.
  • Kofeino kiekis gėrimuose priklauso ir nuo paruošimo (užplikymo) būdo, todėl pvz., viename kavos puodelyje yra du kartus daugiau kofeino negu tokiame pačiame kiekyje arbatos, nors pačiose kavos pupelėse kofeino yra mažiau negu arbatos lapuose.
  • Mirtina kofeino dozė yra 200 mg kilogramui kūno masės. Vidutinis vyras, sveriantis 70 kg, vienu metu turėtų suvartoti 14 g šio alkaloido (140 kavos puodelių, 200 arbatos puodelių, 200 kolos skardinių).
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką