Dabar populiaru
Publikuota: 2016 rugpjūčio 23d. 17:16

Konfliktai biure: kaip atšipinti kolegų-vampyrų dantis?

Pavargusi moteris
Vida Press nuotr. / Pavargusi moteris

Dažniau nei su savo sutuoktiniu ginčijamės greičiausiai tik su kolega. O ką jau kalbėti apie visus epitetus, kuriuos mintyse išsakome savo viršininkui. Konfliktai darbe gali apkartinti patį darbą ir kartais netgi priversti jį palikti. Linas Zaronskis, pagal išsilavinimą – gydytojas, šiuo metu vedantis konfliktų ir streso valdymo užsiėmimus Vilniaus visuomenės sveikatos biure, teigia, jog kartais tereikia įjungti šaltą protą ir sutikti su pašnekovo žeriamais įžeidinėjimais. Tokia taktika padeda nuraminti visus biuro vampyrus, o jūs galite be įkaitusių emocijų tęsti darbus.

2 pagrindinės konfliktų darbe priežastys

„Pradėkim nuo to, kad žmonės konfliktavo, konfliktuoja ir konfliktuos, – sako L. Zaronskis, – Kaip ir gamtoje patinai visuomet susidėlioja savo hierarchiją ir kovoja dėl aukštesnės vietos, tuo metu patelės konkuruoja dėl patinų dėmesio. Žmonės turi galimybę arba kovoti – įrodinėti savo, arba pabėgti iš konflikto, arba pamėginti suprasti savo oponentą. Visa bėda, jog darbo vietoje pirmųjų dviejų galimybių dažnai nėra.“

Fotolia nuotr./Darbo pokalbis
Fotolia nuotr./Darbo aplinka

Pašnekovo teigimu, kadangi į darbą einame siekdami užsidirbti, natūralu, jog tarp kolegų gali atsirasti žmogus, kuris sieks dirbti kuo mažiau ir uždirbti daugiau. L. Zaronskis taip pat pateikia įdomią teoriją apie vadovus, nes kartais kyla konfliktų būtent su jais.

Į darbą einame siekdami užsidirbti, natūralu, jog tarp kolegų gali atsirasti žmogus, kuris sieks dirbti kuo mažiau ir uždirbti daugiau.

„Kiekvienas iš mūsų profesinėje srityje augam tam tikrą laiką, kol galiausiai pasiekiame savo lubas ir nustojame augti. Laurence‘as J. Piteris savo knygoje „Hierarchologija“ rašė, jog kiekvienas vadovas paaukštinamas iki savo nekompetencijos lygmens. Ką tai reiškia? Jei susitvarkei su užduotimi – tave paaukštino, susitvarkei ir toliau – dar paaukštino. O jei nesusitvarkai? Nebeaukština. Tačiau ir palieka toje pačioje pozicijoje. Taigi dvi pagrindinės konfliktų darbe priežastys – kai kažkas nori nedirbti ir sukrauti jums savo darbą ir kai turite nekompetencijos lygmenį pasiekusį vadovą, kuris tik imituoja darbą“, – dėstė L. Zaronskis.

Istorija apie į darbą su pasididžiavimu einančią valytoją

Pašnekovo nuomone, protingas vadovas pasitelkia nefinansinės savo darbuotojų motyvacijos priemones ir labai aiškiai parodo darbuotojams jų indėlį į bendrą tikslą, naudą klientui, visuomenei.

„Visada vesdamas mokymus pasakoju vieną pavyzdinę istoriją apie NASA – amerikiečių kosmonautikos kompaniją. Kartą žurnalistams buvo leista pasivaikščioti po NASA ir kalbinti bet kurį darbuotoją. Sutikę moteriškę koridoriuje jie iškart paprašė galimybės ją pakalbinti ir paklausė, ką ji čia daro. Moteris atsakė, kad leidžia laivus į kosmosą. „Suprantame, čia visi tą daro, bet kuo užsiimate konkrečiau?“, – neatlyžo žurnalistai. Moteris juos pribloškė prisipažindama, kad yra valytoja“, – šypsodamasis pasakojo L. Zaronskis.

Moteris juos pribloškė prisipažindama, kad yra valytoja.

Valytoja žurnalistams išdėstė, kad nė vienas darbuotojas individualiai nesugebėtų paleisti erdvėlaivio į kosmosą. Kažkas daro brėžinius, kažkas konstruoja, o štai ji – rūpinasi NASA patalpų švara. Ir tai – svarbus jos indėlis į visą kosmonautikos agentūros darbą.

„Toks darbuotojas dirbs tikrai gerai – jis mato savo darbo prasmę. Be to, kai darbuotojai žino, ką jie čia daro, atsiranda komandos jausmas“, – sakė konfliktų darbe sprendimo konsultantas.

Jei sunkiai randate kalbą su vadovu, tiesiog vieną dieną paklauskite jo tiesiai šviesiai: Ko jūs tikitės iš manęs? Kaip aš galėčiau prisidėti prie įmonės sėkmės? Gavęs atsakymą bent jau žinosite, kas vadovui svarbiausia, kokį rezultatą jis nori matyti.

Vida Press nuotr./Darbo pokalbis
Vida Press nuotr./Pokalbis su vadovais

Mėginkite ieškoti kitų pareigų savo bendrovėje

Nelaimingi žmonės dirba nebe taip produktyviai, nėra linkę padėti kolegoms. Kraštutiniais atvejais kolektyve atsiranda „vampyrai“, kurių pagrindinis darbas yra graužti kitus arba prasideda mobingas – kolektyvinės atakos prieš vieną darbuotoją.

Gavęs atsakymą bent jau žinosite, kas vadovui svarbiausia, kokį rezultatą jis nori matyti.

Įsivaizduokime, jog nuolat konfliktuojate su kolega. O gal tai jūsų vadovas? Ką reikėtų daryti?

Kadangi daugybė žmonių dirba ne tai, kam jie yra gimę, kilus dideliems konfliktams visai protinga yra dar kartą apgalvoti, ar tikrai tai, ką dirbate, yra jūsų darbas. Ar tikrai norite būtent tuo užsiimti? O gal jums visai nepatinka tai dirbti?

„Sąžiningai atsakykite sau, ką darytumėte gavęs visus pasaulio pinigus ir visą pasaulio laiką. Įvertinkite, ar darbas yra jūsų. Jei jis – ne jūsų, tuomet darbą reikia keisti, nepriklausomai nuo kolektyvo“, – patarė pašnekovas.

Jei vis tik norite dirbti ten, kur dirbate šiuo metu, atsakykite sau į klausimus, ar jūsų vadovas yra profesiškai augantis žmogus? Ar jūs pats profesiškai augate? Jei jūs esate augantis žmogus, o jūsų vadovas jau pasiekė savo nekompetecijos ribą, realizacijos reikės ieškoti kažkur šalia tiesioginių pareigų.

„Galbūt tame pačiame darbe yra projektinės grupės, kurios kažką naujo daro? Gal kitas skyrius dirba būtent tai, ką aš norėčiau daryti? Galbūt galiu jiems pateikti savo pasiūlymą ir prašymą pereiti į kitą skyrių?“ – potencialias galimybes vardijo L. Zaronskis.

Kolektyvą vienija jei ne bendras tikslas, tai bendras priešas

Nėra darbo, kurį su džiaugsmu dirbtumėte? Kurkite savo verslą!

„Kai gyvenimas tave pastato į situaciją, kuri Tau nepatinka – tai didžiulė dovana, kad pradėtumėte daryti tai, kam iš tiesų esate skirtas“, – sakė mokymų apie konfliktus darbe vedėjas.

Labai gali būti, jog vis tik priimsite sprendimą nieko nekeisti ir toliau dirbti savo darbą. Tuomet pamėginkite kalbėti su vadovais apie nefinansinę motyvaciją, tačiau neįgriūkite į viršininko kabinetą su skundais. Kalbėkite pozityviai! Parodykite, jog kolektyvas galėtų dirbti geriau ir pasiekti daugiau, jei visi dirbtų ranka rankon.

Nėra darbo, kurį su džiaugsmu dirbtumėte? Kurkite savo verslą!

„Kad kolektyvas dirbtų išvien reikia bent 2 dalykų: bendro tikslo ir bendro priešo. Tuomet žmonės labai lengvai susijungia į komandą, – kalbėjo L. Zaronskis. – Bendras priešas – tai konkurentai (kurie nusineša mūsų pinigus!), arba bendra reikšminga problema, kurią visi siekiame išspręsti. Vadovas turėtų kalbėti apie tai bendruose susirinkimuose.“

Jei netgi ir bendras priešas nesuvienys jūsų kolektyvo, teks nusistatyti, kaip bendraujate su nemaloniais bendradarbiais. L. Zaronskis veda seminarus, pavadinimu „Vampyrų medžioklė“, kuriuose pateikia būdus bendravimui su mums nemaloniais žmonėmis.

Vida Press nuotr./Nerimas
Vida Press nuotr./Nerimas

Vis tik būna situacijų, kai jums su labai malonia šypsena krauna darbus, už kuriuos papildomai nemoka. Čia taip pat praverčia psichologinė amortizacija.
„Sakykite: „Ačiū, man itin malonu girdėti komplimentus dėl mano darbo iš jūsų, nes esate protingas, sąžiningas žmogus ir daugiau iš manęs nieko neprašysite“, – patarė pašnekovas.

Ką dažniausiai puola biuro „vampyrai“? Tuos, kurie dėl to išgyvena. Todėl rami standartinė frazė „Taip, jūs teisus“, turėtų atšipinti jų dantis. Ilgainiui jiems pasidarys nuobodu ir jie ims ieškoti kitos aukos.

L. Zaronskis pripažįsta, jog taip atsakinėti įtemptose situacijose nėra lengva, todėl galite pasitreniruoti su šypsena atsakyti bambančiam autobuso bendrakeleiviui ar surūgusiai parduotuvės kasininkei.

„Kiekvienoje situacijoje yra raktas, kuriuo pasinaudoję galite palaikyti gerus santykius su pašnekovu ar kolega, arba bent jau apsaugoti savo savijautą darbe“, – patarė L. Zaronskis.

Vilniaus visuomenės sveikatos biuro naujienas rasite ir „Facebook“ puslapyje.

Vilniaus visuomenės sveikatos biuras
Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Žiemos olimpinės žaidynės

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką