Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2012 08 13

Kada mūsų gyvenimas pagerės? Kai liausimės ieškoti kaltų ir imsime veikti teisingai

Esame įpratę iškilus problemoms ieškoti kaltų. Apribojimų teorija (TOC) mane įtikino, kad tai nepadeda rasti teisingo sprendimo. Nuo klausimo „Kas kaltas?“, reikia pereiti prie „Kodėl taip atsitiko?“
/ Įkrauk reporterio nuotrauka

Taip mano kaunietė Veronika Jasinskaitė, pernai tapusi „TOC for education“ metodikos trenere. „Esame įpratę iškilus problemoms ieškoti kaltų. Apribojimų teorija (TOC) mane įtikino, kad tai nepadeda rasti teisingo sprendimo. Nuo klausimo „Kas kaltas?“, reikia pereiti prie „Kodėl taip atsitiko?“ ir „Ką reikia daryti kitaip, kad gautume geresnį rezultatą“ ir, žinoma, veikti adekvačiai. Jei dar mokyklos suole įgytume efektyvios veiklos įgūdžių, mūsų gyvenimas taptų daug paprastesnis ir sėkmingesnis“, – tvirtina ji.

2011-aisiais Veronika Jasinskaitė buvo tarp 70 žmonių, dalyvavusių Vilniaus miesto ir apskrities verslininkų darbdavių konfederacijos (VVDK) kartu su partneriais vykdomo projekto „TOC for education“ metodikos taikymas bendrojo lavinimo mokyklos bendruomenėms per netradicines ugdymo formas“ mokymuose ir tapusių TOC metodikos naudojimo treneriais. Šie pagal projektą parengti treneriai surengė TOC mokymus daugiau nei tūkstančiui mokinių, 166 jų tėvams, 180 mokytojų ir 22 nevyriausybinių organizacijų atstovams iš visos Lietuvos, taip pat ir Kauno regiono – projekte dalyvavo Kauno Kovo 11-osios vidurinės mokyklos ir Akademijos Ugnės Karvelis gimnazijos bendruomenių atstovai.

„Vis svarsčiau, kodėl Lietuvos žmonės, darbštūs ir bene labiausiai išsilavinę visoje Europoje, nesugeba susikurti sėkmingo finansinio ir asmeninio gyvenimo – dauguma tautiečių balansuoja ties skurdo riba. Esame nepatenkinti gyvenimu savo tėvynėje, todėl pešamės, žudomės, emigruojame. Priežastis – nemokame spręsti problemų ir konfliktų, efektyviai mąstyti, neprisiimame atsakomybės už savo veiksmus, nepasitikime savo jėgomis ir vengiame tobulėti. To neskatina ir nemoko nei tėvai, nei švietimo sistema“, – sako vienas projekto iniciatorių VVDK prezidentas profesorius Rimvydas Jasinavičius.

Profesorius jau daugelį metų domisi Izraelio fiziko dr. Eliyaho M. Goldratto sukurta Apribojimų teorija (angl. Theory of Constraints – TOC) – viena pažangiausių pasaulyje efektyvaus mąstymo ir produktyvios veiklos metodikų. „Daugeliui TOC žinoma kaip verslo įmonių valdymo metodika, padėjusi išgelbėti nuo bankroto ir tapti ypač pelningomis daugybei kompanijų. Ją taiko tokios įmonės kaip „Boeing“, „Motorolla“, „Ford“, – pasakoja jis. – Jos principai ir įrankiai yra be galo universalūs ir paprasti, todėl sėkmingai naudojami sprendžiant tiek verslo, tiek valstybės, tiek ir šeimos bei asmenines problemas.“

Švietimo sistemai pritaikyta „TOC for education“ metodika nuo 1995 m. naudojama daugiau nei 20-yje pasaulio šalių. TOC mokymus baigė per 8 mln. vaikų ir 200 tūkst. su jais dirbančių žmonių – daugiausia mokytojų. Ši metodika, pasitelkusi priežasties ir pasekmės ryšius, įgalina surasti esmines veiksmų klaidas, spręsti konfliktus, prognozuoti ateitį, susikurti ir įgyvendinti savo tikslų medį, tapti lyderiu.

„Tai labai paprasti, bet be galo svarbūs dalykai tiek versle, tiek kasdieniame gyvenime, – tvirtina prof. R. Jasinavičius. – Štai kad ir tikslas. Visi sėkmingi žmonės turi aiškų tikslą, planą, priemones jam įgyvendinti ir nuosekliai jo siekia. Veikti neturint konkretaus tikslo – tolygu klaidžioti po rūką: judėsite lėtai, nuolat atsitrenkdami į kliūtis, taigi pastangos neduos apčiuopiamų rezultatų. Deja, daugelis paklausti, kokie jų mėnesio, artimiausių metų ar penkmečio tikslai, tik gūžteli pečiais. Jie neturi tikslo, nieko konkretaus nesiekia, tai ir nepasiekia.“

Profesorius sako tikintis, kad dar vaikystėje supažindinus su TOC principais galima užauginti kur kas sėkmingesnius ir net laimingesnius žmones, gebančius susikurti savo ir visos valstybės gerovę. Tačiau neužtenka vien vaikams apie juos papasakoti – reikia, kad juos taikytų ir jų aplinka – tėvai, mokytojai. „Būtent todėl projektas skirtas visai mokyklos bendruomenei. Stengėmės parengti kuo daugiau trenerių, kurie ir pasibaigus projektui skleistų TOC idėjas – jei ne skaitydami paskaitas, tai bent savo darbovietėse, šeimose.“

Nori pokyčių savo gyvenime? Privalai keistis pats

Apskaitos specialiste dirbanti V. Jasinskaitė apie šį projektą sužinojo lankydama prof. R. Jasinavičiaus vedamus asmeninių finansų kursus ir apsisprendė tapti TOC trenere. Jai ši metodika pasirodė aktuali, nes kalba apie visiems svarbius dalykus: kaip pamatyti ir išspręsti problemas ir konfliktus, kaip išvengti šių dienų epidemijos atidėliojimo, kaip mokytis ir save motyvuoti, kaip nusistatyti tikslus.

„Mane ypač patraukė tai, kad ši metodika paprasta ir lengvai pritaikoma kasdieniame gyvenime – čia ir dabar. Išsisklaidančio konflikto debesis, loginė pasekmių šaka, ambicinio tikslo medis – visi šie mąstymo įrankiai tinka tiek pradinukui, tiek valstybės vadovui“, – sako TOC trenerė.

Anot V. Jasinskaitės, ir ją pačią, ir jos mokymų dalyvius labiausiai šokiravo tai, kad konfliktinėse situacijose nereikia ieškoti kompromiso, nes taip… visi iš dalies pralaimi.

„TOC teigia, kad galima rasti tokį sprendimą, kuris patenkintų visų ginčo dalyvių poreikius. Tai nėra lengviausias kelias, nes reikia įdėti nemažai pastangų, įsiklausyti, ką kitas žmogus sako, kokie tikrieji jo norai. Didelė dalis konfliktų kyla dėl nesusišnekėjimo, kai tą pačią informaciją kiekvienas žmogus supranta kitaip, žvelgia tik iš savo taško“, – tvirtina V. Jasinskaitė.

Būtent išsisklaidančio konflikto debesį dažniausiai naudoja ir viena iš V. Jasinskaitės mokymus, skirtus mokinių tėvams, lankiusi Neringa. „Dirbu interjero dizaino srityje, kur konfliktai ir skirtingi interesai yra neatsiejama kasdienybės dalis, – teigia ji. – Nuolat tenka laviruoti tarp klientų norų, tiekėjų, statybininkų ir kitų žmonių interesų. Įvaldžius minėtą įrankį dirbti tapo paprasčiau.“

Neringa sako naudojanti beveik viską, ką sužinojo mokymų metu: „Iš pradžių dar susimąstydavau, kokį įrankį taikau, bet dabar tai vyksta automatiškai.“

V. Jasinskaitė sako, kad ir pati TOC metodiką taiko kiekvieną dieną. „Ji pakeitė mano mąstymą, – prisipažįsta TOC trenerė. – Supratau, kad savaime tikėtis gerų darbo rezultatų, gražių santykių šeimoje yra naivu. Jei kokios nors srities rezultatai tavęs netenkina, nori pokyčių, tuomet reikia padaryti kažką kitaip nei iki šiol. Darbas su savimi nėra lengvas: reikia įdėti pastangų, skirti laiko, o kartais ir lėšų. Deja, daugelis pasirenka patogesnę išeitį – kaltina dėl savo nesėkmių visą pasaulį, bet nė piršto nepajudina, kad padėtis pasikeistų.“

Naujų žinių stalčiuje nelaikys

Projekto metu įgytas žinias V. Jasinskaitė norėtų ir toliau skleisti. Ji mato daugybę vietų šveitimo sistemoje, kur jas būtų galima pritaikyti – štai įdiegus konfliktų sprendimo įrankius ir mokytojams palengvėtų darbas su mokiniais, ir tėvai būtų laimingesni, ir patys mokiniai būtų sąmoningesni: išspręstų vidines dilemas, o tada pagerėtų ir santykiai su aplinkiniais.

Anot jos, dar vienas svarbus gebėjimas, kurį reiktų įgyti dar mokykloje – mokėjimas parduoti: „Tai išspręstų daugelį su nedarbu susijusių problemų: padėtų ne tik kuriant verslą, bet ir ieškantis samdomo darbo.“

Trenerė prisipažįsta iki pat 12 klasės nesupratusi, kokia istorijos pamokos esmė. Likus pusmečiui iki egzaminų, ji nusprendė laikyti istorijos egzaminą, todėl pradėjo papildomai lankyti istorijos pamokas pas kitą mokytoją. „Tik tada man atsivėrė akys, koks įdomus ir naudingas mokslas yra istorija. Tai padarė šio mokytojo gebėjimas logiškai sujungti istorijos faktus, jis man padėjo išvysti praeitį per loginę prizmę, prisimena V. Jasinskaitė. Ir TOC metodika padeda mokytis įvairių dalykų taikant priežasties ir pasekmės dėsnį, kuris leidžia lengviau įsiminti ir suprasti.“

Projektą „TOC for education“ metodikos taikymas bendrojo lavinimo mokyklos bendruomenėms per netradicines ugdymo formas“, finansuojamą Europos socialinio fondo lėšomis, įgyvendina Vilniaus miesto ir apskrities verslininkų darbdavių konfederacija. Daugiau informacijos apie projektą www.tocforedu.lt.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius