Dabar populiaru
Sužinokite daugiau
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Filharmonijoje – karšta muzika iš Pietų su kino prieskoniu

Saulius S.Lipčius
Lietuvos nacionalinės filharmonijos nuotr. / Saulius S.Lipčius
Šaltinis: 15min
0
A A

Nacionalinė filharmonija siūlo klausytojams atsigauti nuo spustelėjusio pirmų žiemos šalčių gūsio ir šį šeštadienį, gruodžio 8 d., 19 val. kviečia pasimėgauti Italijos, Ispanijos ir Brazilijos muzikos kaitra su kino prieskoniais.

Rusų maestro Jurijaus Serovo diriguojamas Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras (LNSO; meno vadovas ir vyr. dirigentas Juozas Domarkas) ketina dovanoti tikrą muzikos fiestą. Bus atliekama aistra kunkuliuojanti kino muzikos grando, italų kompozitoriaus Nino Rotos simfoninė siuita iš filmo „Krikštatėvis“, ispanišką kaitrą skleidžiantis Joaquino Rodrigo garsusis koncertas gitarai „Concierto de Aranjuez“ ir brazilo Heitoro Villa-Loboso siuita „Amazonės miškas“, sukurta kino filmui „Žalieji rūmai“.

Kompozitorių Nino Rotą (1911–1979) pagrįstai galima vadinti figūra, XX a. italų kino tradicijoje neatsiejama nuo žymiausių meistrų, tokių kaip Fellini (N. Rota įgarsino reikšmingiausius šio režisieriaus filmus), Visconti, Castelani, Borghesi, Zeffirelli ir kt. N. Rotos sukurtas garso takelis skamba ir legendinėje Franciso Fordo Coppolos režisuotoje trilogijoje „Krikštatėvis“ (1972–1974). 1974 m. už muziką filmui „Krikštatėvis. II dalis“ N. Rota buvo apdovanotas „Oskaro“ statulėle.

Ilgainiui trilogijai „Krikštatėvis“ sukurta muzika tapo savarankiška, skambanti ir koncertų salėse. Šį vakarą atliekama siuita, sudaryta iš septynių charakteringiausių pjesių, kurios atspindi N. Rotos muzikos kalbai būdingą tonalų skambesį, melodingumą, girdėti neoklasicizmo atbalsių.

Iš Italijos Ispanijon klausytojus beveik kaip kine nukels Joaquino Rodrigo (1901–1999) garsusis koncertas gitarai „Concierto de Aranjuez“ (1939). Šio koncerto gitarai inspiracija buvo Madrido apylinkėse ant Tacho upės krantų plytinčios įspūdingos Aranchueso sodų 300 akrų platybės, Ispanijos Burbonų karalių šeimos vasaros rezidencijos dalis. Anot kompozitoriaus, muzikoje jis siekė atkurti „magnolijų aromatą, paukščių čiulbėjimą ir trykštančių fontanų skambesį“ – tai pojūčiai, kuriuos apsilankęs Aranchueso soduose galėjo patirti beveik aklas kompozitorius. Visa tai koncerte Rodrigo perteikė, sujungdamas gimtosios Ispanijos folkloro, senosios bažnytinės ir baroko muzikos bruožus.

Solisto amplua šį vakarą pasirodys lietuvių jaunosios kartos gitaristas Saulius S. Lipčius. Būdamas vos 19 metų, prestižinėje Londono „Royal Festival Hall“ scenoje jis surengė rečitalį, taip pat aktyviai koncertuoja su įvairiais muzikantais, aktoriais, ansambliais. 2004 m. su jaunais gitaristais įkūrė Baltijos gitarų kvartetą – vieną garsiausių gitarų ansamblių Baltijos šalyse.

Trečias kaitrios programos kūrinys vėl gi susijęs su kinu ir turi jautrią šios sąsajos istoriją. Siuita „Amazonės miškas“ (1958) yra paskutinė svarbiausia brazilų kompozitoriaus Heitoro Villa-Loboso (1887–1959) kompozicija, sukurta XX a. 6-ajame dešimtmetyje kaip muzika režisieriaus Melo Ferrerio kino filmui „Žalieji rūmai“ (Green Mansions) su garsiąja Audrey Hepburn. Šį bendradarbiavimą kompozitorius vadino skaudžia nesėkme ir kūrybiniu pažeminimu, su kokiu Holivude tuo metu teko susidurti ne vienam garsiam menininkui, mėginusiam įžengti į kino filmų industriją, – „Žaliųjų rūmų“ muzikos režisierius, patyręs šios srities kompozitorius Bronislau’as Kaperis negailestingai kupiūravo originalią kompoziciją, anot Villa-Loboso, jo muziką tiesiog „išniekino“.

O nesusipratimas kilo todėl, kad kino meistrai, paprašę Villa-Loboso sukurti muziką kino filmui, nepasivargino supažindinti klasikinės muzikos kūrėjo su „holivudinėmis“ taisyklėmis, paprasčiausiai įteikė jam scenarijų, pagal kurį Villa-Lobosas muziką rašė tarsi kurtų baletą ar operą. Vengrų kompozitorius Miklósas Rózsa savo autobiografijoje yra aprašęs susitikimą su Villa-Lobosu Holivude kino filmo peržiūros išvakarėse. Kompozitorius džiaugėsi muziką jau sukūręs, bet paklaustas kas bus, jei peržiūrėjus filmą, paaiškės, kad muzika neatitinka vaizdo, atsakė, kad tokiu atveju reikės iš naujo filmuoti, t. y. perdaryti vaizdą. Deja, M. Rózsa’os nuogastavimai pasitvirtino, filmo perdaryti, žinoma, niekas nesiruošė ir labiausiai nukentėjo originali Villa-Loboso muzika.

Pagal sutartį kompozitoriui buvo sumokėta ir jis negalėjo kištis į muzikos „apkarpymą“. Tačiau gindamas autorines teises, Villa-Lobosui pavyko iš partitūros išgelbėti keturias nuostabias dainas ir simfoninius epizodus, iš kurių sudarė simfoninę poemą, vadinamąją siuitą „Amazonės miškas“ vokalui, vyrų chorui ir orkestrui.

Siuitos soprano solo koncerte atliks jauna lietuvių dainininkė Viktorija Miškūnaitė. Vyrų choro partiją dainuos Valstybinio choro „Vilnius“ vyrų grupė (choro meno vadovas ir vyr. dirigentas Povilas Gylys).
Koncertą diriguos pirmą kartą su LNSO koncertuosiantis Jurijus Serovas. Šis pianistas ir dirigentas gimė Sankt

Peterburge garsioje Rusijos muzikų šeimoje. 1991 m. baigė Sankt Peterburgo valstybinę N. Rimskio-Korsakovo konservatoriją, 1993 m. čia baigė asistentūrą. Vėliau stažavo Zalcburge ir Veimare. Kaip pianistas ir dirigentas surengė pasirodymų daugiau kaip 25 pasaulio šalyse, įrašė daugiau kaip 60 kompaktinių plokštelių reikšmingose garso įrašų kompanijose Rusijoje, Belgijoje, Japonijoje ir JAV.

Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą