Dabar populiaru
Publikuota: 2019 birželio 27d. 19:04

Kino dailininkė Ludovica Ferrario: nuolat sau primenu, kad negaliu visko kontroliuoti

Ludovica Ferrarrio Interviu
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr. / Ludovica Ferrarrio

Ludovica Ferrario – kino dailininkė, dirbusi su tokiais grandais kaip Wimas Wendersas („Šaudymas Palerme“), Abbas Kiarostami („Patvirtinta kopija“) ir Paolo Sorrentino („Jaunystė“, „Jaunasis Popiežius“, „Naujasis Popiežius“, filme „Didysis grožis“ – vyr. dailininkė).

Praėjusią savaitę ji viešėjo Lietuvoje, kur daliJosi profesinėmis paslaptimis su „Art Deparment Workshop“ kūrybinių dirbtuvių dalyviais, o 15min sutiko papasakoti, kuo skiriasi kino dailininko darbas kine bei televizijoje, ir kokias svarbiausias pamokas išmoko per du savo karjeros dešimtmečius.

– Skaičiau interviu su režisieriumi Paolo Sorrentino, kuriame jis teigė, kad jūsų geras skonis – įgimtas. Sutinkate su tuo?

– Skonis visada yra subjektyvus, todėl sunku apie jį kalbėti. Tačiau galiu pasakyti, kas atrodo svarbu man pačiai. Aš esu kilusi iš labai gražios šalies. Šalies, turtingos savo kultūra ir meno istorija. Esu tikra, kad tokia aplinka neišvengiamai prisideda prie to, ką vadiname skoniu.

– O jūsų architektūrinis išsilavinimas? Ar jis prisidėjo prie skonio ir kūrybinės strategijos formavimo?

– Be jokios abejonės. Architektūrinis išsilavinimas leido man susikurti darbo metodą – padėjo pamatą tam, kaip aš suprantu proporcijas, o proporcijos labai svarbios kompozicijai, su kuo nuolat susiduriu kaip kino dailininkė. Mano žinios architektūroje padeda ir pažindinantis su lokacijomis bei siekiant išnaudoti jų galimybes.

– Papasakokite, kaip atsidūrėte kino industrijoje. Koks buvo pirmasis jūsų darbas?

– Atsakymas į šį klausimą siejasi su mus neseniai palikusiu režisieriumi Franco Zeffirelli. Pirmas filmas, prie kurio dirbau kaip savanorė, buvo jo juosta „Arbatėlė su Musoliniu“ (Tea With Mussolini, 1999). Kino dailininkė, paskirta dirbti prie šio filmo ir anksčiau dirbusi su F.Zeffirelli kuriant operas, pasiūlė man jai padėti matavimuose. Ir nuo to laiko nebepalikau kino.

VIDEO: Filmo „Arbatėlė su Musoliniu“ anonsas

– Kas jums teikė džiaugsmo pradėjus dirbti kine?

– Kine radau tai, ko man iš dalies trūko architektūroje – galimybę sujungti erdvę, psichologiją ir naratyvą. Man buvo įdomu dirbti ne vien su žmogumi, kuris tau duoda užduoti, projektą, bet ir su scenarijumi. Šis darbas leidžia ieškoti savo žvilgsnio į pasakojamą istoriją.

– Kokios buvo vienos pirmųjų pamokų, kurias išmokote dirbdama kine?

– Išmokau, kad norint sulaužyti taisyklę turi žinoti taisykles. Nors pats taisyklių laužymas, žinoma, nėra taisyklė. Išmokau, kad turi mokėti klausytis ir išgirsti. Dar išmokau, kad jei yra problema, jai visada yra išeitis – šiame darbe susidūrus su iššūkiu visada turi ieškoti sprendimo būdų ir ieškoti jų greitai.

To kaskart mokiausi dirbdama su puikiais režisieriais – A.Kiarostami, W.Wendersu ir su visais kitais iškiliais kūrėjais, kurie man suteikė progą išreikšti save. Man labai pasisekė, kad patenku į tokių svarbių režisierių akiratį ir turėjau galimybę, pavyzdžiui, atkurti Vatikaną, dirbdama su P.Sorrentino prie jo serialo „Jaunasis popiežius“.

VIDEO: Serialo „Jaunasis popiežius“ anonsas

– Dirbate tiek su kino projektais, tiek su televizijos serialais. Ar galėtumėte palyginti šias patirtis?

– Sakyčiau, kad tikslas iš esmės yra toks pats – išlaikyti kokybės kartelę, kino daile papildant naratyvą. Tačiau darbas su daugiaserijiniu projektu yra labai ilgas, todėl norint pasiekti tokią pačią kokybę, svarbu aiškiai susidėlioti prioritetus ir laikytis griežto grafiko. Tokiu atveju dar labiau išauga komandos, su kuria drauge dirbi, vaidmuo.

– Ar darbas su televizine produkcija kelia daugiau streso?

– Taip, ritmas yra labai intensyvus. Stresą kelia ir tai, kad daugybė serialų šiandien yra režisuojama ne vieno režisieriaus, o tai reiškia, jog kino dailininkui prireikia dar daugiau diplomatinių įgūdžių, ieškant tinkamiausios meninės išraiškos ir diskutuojant su skirtingais autoriais. Tačiau kartu tai ir labai įdomu. Taip į tą pačią istoriją gali pažvelgti iš skirtingų perspektyvų.

Tačiau kad ir kur dirbtum – kine ar televizijoje – niekada negalėsi dirbti šio darbo, jei jo visa širdimi nemylėsi. Nes dirbdamas čia, tu dažnai neturi vakarų, neturi savaitgalių – visas tavo laikas yra skiriamas kinui. Nors tai yra ir be galo daug privilegijų teikiantis darbas. Nuolat keliauji po pasaulį, susipažįsti su naujais žmonėmis ir naujomis istorijomis.

– Kokias didžiausias klaidas esate padariusi​ savo darbe?

– Man ne visada pavykdavo suprasti, kaip svarbu atsirinkti tinkamą komandą. Arba laiku suvokti biudžeto galimybes. Ne visada išeidavo įkvėpti savo komandą atsiduoti darbui visa jėga. Tačiau visų svarbiausia – kartais įsijautus į istoriją ne visad pavyksta prisiminti, kad režisieriaus vizija yra aukščiau visko. Todėl svarbu kuo daugiau klausti, kuo kruopščiau komunikuoti – vaizdais, žodžiais, bet kuo.

VIDEO: Filmo „Patvirtinta kopija“ anonsas

– Ar darbe su režisieriumi ieškote kompromisų?

– Dažniausiai režisieriai žino, ko nori. Dažniausiai tu ir pats nori to, ko nori jie – kitaip tu nebūtum kūrybinėje grupėje. Tačiau visada į naudą pasiūlyti daugiau variantų, taip leidžiant režisieriui išsirinkti tą versiją, kurios, labai gali būti, norėtum ir pats. Taip tampi savotišku gidu, nors ir pats, žinoma, esi vedamas režisieriaus.

Ir tai svarbu suprasti jauniems kino dalininkams. Šiame darbe svarbu nepamiršti, kad dirbi komandoje, ir visada privalai išlikti lankstus. Žinoma, turi būti smalsus, tikslus, profesionalus, tinkamai atlikti tyrimą ir t.t., tačiau čia, kaip niekur kitur, svarbu ramiai ir lengvai priimti pokyčius. Nes keičiasi vizijos, aktorių grafikai, orai, biudžetai... Niekada negali pamiršti, kad viskas bet kada gali pasikeisti. Kad negali visko kontroliuoti. Nuolat sau tai primenu, nes, turiu pripažinti, ir pati dar turiu ko išmokti šiuo klausimu.

– Kaip išmokti lankstumo?

– Mylėti tai, ką darai. Būti ryžtingam. Ir tikėti pokyčiais.

Komentarai
Temos: 1 Kinas

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Praktiški patarimai

Skanumėlis
Ekspertai pataria

Liaudies alus

Gera savijauta – tavo pasirinkimas