Dabar populiaru
Publikuota: 2019 birželio 17d. 06:14

Mankšta su vežimėliu: sportiška mama, laimingas vaikas

Aistė Jurgutienė
A.Ridikaitės nuotr., projektas „Judėk sveikai“ / Aistė Jurgutienė

Jei vaikštinėjant parke jus pralenktų linksmų mamų virtinė, viena ranka sportiškai stumiančios kūdikio vežimėlius, o kita ranka smagiai besimankštinančios su kamuoliuku ar guma, puiki proga susipažinti su „Stroller fitness“. Iš vežimėlio mamą smalsiai stebi ir vaikas, o kai jis ūgtelės, nereikės įtikinėti, kad aktyvus gyvenimo būdas yra tiesiausias kelias į sveiką ir laimingą gyvenimą.

Idėją parsivežė iš užsienio

Šią vasarą kaunietė trenerė Aistė Jurgutienė pradėjo jau trečią mamų su vaikų vežimėliais mankštos sezoną. Nemažai sportinės patirties Aistė sukaupė gyvendama ir dirbdama užsienyje. Vesdama fitneso treniruotes, ji susidomėjo „Stroller fitness“ – vežimėlių fitnesu. „Lietuvoje tai buvo dar negirdėta naujiena, o užsienyje gana populiaru“, – sako Aistė, daug informacijos apie naują mankštos formą radusi internete, susipažinusi ir su sportuojančių mamų grupių aktyvia veikla Vokietijoje ir Čekijoje.

Pasak Aistės, „Stroller fitness“ rado atgarsį Lietuvoje, nes pas mus mamos labiau linkusios savo mažyliais rūpintis pačios, nenori jų net trumpam palikti auklės priežiūrai ir skirti laiko sau. Taip išsprendžiama problema – kūdikis visą laiką būna su mama, o ji turi galimybę pasportuoti gryname ore.

A.Jurgutienė užsienyje studijavo finansus, tačiau nuo vaikystės mėgo sportą. Pradėjusi dirbti greitai suprato, kad pataikė ne į savo vietą. Gyvendama Vietname, ji nutarė daryti tai, ką mėgsti – susirado kursus anglų kalba (artimiausi buvo Singapūre) ir gavo pažymėjimą leidžiantį vesti grupinius sporto užsiėmimus. Grįžus į Lietuvą toks pažymėjimas negaliojo, todėl teko iš naujo ieškoti mokyklos ir išlaikyti egzaminą, kad galėtų dirbti trenere turėdama Kūno kultūros ir sporto departamento patvirtintą leidimą.

A.Ridikaitės nuotr., projektas „Judėk sveikai“/Aistė Jurgutienė
A.Ridikaitės nuotr., projektas „Judėk sveikai“/Aistė Jurgutienė

Sportas garantuoja gerą savijautą

Vesdama grupinius fitneso užsiėmimus užsienietėms mamoms Vietname, A. Jurgutienė pastebėjo, kad ir vietiniai labai aktyviai leidžia laiką, labiausiai jie mėgsta daug vaikščioti ir žaisti badmintoną. Savaitgaliais parkuose sunku rasti laisvą badmintono aikštelę. „O užsieniečiai daug bėgioja, pasirenka savo mėgstamą sporto šaką“, – sako trenerė.

Fizinis aktyvus aktualus ne dėl to, kad išsaugotum gražias formas, daug svarbiau tai, kad užtikrintum gerą savijautą.

Nuo mažens Aistė išbandė įvairias sporto šakas, bet labiausiai jai patiko Tailando boksas. „Tuo metu Kaune buvau vienintelė mergina kartu su savo drauge, kurios boksuodavosi, dalyvaudavome ir varžybose. Tailando boksas tikrai nėra populiari sporto šaka tarp merginų, bet man labai patiko. Tai ne tik stiprūs smūgiai, bet reikia daug galvoti apie techniką, svarbus ir bendras fizinis pasirengimas“, – pasakoja Aistė.

Trenerė mano, kad tie, kas sportuoja nuo vaikystės, visą gyvenimą lieka fiziškai aktyvūs. Sakoma, kad raumenys turi atmintį, todėl net ir padarius pertrauką, greitai vėl galima atgauti formą. „Tikrai jaučiuosi fiziškai stipri net jeigu ir tenka trumpam nutraukti treniruotes. Auginu du sūnus, jiems gimus keletą mėnesių nesportavau, tačiau noras išliko. Fizinis aktyvus aktualus ne dėl to, kad išsaugotum gražias formas, daug svarbiau tai, kad užtikrintum gerą savijautą. Po treniruotes jaučiu, kad nuotaika geresnė ir net atsiranda daugiau jėgų“, – įsitikinusi A. Jurgutienė.

A.Ridikaitės nuotr., projektas „Judėk sveikai“/Aistė Jurgutienė
A.Ridikaitės nuotr., projektas „Judėk sveikai“/Aistė Jurgutienė

Teigiamas poveikis psichinei sveikatai

Iš tiesų pasyvus sėdėjimas prieš televizorių išvargina labiau nei fizinė treniruotė. Ne kartą mamos sakė, kad kartais jautėsi pavargusios, bet prisivertė ateiti į treniruotę ir atsigavo. „Visai dienai gauni energijos užtaisą, grįžus į namus norisi daugiau nuveikti. Jei praleidi treniruotę, ir net neišeini pasivaikščioti, diena sugadinta, niūri nuotaika dar labiau „spaudžia prie žemės“, nelieka noro ką nors veikti“, – mano trenerė.

Kita sporto pusė – mamų socializacija, juk visos gyvena panašiais vaikų džiaugsmais ir rūpesčiais, todėl turi gerą progą pabendrauti tarpusavyje, pasidalinti patirtimi.

Aktyvi veikla daro didelį poveikį mamos psichinei sveikatai. Neretai kūdikio susilaukusias moteris apninka depresija. Socialiai aktyvioms moterims sunku ištverti ir pasikeitusi gyvenimo būdą, juk tenka daug laiko praleisti tarp keturių namų sienų.

„Fizinė sporto nauda yra tik viena pusė. Kita pusė – mamų socializacija, juk visos gyvena panašiais vaikų džiaugsmais ir rūpesčiais, todėl turi gerą progą pabendrauti tarpusavyje, pasikalbėti, pasidalinti patirtimi. Svarbu ir tai, kad užsiėmimai vyksta atvirame ore, todėl mamos gauna daug deguonies, o toks gaivus „gurkšnis“ tiesiogiai veikia nuotaiką ir savijautą“, – treniruočių privalumus akcentuoja Aistė.

A.Jurgutienė mamoms organizuodavo ir piknikus. Smagu matyti, kaip užsimezga draugystė ir toliau ji tęsiasi net ir vaikams užaugus. „Tuomet nesinori užsidaryti namuose“, – įsitikinusi Aistė.

Vaikai padeda mamoms mankštintis

Mamų treniruotė su vežimėliais vyksta apie valandą laiko, maždaug 40 minučių intensyviai žingsniuojama su sustojimais. Kai sušyla oras, dar 20 minučių daromi pratimus ant kilimėlių. Naudojami ir pilateso guminiai kamuoliukai bei elastinės gumos. Einant viena ranka mamos stumia vežimėlius, kita atlieka pratimus. „Sustojus padaromi keli pratimai, mamos labai mėgsta mankštintis poromis, nes vieną kitą motyvuoja“, – sako trenerė.

Guminiai kamuoliukai naudojami vietoj svarmenų – galima kilnoti lengvesnius, vieno kilogramo ar sunkesnius – pusantro, priklausomai nuo to, kiek jėgų turi mama. Jie minkšti, guminiai, nieko nesužeis, kartais juos mėgsta panešioti ir didesni vaikai, padeda mamoms mankštintis.

„Nereikia baimintis, kad kūdikis bus neramus, trukdys sportuoti. Jei vaikas pradeda verkti, sustojame, darome pratimus ant kilimėlių. Mama vaikelį pasiguldo šalia ir abiem būna labai gerai – mama ramiai sportuoja, o vaikas stebi aplinką“, – pasakoja A. Jurgutienė.

A.Ridikaitės nuotr., projektas „Judėk sveikai“/Aistė Jurgutienė
A.Ridikaitės nuotr., projektas „Judėk sveikai“/Aistė Jurgutienė

Kartais mamos nedrįsta ateiti į treniruotę, jei vaikas didesnis, sėdi vežimėlyje ir yra labai aktyvus. Visada skatinu pabandyti, o ir vaikams naudinga pakeisti aplinką – jie stebi, kad vyksta daug įdomių dalykų: mamos kojas, rankas kilnoja, aplink kiti vaikai bėgioja.

Viena mama sugalvojo originalų būdą kaip sudominti savo dviejų metų dukrą. Ji į telefoną įrašo lietuviškas pasakas, prie vežimėlio pastato nešiojamą kolonėlę ir vaikas klausosi. „Pastebėjau, kad ir kiti vaikai suklusta, ausis ištempę nori išgirsti pasaką. Mamos labai išradingos, reikia tik noro“, – džiaugiasi kaunietė.

Gamta ir sportas – geras derinys

Kaune mankšta „Stroller fitness“ įtraukta į nemokamų treniruočių projektą „Judėk sveikai“ ir pritraukia vis daugiau mamų. „Kiek susirenka dalyvių, priklauso nuo vietos. Geriausia, kai toli važiuoti nereikia, užsiėmimai vyksta netoli namų. Sportuojame Ąžuolyne, Neries krantinėje – graži gamtos suteikia dar daugiau privalumų. Jei mamos pradeda mankštintis anksti pavasarį ir baigia vėlyvą rudenį, smagu stebėti kaip keičiasi gamta, spalvos, kvapai. Sportuoti parkuose ir uždaroje salėje – nesulyginami dalykai“, – mano A. Jurgutienė.

Dažnai būna, kad sunku žmogų įtikinti pirmą kartą pasiryžti sportui parke, bet jei tik išbando, būtinai grįžta. „Nesutrukdo ir blogas oras – teko sportuoti ir per krušą, ir per liūtį. Mamos dažniausiai būna pasiruošusios – turi gaubtą vežimėliui, o sau striukę, pratimus pritaikome prie oro sąlygų“, – sako trenerė.

A.Ridikaitės nuotr., projektas „Judėk sveikai“/Aistė Jurgutienė
A.Ridikaitės nuotr., projektas „Judėk sveikai“/Aistė Jurgutienė

Geras pavyzdys užkrečia

Aistė Jurgutienė pastebi, kad aktyviai laiką leidžiantys lietuviai vis mažiau skundžiasi blogais orais. Jei anksčiau žmonės laukdavo, kol bus geras oras –šilta, saulėta, tai dabar pasirenka tinkamą aprangą ir nėra jokių problemų. „Jei Lietuvoje lauktume gero oro, mažai laiko skirtume sportui lauke. Smagu, kad ir jaunimas juda, renkasi aktyvų laisvalaikį ir supranta – nėra blogo oro, yra bloga apranga. Apskritai, keičiasi sporto kultūra, žmonės tampa labiau aktyvūs, kiekvienais metais parkuose gali sutikti vis daugiau sportuojančių žmonių“, – teigia trenerė.

A.Jurgutienė nori padrąsinti visas mamas, kurios dar nesiryžta pradėti sportuoti: „Net jei niekada nesportavote – niekada ne vėlu pradėti. Nereikia nei bijoti, nei gėdintis. Treniruočių metu mamos labai palaiko vieną kitą, yra geranoriškos ir draugiškos.“

Svarbu ir tai, kad auklėja ne žodis, o geras pavyzdys. Jei sportuoja mama, fiziškai aktyvus bus ir vaikas.

Straipsnių ciklą apie gerą emocinę bei fizinę sveikatą inicijuoja arbata „Lipton“.

Inicijuotas turinys

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Praktiški patarimai

Skanumėlis
Ekspertai pataria

Liaudies alus

Gera savijauta – tavo pasirinkimas

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką