Dabar populiaru
Publikuota: 2018 sausio 6d. 19:01

Harvardo mokslininkas: „Ar tikrai reikia save priimti tokį, koks esi?“

Michaelas Puettas ir rašytoja Christine Gross-Loh
Leidyklos nuotr. / Michaelas Puettas ir rašytoja Christine Gross-Loh

Michaelas Puettas nuo 2006-ųjų Harvardo universiteto paskutinio kurso studentams dėsto kinų filosofijos kursą ir analizuoja, kiek kinų tekstai aktualūs šiais laikais. Šis kursas yra vienas populiariausių Harvarde, jį lenkia tik „Įvadas į kompiuterių mokslą“ ir „Ekonomikos pagrindai“.

Michaelas Puettas ir rašytoja Christine Gross-Loh, remdamiesi kurso medžiaga, parengė knygą „Kelias: kinų filosofai apie meną gyventi“ (iš anglų k. vertė Dainius Vanagas, išleido „Tyto alba“). Knygos leidybos teises įsigijo 25 šalių leidėjai, įskaitant Kinijos.

Šiame interviu Ianui Johnsonui filosofas Michaelas Puettas aptaria stereotipines kinų filosofijos traktuotes, ritualų prasmę bei vertę ir aiškina, kodėl priimti save tokį, koks esi, – ne pats geriausias sprendimas.

Kai kurie tekstai išties labai populiarūs, bet, mano požiūriu, juos skaitantys neišvengia stereotipų spąstų.

– Kai kurie kinų filosofų tekstai yra labai populiarūs Vakaruose. Pavyzdžiui, Laodzi „Daodedzing“, egzistuoja net kelios vertimo versijos.

– Kai kurie tekstai išties labai populiarūs, bet, mano požiūriu, juos skaitantys neišvengia stereotipų spąstų. Dažnai kinų filosofų idėjos laikomos pernelyg „tradicinėmis“ – tai yratikima, kad kinų išmintis mus moko susitaikyti su tokiu pasauliu, koks jis yra, ir prieštarauja „modernioms“ idėjoms, kurios išlaisvina mus kaip individus ir leidžia patiems spręsti, kaip mums geriausia gyventi. Pavyzdžiui, dažnai manoma, kad konfucianizmas moko žmones paklusti griežtai socialinei hierarchijai, o daoizmas – ieškoti harmonijos su gamta ir plačiuoju pasauliu. Todėl konfucianizmas laikomas bloga sistema, o daoizmas – gera. Bet iš tikrųjų nė iš vienos nieko neišmokstama.

– Turbūt jos traktuojamos kaip egzotiškos ir mums svetimos.

– Būtent. Į jas žiūrima kaip kažkokį svetimą ir egzotišką mokymą apie tai, ko mums net neverta mokytis.

– Egzistuoja ir kitoks pavojus – kad tas idėjas skaitytojas gali supaprastinti iki savipagalbos patarimų, ar ne?

– Rašydamas „Kelią“ siekiau visiškai priešingo tikslo. Jei norime žiūrėti į kinų filosofijos idėjas rimtai, nederėtų jų taikyti prie mums būdingos mąstysenos. Skaitantys kinų filosofų tekstus kaip savipagalbos patarimų knygas, tiesiog atsirenka tas idėjas, kurios atitinka jųasmeninę „tikrojo aš“ sampratą, ir pritaiko sau.Pavyzdžiui, kartais žmonės žiūri į daoizmą kaip į būdą pažinti „tikrąjį aš“ ir harmoningai gyventi šiame pasaulyje. Bet daoizmas neturi nieko bendra su šiuolaikine savivoka, kuri remiasi principais „atrask save“ ar „priimk save tokį, koks esi“. Daoizmas moko įveikti save. Tam tikra prasme tai antisavipagalbos sistema.

Jei norime žiūrėti į kinų filosofijos idėjas rimtai, nederėtų jų taikyti prie mums būdingos mąstysenos.

– Kokia kinų filosofinės tradicijos idėjaprieštarauja šiuolaikinės mąstysenos principams?

– Dabar mums kalama į galvas, kad turime atidžiai į save įsižiūrėti ir atrasti savo „tikrąjį aš“, o tada daryti viską, kad jam nenusižengtume, mylėti ir priimti save tokius, kokie esame. Visa tai skamba puikiai ir atitinka mūsų „modernaus“ gyvenimo būdo sampratą. Bet kas, jei tas mūsų „tikrasis aš“ yra bjaurus, turintis blogų įpročių ir linkęs vadovautis ydingais elgsenos modeliais? Tuomet blogiausia, ką galime padaryti, – priimti save tokius, kokie esame, kitaip tariant, susitaikyti su tais elgsenos modeliais, į kuriuos esame linkę. Turėtume kelti sau tikslą suardyti tuos modelius ir išguiti ydas, gerinti mūsųsantykius aplinkiniais.

– Bet jei žmogui per daug nurodinėjama, argi tai nėra paternalizmas?

– Žinoma, kai kurie kinų politikos teorijos ideologai, motyvuodami tuo, kad mes linkę vadovautis tam tikrais elgsenos modeliais, pasisako už paternalistinę valstybės politiką, esą valstybė turėtų savo piliečius globoti ir nuolat „stumtelėti“ geresnių modelių link. Bet daugumoje tekstų, kuriuos su Christine Gross-Loh aptariame knygoje, siūlomas kitas kelias. Kinų filosofai ragina mus nebūti pasyviomis būtybėmis ir suardyti įsisenėjusius elgsenos modelius,mokytis ir keisti savo elgesį.

Knygos viršelis
Knygos viršelis

– Savo knygoje teigiate, kad kinų filosofija į ritualus žiūri kaip į įrankius, galinčius padėti mums atsikratytiydingų įpročių.

– Mes pratę žiūrėti į ritualus kaip į tam tikras instrukcijas, kurios nurodo mums, ką daryti, ir diegia socialines normas.Bet mūsų aptariamuose tekstuose kalbama apie visiškai kitokią ritualo sampratą. Ritualai tarsi priverčia mus trumpam tapti kitu žmogumi, kitaip elgtis su aplinkiniais. Jie veikia, nes padeda suardyti ydingus elgsenos modelius ir keisti mūsų elgesį.

Pavyzdžiui, Hanų dinastijos laikais atsirado ritualai, kurių esmė – apsikeitimas vaidmenimis. Tėvas turėdavo apsimesti sūnumi, o sūnus – tėvu. Taip kiekvienas galėdavo pažvelgti į pasaulį iš kito perspektyvos – sūnus mokydavosi suprasti, ką reiškia būti autoritetu, o tėvas prisimindavo, ką reiškia paklusti kitam.

– Ar mes jau pasiekėme tokį globalizacijos lygį, kad idėjos, anksčiau laikytos svetimomis, gali būti pradėtos vertinti kaip mūsų pačių kultūros paveldo dalis?

– Labai to tikiuosi. Mes linkę manyti, kad gyvename globalizuotame pasaulyje, bet daugeliu atžvilgių tai netiesa. Tiesa ta, kad ilgą laiką Vakarų pasaulyje dominavo ribotas idėjų kiekis ir svečiuose kraštuose gimusios idėjos buvo laikomos per daug „tradicinėmis“. Bet įsivaizduokite ateities kartas, kurios užaugs skaitydamos ne tik Shakespeareʼą, bet ir Du Fu, ne tik Platoną, bet ir Konfucijų. Įsivaizduokite pasaulį, kuriame didžios idėjos, kad ir iš kur jos būtų atkeliavusios, bus analizuojamos, pritaikomos ir netgi su jomis polemizuojama.

– Kaip dabar žiūrima į kinų filosofiją pačioje Kinijoje?

– Didumą XX-ojo amžiaus šios idėjos Kinijoje buvo atmetamos. Komunizmo eroje tekstai buvo skaitomi laikantis stereotipinės „tradicinių“ idėjų traktuotės ir buvo siekiama išrauti jas su šaknimis, kad Kinija taptų „modernia“ šalimi. Dabar Kinijos valdžia vėl pamažu prie jų grįžta. Ironiška, bet pačių kinų sukurtos filosofijos sistemos dabar Kinijoje traktuojamos taip pat stereotipiškai, kaip ir Vakaruose. Ten manoma, kad konfucianizmo esmė – mokyti žmones paklusnumo, kad jie žinotų savo vietą, tik dabar į tai žiūrima kaip į teigiamą dalyką!

Pastaruoju metu Kinijoje vyksta karšta polemika dėl vertybių, mat visi jaučia, kad dabar svarbiausi pinigai ir galia, tad keliamas klausimas, ar nederėtų peržiūrėti savo vertybių.

Taigi, dabar valdžia nori remtis praeitimi. Ir visgi net Kinijoje egzistuoja kitokios interpretacijos. Žmonės ieško praeityje atsakymų, kvestionuoja vertybes.

Pastaruoju metu Kinijoje vyksta karšta polemika dėl vertybių, mat visi jaučia, kad dabar svarbiausi pinigai ir galia, tad keliamas klausimas, ar nederėtų peržiūrėti savo vertybių. Tarp idėjų, kurios patenka į polemikos lauką, vis dažniau iškyla sẽnosios savasties sampratos, diskutuojama, ko reikia, kad žmogus galėtų gerai gyventi. Taigi, kol Kinijos valdžia tas idėjas mėgina taikyti saviems tikslams, plačioji visuomenė diskutuoja apie jas ir ieško kitokių interpretacijų. Sunku pasakyti, kuo viskas baigsis, bet šią diskusiją verta atidžiai sekti.

Pagal nytimes.com parengė Jūratė Dzermeikaitė

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Aktualu

Be leidimo dirbti su valstybės paslaptimis V.Fedotovas VAT nevadovaus

N-18 Aktualu

40 metų nuo makabriškų Džonstauno žudynių: išgyvenusi moteris gyvenimą kūrė iš naujo

Aktualu

Mergaičių mokykla Palestinoje: šypsenas slepia tragedijos ir košmarai naktimis

Gyvenimas

40-metės nuotykiai internete: ieško meilės, bet jaučiasi klampojanti po gilią pelkę

Aktualu

Kovodamas su kainomis Saulius Skvernelis gali sudeginti savo populiarumą

Interviu Kultūra

T.H.Eriksenas apie žmonijos perkaitimą: „Mes neturime laiko informaciją paversti žiniomis, o žinias – išmintimi“

Verslas

Iš Ispanijos į Lietuvą grįžusi vilkaviškietė sėkmę atrado pasidalinusi žaislo nuotrauka internete

15min recenzija Kultūra

Knygos recenzija. Apie Rusijos tęsiamą sovietų dezinformaciją – vyriausiojo N.Ceausescu šnipo lūpomis

Sportas

Tautų lygoje – futbolo stebuklas: neįtikėtinai sugrįžusi Šveicarija triumfavo grupėje

Vardai

Po žinios apie „Naktinių personų“ iširimą Alanas Chošnau pristato naują singlą „Tu gali arba ne“

Aktualu

Gaisrai Kalifornijoje: kodėl tiek daug žmonių laikomi dingusiais be žinios?

Vardai

Monika Šalčiūtė bušido turnyruose dirba nuo 17 metų: „Aš čia – kaip „Victoria's Secret“ angelas“

Pasaulis kišenėje

Automobiliu po Europą keliavę jonaviškiai: norėjome pratęsti bobų vasarą

24sek

Po A.Kavaliausko tritaškio – Šaro pokštai: „Nemanau, kad ant to reikia statyti žaidimą“

Gazas

A.Juknevičius ir K.Povilaitis: kam vairuotojui reikalingas „šaltas dušas“

Gyvenimas

A.Kriščiūnas pasidalijo patirtimi, kaip atsikratė nerimo priepuolių ir išmoko mylėti

Vardai

„Orų mergaitei“ K.Liukaitytei – 30 metų: „Didžiausia dovana man – vyras ir dukrai sesuo į kompaniją“

Gyvenimas

Pigmentinės dėmės kankina ir jaunus: kaltas vitaminų stygius

24sek

M.Kuzminskas nežaidė, o A.Gudaitis su „dizaineriais“ vos neprisižaidė Venecijoje

Vardai

Seksualiausiu pasaulio vyru paskelbto Idriso Elbos sužadėtinė didžiuojasi: „Jis velniškai karštas“

Naujienos

Aktualu

Be leidimo dirbti su valstybės paslaptimis V.Fedotovas VAT nevadovaus

Aktualu

R.Dargis: valstybės ateitis priklauso nuo to, kokį pavyks suformuoti mokytoją

N-18 Aktualu

40 metų nuo makabriškų Džonstauno žudynių: išgyvenusi moteris gyvenimą kūrė iš naujo

Aktualu

Mergaičių mokykla Palestinoje: šypsenas slepia tragedijos ir košmarai naktimis

Gyvenimas

40-metės nuotykiai internete: ieško meilės, bet jaučiasi klampojanti po gilią pelkę

Aktualu

Kovodamas su kainomis Saulius Skvernelis gali sudeginti savo populiarumą

Interviu Kultūra

T.H.Eriksenas apie žmonijos perkaitimą: „Mes neturime laiko informaciją paversti žiniomis, o žinias – išmintimi“

15min recenzija Kultūra

Knygos recenzija. Apie Rusijos tęsiamą sovietų dezinformaciją – vyriausiojo N.Ceausescu šnipo lūpomis

Sportas

Tautų lygoje – futbolo stebuklas: neįtikėtinai sugrįžusi Šveicarija triumfavo grupėje

Vardai

Po žinios apie „Naktinių personų“ iširimą Alanas Chošnau pristato naują singlą „Tu gali arba ne“

Aktualu

Gaisrai Kalifornijoje: kodėl tiek daug žmonių laikomi dingusiais be žinios?

Vardai

Monika Šalčiūtė bušido turnyruose dirba nuo 17 metų: „Aš čia – kaip „Victoria's Secret“ angelas“

Pasaulis kišenėje

Automobiliu po Europą keliavę jonaviškiai: norėjome pratęsti bobų vasarą

24sek

Po A.Kavaliausko tritaškio – Šaro pokštai: „Nemanau, kad ant to reikia statyti žaidimą“

Gazas

A.Juknevičius ir K.Povilaitis: kam vairuotojui reikalingas „šaltas dušas“

Gyvenimas

A.Kriščiūnas pasidalijo patirtimi, kaip atsikratė nerimo priepuolių ir išmoko mylėti

Vardai

„Orų mergaitei“ K.Liukaitytei – 30 metų: „Didžiausia dovana man – vyras ir dukrai sesuo į kompaniją“

Verslas

Iš Ispanijos į Lietuvą grįžusi vilkaviškietė sėkmę atrado pasidalinusi žaislo nuotrauka internete

Gyvenimas

Pigmentinės dėmės kankina ir jaunus: kaltas vitaminų stygius

24sek

M.Kuzminskas nežaidė, o A.Gudaitis su „dizaineriais“ vos neprisižaidė Venecijoje

Vardai

Ypatingos

07:40
07:22

Gera keliauti kartu

Ko reikia šiuolaikiniam pirkėjui?

Sveikata

Būk nesustabdoma