Dabar populiaru
Publikuota: 2018 rugsėjo 24d. 09:00

Kontroliuoti cukrinį diabetą ir mėgautis rudens gėrybėmis – misija įmanoma

Valgyti rudens gėrybes sveika ir naudinga, tačiau saiko nepaisymas gali lemti skaudžias pasekmes
Projekto partnerio nuotr. / Valgyti rudens gėrybes sveika ir naudinga, tačiau saiko nepaisymas gali lemti skaudžias pasekmes

Valgyti rudens gėrybes sveika ir naudinga, tačiau saiko nepaisymas gali lemti skaudžias pasekmes, ypač sergantiems cukriniu diabetu (CD).

Pavyzdžiui, patiekalus su rudens daržovių karaliene bulve mėgsta daugelis, tačiau retas žino, kad vienoje bulvėje yra lygiai tiek pat angliavandenių kiek ir 3 arbatiniuose šaukšteliuose cukraus, taigi porcijoje cepelinų angliavandenių tiek, kiek 24 šaukšteliuose cukraus.

„Nors sveikos mitybos ir rudens derliaus vartojimo rekomendacijos – vienodos visiems, sergantys CD gėrybėmis turėtų mėgautis atsakingiau“, – teigia Violeta Bičkauskienė, Vilniaus universiteto ligoninės Santaros klinikų slaugytoja diabetologė. Ji pataria, kokių mitybos taisyklių derėtų laikytis.

– Kuo sergančiųjų cukriniu diabetu mityba skiriasi nuo šia liga nesergančių?

– Jokių skirtumų tarp sveiko žmogaus mitybos ir sergančiojo CD nėra, tačiau sergantieji mitybai priversti skirti didesnį dėmesį, antraip bus sudėtinga suvaldyti gliukozės kiekį kraujyje. Sveikų žmonių organizmas gliukozę suvaldo pats, bet nesveika mityba jiems irgi žalinga.

– Kokios yra sveikos mitybos taisyklės, kurių turėtų paisyti visi? Tai ypač aktualu dabar, kai pilna rudens gėrybių.

– Žinome, kad valgyti vaisius ir daržoves – sveika. Juose gausu vitaminų, mineralų, maistinių medžiagų, tačiau, kaip ir visa kita, turime vartoti išmintingai. Pavyzdžiui, dalis Lietuvoje augančių daržovių – krakmolingos. Kiekvienam sergančiam CD ir besistengiančiam tinkamai valdyti gliukozės kiekį kraujyje žodis „krakmolas“ siejasi su didėjančia gliukoze. Sergantieji CD ir gydomi insulinu valgydami šias daržoves turėtų įvertinti insulino dozės poreikį. Krakmolingos daržovės – bulvės, burokėliai, kukurūzai, moliūgai, pastarnokai, šparaginės pupelės, žirniai. Nekrakmolingos daržovės – agurkai, įvairūs kopūstai, lapinės daržovės, cukinijos, paprikos, pomidorai, svogūnai ir kt. Šias daržoves patartina valgyti šviežias arba rauginti, mat tuomet jose yra gerųjų bakterijų, kurios gerina virškinimą, padeda reguliuoti cukraus kiekį kraujyje. Grybai dėl kaloringumo ir angliavandenių kiekio yra priskiriami prie daržovių. Tačiau tai sunkiau virškinamas maistas, todėl juo derėtų mėgautis pirmoje dienos pusėje.

Retas žino, kad vienoje bulvėje yra tiek pat angliavandenių kiek ir 3 arbatiniuose šaukšteliuose cukraus, taigi porcijoje cepelinų angliavandenių tiek, kiek 24 šaukšteliuose cukraus.

– O kaip rekomenduojate valgyti vaisius?

– Vaisiais mėgautis taip drąsiai, kaip nekrakmolingomis daržovėmis, negalime. Juose yra gausu lengvai virškinamų angliavandenių, todėl vaisius geriausia valgyti pirmoje dienos pusėje ir apsiriboti 2–3 porcijomis per dieną. Vienos porcijos pavyzdžiai: vidutinis obuolys, nepilna stiklinė uogų, 4 slyvos. Vertėtų žinoti, kad visi vaisiai (net ir rūgštūs) turi nemažai angliavandenių, keliančių gliukozės kiekį kraujyje, tad nesvarbu, ar valgysime saldų obuolį, ar antaninį, gausime tą patį kiekį angliavandenių. Be to, rekomenduojama valgyti vaisius, o ne gerti jų sultis – jose yra žymiai mažiau skaidulų, tai skatina greitą ir stiprų gliukozės kiekio kraujyje kilimą.

– Atvėsus orams dažnai norisi sotesnio, riebesnio, kaloringesnio maisto. Kaip išvengti persivalgymo nesveiku maistu?

– Siekiant to išvengti derėtų rinktis kuo įvairesnį maistą ir mitybą praturtinti lėčiau pasisavinamais angliavandeniais. Pavyzdžiui, valgyti ankštinės daržoves, jos turi daug baltymų, o baltymingi produktai didina sotumo jausmą. Derėtų rinktis ir sveikesnius riebalus, pavyzdžiui, riešutus. Jie, kaip ir įvairios sėklos (moliūgų, saulėgrąžų) turi nemažą kiekį baltymų ir riebalų, todėl yra labai kaloringi, suteikia soties. Nors tai ir „gerieji“ riebalai, per daug jų suvalgyti nederėtų, tai gali komplikuoti diabeto kontrolę.

– Kokias vartojamas maisto medžiagas sergantiems CD derėtų kontroliuoti labiausiai? Kaip tai daryti?

– Kontroliuoti reikia angliavandenius. Jų kiekį vertinti labai svarbu, nes nuo to priklauso leidžiamo greito veikimo insulino dozė, kūno svorio ir gliukozės kiekio kraujyje kontrolė. Jei tik sužinojote diagnozę ir angliavandenių skaičiavimas jums yra naujas dalykas, derėtų kalbėtis su gydytoju endokrinologu arba slaugytoju diabetologu. Jie padės suprasti skaičiavimo esmę. Informacijos, kaip teisingai skaičiuoti – gausu, tačiau joje lengva paklysti, todėl geriausia to mokytis diabeto mokyklose, bendraujant su specialistais ir kitais sergančiaisiais.

– Ko mokoma diabeto mokyklose ir kas ten gali patekti?

– Diabeto mokyklose dirba slaugytojai diabetologai, jie konsultuoja sergančiuosius, moko kontroliuoti diabetą savarankiškai, pristatomos CD gydymo ir kontrolės inovacijos. Kiekvienas sergantis CD (neatsižvelgiant į CD tipą) gali ten patekti ir naudotis slaugytojo paslaugomis. Iš privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšų apmokamos 2 konsultacijos per metus, jei CD nėra nauja diagnozė, ir 5 konsultacijos pirmais naujos CD diagnozės metais.

– CD gydymo ir kontrolės inovacijoskas tai?

– Tai įvairūs nauji CD gydymo ir kontrolės būdai, palengvinantys gyvenimą sergantiesiems. Pavyzdžiui, gliukozės stebėjimo prietaisai, patogesnis švirkštiklis besigydantiems insulinu, paties insulino inovacijos, pavyzdžiui, leidžiamo insulino veikimo kreivės šiandien vis labiau atkartoja kasos išskiriamo insulino kreives. Pacientas turi teisę apie šias naujoves žinoti, todėl kaskart susitikus su gydytoju endokrinologu ar slaugytoju diabetologu nepamirškite paklausti apie CD gydymo ir kontrolės naujoves.

Straipsnis parengtas bendradarbiaujant su UAB „Novo Nordisk Pharma“.

Partnerio turinys

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Praktiški patarimai

Skanumėlis
Gerumu dalintis gera

Video

03:39
01:19
00:58

Dabar tu gali

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką