Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Muzikos ekspertai: „Festivalyje „Gaida“ – garsūs muzikos profesionalai ir kūriniai visiems skoniams“

Klarneto virtuozas Kari Kriikku
Festivalio "Gaida" nuotr. / Klarneto virtuozas Kari Kriikku
Šaltinis: 15min
0
A A

Vos paskelbus informaciją apie šių metų festivalį „Gaida“, muzikos specialistai atkreipė dėmesį į jo programą, kuri, daugelio nuomone, kaip niekad įspūdinga, patraukli ir solidi. Sau įdomių dalykų čia gali rasti labai įvairių interesų publika: vienus masina šiandienos muzikos garsenybės ir ypatinga jų gausa, kitus intriguoja novatoriški, šiuolaikiški, konceptualūs festivalio aspektai.

„Pažvelgęs į festivalio programą, matai, jog be išimties kiekvienas koncertas leidžia mėgautis pačiu aukščiausiu muzikos atlikimo lygiu“, – tikino Lietuvos muzikos ir teatro akademijos rektorius, pianistas Zbignevas Ibelhauptas.

Žinomam kompozitoriui, populiarių radijo laidų „Modus“ autoriui Mindaugui Urbaičiui „Gaidoje“ imponuoja „didelis kiekis XX a. naujosios muzikos klasikos, garantuojančios festivaliui laiko patikrintą vertę“. O muzikologė Veronika Janatjeva mano, jog „įžymių atlikėjų ir garsenybių autografų medžiotojams šiemet turbūt teks stovėti nemenką eilę“.

Z.Ibelhauptas teigia puikiai žinantis, kiek pastangų ir meistrystės reikalauja įdomios, virtuoziškos ir šiuolaikiškos programos parengimas. O šių metų „Gaidoje“ vertų dėmesio programų jis mato ypač daug.

„Tokie solistai kaip klarnetininkas Kari Kriiku, smuikininkas Ernstas Kovačičius Vakaruose yra tikros žvaigždės. Publika veržiasi į jų koncertus, nors jie ne visada groja Mozartą ar Brahmsą. Ir su Saariaho ar Haaso muzika galima sulaukti stovinčios publikos ovacijų. Linkiu mūsų klausytojams tai patirti“, – sakė pianistas.

M.Urbaitis vertingiausia šiųmetės „Gaidos“ savybe laiko „galimybę naujosios muzikos mėgėjams išgirsti iki šiol gal tik iš įrašų pažįstamus mėgstamiausius kūrinius bei patirti jų gyvo atlikimo magiją“. Jo manymu, „šiemet festivalis pateikia šiuolaikinės muzikos programą įvairiems skoniams, atliekamą žymiausių vėl į Lietuvą sugrįžtančių ar dar pas mus nekoncertavusių užsienio muzikos kolektyvų – vienokio ar kitokio stiliaus muzikos mėgėjams beliks pasirinkti.“

V.Janatjevai imponuoja vienos iš pagrindinių šių metų festivalio temos – erdvės muzikoje ir muzikos erdvėje – išskleidimas „išties įspūdinga įvairove ir anaiptol ne paviršutinišku turiniu“.

„Tai ir malonių prisiminimų erdvė – Johnui Cage’ui, Steve’ui Reichui dedikuoti projektai, „Bang on a Can All-Stars“ ir „Gavin Bryars Ensemble“ pasirodymai. Kita vertus, tai laiko ir erdvės sąveikos laukas“, – sakė muzikologė.

V.Janatjeva ypač laukia įspūdingo Rebeccos Saunders erdvinės muzikos projekto „Chroma XVII“ ir šokio spektaklio „Danza Preparata“. Svarbus muzikologei ir spektrinės muzikos aspektas, kuris išsiskleis specialia prancūzų „Ensemble L‘Itineraire“ programa, ir erdviniai peizažai – ispanų „Plural Ensemble“ koncerte, ir Tuomaso Pyrhoneno vargonų rečitalis ir kt.

„Be abejo, nemenkas programos patrauklumo laipsnis priklauso nuo šiandien kuriančių bei atliekančių asmenybių, o jų šiemet gausu kaip niekada“, – pastebi V. Janatjeva.

Apie tai liudija ir pirmasis festivalio „Gaida“ simfoninės muzikos koncertas spalio 20 dieną Nacionalinėje filharmonijoje su vakaro žvaigžde – neprilygstamu klarneto virtuozu Kari Kriikku. Jo techniką dienraštis „The Guardian“ vadina fenomenalia, „The New York Times“ jį pakrikštijo „olimpinio virtuoziškumo atlikėju“, o „The New Yorker“ aprašė tokią koncerto situaciją: „Kūriniui pasibaigus publika šurmuliavo apimta nuostabos – klausytojams teko pripažinti, kad juos pakerėjo vietomis pasiutiškai disonansiškas kūrinys“.

Tą kartą klarnetininkas grojo Magnuso Lindbergo koncertą su Niujorko filharmonijos simfoniniu orkestru „Carnegie Hall“ salėje. Vilniuje Kari Kriikku atliks jam dedikuotą bene žymiausios šių dienų kompozitorės moters Kaijos Saariaho Koncertą klarnetui ir orkestrui „D’OM LE VRAI SENS“ (2010), kurį solistas yra grojęs su Suomijos, Švedijos, Prancūzijos, Vienos radijo simfoninais, BBC, Bergeno filharmonijos, Porto nacionaliniu simfoniniu, Leipcigo „Gewandhauso“ ir kitais orkestrais, diriguojant Sakariui Oramo, Esa-Pekka Salonenui, Corneliusui Meisteriui, Vladimirui Jurovskiui ir kitiems žymiems dirigentams. Beje, K. Saarijaho „D’OM LE VRAI SENS“ yra vieno iš garsaus viduramžių gobelenų ciklo „Dama su vienaragiu“ pavadinimo („A mon seul désir“ – „Ko geidžia mano siela“) anagrama.

Ne mažiau intriguoja ir Lietuvoje pirmą kartą nuskambėsiantis žinomos lietuvių kompozitorės Ramintos Šerkšnytės kūrinys „Ugnys“. Jį užsakė ir pasaulinę premjerą šių metų gegužę Miunchene, prestižinėje „Herkules“ salėje, atliko Bavarijos radijo simfoninis orkestras. Dirigavo orkestro ilgametis vadovas ir kūrinio užsakymo iniciatorius Maris Jansonas. Dirigento sumanytame kelerius metus trunkančiame koncertų cikle – visos Beethoveno simfonijos, prieš kurias suskambėtų po vieną šiuolaikinio kompozitoriaus kūrinį. Anksčiau tokius kūrinių užsakymus yra gavę kompozitoriai Rodionas Ščedrinas ir Jörgas Widmannas. R. Šerkšnytės „Ugnys“ skambėjo prieš chrestomatinę Penktąją simfoniją – tad ir garsios lietuvių kompozitorės opuse bus tam tikrų Beethoveno šedevro atgarsių.

Taip pat koncerte išgirsime šiuo metu Paryžiuje studijas tęsiančio jaunojo kompozitoriaus Alberto Navicko naujausią opusą „Kadencijos“ – tai bus jauno kūrėjo debiutas didžiojoje „Gaidos“ simfoninės muzikos scenoje.

„Gaida“ nuolat stengiasi Lietuvos publikai pristatyti naujus muzikos pasaulio kūrėjų vardus, kurie jau spėjo pelnyti platų tarptautinį pripažinimą ir šiandien užkariauja Europos muzikines scenas. Vienas iš tokių yra Paryžiuje gyvenantis čekų kompozitorius Ondrejus Adamekas. Spalio 20-osios dienos koncerte Filharmonijoje išgirsime jo geriausią simfoninį kūrinį „Dusty Rusty Hush“ („Dulkina, aprūdijusi tyla“, 2007). Įspūdinga Adameko partitūra iš Nacionalinio simfoninio orkestro pareikalaus ne tik ypatingos energijos ir susiklausymo, bet ir virtuoziškumo, grojimo tiesiog nežmonišku greičiu.

Koncerto programą diriguos pripažintas austrų dirigentas Rolandas Freisitzeris, sukaupęs didžiulę šiuolaikinės muzikos atlikimo patirtį su geriausiais Europos ansambliais ir orkestrais.

Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą