Dabar populiaru
15min be reklamos
Publikuota: 2021 balandžio 9d. 13:08

Organizmas neveikia tarsi šveicariškas laikrodis? Įsitikinkite, ar jums netrūksta maistinių skaidulų

Skaidulos, asociatyvi nuotrauka
Shutterstock nuotr. / Reikiamą paros skaidulų kiekį užtikrina visavertė mityba

Veikiausiai kiekvienas yra matęs sveiko maisto piramidę, kurioje daugiausia vietos užimančiuose, svarbiausiuose „stalčiukuose“ – daržovės, žalumynai, įvairūs daigai, ankštiniai augalai bei pilnaverčiai grūdų produktai. Sistemingas sveikos mitybos koncepcijų derinys toks sudarytas buvo ne šiaip sau: būtent tik ką išvardinti produktai yra pagrindinis skaidulinių medžiagų šaltinis žmogaus organizmui.

Esminė maistinių skaidulų funkcija – gerinti žmogaus virškinimo sistemos veiklą ir padėti organizmui įsisavinti naudingąsias maisto produktų medžiagas. Tačiau tam, kad organizmas veiktų tarsi šveicariškas laikrodis, būtina ir taisyklinga, visavertė mityba.

123RF.com nuotr./Sveikos mitybos pagrindai formuojami šeimoje
123RF.com nuotr./Sveikos mitybos pagrindai formuojami šeimoje

Kiekvieną parą – po 25–35 g skaidulų

„Tik visavertė mityba gali užtikrinti reikiamą paros skaidulų kiekį. Tai galioja bet kurio amžiaus žmonėms. Skaidulos svarbios visiems: tiek mažiems, tiek sportuojantiems, tiek vyresnio amžiaus žmonėms.

Akcentuočiau ir jų kiekio būtinybę, kadangi jas privalu gauti kiekvieną dieną“, – pasakojo Lietuvos sporto universiteto docentė ir mitybos konsultantė Sandrija Čapkauskienė.

Pasak S.Čapkauskienės, sklandžiai suaugusio žmogaus virškinimo sistemos veiklai būtina su maistu įsisavinti 25–35 g skaidulų.

Asmeninio archyvo nuotr. /Biomedicinos mokslų daktarė Sandrija Čapkauskienė
Asmeninio archyvo nuotr. /Biomedicinos mokslų daktarė Sandrija Čapkauskienė

„Norint surinkti reikiamą skaidulų kiekį, į kasdieninį maitinimosi racioną būtina įtraukti skaidulų gausius augalinius produktus. Tai – daržovės, vaisiai, ankštiniai, grūdiniai produktai, sėklos, riešutai“, – priminė biomedicinos mokslų daktarė S.Čapkauskienė.

Sutrikęs tuštinimasis – pavojaus signalas

Vis dėlto sužinoti tikslų skaidulinių medžiagų kiekį viename ar kitame maisto produkte kasdienybėje nėra paprasta. Etiketėse ši informacija ne visada paženklinta, be to, nemažą dalį daržovių perkame nepakuotą.

Pasak specialistų, pirmasis signalas, informuojantis apie maistinių skaidulų trūkumą organizme, yra vidurių užkietėjimas.

Apsauga nuo tuštinimosi sutrikimų – tik viena iš funkcijų, kurias atlieka skaidulinės medžiagos.

Jeigu vartojame maistą, kuriame pakanka šių medžiagų, jos stimuliuoja žarnyno judesius, didina sotumo jausmą, aktyvina imuninę sistemą, padeda sergantiems širdies kraujagyslių sistemos ligos, hemorojumi, vidurių užkietėjimu, nutukimu bei cukriniu diabetu.

Dviejų tipų žarnyno kareivėliai

Visas šias funkcijas atliekančios maistinės skaidulos – augalų ląstelių sienelių dalys – pagal tirpumą skirstomos į tirpias ir netirpias vandenyje.

„Tirpios skaidulos skatina sotumo jausmo atsiradimą, nes sulėtina maisto perėjimą iš skrandžio į žarnyną, gerina toleranciją gliukozei, padidina jautrumą insulinui, didina skrandžio gleivinės protekcines savybes, stiprina plonosios žarnos gleivinės būklę, neutralizuoja skrandžio rūgštį, tačiau neslopina jos sekrecijos.

123rf.com nuotr./Gera savijauta
123rf.com nuotr./Gera savijauta

Netirpios skaidulos tuo tarpu neskaidomos, todėl didina žarnyno peristaltiką, pagreitina nereikalingų maisto medžiagų judėjimą per žarnyną ir jų pašalinimą“, – teigė biomedicinos mokslų daktarė S.Čapkauskienė.

Pasak biomedicinos mokslų daktarės, skaidulas galime vadinti svarbiu žarnyno gerųjų bakterijų „maistu“:

„O juk mūsų žarnyno sveikata labai stipriai lemia bendrą emocinę, psichinę ir fizinę sveikatą. Skaidulos būtinos širdies kraujagyslių ligų, hemorojaus, vidurių užkietėjimo prevencijai, svorio kontrolei, imuninei sistemai stiprinti.“

Kova su skaidulų stygiumi

Kaip ten bebūtų, reikiamo kiekio sveikatai naudingų maistinių skaidulų su produktais pasisavinti kiekvieną dieną nėra lengva dėl pernelyg greito gyvenimo tempo, o kartais – ir žinių trūkumo.

Nesant pilnaverčiam mitybos racionui, specialistai rekomenduoja naudoti specialius maisto papildus, kurių sudėtyje – tirpių ir netirpių skaidulų mišiniai, kadangi abiejų rūšių skaidulos mūsų organizmui vienodai būtinos.

„Asun“ archyvo nuotr./Maisto papildai su skaidulinėmis medžiagomis
„Asun“ archyvo nuotr./Maisto papildai su skaidulinėmis medžiagomis

Lietuvoje jau galima rasti patyrusių profesionalų sukurtų įprastų skaidulų mišinių ir tokių, kurie praturtinti džiovintomis spanguolėmis arba sorbitoliu.

Specialistų teigimu, spanguolės ypatingos itin gausiu vitamino C kiekiu, taip pat jose yra vitamino E, mineralinių medžiagų mangano ir vario bei flavonoidų – antioksidacinėmis savybėmis pasižyminčių biologiškai aktyvių junginių.

Dėl sudėties spanguolės yra galingas antioksidacinių medžiagų šaltinis, kuris svarbus dėl uždegiminių procesų slopinimo.

„Asun“ archyvo nuotr./Skaidulinių medžiagų mišinys, praturtintas spanguolėmis
„Asun“ archyvo nuotr./Skaidulinių medžiagų mišinys, praturtintas spanguolėmis

Organinis junginys sorbitolis tuo tarpu gali padėti žarnyno mikrobiotai kaip prebiotikas. Vartojant sorbitolį, skrandis ima išskirti daugiau sulčių, aktyvėja tulžies pūslės veikla. Šis organinis junginys taip pat naikina burnos gleivinės mikrobus, todėl mažina ėduonies riziką.

Tiesa, maisto papildų specialistai primena jokiu būdu nenaudoti kaip maisto pakaitalų.

Straipsnį apie maistines skaidulas inicijavo „Asun“.

Norėdamas tęsti – užsiregistruok

Remiamas turinys

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Interviu

Metas rinktis

Mėgaukis šiandien

Talentingi vaikai

Esports namai

Sveikos ir gražios kojos

URBAN˙/

Parašykite atsiliepimą apie GYVENIMO rubriką