Dabar populiaru
Publikuota: 2012 spalio 18d. 15:01

Festivalis „Gaida“ siūlo unikalią patirtį – klausyti muzikos kojomis

Kompozitorė Rebecca Saunders
Charlotte Oswald nuotr. / Kompozitorė Rebecca Saunders

Pirmadienį, spalio 22 d., Tarptautinis aktualios muzikos festivalis „Gaida“ pristato didžiausio biudžeto šių metų projektą – muzikinę-erdvinę-architektūrinę kompoziciją „Chroma XVII“. Jos autorė – garsi britų kompozitorė Rebecca Saunders, atlikėjai – vienas geriausių Europos ansamblių „MusikFabrik“ (Vokietija).

Kūrinys vienu metu bus atliekamas skirtingose Šiuolaikinio meno centro (ŠMC) erdvėse: klausytojai galės laisvai judėti aplink muzikantus, keliauti iš vienos patalpos į kitą ir sekti muzikos skambesį skirtingose salėse. Numatyti du „Chroma XVII“ atlikimai – 19.00 ir 20.30 val. Prieš renginį, 18 val., ŠMC vyks susitikimas su kompozitore Rebecca Saunders.

„Chroma XVII“ yra pagrindinis festivalio projektas, atspindintis erdvinę  „Gaidos 2012 “ temą – erdvė muzikoje ir muzika erdvėje. Ši muzikinė kompozicija jau spėjo apkeliauti didžiausius festivalius ir svarbiausius kultūros centrus įvairiuose Europos miestuose, Vilnius bus septynioliktasis miestas, kuriame atliekamas šis originalus kūrinys. Kaskart „Chroma“ pritaikoma konkrečiai erdvei, truputį kinta jos pavidalas, todėl kiekvienas atlikimas yra unikalus. Drauge su „Gaida“ šio projekto koprodiuseriai yra Zalcburgo bienalė, Berlyno „MaerzMusik“ festivalis, Hadersfildo šiuolaikinės muzikos festivalis (Jungtinė Karalystė), Hanoverio festivalis „KunstFestSpiele Herrenhausen“ bei Europos šiuolaikinės muzikos kūrybos ir sklaidos tinklas „Réseau Varèse“, remiamas Europos Komisijos kultūros programos. Šį atlikimą Vilniuje taip pat remia Goethe'ės institutas ir Vokietijos užsienio reikalų ministerija.

Šiuo metu Berlyne gyvenanti garsi britų kompozitorė Rebecca Saunders (ji yra Berlyno menų akademijos narė) „Chromą“ sukūrė 2003 m. Kūrinio premjera įvyko Londono muziejuje „Tate Modern“. Į gigantišką buvusių turbinų salę susirinkusi publika išgirdo keistoką patarimą – „klausykitės muzikos kojomis“, tačiau iš tiesų patirti kūrinio visumos stovint (arba sėdint) vienoje vietoje neįmanoma, būtina vaikščioti, keliauti iš vienos patalpos, iš vienos erdvės į kitą.

Pavadinimas „Chroma“ graikiškai reiškia spalvą. Kompozitorė ne kartą pabrėžė, kad kiekvienas „garso paviršius“ turi skirtis nuo kitų savo spalva, o garsines spalvas kuria skirtingų instrumentų tembrai, muzikiniai sąskambiai ir harmonija bei atskirų kūrinio dalių charakteris (pvz., dviejų kontrabosų ir fortepijono atliekamas epizodas, anot Saunders, turi priminti „vėlų vakarą bare“), ir galiausiai, erdvinis instrumentų ir atlikėjų išdėstymas.

Beje, garsinėje visumoje čia dalyvauja ne tik akustiniai ir elektriniai muzikos instrumentai, bet ir kiti garsus skleidžiantys objektai: muzikinės dėžutės, kurių pagalba Saunders kuria tam tikrą „lėlių namų nostalgijos“ atmosferą, arba seniems įrašams būdingi šnypštesiai ir traškesiai, lydintys melancholišką norvegų liaudies dainą, įrašytą 78-uoju greičiu leidžiamoje plokštelėje, kurią kompozitorė įsigijo Stokholmo sendaikčių turguje.

Nepakeičiamas kūrinio „Chroma“ atlikėjas – ansamblis „MusikFabrik“ – ypač prisotintoje Vokietijos muzikos scenoje garsėja kaip nepaprastai įvairiapusis kolektyvas. Jo repertuare yra nemažai tarpdisciplininių projektų, jungiančių tokias meno rūšis kaip elektronika, šokio teatras, muzikinis teatras, instaliacijos.

Ansamblio biografijoje – bendradarbiavimas su garsiais dirigentais ir kompozitoriais (Mauricio Kageliu, Helmutu Lachenmannu, Louisu Andriessenu, Nicolausu A. Huberiu, Emmanueliu Nunesu, Joelu Durandu, Francku Ollu, Jamesu Woodu ir kt.). Į Vilnių „MusikFabrik“ atvažiuoja su savo didžiausia sudėtimi, kuri grupelėmis ir pavieniais solistais pasklis po įvairias ŠMC antrojo aukšto sales ir erdves.

Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Žiemos olimpinės žaidynės