Iki -60% prenumeratai. Išskirtinis gegužės pasiūlymas.
Išbandyti
2011 04 30

Panevėžyje „Kritinė masė“ pranoko visus organizatorių lūkesčius (nuotraukos)

Paskutinį balandžio penktadienį Panevėžyje vyko „Kritinės masės“ renginys. Jo metu startavo socialinė kompanija „Pirmoji taisyklė – saugumas!“, kurią organizavo Susisiekimo ministerija. Prie kompanijos prisidėjo ir pasaulio dviračių sporto čempionė, geriausia 2010 m. Lietuvos sportininkė Simona Krupeckaitė.
Įkrauk.lt nuotrauka
Įkrauk.lt nuotrauka / Įkrauk.lt reporterio nuotrauka

Šiltiems orams džiuginant Lietuvą pamažu atgimsta ir žiemos metu pamirštos tradicijos. Viena iš jų – akcija „Kritinė masė“ (KM). Tai – visame pasaulyje paskutinį mėnesio penktadienį vykdomas renginys, kviečiantis dviratininkus susiburti į gatves. Pirmą kartą KM buvo suorganizuota 1992 m. San Franciske ir nuo to laiko paplito po įvairiausias šalis bei miestus. Vienas iš svarbiausių šios akcijos požymių yra spontaniškumas. Dažnai nėra jokių lyderių, vadovų ar net aiškaus maršruto. Šis, tarsi atsitiktinis, dviratininkų susitikimas Lietuvoje prasidėjo 2005 m. ir netrukus sulaukė didžiulių pasekėjų minių.

Kritinė masė Panevėžyje

Šių metų paskutinį balandžio mėnesio penktadienį Panevėžyje vyko „Kritinės masės“ renginys. Jo metu startavo socialinė kompanija „Pirmoji taisyklė – saugumas!“, kurią organizavo Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija. Prie kompanijos prisidėjo ir pasaulio dviračių sporto čempionė, geriausia 2010 m. Lietuvos sportininkė Simona Krupeckaitė.

Į miesto centrą žmonės pradėjo rinktis dar gerokai prieš renginio pradžią, mat buvo dalinami žadėti „Pirmoji taisyklė – saugumas!“ atšvaitai ir lankstinukai su eismo saugumo informacija. Prieš pradedant judėti miesto gatvėmis žmonių buvo apie 500. Toks būrys tarsi patvirtino, jog dviračiai - labai svarbūs mūsų gyvenimuose. Šis išradimas gali būti ne tik susisiekimo priemonė, bet ir puikus laisvalaikio praleidimo būdas.

Stebėjusieji vykstančią akciją turėjo nevienareikšmiškų pastebėjimų. Praeiviai buvo susidomėję ir nusiteikę optimistiškai, tačiau automobilių vairuotojai reagavo kitaip. Dauguma jų piktinosi, jog tenka laukti, kol kolona pravažiuos. Dviratininkų kiekis ir dažnai neitin mandagūs veiksmai (važiavimas įvairiose kelio vietose, šaligatviu, šviesoforų nepaisymas) kėlė eismo įvykių riziką bei vertė vairuotojus atidžiau stebėti kelią ir laviruoti eismo juostose. Tiesa, netrūko žmonių kurie sustodavo, draugiškai mojuodavo ir šypsodavosi. Pasak dalyvių, tokios akcijos moko tolerancijos keliuose.

Akcijoje dalyvavo buvęs miesto meras V.Matuzas bei dviračių entuziastai. Jau 40 metų dviračio pedalus minantis Alfonsas Barauskas apie KM atsiliepė teigiamai: „Smagu, kai žmonės važinėja kartu ir saugiais takais. Mūsų tikslas yra saugūs dviračių takai.“ Paprašytas įvertinti žmonių skaičių jis teigė: „Pirmą kartą prabudę po žiemos žmonės tikrai gausiai susirinko. Labai šaunu ir labai smagu.“

Renginio pradžioje S.Krupeckaitė sutiko pasidalinti savo nuomone ir atsakyti į kelis klausimus.

– Kaip manote, ar „ Kritinė masė“ yra naudinga?

– Taip. Buvau pakviesta sudalyvauti šioje nuostabioje akcijoje ir būdama dviratininkė tai vertinu puikiai. Informuoti žmones, kaip taisyklingai važiuoti, kaip būti matomiems kelyje, kas yra privaloma - turėtų būti mūsų pareiga. Norėčiau paskatinti žmones išvažiuoti su dviračiais į gatves.

Šiuo metu jūs padedate vykdyti projektą „Pirmoji taisyklė - saugumas!“, kokios turėtų būti kitos taisyklės dviratininko gyvenime?

– Žinoma, svarbiausias yra saugumas. Reikia ir supratimo, jog dviratininkai yra tokie patys eismo dalyviai kaip ir vairuotojai. Tiek automobilių, tiek dviračių vairuotojai turi suprasti, jog negalima sėsti už vairo neblaiviam ar važiuoti keliu prieš eismo kryptį. Visi šie dalykai tarsi susideda į visumą ir tai galime pavadinti saugumu.

Kaip manote, kokia šio projekto ateitis? Ar žadate ir toliau prisidėti prie jo vykdymo?

– „Kritinė masė“ - daugelyje miestų vykdoma akcija. Tai nesukelia daug problemų, todėl manau, kad ji ir toliau sėkmingai gyvuos. Man labiau norėtųsi ne dalyvauti, bet stebėti iš šono. Matyti atsirandančias problemas, jas spręsti ir daryti išvadas tam, kad būtų įgytas bent šioks toks pagreitis ir akcija vyktų sklandžiau. Ateityje labiausiai norėčiau, kad dviratininkai išmoktų gerbti vairuotojus, o vairuotojai dviratininkus.

Kur jums maloniausia važinėtis dviračiu?

– Panevėžyje dviračių takų ir takelių kokybė yra prasta, jiems reiktų renovacijos. Gerų takų yra mažai. Nesinori rizikuoti, todėl dažniausiai važinėjame plentais, kur mažiau automobilių, kad netrukdytumėme vieni kitiems. Dažnai važiuojame Kupiškio, kitų miestelių link. Pasirinkimas nėra didelis.

– Ką patartumėte žmonėms, kurie galbūt nedrįsta su dviračiu išvažiuoti į gatves? – Siūlau tiesiog pabandyti. Sulaukite geros nuotaikos, gero oro ir tinkamo laiko ir, manau, jog tada puikiai praleisite laisvą laiką. Juk tai ne tik transporto priemonė, bet ir pramoga.

Tą pačią dieną KM akcija vyko ir Šiauliuose. Kaip teigia organizatoriai, ten susirinko apie 100 žmonių, kurie 18 val. pajudėjo nuo dviračių muziejaus į miesto gatves.

Specialūs „Kritinės masės“ renginiai vyks šiuose miestuose:

Klaipėdoje – gegužės 27 dieną.

Kaune – gegužės 27 dieną.

Vilniuje – birželio 24 dieną.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Dantų balinimas: kaip pasiekti greitų ir efektyvių rezultatų?
Reklama
Benediktas Vanagas: stipriai išprakaitavus geriant vien vandenį kenčia kūno produktyvumas – trūksta energijos, sunku susikoncentruoti, darai klaidas
Reklama
Nauja automatika ir robotai leis „VLI Timber“ auginti gamybą daugiau kaip 40 proc.
Reklama
Mitai stabdo pasiryžti? Specialistė paneigė pagrindinius investavimo mitus
Užsisakykite 15min naujienlaiškius