Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2015 08 13

Londono metro streikai: ko siekia vietos gyventojus siutinantys vairuotojai?

Londono metro streikai – nebe naujiena miesto gyventojams. Viešojo transporto vairuotojai bei kiti darbuotojai vis dažniau sustabdo darbus. Neramumai tarp viešojo transporto įmonių ir darbuotojų profsąjungų nuo 2014-ųjų balandžio ėmė daryti vis didesnę įtaką londoniečiams, mat paskelbti streikai trunka vis ilgiau ir apima vis daugiau transporto rūšių. Mieste įsikūrusius lietuvius šie nesklandumai taip pat erzina ir jie nevengia savo požiūrį išsakyti viešojoje erdvėje.
Streikuojant Londono metro vairuotojams, ne visi keleiviai telpa į miesto autobusus.
Streikuojant Londono metro vairuotojams, ne visi keleiviai telpa į miesto autobusus.

Londono meras Borisas Johnsonas prieš metus paskelbė, kad nuo šių metų rugsėjo 12 dienos sostinės metro savaitgaliais veiks visą parą. Ir taip dėl daug ko nepatenkinti bei vis protestuojantys viešojo transporto darbuotojai įsiuto ir ėmėsi rimtų veiksmų, kad būtų pagerintos jų darbo sąlygos, jei jiems teks dirbti naktimis. Be to, prašoma padidinti algas, mat traukiniams kursuojant ir naktimis, jų darbdaviai uždirbs milijonus svarų sterlingų, tad darbuotojai nusipelno didesnio atlygio.

Liepos pradžioje dvi paras streikavę metro darbuotojai ir vėl paskelbė nesmagią žinią miestiečiams – rugpjūčio pabaigoje numatomi dar du streikai. Į šį pranešimą aktyviai sureagavo ir Londono lietuviai, socialiniuose tinkluose besiginčijantys – tinkamai ar negarbingai elgiasi darbuotojai.

Sustabdžius metro miesto valdžia į kelius išleidžia daugiau autobusų, tačiau milijonams keleivių į juos patekti ne visada pavyksta

Nors viešojo transporto keliamas chaosas londoniečiams įprastas, lietuviai labiausiai širsta, kad dėl nevažiuojančių traukinių jie negali nuvykti į darbus. Sustabdžius metro miesto valdžia į kelius išleidžia daugiau autobusų, tačiau milijonams keleivių į juos patekti ne visada pavyksta. Pilnutėliai autobusai nors ir kursuoja dažniau, būna prigrūsti lyg silkių bačkos, juose trūksta oro, o kelionės trunka keletą kartų ilgiau nei traukiniais.

Britų žiniasklaida streikų metu skelbia, jog miestiečiai tomis dienomis vietoje viešojo transporto griebiasi kitų kelionės būdų: į darbus mina dviračiais, važiuoja privačiais automobiliais, taksi ar net paspirtukais. Metro vairuotojai turi teisę streikuoti, tad besipiktindami keleiviai situacijos vistiek neišspręstų.

Lietuvoje tokie ilgi ir visą miestą paveikiantys streikai – neįprasti, tad tautiečiai dažniausiai skundžiasi, kad norėdami pasiekti savo, viešojo sektoriaus darbuotojai kenkia kitiems bei piktnaudžiauja savo padėtimi.

Tuo tarpu kiti lietuviai pritaria vairuotojų ryžtui ir tvirtina, kad, nepaisant visko, žmonės turi teisę kovoti dėl savo teisių į geresnį gyvenimą. Palyginimui neretai pasitelkiama ir patirtis Lietuvoje.

Bijo dėl savo ateities

Dažnas londonietis mano, jog metro vairuotojai streikuoja tik dėl per mažo atlygio, tačiau, pasak profsąjungų, taip nėra. Šią profesiją pasirinkę žmonės mokomi dirbti pusmetį, po ko, jei atitinka reikalavimus bei būna įdarbinami, per metus uždirba beveik 50 tūkst. svarų sterlingų. Tuo tarpu minimali alga Didžiojoje Britanijoje siekia beveik 14 tūkst. svarų sterlingų per metus. Vairuotojai dirba vidutiniškai po 36 valandas per savaitę, pamainomis, prasidedančiomis 4:45 val. ryto ir pasibaigiančiomis 1:30 val. nakties. Taip pat vairuotojai kasmet gauna 43 dienas apmokamų atostogų.

Darbo sutartys su viešojo transporto darbuotojais pasirašytos artimiausiems dvejiems metams. Tuo metu pradeda važinėti vis daugiau automatizuotų traukinių, o puse lūpų užsimenama, kad per artimiausius metus bene visi metro traukiniai važinės be žmonių pagalbos, o tai reiškia, kad metro vairuotojų gali nebereikėti. Pasibaigus darbo sutartims bei įvedus automatizuotus traukinius, vairuotojai netektų darbo, o kartu ir valstybinės pensijos. Didelė dalis metro darbuotojų – vyresnio amžiaus, tad likus keletui metų iki pensinio amžiaus jiems, pasak profsąjungų, būtų itin sudėtinga susirasti naujus darbus, kad galėtų pretenduoti į padorią valstybinę pensiją.

Keleiviams besidžiaugiant visą parą savaitgaliais važiuosiančiais traukiniais, metro vairuotojų interesus ginančios profsąjungos stojasi piestu ir reikalauja palengvinti darbo sąlygas. Prašoma, kad vairuotojai, dirbantys naktimis, galėtų dirbti tik keturias dienas per savaitę ir spėtų pailsėti tarp naktinių pamainų. Taip pat prašoma priimti daugiau nei 100 naujų darbuotojų, kurie leistų pailsėti kitiems vairuotojams.

Metropoliteno atstovai tvirtina, kad norint įgyvendinti šiuos reikalavimus tektų išleisti 1,4 mlrd. svarų sterlingų per metus, o tai, esą, beprotybė. Mat surinkti pinigus tektų iš keleivių, kuriems nepigūs kelionių bilietai dar labiau brangtų.

Už darbą naktimis vairuotojams buvo pasiūlytas algos pakėlimas 2 proc. bei 2 tūkst. svarų sterlingų premija kasmet, tačiau profsąjungos su tuo nesutiko. Pasak darbuotojų gynėjų, didesni pinigai neatstos vairuotojams laiko, praleisto su šeima, nuolatinio nuovargio ir galimo pensijos netekimo.

Streikuoja pelningiausiomis dienomis

Ir pernai, ir šiemet viešojo transporto darbuotojai streikus skelbia tuomet, kai mieste keliauja daugiausia gyventojų bei atvyksta daugiausia turistų. Vairuotojai, technikai ir stočių darbuotojai atsisako dirbti savaitgaliais, švenčių bei nedarbo dienomis, streikai dažniausiai smogia vasarą, kada vos vienos traukinių linijos uždarymas atneša šimtus tūkstančių svarų sterlingų nuostuolių.

Pernai pavasarį sostinės viešojo transporto profsąjungos pradėjo derybas su įmone „Londono transportas“ (LT) dėl darbo sąlygų gerinimo bei didesnių pensijų. Liepos pradžioje metro vairuotojai pareiškė streikuosiantys tiek ilgai, kiek reikės ir kol jų prašymai bus išgirsti. Profsąjungų generalinis sekretorius tuo metu pranešė, jog ši diskusija svarbi ne tik metro darbuotojams šiandien, bet ir jų ateičiai bei jų šeimų gerovei. Darbuotojai nutarė streikuoti būtent tomis dienomis, nes mieste vyko dviračių lenktynių „Tour De France“ etapas.

Šių metų balandį Londono metro darbuotojai streikavo dvi paras, mat sostinės meras nusprendė uždaryti bilietų pardavimo kasas stotyse ir atleisti apie 1000 darbuotojų. Po šio streiko metro sutiko derėtis su profsąjungomis ir priimti abiems pusėms naudingą sprendimą, tad gegužės pradžioje turėjęs įvykti kitas, 72 valandų trukmės, streikas buvo atšauktas.

Praėjus vos porai savaičių, prieš ilgąjį nedarbo savaitgalį, metro traukinių technikai paprašė darbdavių jiems mokėti daugiau už darbą nedarbo dienomis. Šiems nesutikus, paskelbė apie dar vieną, tris paras truksiantį streiką.

Streiką paskelbę profsąjungai priklausantys 40 technikos darbuotojų pareiškė, kad nei vienas nedirbs ir taip bus visiškai sustabdyta metro veikla. Tuomet metropoliteno išrėžė, jog technikai sostinės požeminių traukinių sistemai – nebūtini, galima dirbti ir be jų. Profsąjungos atstovams toks teiginys pasirodė nepagarbus darbuotojų atžvilgiu ir aiškus darbdavių galios demonstravimas. Mat 270-ies mieste įkurtų stočių veiklą iš valdymo punktų reguliuoja būtent šie 40 vyrų.

Paskelbus streiką Londono metro vadovybė visuomenei pareiškė ieškosianti kitų žmonių, galinčių pakeisti dirbti atsisakančius technikus, tačiau įspėjo, kad metro stotys bus uždarinėjamos naktį prieš paskelbtą streiką. Bijotąsi, kad traukiniuose bei stotyse neliktų įstrigusių ar užrakintų žmonių.

Tuo pat metu apie būsimą streiką pranešė ir miesto bei tarpmiestinių traukinių vairuotojai. Profsąjungoms priklausantys darbuotojai paskelbė, kad jei jiems nebus padidinta alga, pasirašytos ilgalaikės darbo sutartys bei pažadėta kasmetinė premija, bene nei vienas traukinys nebevažiuos visas tris švenčių dienas. Po keturias dienas trukusių diskusijų, visos vairuotojų iškeltos sąlygos buvo patenkintos, o streikas – atšauktas. Tuo tarpu metro technikų sąlygos nepatenkintos, tačiau per tris dienas vykusias derybas pavyko susitarti, kad streiką jie atidės. 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius