Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2014 06 04

Karlovi Varų tarptautinio kino festivalio konkursinės programos – be lietuviškų filmų

Didžiausias ir svarbiausias Rytų Europoje tarptautinis kino festivalis ignoravo visas lietuviškų filmų paraiškas konkursinėms programoms. Labiau pasisekė mūsų kaimynams. JAV gyvenančios latvių animatorės Signės Baumanės nupiešta juokinga depresijos analizė „Akmenukai mano kišenėse” varžysis dėl prestižinio „Krištolinio gaublio” pagrindiniame konkurse ir skambiai minima tarp įdomiausių Karlovi Varų intrigų, o estų režisierių šeimos Andreso ir Katrin Maimikų romantinė drama „Vyšnių tabakas” pateko į debiutuojančių režisierių konkursinę programą „Vakarų Rytai” (East of the West), kurioje anksčiau startavo abu Kristinos Buožytės filmai („Kolekcionierė” ir „Aurora”) ir Igno Miškinio „Artimos šviesos”.
Big_Depression
"Didžioji depresija" / http://www.rocksinmypocketsmovie.com/Stills.html
Temos: 2 Animacija Nuotykiai

Vienintelis Gustavas

Birželio 3-iąją įvykusios 49-ojo Karlovi Varų tarptautinio kino festivalio spaudos konferencijos su nekantrumu laukė lietuvių prodiuseriai, nes bent 4 filmai tikėjosi sulaukti kvietimo varžytis dėl solidaus prizo ir reikalingo pripažinimo Karlovi Varų kurorte. Tačiau atrankos komiteto verdiktai nuskambėjo negailestingai pasiūlytiems filmams iš Lietuvos.

Kol kas tikrai žinoma, kad mūsų šaliai atstovaus Žilvino Naujoko prodiusuota ir Vaido Lekavičiaus šeimyninė komedija „Gustavo nuotykiai”, kuri dalyvaus Karlovi Varų kuruojamame gamyboje esančių 15 Rytų ir Vidurio Europos filmų pristatyme.

Kol kas tikrai žinoma, kad mūsų šaliai atstovaus Žilvino Naujoko prodiusuota ir Vaido Lekavičiaus šeimyninė komedija „Gustavo nuotykiai”, kuri dalyvaus Karlovi Varų kuruojamame gamyboje esančių 15 Rytų ir Vidurio Europos filmų pristatyme.

Ši festivalio iniciatyva kino pramonės atstovus vilioja garsiausios Čekijos kino studijos „Barandov” įsteigtu 10 tūkst. eurų prizu daugiausiai vilčių teikiančiam filmui užbaigti.

2013 metais šį apdovanojimą iškovojo Gruzijos ir Ukrainos bendros gamybos komiška drama „Akli pasimatymai”, kurios pasaulinė premjera įvyko Toronto kino festivalyje, o geriausiu režisieriumi Vilniaus tarptautiniame kino festivalyje „Kino pavasaris” pripažinto Levano Koguašvilio  filmas sėkmingai keliauja aplink pasaulį iki šiol.

Jis simboliškai sugrįš į Karlovi Varus įtakingajam leidiniui „Variety” rašančių kritikų pasirinktame dešimtuke (jame paminėti net 5 filmai iš šių metų „Kino pavasario” programos).  

Tai, kas liko po Kanų?

Karlovi Varų tarptautinio kino festivalio meno vadovas Karelas Ochas optimistiškai pabrėžia, kad konkursinei programai pavyko surinkti daugelį ilgai lauktų filmų premjerų. Jis taip pat džiaugiasi, kad festivalio kvietimus mielai priėmė režisieriai iš buvusio Rytų bloko šalių, kurios tradiciškai stipriausiai rūpi Karlovi Varams.

Tačiau K.Ocho žodžius galima  išversti ir šiek tiek kitaip, kad čia bus rodomi filmai, kuriems „Ne” pasakė Kanų festivalis ir kurių negeidžia rodyti Venecija, San Sebastianas, Lokarnas. Karlovi Varų sąraše prisiglaudė tikrai ne vienas režisierius, pageidavęs pasaulinės ar tarptautinės premjeros Rytų Europai nesvetinguose Kanuose. 

Užsienio spauda iškart pasigriebė linksniuoti žinomiausių konkursantų vardus.

Pietų Korėjos finansuotojų parama pasinaudojęs išradingasis vengrų režisierius Gyorgy Palfi („Taksidermija”) žada iš septynių skirtingų istorijų sudėliotame filme „Laisvas kritimas” (Free Fall) provokuojančiai peržvelgti šiuolaikinių žmonių nukrypimus.

Dabar vykstančiame Atvirajame Rusijos kino festivalyje „Kinotauras” dalyvaujanti Angelina Nikonova („Prieblandos portretas”) ironiškoje komedijoje „Sveiki atvykę namo” (Welkome Home) stebės rusų imigrantų kasdienybę moderniame ir kartais vis dėlto užmiegančiame Niujorke.

2012 m. Europos šalių kino forumą „Scanorama” atidaręs islandų režisierius Hafsteinnas Gunnaras Sigurdssonas („Bet kuriuo keliu”) patikėjo Karlovi Varams melancholiškos komedijos „Paryžius Šiaurėje” (Paris of the North) apie priklausomybę alkoholizmui pažabojusį mokytoją pasaulinę premjerą.

2011 m. Karlovi Varuose geriausiu režisieriumi karūnuotas prancūzas Pascalis Rabate'as („Atostogos prie jūros”) mėgins pakartoti pergalės triumfą su tragikomiška drama „Derva ir plunksnos”

2011 m. Karlovi Varuose geriausiu režisieriumi karūnuotas prancūzas Pascalis Rabate'as („Atostogos prie jūros”) mėgins pakartoti pergalės triumfą su tragikomiška drama „Derva ir plunksnos” (Du goudron et des plumes).

Vieninteliam atrinktam amerikiečių filmui – biografinei dramai „Nuosmukis” (Low Down) apie pianisto Joe Albany potraukį narkotikams ir santykius su paaugle dukterimi – susidomėjimą generuoja Sandanso kino festivalio skirtas apdovanojimas geriausiam operatoriui, „Oskaro” premijai nominuotas aktorius ir lietuvės Oonos Mekas bičiulis Johnas Hawkesas („Intymios pamokos”), sparčiai populiarėjanti jauna aktorė Elle Fanning („Piktadarės istorija”) ir sensacingojo TV serialo „Sostų karai” žvaigždūnas liliputas Peteris Dinklage’as.

Taikiklyje – latvių animatorės depresija

Vis dėlto svarbiausi kino industrijos leidiniai nepraleido paminėti latvių animatorės S.Baumanės kūrinio „Akmenukai mano kišenėse” (Rocks in My Pockets). Jis yra išskirtinis intriguojančiu faktu, kad Karlovi Varų tarptautinis kino festivalis dar niekuomet nerodė pilnametražio animacinio filmo, o čia Latvija nusitaikė tiesiai į pagrindinį konkursą.

Su lietuvių animatoriais dirbusi, mūsų šalyje organizuojamuose renginiuose („Tinklai”, „Tindirindis”) dalyvavusi ir JAV pilietybę už nuopelnus šios šalies kultūrai gavusi latvė naujausiame linksmame filme atvaizduos Latvijos istorinius įvykius XX amžiaus pirmoje pusėje ir atvirai analizuos savo bei kitų keturių šeimos moterų kovas su beprotybe ar dažnai kamuojančia depresija.

Moterų teises filmuose drąsiai ir originaliai ginanti S.Baumanė vėl pasitelkė gražias vaizdines metaforas, siurealių piešinių stilių ir patrakusį humoro jausmą. 

Įdomu ir tai, kad S.Baumanė kai kuriuose informaciniuose šaltiniuose jau yra nurodoma prieš septynerius metus Lietuvos Kultūros ministerijos dosniai paremto ir vis labiau skandalingo „didžiausio” animacinio epo „Aukso žirgas” režisiere. Šio filmo niekaip nesugeba užbaigti lietuvių animatorius Valentas Aškinis.

Dar 2008 metais Europos Tarybos kino paramos fondo „Eurimages” 350 tūkst. eurų finansinę paramą gavusio „Aukso žirgo” premjera kasmet nukėlinėjama. Naujausiomis žiniomis, planuojama šių metų šv. Kalėdoms, o latvių prodiuseris Vilnis Kalnaellis atvirai įvardija skausmingiausią bėdą – lietuvių animatorių vėžlio apsisukimais vykdomus kūrybinius įsipareigojimus ir žaižaruojančius konfliktus su V.Aškiniu, iš kurio netgi buvo ketinama atimti režisieriaus vadeles.

Kanų mugės sąrašuose lietuvis vis dar nebuvo nustumtas nuo žirgo balno, tačiau ant jo atsisėdo pats prodiuseris ir dar pasikvietė pagalbininkę.

Kanų mugės sąrašuose lietuvis vis dar nebuvo nustumtas nuo žirgo balno, tačiau ant jo atsisėdo pats prodiuseris ir dar pasikvietė pagalbininkę.

Ryškiausi Rytų Europos debiutai

Antrai pagal svarbą konkursinei programai „Vakarų Rytai” galėjo pretenduoti lietuvių režisieriai Mykolas Vildžiūnas, Marius Ivaškevičius, Ričardas Marcinkus, tačiau Lietuvos trispalvė šiemet neiškils šalia Estijos, Lenkijos, Čekijos, Slovėnijos, Vengrijos, Azerbaidžano, Albanijos, Rusijos, Graikijos, Serbijos ir Makedonijos.

Tai reiškia, kad Karlovi Varai nepastebėjo ryškių talentų mūsų šalyje ir prioritetą atidavė kitiems.

Nemenką ažiotažą Karlovi Varams užkūrė perspektyvaus lenkų režisieriaus Grzegorzo Jaroszuko (jo sensacingas trumpametražis filmas „Nelaimėliai iš šaldytuvo” apkeliavo per 100 festivalių ir gavo nominaciją Europos kino meno akademijos apdovanojimui) juodo humoro absurdo komedija „Kebabas ir horoskopai” (Kebab & Horoscope).

Estija suviliojo Karlovi Varus šeimyninio dueto A. ir K. Maimikų romantine drama „Vyšnių tabakas” (Cherry Tobacco) apie provincijos miestelyje gyvenančio jaunimo patiriamą pirmąją meilę.

Atidarymo filmu festivalis paskyrė vengrų debiutanto Virago Zomboraczo mistinę dramą „Po gyvenimo” (After Life), kurioje mirusio tėvo vaiduoklis neleidžia išskydusiam sūnui pasiduoti depresijai ir keistais išbandymais įkvepia pasirūpinti savimi.

Beveik visi konkurso „Vakarų Rytai” filmai kvietė į išankstinius seansus Kanų mugėje ir, akivaizdu, buvo siūlomi oficialioms festivalio programoms.

Beveik visi konkurso „Vakarų Rytai” filmai kvietė į išankstinius seansus Kanų mugėje ir, akivaizdu, buvo siūlomi oficialioms festivalio programoms.

Kita vertus, nežinomi autoriai būtų tiesiog pasimetę Kanų mėsmalėje, kuri negailestingai sumindė netgi režisieriaus duonos apsisprendusį paragauti aktorių Ryaną Goslingą.

Karlovi Varuose jauniems režisieriams bus lengviau atsiskleisti ir atkreipti kitų festivalių dėmesį į save.     

Naujas lietuviškas pavadinimas

Prodiuserės Živilės Gallego teigimu, užbaigta ir festivalių delegatams paslapčia rodoma Prancūzijoje gyvenančios lietuvių režisierės Alantės Kavaitės drama „Sangailė” nesvarstė galimybės dalyvauti Karlovi Varų atrankoje, nes tikisi pakvietimo į svarbesnius rudens sezono kino festivalius.

Mūsų filmą priglaudusi įtakinga Prancūzijos kino pardavimų kompanija „Films Distribution” Kanų mugėje intrigavo platintojų ir festivalių delegatų susidomėjimą trumpu anonsu, o taip pat atskleidė šiek tiek pasikeitusį pavadinimą.

Jurgio Kairio pilotuojamu lėktuvu skrendantis A.Kavaitės filmas dabar jau vadinasi „Sangailės vasara” (The Summer of Sangaile).

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
Užsisakykite 15min naujienlaiškius