Dabar populiaru
Publikuota: 2012 spalio 25d. 09:16

„TOC for Education“: iššūkis švietimo sistemai – išmokyti mąstyti

Jelena Fedurko
Jelena Fedurko

  „Daugybė žmonių nemėgsta mąstyti ir stengiasi išsisukti nuo bent kiek sudėtingesnių problemų sprendimo ne todėl, kad yra kvaili ar tingūs. Tiesiog niekas jų vaikystėje neišmokė...

 

„Daugybė žmonių nemėgsta mąstyti ir stengiasi išsisukti nuo bent kiek sudėtingesnių problemų sprendimo ne todėl, kad yra kvaili ar tingūs. Tiesiog niekas jų vaikystėje neišmokė to daryti“, – sako Jelena Fedurko, viena geriausių TOC mąstymo procesų ekspertų pasaulyje iš Estijos. Ji džiaugiasi, kad ir Lietuvos švietimo sistema rūpinasi ne tik tuo, kaip pateikti mokiniams kuo daugiau žinių, bet ir stengiasi juos išmokyti efektyviai mąstyti. Pasak jos, trejus metus Vilniaus miesto ir apskrities verslininkų darbdavių konfederacijos (VVDK) vykdytas ir šiemet sėkmingai baigtas projektas „TOC for Education“ metodikos taikymas bendrojo lavinimo mokyklos bendruomenėms per netradicines ugdymo formas“ – tai tik pirmas, bet labai svarbus žingsnis keičiant Lietuvos žmonių mąstymą, mokant spręsti savo problemas ir kurti darbinę bei asmeninio gyvenimo sėkmę.

Mokytojo pareiga – išmokyti mąstyti

Po visą pasaulį efektyvaus mąstymo ir veiklos valdymo metodikos Apribojimų teorijos (angl. Theory of Constraints – TOC) idėjas skleidžianti J. Fedurko dirba su labai įvairiomis auditorijomis: ikimokyklinio amžiaus vaikais, moksleiviais, studentais, įmonių darbuotojais ir aukščiausio lygio vadovais. „Paklauskite langą išdaužusio vaiko, kodėl jis taip pasielgė. Dažniausiai išgirsite atsakymą: nežinau, taip norėjau. Ne tik vaikai, bet ir rimtas pareigas užimantys suaugusieji dažnai nemoka nustatyti net tik loginių sąsajų, kokių nors įvykių ar situacijų priežasčių, bet ir savo poreikių. „Aš taip noriu“ nėra teisingas poreikio įvardijimas. Reikia atsakyti į klausimą „kodėl?“, – teigia lektorė.

Ji sako, kad daugelis interesų konfliktų išnyktų, jei nusistatytume tikslą. Visi priklausome kokioms nors sistemoms: šeimai, klasei, darbovietei. Ir visos šios sistemos turi turėti bendrą tikslą. Jei visi nariai jį žino, jam pritaria, didelės dalis nesutarimų paprasčiausiai nekyla.

Pasak lektorės – pagrindinė švietimo sistemos užduotis – išmokyti mąstyti, surasti problemų priežastis, nusistatyti tikslus, spręsti konfliktus. „Per 28 pedagoginio darbo metus supratau, kad mokytojo tikslas – ne paskandinti savo mokinius gausybėje informacijos, o suteikti mąstymo ir mokymosi įrankius, kad jis kuo greičiau gebėtų mokytis be mūsų, mokytojų: savarankiškai susirasti reikiamą informaciją, daryti išvadas ir priimti sprendimus. Tai esminės TOC nuostatos“, – tvirtina TOC ekspertė.

Jai pritaria Christoph Lenhartz, TOC tarptautinės sertifikavimo organizacijos (TOCICO) prezidentas. Jis sakosi mėgstąs kartoti TOC kūrėjo Izraelio fiziko dr. Eliyah M. Goldratt žodžius: „Jei nori lengvo gyvenimo, trenk sau per galvą kūju ir tada tau niekuo nebereiks rūpintis – net valgyti atneš į lovą. Bet iš tiesų žmonės nenori lengvo gyvenimo – jie nori prasmingo gyvenimo. O tam reikia išmokti aiškiai mąstyti.“

Beprasmės reformos neduoda naudos

„Mano gimtinėje Vokietijoje vienas iš baisiausių žodžių yra „reforma“. Jis į neviltį varo mokytojus, mokinius ir jų tėvus. Nors švietimo sistema vis „tobulinama“, situacija iš esmės nesikeičia: jaunimas nemoka išspręsti savo problemų, pritaikyti praktiškai mokykloje gautų žinių, neprisiima atsakomybės už savo veiksmus. Kodėl taip yra? Todėl, kad reformuojama nežinant, kokio konkrečiai rezultato norima. Pagal TOC – tai esminė klaida“, – įsitikinęs  Ch. Lenhartz.

TOCICO prezidentas sako, kad švietimo sistema pirmiausia privalo paruošti gyvenimui. Mokinys turi tapti aktyviu švietimo proceso dalyviu ir prisiimti atsakomybę už savo mokymąsi. Kol mokytojai to nepradės mokyti, tol situacija iš esmės nepakeis. 

„Pedagogai yra atsakingi už tai, kad įvyktų teigiami pokyčiai. Jie turi ne brukti žinias, o tapti atradimo proceso iniciatoriais. Ir jie to privalo išmokti, kitaip beprasmių reformų srautas nenutrūks“, – tvirtina TOCICO prezidentas.

Įtikina pavyzdžiai

Daugybę pasaulio įmonių nuo bankroto išgelbėjusi ir pavertusi itin pelningomis TOC sėkmingai taikoma ir socialinėje sferoje. Vienas iš puikių pavyzdžių – nedidelė pietryčių Azijos valstybė Singapūras. Tai sparčiai ekonomiškai besivystanti šalis, kurioje trūksta darbo jėgos. Ilgą laiką vienas iš vyriausybės rūpesčių buvo, kaip į darbo rinką grąžinti buvusius kalinius. Sprendimą pasiūlė vietinė TOC ekspertė. Ji surinko kalinių grupę ir surengė jiems 6 trijų valandų trukmės TOC mokymus. 

„Rezultatai buvo akivaizdūs, – pasakoja Ch. Lenhartz. – Paprastai vos 20 proc. buvusių kalinių išsilaiko savo darbo vietoje ilgiau nei 3 mėnesius. Iš išklausiusiųjų TOC kursą tokių buvo net 60 proc. Taigi ši programa tęsiama toliau.“ Jis džiaugiasi, kad vis daugiau šalių, tarp jų ir Lietuva, rūpinasi efektyviu savo jaunimo ugdymu ir įsitraukia į „TOC for Education“ programą. Šiuo metu ją taiko daugiau nei 20 valstybių: JAV, Didžioji Britanija, Lenkija, Rusija, Singapūras, Ekvadoras, Izraelis, Meksika ir kt.

„TOC for education“ projektą VVDK pradėjo 2010-aisiais. Per tą laiką parengta 70 TOC trenerių, kurie surengė mokymus daugiau nei tūkstančiui mokinių, 166 jų tėvams, 180 mokytojų ir 22 nevyriausybinių organizacijų atstovams iš visos Lietuvos. Dalis jų ir toliau ketina užsiimti TOC idėjų sklaida. Surengta moksleivių verslumo stovykla, tarptautinis „TOC for Education“ kongresas. Projektas iš dalies finansuotas Europos socialinio fondo lėšomis. Daugiau informacijos apie projektą www.tocforedu.lt.

Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Žiemos olimpinės žaidynės

Parašykite atsiliepimą apie Ikrauk.lt