-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

„Iš Škotijos į Lietuvą – ant motocikletkos“: lietuvio kelionė per 1913-jų Europą

Leidyklos „Bonus animus“ išleista Juozo Norbuto knyga „Iš Škotijos į Lietuvą – ant motocikletkos“, regis, niekuo neišskirtinė. Kelionių knygų pasirodo daug, ir tarp jų ne viena, pasakojanti motociklininkų įspūdžius. Tad akis už šios knygos, regis, gali užkliūti nebent tik dėl „gramatinės“ klaidos pavadinime.
Knygos viršelis
Knygos viršelis / Leidyklos nuotr.

Tačiau tai ne klaida. „Motocikletkomis“ motociklai vadinti XX a. pradžioje, kada Lietuvą apleidę išeiviai į ją grįždavo laivais arba traukiniais. Tačiau Škotijoje gyvenęs jaunas kunigas Juozas Norbutas 1913 m. nusprendė aplankyti tėviškę motociklu, nebodamas pavojų, tykojusių keliaujant tuomet egzotiška transporto priemone.

Pasileidęs per Škotiją ir Angliją, jis stabtelėjo Londone, važiavo per Olandiją ir Vokietiją, pabuvojo Berlyne ir Karaliaučiuje, paskui pasiekė lietuviškąsias Rytų Prūsijos žemes, o vėliau – Rusijos imperijos pakraščio Kauno guberniją.

Praėjus porai metų, jau siaučiant Pirmajam pasauliniam karui, matyt, suprasdamas, kad senoji imperinė Europa pasikeis negrįžtamai, J.Norbutas parašė kelionės įspūdžius. Jie buvo paskelbti 1915-1916 m. autoriaus leistame ir redaguotame laikraštyje „Išeivių draugas“.

Kruopščiai tarsi mozaika sudėlioti J.Norbuto atsiminimai – neabejotinai vieni išsamiausių lietuvių literatūroje liudijimų apie XX a. pradžios Europą. Taip pat į knygą įdėtas ir prof. Remigijaus Misiūno straipsnis apie šiuo metu užmiršto vieno žymiausio XX a. pradžios išeivijos Škotijoje visuomenės ir spaudos darbuotojo J.Norbuto (1888-1968 m.) gyvenimą.

Kviečiame skaityt knygos ištrauką, kurioje pasakojama apie kelių Olandijoje ir Vokietijoje ypatybes:

Gal tas keista, bet pakeliais retai kur beužtiksi farmą. Matyt, farmerių dauguma vengia statyti budinkus prie didelio kelio. Bet jei kur pasitaiko nameliai, tai gražūs iš plytų sukrauti bei dailiai iš molio nudrėbti. Pati žemė neišrodo užvydėtinai. Lomos ir lygumai, kai kur menkas smiltinis pušynais apdygęs kalnelis. Pušų gojelių ypač daug patėmijau tarpe Amersfoorto ir Apeldoorno. Kelias čia gražus, rodos, visų pamirštas, apleistas. Retai kur besutiksi vežimėlį arba būrį sodiečių į miestelius bekeliau­jant. Pravažiavai vieną pušynėlį, iš tolo matos kitas. Tarytum važiuoji kur nuo Tytavėnų į Šidlavą, tik tas skirtumas, kad nematai siaurais rėžiais lyg rankšluosčiais sukar­pytų, tūkstančiais ežių ir takelių limavotų laukų, kad vietoj neiš­brendamų smiltynų kelią turi plytų išklotą.

Retai kur besutiksi vežimėlį arba būrį sodiečių į miestelius bekeliau­jant.

Smagu čia lėkti ant motoro, tik vėjai ausyse švilpia, jokios perškados kad ir smarkiausiai važiuoti, niekas negirdi, nemato, o jei nesi užkimęs, gali į taktą mašinos ūžimui dainuoti. Ir dainos balsas taip gerai pritinka prie motocikletkos tarškė­jimo!

Viename pušynėlyje apsistojau pasistiprinti. Turėjau su savimi dar iš Londono pasiėmęs blėkinėlę konservuotų ananasų, tik vargas buvo pralupti ją – gavau gerokai apgadinti peilį. Kaip tie ananasai pasirodė gardūs! Turbūt dar gardesni būtų išrodę alkanesniam už mane!

Pasitaikęs pro šalį eiti būrys sodiečių nemažai turbūt stebėjos, iš kur čia pakelyje motocikletka su šaliniu vežimėliu, motociklistas su blokine rankoj ir milžiniškais aki­niais ant kaktos, o pagalios neblogas ananasų kvapas.

Man besiknebinėjant prie mašinos apstojo visa gauja einančių į miestą sodie­čių – vyrų, moterų ir vaikų.

Prieš pat Deventerį motocikletka sustojo. Ėmiau knebinėti, žiūrėdamas, kas do priežastis netikėto sustojimo. Miestas matėsi už kokio pusvarsčio, bet velijau į jį įvažiuot iškilmingai, o ne nužeminančiai pats savo vežimą traukdamas. Man besiknebinėjant prie mašinos apstojo visa gauja einančių į miestą sodie­čių – vyrų, moterų ir vaikų. Niekad nemalonu, ypač sugriuvus ant kelio, atsirasti tarpe desėtkų žioplių. Bet kam užginsi žiūrėti.

Žioplių tarpe radosi ir kažkoks oficieris, kurs paskubo man į pagalbą. Radosi koks ten vaikėzas, bemokąs gana angliškai, per jį tad atsakiau ant klausimų, iš kur ir kur keliauju. Oficieris paknebinėjęs motocikletką rado priežastį susto­jimo: užsikreikus ir užsikimšus triūbelė, per kurią petrolas sunkiasi į mašiną. Šiaip be taip jis pra­valė triūbelę ir galėjau vėl užsėdęs važiuoti.

Apva­žiavęs rinkelį greitai suradau sau tinkamą hotelį ir motorui stadalą.

Bet diena baigėsi jau, o vėl, žinia, pradėjus kam gesti, bėda, nes kur trumpa, ten trūksta. Bijojau prieš vakarą važiuoti toliau, ypač žinodamas, kad pakelyje iki Osnabriuko nerasiu didėlesnių miestelių, kur būtų patogu apsistoti. Pravažiavęs tiltą ėmiau žvalgytis viešbučio. Susipratau, kad didėlesni viešbučiai randasi prie rinkelio, be kurio ir holandų miestai neapsieina. Apva­žiavęs rinkelį greitai suradau sau tinkamą hotelį ir motorui stadalą.

Ant rytojaus iš ryto beknebinėdamas motorą prieš įdegdamas numeistravau visai – užlaužiau kokį ten reikalingą gvintą. Gavau ieškoti dirbtuvės, kur, ant laimės, Deventeryje atsirado ir galėjo naują reikalaujamą gvintą įdėti. Susi­taisęs ir laiko daug sugaišinęs apie pietus leidausi toliau.

Tokių bromų nemaž teko vėliau pačioj Vokietijoj už­tikti tose labiausiai vietose, kur viena valstija rubežiuojasi su kita.

Nuo Deventerio kelias gan klai­dus, sukinėjasi ant Holteno, Gooro, Hengelo, Oldenzaalio. Pastarasis iš tikrųjų jau randasi prie Vokieti­jos rubežiaus, miesteliu vadintis dėlei savo menkumo negali. Kelias prie Oldenzaalio visai angliškos mados – platus, kietas, maltu žvyru muštas ir lygus. Prie rubežiaus iš holandų pusės pasitiko koks ten valdininkėlis, kuris peržiūrėjęs mano dokumentus leido pravažiuoti žolynais išpintą bromą, ant kurio iš vienos pusės buvo holandiškas, iš kitos vokiškas parašas: „Maloniai užprašome!“ Tokių bromų nemaž teko vėliau pačioj Vokietijoj už­tikti tose labiausiai vietose, kur viena valstija rubežiuojasi su kita.

Vos pervažiavus rubežių į Vo­kietiją geras kelias kaip ir nutrūko. Ant kiek buvo akies užmatoma, tęsės siaurokas, nelygus akmeninis brukas, taip Rusijos žydiškų mies­telių numylėtas. Greitai privažia­vau pakelyje namelius, iš kurių išlindo parubežio sargyba. Toji išklausinėjo mane, kiek vokiškai tegalėjom susikalbėti, apžiūrėjo motocikletką, tarptautišką pasą ir paviršutiniškai daiktus valyzoje sukrautus. Už tris markes išdavė taip vadinamą „Steuerkarte“ pa­velijimą per Vokietiją važiuoti ant motocikletkos. Užklausus, ar visas vokiečių kelias toks kaip čia, atsakė: „O ja, visas gut, kaip čia!“

„O ja, visas gut, kaip čia!“

Palikęs kamarą ir besitranky­damas ant nelygaus bruko, palengva tegalėdamas pavažiuoti, išsiilgęs žiūrėjau, kada tas „gut“ kelias pra­sidės. Pravažiavau taip varstą, kitą, desėtką... Brukas ir brukas, dargi kai kur bjauresnis. Tarš­kindamas dantimis, girdėdamas pa­vojingą vežimėlio tratėjimą, jaus­damas, kad ilgainiui man ir dūšią gali toks važiavimas iškratyti, jau ėmiau bijoti, kad tikrai per visą Vokietiją toks „zer gut“ kelias, kad todėl artimiausioj gelžkelio stotyj prisieis ir su motoru podraug sėstis į traukinį. Iš piktumo neiškenčiau net nepamislijęs, kad ne pro šalį būtų tokiais keliais pavažinėjus visus tuos galvočius, kurie įsakė ar su­manė čia tokį bruką užtiesti, kad važiuojant kaulai gali išbyrėti.

Motociklistai ant to kelio turbūt taip reti, kaip ir ant Lietuvos šunkelių, nes važiuodamas per kaimelį Benthemo labai nustebinau vokie­čius: jie ilgai akimis atsisukę mane ir mano vežimėlį lydėjo, šunės ne­kantriai lojo ir taikės nutverti už kojos, net žąsys vijos paskui veži­mėlio šnypšdamos.

Čia jau viskas kaimiškai, rodos, važiuotum kur prie Virbaliaus rinkelio.

Jei būt brukas prasitęsęs iki pat Osnabriuko, būč, be abejo, tą dieną nedavažiavęs iki jo – arba sulūžęs, arba suvargęs, arba susivėlavęs. Bet taip po kokių 15 kilometrų, jau už Benthemo, brukas pasibaigė ir už­tikau puikų angliškos mados, tik šiaurėlesnį, vieškelį. Brukas teatsinaujino prie Rheinė kaimelio, upės Ems ir ant galo įvažiuojant į Osnabriuką. Šiaip jau, tą atmetus, kelias geras, tinkamas greitesniam pavažiavimui.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius