Dabar populiaru
Šiame straipsnyje pateikiama informacija skirta asmenims nuo 18 metų, kurie pagal galiojančius LR įstatymus turi teisę naudotis tokio pobūdžio informacija. Jei jums nėra 18 metų, prašome spausti NE ir neatidaryti šio straipsnio. Jei jums jau yra 18 metų, spauskite TAIP tuo pačiu patvirtindami, kad vaizdinė ir grafinė informacija bus skirta tik jūsų asmeniniam naudojimui ir saugoma nuo nepilnamečių.
Taip
Ne
Publikuota: 2021 vasario 14d. 13:58

Katytės ir peliukai: kokiomis metaforomis kalbame apie seksą?

Bananai (asociatyvi nuotr.) Tik 15min
Dainis Graveris nuotr./ Unsplash nuotr. / Bananai (asociatyvi nuotr.)
Metafora nėra vien poetiška teksto puošmena, mes kiekvienas kasdien pavartojame krūvas perkeltinės reikšmės pasakymų. Pavyzdžiui, pastarajame sakinyje jų galima rasti bent dvi: 1) metaforą pavadinau teksto puošmena; 2) jų daugybę įvardijau žodžiu „krūva“.

Kalbotyroje metaforas tiria kognityvinės lingvistikos atstovai, kurie iš tokių kasdienių pasakymų išskiria konceptualiąsias metaforas – tokias tarsi mąstymo schemas, egzistuojančias jau nebe kalbiniame, o mentaliniame lygmenyje. Pavyzdžiui, atkreipkime dėmesį į tokius kasdienius pasakymus: „mane užplūdo liudesys“, „aš trykštu džiaugsmu“, „išliejau pyktį“. Plūsti, trykšti, lieti šiaip jau vartojami kalbant apie skystį. Vadinasi, mes linkę emocijas suvokti kaip skystį, o žmogus tuomet yra tarsi talpykla. Grįžtant prie mano pirmo sakinio: tai, kad aš galiu metaforas, šiaip jau abstraktų fenomeną, pavadinti puošmena, o jų daugybę – krūva, rodo, kad apie kalbinius vienetus mes linkę kalbėti kaip apie fizinius objektus.

Nepaisant visų seksualinių revoliucijų, seksas ir viskas, kas su juo susiję, vis dar yra Voldemortas.

Nors metaforiškai kalbame apie iš esmės bet kokį bent kiek abstraktesnį reiškinį, čia ypač išsiskiria sekso sritis. Nepaisant visų seksualinių revoliucijų, seksas ir viskas, kas su juo susiję, vis dar yra Voldemortas, kurį įvardinti tiesiogiai – nevalia. Visgi kažkaip kalbėti apie šią svarbią gyvenimo dalį reikia. Ir čia ateina metaforos (aha, „ateina“, va jums dar viena metafora). Didelė dalis tokių metaforų yra eufemizmai. Kitaip sakant, mes ieškome būdų, kaip neištarti tokių baisių, tabu sferai priklausančių žodžių kaip penis, vagina, orgazmas ir, aišku, pats seksas. Patyrinėjus tokius perkeltinės reikšmės pasakymus, galima šį tą pasakyti ir apie tai, kaip mes mąstome apie seksą, su kuo mūsų protai (beje, dažnai pasąmoningai) jį sieja, įžvelgti tam tikrus kultūrinius aspektus.

 Dainis Graveris nuotr./ Unsplash nuotr./Lelija (asociatyvi nuotr.)
Dainis Graveris nuotr./ Unsplash nuotr./Lelija (asociatyvi nuotr.)

Pažaiskime: kokiomis metaforomis kalbame apie seksą?

Ieškodama metaforinių pasakymų sekso tema, pasitelkiau tekstyną, taigi visi duodami pavyzdžiai autentiški ir, prašau man atleisti, netaisyti ir necenzūruoti. Išskyriau 6 konceptualiąsias metaforas (nors jų tikrai yra daugiau), kurias formuluosiu taip: SEKSAS YRA X (čia toks kognityvistų žargonas. Rašoma didžiosiomis raidėmis, parodant, kad tai yra mentalinė schema, o ne atskiras kalbinis vienetas).

Taigi visų pirma SEKSAS YRA BEPROTYBĖ. Seksualinis potraukis dažnai apibūdinamas kaip „vedimas iš proto“, tai pateikiant kaip teigiamą įvertinimą (Juodi nėrinukai gali išvesti iš proto bet kurį vyrą <...>). Tas pats galioja seksualiniam malonumui (Stengiausi suprast, kuri glamonė ją veda iš proto.). Ypač didelis malonumas gali būti hiperbolizuotai įvardijamas kaip sąmonės netekimas (Mano sąmonė kažkur iškeliavo.). Tokie pasakymai rodo, kad seksą mes priskiriame neracionaliai, protu nesuvokiamai gyvenimo daliai.

123RF.com nuotr./Žaidimas (asociatyvi nuotr.)
123RF.com nuotr./Žaidimas (asociatyvi nuotr.)

Tokie pasakymai kaip man nebereikėjo kitų atsakymų, lyg alkanas puoliau rodo, jog SEKSAS YRA KOVA. Partneriai tuomet yra priešai, suviliojimas yra laimėjimas kovoje, o penis dažnai įvardijamas kaip ginklas: mano eržilas nieko nelaukdamas priėmė kovinę padėtį (apie gausybių gausybėlę žodžių peniui įvardyti dar pakalbėsim). Vadinasi, seksą mes suvokiame ne tik kaip meilės ir švelnumo išraišką, bet ir kaip dominavimą, smurtą, užvaldymą. Turbūt galima daryti prielaidą, kad šioje schemoje dažniausiai vyras yra suvokiamas kaip užkariautojas, o moteris – kaip auka (Jeigu nori tokią moterį užkariauti, būtina įrodyti, kad esi valdingas, stiprus <...>).

Turbūt viena įprasčiausių metaforų yra SEKSAS YRA ŽAIDIMAS. Frazė „meilės žaidimai“ yra itin paplitęs eufemistinis sekso įvardijimas, sekso prekės yra vadinamos žaislais, o kokybiškas aktas gali būti apibūdinamas kaip žaismingas (Seksas tampa žaismingesnis ir kupinas naujų įspūdžių ir potyrių.) Kas bendra tarp šių dviejų konceptų: sekso ir žaidimo? Ir vieno, ir kito pagrindinis tikslas yra malonumas – žaidimas yra žaidžiamas dėl paties žaidimo, lygiai taip pat yra ir su seksu. Be to, dažniausiai seksas, kaip ir žaidimas, turi savas taisykles – partneriai nubrėžia ribas, kas galima, o kas jau ne. O kur dar BDSM beigi vaidmenų žaidimai.

Įžangoje užsiminiau apie tai, kad emocijos yra suvokiamos kaip skystis. Skysčio metafora dalyvauja ir kalbant apie seksą. Šiuo atveju MALONUMAS YRA SKYSTIS, pavyzdžiui, sekso patirtis prilyginama skendimui: Geriausias seksas yra toks, kuris padeda visiškai atsipalaiduoti, paskęsti savo jausmų ir pojūčių pasaulyje. Taip pat dažnai orgazmas įvardijamas kaip banga: neišlaikiau ir mano kūną užliejo galinga orgazmo banga. Tai galima paaiškinti gana paprastai – tiek seksas, tiek pasinėrimas į vandenį sukelia fizinius pojūčius visame kūne.

Todd Turner nuotr./ Unsplash nuotr./Banga
Todd Turner nuotr./ Unsplash nuotr./Banga

Seksas yra fiziologinis poreikis, todėl nenuostabu, kad dar viena konceptualioji metafora skambėtų taip: SEKSAS YRA VALGYMAS. Seksualūs žmonės vadinami maisto produktų (įprastai saldžių) pavadinimais (Kitoje gatves puseje pastebejome keleta vaikinuku, ohh jie buvo tikri saldainiukai. Sekso poreikis siejamas su alkiu (Žvelgiau į merginas alkanu vilko žvilgsniu, jos atrodė tokios moteriškos ir geidžiamos), o pajėgumas – su apetitu (Potenciją skatina ir seksualinį apetitą pagerina lašai su ženšeniu.). Be minėtos fiziologinio poreikio sąsajos, dar galima išskirti tai, kad ir seksas, ir maistas sukelia malonumą.

Pabaigsiu kiek abstraktesne metafora SEKSAS YRA SUTEIKIAMA VERTYBĖ. Kaip tokia vertybė gali būti suvokiamas orgazmas: <...>jis dovanoja visiškai kitokius orgazmus. Visgi ir pats seksas kaip toks yra suvokiamas kaip objektas, atiduodamas partneriui. Čia išryškėja aiški disproporcija lyčių atžvilgiu: moterys yra tos, kurios „duoda“, o vyrai – tie, kurie „ima“. Tai rodo ir posakiai, apibūdinantys seksualinį debiutą: „prarasti nekaltybę“, „atimti nekaltybę“. Tarsi toji abstrakti „nekaltybė“ būtų kažkoks vertingas objektas, kuris yra prarandamas. Šie pasakymai yra dar viena dalis to, kaip skirtingai mes suvokiame ir priimame vyrų ir moterų seksualumą.

Katytės ir peliukai

Baisiai smagu man buvo atlikti šį tyrimą, todėl nusprendžiau žengti dar vieną žingsnį – atsiverčiau „Lietuvių žargono bazę“ ir išsirinkau visus žargonizmus, reiškiančius penį ir vaginą. Radau 112 žodžių, reiškiančių penį, absoliuti dauguma jų yra eufemistiniai. Juos susikirsčiau į grupes.

Pirmiausia peniui pavadinti vartojami augalų ir gyvūnų pavadinimai (mes gi, lietuviai, prie gamtos tokie): gvazdikas, lelija, agurkas, genys, lemūras, peliukas, smauglys. Kaip jau minėjau, seksas yra siejamas su kova, taigi peniui įvardyti vartojami ir ginklų pavadinimai: durklas, kalavijas, šautuvas. Turbūt gausiausia grupė yra tiesiog žodžiai, reiškiantys pailgus daiktus: dešrelė, pieštukas, rutulinis dezodorantas, šlagbaumas, varveklis ir toks originalesnis cigaretė su slankiojančiu filtru. Dar pasitaikė žmonių vardų (Albinas, Napoelonas, Mikas), įrankių pavadinimų (grąžtas, kamščiatraukis) ir tokių, kurių nepavyko priskirti kokiai nors grupei (kniaukalas, ponas laimė, taiklioji akis, Tinkis Vinkis)

Kas mane labai nustebino, kad ieškant vaginos žargoninių pavadinimų, tokių radau tik... 18. Ir jie, sakyčiau, labiau pasižymi disfemistiškumu: p**da, dziundzė, skylė. Iš tokių eufemistiškesnių paminėčiau nebent katytė, bebriukas, draugytė. Nežinau, kaip paaiškinti tokią disproporciją, kodėl penio pavadinimų įvairovė tokia, kad ramiai bakalauro darbą būtų galima parašyti, o štai moteriškiems organams skirtų žodžių mažoka. Kas turit minčių, parašykit man į p.m.

Samanta Kietytė – Vilniaus universiteto bendrosios kalbotyros magistrantė.

Norėdamas tęsti – užsiregistruok

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Metas rinktis

Esports namai

Kiekvienas gali

URBAN˙/