Dabar populiaru
Publikuota: 2017 balandžio 25d. 15:07

Dėl ko maištauja Lietuvos studentai? Atsako šių metų MIDI roko operos „Riba“ režisieriai

 MIDI Roko Opera / E.Skomskytės nuotr.
MIDI Roko Opera / E.Skomskytės nuotr.

„Visuomenė yra absoliučiai užmigusi, jai būtina maištauti. Bet maišto nereikia suprasti labai tiesmukiškai – tai nėra tiktai didesnių pensijų stovint su plakatu prie Seimo reikalavimas. Maišto formų būna įvairių. Pati MIDI Roko Opera yra mūsų maišto forma“, – sako MIDI Roko Operos „Riba“ režisieriai Marius Rimkus ir Aurimas Valkiūnas.

MIDI Roko Opera – kultūrinis studentų renginys, sujungiantis muziką, teatrą ir šokį. 18 metų vykstantis projektas, jau tradicija tapęs Vilniaus universiteto Studentų atstovybės organizuojamų Matematikų ir informatikų dienų (MIDI) uždaromasis renginys, kasmet nustebinantis meniniais sprendimais bei sutraukiantis šimtus žiūrovų.

Šių metų MIDI Roko Opera „Riba“ vyks balandžio 26 d. (trečiadienį) koncertų salėje „Compensa“. Daugiau apie studentų organizuojamą renginį galite sužinoti čia.

– Apie ką šių metų MIDI Roko Opera? Kas joje svarbiausia?

Marius: Šių metų MIDI Roko Operos tema yra ribų peržengimas. Žmonės kartais nesąmoningai peržengia tam tikras ribas ir padaro veiksmus, kurie jau atrodo lyg ir nenormalūs, pereina į kraštutinumus.

Kaip pagrindinę priemonę ir priežastį kraštutinumams parodyti mes pasiteikiame aukštųjų mokyklų švietimo reformą, kuri tampa pirma peržengta riba, pačiu pirmu kraštutinumu, nuo kurio visi veikėjai pradeda perženginėti tiek moralės, tiek žmogiškumo ribas. Reforma – tai pirmas impulsas peržengti ribas.

Aurimas: Kaip sprendimą ir atsakymą mes siūlome žmogaus sąmoningumo ugdymą, kas galėtų padėti sustoti prieš peržengiant moralės ar žmogiškumo ribas.

Marius: Gal netgi labiau klausiame, ar įmanoma sustoti prieš peržengiant ribą. Dažniausiai, kad riba peržengta, suvokiama tik jau peržengus. Todėl keliame klausimą, ar įmanoma būti tokiu sąmoningu, kad pasirinktum, ar peržengsi tą liniją, ar ne.

– Kas yra „sąmoningas žmogus“?

Marius: Kuris pats gali pasirinkti tai, kas jam geriausia, nežiūrėdamas nei ką daro jo klasiokas, nei ką jam siūlo ar panašiai... Kiekvienoje situacijoje jis pasirenka eit ten, kur veda jo širdis, o ne išoriniai dirgikliai. Jis nepasiduoda tiems dirgikliams, o nusprendžia pats.

Aurimas: Jis kelia klausimus, nepriima visko už gryną pinigą, žino, kodėl ir už ką kovoja arba nekovoja, jis žino, kodėl jis keliasi iš ryto ir eina į vieną ar kitą vietą, dirba tą ar tą darbą, draugauja su tais ir tais draugais... Jis yra atsakęs sau į tuos klausimus, taip pat ir mokosi iš savo klaidų.

Mokymasis iš tų peržengtų ribų – lyg mokymasis iš istorijos. Galima sąmoningai pasirinkti nekartoti klaidos, pavyzdžiui, kerštui ieškoti kitokių išeičių bei sprendimų.

– Tai šiuo kūriniu Jūs klausiate ar atsakote?

Aurimas: Mes tikrai klausiame. Mes keliame klausimus, ar tai yra geriausia išeitis... Būtent sąmoningumas ir siejasi su klausimų kėlimu.

Marius: Mes parodysime situaciją, o žiūrovas tegul būna sąmoningas ir sprendžia, kas buvo gerai, kas buvo blogai, kaip pats būtų daręs ar nebūtų daręs.

 Režisieriai Marius ir Aurimas / MIDI Roko Opera / E.Skomskytės nuotr.
Režisieriai Marius ir Aurimas / MIDI Roko Opera / E.Skomskytės nuotr.

– Kodėl pasirinkote būtent reformos ir ribų peržengimo problemą?

Marius: Linijos peržengimas yra bendražmogiška ir aktuali problema. Štai, kas vyksta pasaulyje – karai, okupacijos ir kiti incidentai, gi nuolat matome naujienose. Po tokio rezonansinio įvykio žmonės tada ir sako: „Čia jau peržengtos visos ribos“. Mes gyvendami šiame pasaulyje matome šias problemas ir bandome apie jas kalbėti.

Reformos klausimas labai aktualus, ypač todėl, kad MIDI Roko Operos ateina žiūrėti daug dėstytojų bei studentų – auditorija, kurią aukštojo mokslo reformos veikia tiesiogiai.

Aurimas: Tiek globaliu mastu, tiek individualiu mastu, tos linijos peržengiamos. Kur kiekvieno žmogaus moralės ribos? Jei nori kažką keisti, reikia pradėti nuo savęs – nuo savo ribų suvokimo, suradimo ir mokymosi iš klaidų.

Marius: Pats linijos peržengimas yra labai žmogiška klaida. Jo nereikia traktuoti, kaip būtinai labai blogo dalyko – tai gali būti tiesiog perdegęs sumuštinis. Reikia apmąstyti, kodėl buvo ta linija peržengta ir kaip tai reiktų keisti ateityje. Mes kiekvieną dieną jas peržengiame kažkokiais būdais, bet kiekvienas turi būti sąmoningas ir už save daryti sprendimus.

Aurimas: O ir pats reformos klausimas labai aktualus, ypač todėl, kad MIDI Roko Operos ateina žiūrėti daug dėstytojų bei studentų – auditorija, kurią aukštojo mokslo reformos veikia tiesiogiai.

– O menas gali išspręsti problemas?

Marius: Menas gali duoti pradžią problemų sprendimui.

Aurimas: Ir ne kokiais destruktyviais veiksmais, o veiksmais per dainą, per meilę, per šokį, per išraiškos priemonę kelti klausimus svarbiomis temomis. Šiais metais MIDI Roko Operoje būtent ir kalbame studentams aktualiomis temomis, abejojame kraštutiniais, nesąmoningais sprendimais. Menas gali priversti mąstyti. Man tai pagrindinis dialogas svarbiomis temomis.

Marius: Man atrodo, ne kiek pats menas sprendžia problemas, kiek iškelia labai daug klausimų, kad žmogus pradėtų jas spręsti. Jei atsiranda kokia problema, kuri dar nėra labai narpliojama, menas pradeda ją nagrinėti – tiek aštriai gali ją pateikt, tiek juokingai ar tragiškai. Ir tada natūraliai žmogui problema atgyja. Problemas sprendžia patys žmonės, bet menas pažadina tą norą ir iškelia klausimus.

– Kuo „Roko Opera“ skiriasi nuo kitų kultūrinių renginių?

Aurimas: Tai yra visiškai idėjinis projektas. Studentai patys viską kuria savo jėgomis, savo bemiegėmis naktimis ir dažnai padaro geriau negu vietoje užsisėdėję profesionalai, kuriems tai yra kasdienis darbas. Tai projektas, kupinas jaunatviškos energijos.

Marius: Visų pirma, tai studentų žodis, kuriuo per meną kalbame apie studentų problemas. O antra, kas mane labiausiai įkvepia – tai visi dalyviai yra šiame projekte dėl to, kad jie nori čia būti. Nė vienas nėra nusamdytas ar kažkaip priverstas. Visi čia dėl idėjos. Šimto žmonių komanda dirba kartu siekdami kuo geresnio rezultato ir nelaukdami jokio atlygio. Na, ir apskritai Lietuvoje yra labai mažai miuziklo žanro renginių.

Problemas sprendžia patys žmonės, bet menas pažadina tą norą ir iškelia klausimus.

– Kodėl jūs patys dalyvaujate MIDI Roko Operoje?

Marius: Esu šiame projekte antri metai. Viena pagrindinių priežasčių, kodėl aš čia likau, yra pati komanda. Gera dirbti su žmonėmis, kurių nereikia versti, kurie patys dalinasi idėjomis.

Aurimas: Čia žmonės ateina ieškoti savo pašaukimo. Aš pats taip ir atėjau – iš pradžių, studijavau dalyką, kurį nelabai mylėjau, kelis metus dainavau MIDI Roko Operoje ir tada nusprendžiau, kad turiu stoti į Lietuvos muzikos ir teatro akademiją. Daug žmonių taip čia ateina – vedami kažkokio vidinio instinkto ieškoti.

– MIDI Roko Opera vyksta jau 18 metų, kuo ypatingas šių metų pastatymas?

Marius: Atsiranda daug teatrinio judesio. Choras nėra statiškas, juda kartu su šokėjais.

Aurimas: Pačiam pastatymui pasirinkome Brechto teatro modelį, kuomet laužoma riba tarp žiūrovo ir aktoriaus. O muzikinėje dalyje karaliauja new wave muzikos stilius. Tai 8-ojo dešimtmečio maištas, kuris skleidė sąmoningumo idėjas, skelbė: „Mąstyk savo galva“, „Nesileisk manipuliuojamas“.

– O dabar, ar reikia maištauti?

Aurimas: Visuomenei būtina maištauti. Visuomenė yra absoliučiai užmigusi.

Marius: Visada reikėjo, reikia ir reiks maištauti. Tik maišto nereikia suprasti labai tiesmukiškai – tai nėra tiktai didesnių pensijų stovint su plakatu prie Seimo reikalavimas. Maišto formų yra įvairių. Pati MIDI Roko Opera yra mūsų asmeninė maišto forma. Tik pats maištas negali būti vardan maišto, reikia kažko išmokti. Svarbu žinoti, prieš ką ar už ką maištauti.

– Dėl ko dabar reikia maištauti?

Aurimas: Dėl to, kas svarbu kiekvienam asmeniškai. Tuo tarpu, mes maištaujame už sąmoningumą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Atgal į mokyklą