Dabar populiaru
Publikuota: 2015 vasario 17d. 10:23

Vilniuje – Kristinos Ališauskaitės ir Eglės Karpavičiūtės tapybos paroda „Bažnyčia“

Kristinos Ališauskaitės ir Eglės Karpavičiūtės tapybos darbų paroda „Bažnyčia“
Mariaus Žičiaus nuotr. / Kristinos Ališauskaitės ir Eglės Karpavičiūtės tapybos darbų paroda „Bažnyčia“

Praėjusią savaitę mobili „Galerija Gaidys“ pristatė naujausių Kristinos Ališauskaitės ir Eglės Karpavičiūtės tapybos darbų parodą „Bažnyčia“. Renginys vyko Vilniaus Pirklių klubo Merkurijaus salėje (Gedimino pr. 35).

Tapyto atvaizdo galia sukurti tikrovės iliuziją žavi nuo pat seniausių laikų. Jau senovės graikų istorikas Plinijus Vyresnysis aprašė tapytojų Parasijo ir Zeuksido varžybas. Zeuksido nutapytos vynuogės buvo tokios tikroviškos, kad jų suvilioti paukščiai bandę jas lesti. Tačiau ginčą laimėjo Parasijas, meistriškai nutapęs uždangą, kurią pats Zeuksidas bandė pakelti, kad galėtų išvysti po ja slypintį paveikslą. Ši antikinė legenda iliustruoja paveikslo svarbą žmonijos istorijoje: buvo tikima ne tik jo gebėjimu atspindėti tikrovę, bet ir magiškomis galiomis: į stebuklingus religinius paveikslus kreiptasi užtarimo, jie garbinti kaip Dievo ir šventųjų atstovai. 

Nepaisant tapybos autoriteto ir ilgalaikio dominavimo vizualiųjų menų hierarchijoje, jau beveik 200 metų keliamas tapybos aktualumo klausimas. Dar XIX a. pirmoje pusėje, vos pasirodžius pirmiesiems fotografijos bandymams, skelbta tapybos mirtis. Ilgą laiką buvusi priemone realistiškiausiai perteikti regimąją tikrovę, XIX a. pabaigoje tapyba užleido šią sritį fotografijai. Tuomet menininkai ėmėsi tapyboje pabrėžti ne iliuzinio tikrovės atkūrimo funkciją, o menines, estetines savybes, įsigalėjo „meno menui“ koncepcija. Modernistiniai meno judėjimai nagrinėjo tapybos kaip medijos teikiamas galimybes, ieškojo naujų tapybos formų, siekė jų grynumo.

Drastiški tapytojų eksperimentai vėl paskatino meno kritikus suabejoti tapybos ateitimi. XX a. antrojoje pusėje išpopuliarėjusios naujos meno tendencijos (minimalizmas, popartas, konceptualusis menas) ir netradicinės raiškos formos (instaliacija, performansas, videomenas, kt.) dar kartą davė pretekstą prabilti apie tapybos pabaigą. Visi šie smūgiai, kitaip nei tikėtasi, tapybos nesunaikino. Atvirkščiai: nuolat atsinaujindama ir absorbavusi kitų medijų raiškos galimybes, ji neprarado aktualumo. Dėl nemąžtančio jaunosios kartos kūrėjų susidomėjimo tapyba jos pozicijos šiuolaikinio meno pasaulyje išlieka tvirtos.

Tad parodos rengėjai kelia klausimą, kiek mums svarbus yra tapytas vaizdas ir kokias emocijas jis kelia? Ar vis dar juo pasitikime? Koks yra jo santykis su tikrove? Ar jis gali apgauti, suklaidinti? Kur yra (jei yra) ribos tarp tapybinės tikrovės ir iliuzijos?

Primindama tapybos istoriją ir nuolatinius bandymus ją „numarinti“, jaunus lietuvių tapytojus atstovaujanti mobili „Galerija Gaidys“ atiduoda duoklę šiai meno šakai ir kviečia švęsti jos renesansą. „Bažnyčia“ – tai paroda apie tapybą ir monumentas tapybai. Pasitikėjimas tapytu vaizdu tebėra neatsiejama tikėjimo apskritai dalis. Tad parodos rengėjai kelia klausimą, kiek mums svarbus yra tapytas vaizdas ir kokias emocijas jis kelia? Ar vis dar juo pasitikime? Koks yra jo santykis su tikrove? Ar jis gali apgauti, suklaidinti? Kur yra (jei yra) ribos tarp tapybinės tikrovės ir iliuzijos?

Į šiuos ir kitus galimus klausimus parodoje siekiama atsakyti dviejų menininkių tapybiniais pasakojimais apie tapybą ir jos galias. Galerija pristato kone perspektyviausių lietuvių tapytojų – Eglės Karpavičiūtės ir Kristinos Ališauskaitės – kūrybą, skirtingai konceptualizuojančią tapybą ir jos istoriją. Eglės Karpavičiūtės žvilgsnis į meno istoriją, „tapybos mirties“ problematiką ir jos santykius su šiuolaikinėmis medijomis yra intelektualus, analitinis. Pertapydama garsių menininkų kūrinius, tapytoja abejoja įsitvirtinusiomis nuostatomis apie kūrinio originalumą ir kūrėjo statusą. Šiuolaikines meninės raiškos formas (instaliacijas, performansus) tapytoja fiksuoja klasikinėje, ilgaamžiškoje tapybos medijoje, taip įvertindama tapybos santykį su kitomis dailės šakomis ir tarsi pabrėždama dailės hierarchijoje tebepirmaujančios (nors ir bandytos nuvainikuoti) tapybos viršenybę. 

Kristinai Ališauskaitei būdingas intymesnis, psichologizuotas žvilgsnis į tapybą. Jos lakoniškuose paveiksluose dažniausiai nėra jokių akivaizdžių veiksmo užuominų. Vaizduojamos plačios, abstrakčios erdvės, interjerai ir peizažai, kuriuose kartais pasirodo beveidžiai personažai. Tačiau paveikslai iškalbingi ir įtraukiantys. Pasitelkdama tam tikrus simbolinius vaizdus, tapytoja nagrinėja tapyto atvaizdo psichologinį paveikumą, sugebėjimą sukelti emocijas. Jos portretai – tarsi šiuolaikiniai religinių ikonų variantai, savotiškai reflektuojantys tapyto atvaizdo kulto istoriją. 

Nuolatinės ekspozicijų vietos neturinti „Galerija Gaidys“ siekia menininkų kūrybą pristatyti netradicinėse, menininkų kūrybą atskleidžiančiose ir parodos koncepciją papildančiose erdvėse. Ir šį kartą galerija neapsiriboja nusistovėjusiomis parodų rengimo praktikomis ir įprastą sterilią, neutralią ekspozicijos erdvę iškeičia į lipdiniais dekoruotą Vilniaus „Pirklių klubo“ salę. Puošnų reprezentacinį interjerą papildo parodos architektūrinis sprendimas – pastatyti kiekvienam kūriniui po „altorių“, sukuriantį paveikslui papildomą kontekstą, išskiriantį jį, tarytum pakylėjantį. Taip  kuriamas savotiškos tapybos šventovės atmosfera, skatinanti patirti netikėtų vizualinių įspūdžių ir atverianti naujas tapybos kūrinio pamatymo galimybes.

Eglė Karpavičiūtė (g. 1984) – daugkartinė konkurso „Jaunojo tapytojo prizas“ finalininkė ir publikos prizo laimėtoja, valstybės stipendininkė. Jos darbai eksponuoti prestižinėse meno institucijose (Nacionalinėje dailės galerijoje Lietuvoje, Estijos meno muziejuje KUMU ir kt.), kūrinių savo kolekcijoje turi Modernaus meno centras Vilniuje. 

Kristina Ališauskaitė (g. 1984) – konkurso „Jaunojo tapytojo prizas“ finalininkė, publikos prizo laimėtoja, valstybės stipendininkė. Tapytojos perspektyvumas įvertintas ir tarptautinėje meno scenoje: 2014ųjų pabaigoje išleista knyga „100 Painters of Tomorrow“ su šimtu daugiausiai žadančių šiuo metu kuriančių tapytojų pasaulyje, tarp kurių – ir Kristina.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Trys parduotuvės Naujojoje Ūtoje: istorija ne apie konkurenciją

Aktualu

L.Baltrūnas „švenčia“ bylos metines: „Liemenė grąžinta, apykojė nuimta, bet žmonos namas areštuotas“

Aktualu

A.Merkel sąjungininkų nesėkmę Bavarijoje nulėmė bandymai įtikti radikalams

Aktualu

Priekabiavimu apkaltintas Šakių meras Edgaras Pilypaitis: esu šantažuojamas ir terorizuojamas

Ginčas dėl „Žalgirio“: pavojus ar tiesiog geras sprigtas?

Verslas

R.Abramovičius Niujorke suplanavo grandiozines statybas – buvusiai žmonai įrengs rūmus

Gazas

Lietuvos kariuomenės sunkvežimis „Unimog“: bekele važiuoja ir neaimanuoja

24sek

ESPN prognozė: po dvejų metų NBA duris gali praverti du lietuviai

15min recenzija Kultūra

Istorijos ir ateities pamokos 31-ajame „Vilnius Jazz“

Gyvenimas

Kaip pritraukti prie savęs žmones: specialiųjų agentų patarimai

Vardai

Į Lietuvą grįžusi Jūratė Bitinaitė pristatė nėštumo metu rašytą knygą: „Dukra man suteikė sparnus“

Pasaulis kišenėje

Aplink pasaulį su kuprine: kaip meksikiečiai linksminasi kapinėse

24sek

„Ryto“ naujokas iš arti: nenuginčijamų stiprybių ir žalingų įpročių intriga

Kultūra

Kultūros ministerija kaltinama dariusi spaudimą savivaldybėms dėl algų kėlimo

Vardai

Karolina Meschino su mylimuoju Remigijumi pasidarė tatuiruotes ant veidų

Vardai

Vilniuje slapta susituokė „Eurovizijos“ dalyvė Catrinah: „Daugelis draugų liko mūsų nesupratę“

Vardai

Grupės „Golden Parazyth“ gerbėjams – ypatinga dovana: surengė išankstinę albumo perklausą

Verslas

Prancūzija piktinasi dėl planuojamo „Ford“ gamyklos uždarymo

Verslas

Naftos kainos iš lėto juda aukštyn

Gyvenimas

O.Vyšniauskas prisipažino: „Po įtempto darbo atrodo, kad ausyse zyzia aukštos įtampos laidai“

Naujienos

Trys parduotuvės Naujojoje Ūtoje: istorija ne apie konkurenciją

Aktualu

L.Baltrūnas „švenčia“ bylos metines: „Liemenė grąžinta, apykojė nuimta, bet žmonos namas areštuotas“

Aktualu

A.Merkel sąjungininkų nesėkmę Bavarijoje nulėmė bandymai įtikti radikalams

Aktualu

Priekabiavimu apkaltintas Šakių meras Edgaras Pilypaitis: esu šantažuojamas ir terorizuojamas

Ginčas dėl „Žalgirio“: pavojus ar tiesiog geras sprigtas?

Verslas

R.Abramovičius Niujorke suplanavo grandiozines statybas – buvusiai žmonai įrengs rūmus

Gazas

Lietuvos kariuomenės sunkvežimis „Unimog“: bekele važiuoja ir neaimanuoja

24sek

ESPN prognozė: po dvejų metų NBA duris gali praverti du lietuviai

15min recenzija Kultūra

Istorijos ir ateities pamokos 31-ajame „Vilnius Jazz“

Gyvenimas

Kaip pritraukti prie savęs žmones: specialiųjų agentų patarimai

Vardai

Į Lietuvą grįžusi Jūratė Bitinaitė pristatė nėštumo metu rašytą knygą: „Dukra man suteikė sparnus“

Pasaulis kišenėje

Aplink pasaulį su kuprine: kaip meksikiečiai linksminasi kapinėse

24sek

„Ryto“ naujokas iš arti: nenuginčijamų stiprybių ir žalingų įpročių intriga

Kultūra

Kultūros ministerija kaltinama dariusi spaudimą savivaldybėms dėl algų kėlimo

Vardai

Karolina Meschino su mylimuoju Remigijumi pasidarė tatuiruotes ant veidų

Vardai

Vilniuje slapta susituokė „Eurovizijos“ dalyvė Catrinah: „Daugelis draugų liko mūsų nesupratę“

Vardai

Grupės „Golden Parazyth“ gerbėjams – ypatinga dovana: surengė išankstinę albumo perklausą

Verslas

Prancūzija piktinasi dėl planuojamo „Ford“ gamyklos uždarymo

Verslas

Naftos kainos iš lėto juda aukštyn

Gyvenimas

O.Vyšniauskas prisipažino: „Po įtempto darbo atrodo, kad ausyse zyzia aukštos įtampos laidai“

Daugiau vandens

Gera keliauti kartu

Nacionalinis sveikatos egzaminas 2018

Video

01:02
01:11
35:31

BALTIJOS MAISTO IR GĖRIMŲ PARODA „BAF“ 2018

Įkvėpk daugiau gyvenimo