Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2019 04 12

Tarptautinės vyno parodos organizatoriai išgirdo: renginio reklamose per daug žodžio „vynas“

Pirmąjį gegužės savaitgalį vyksiančios tarptautinės parodos „Vyno dienos“ organizatoriai tikina esantys sutrikę ir pasipiktinę. Jiems Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas (NTAKD) atsiuntė laišką, kuriame nurodoma, kad savo renginio jie negali reklamuoti, kaip buvo sumanę. Ir viskas dėl žodžio „vynas“, kuris reklaminiuose skelbimuose kartotųsi įmonių pavadinimuose kelis kartus.
Vyno dienos 2018
Vyno dienos 2018 / Vidmanto Balkūno / 15min nuotr.

Viena iš penkioliktą kartą rengiamos tarptautinės parodos organizatorių Rasa Starkuvienė savo „Facebook“ paskyroje pasipiktino iš NTAKD gautu atsakymu kolegoms, kurie mėgino suderinti reklaminius parodos maketus. Kalbėdama su 15min ji dar kartą pakartojo, kad kartu su kolegomis jaučiasi diskriminuojami.

Reklamos maketų nepatvirtino

„Kadangi artėja „Vyno dienos“ – šiai parodai 15 metų – ji bus šiemet labai didelė, atvažiuoja vyndarių iš viso pasaulio. Artėja reklamos pateikimas visuomenei, tai mūsų partneriai kreipėsi į NTAKD norėdami saugiai pasitvirtinti reklamą.

Ir gavome raštą, kuriame radome įdomių dalykų: negalima dėti tokios reklamos, nes „Vyno dienų“ svetainė nuveda iki gamintojo ir produkto, kad negalime dėti nei „Vyno klubo“, nei „Vynotekos“, nei „Atelier boutique“, nes tai nuveda iki alkoholinių produktų. Negalima dėti „Wine in Moderation“ (viso pasaulio vyndarių organizacija, kuri siekia mažinti alkoholio vartojimą), nes jie skatina vartojimą. Bet tai prekiniai ženklai, įmonių pavadinimai, ir pagal įstatymą tai nelaikoma reklama“, – teigė R.Starkuvienė.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Rasa ir Arūnas Starkai
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Rasa ir Arūnas Starkai

Tarp paminėtų neleistinų, anot NTAKD, minėti pavadinimų atsidūrė ir organizatoriai, ir renginio interneto svetainė, kurioje galima susipažinti su parodos dalyviais, programa.

Ar žodis „vynas“ uždraustas?

„Mes nereklamuojame alkoholio. Juk daugybė prekės ženklų reklamuojasi, jeigu jie reklamuoja sūrį ar nealkoholinį alų, tada viskas gerai. O kai „Vyno klubas“ reklamuoja tarptautinę parodą, jam atsirasti ant plakatų negalima. Mes esame diskriminuojami visų kitų prekinių ženklų atžvilgiu. Ar žodis „vynas“ jau yra uždraustas?“ – klausė R.Starkuvienė.

Ar žodis „vynas“ jau yra uždraustas?

Rašte, kurį gavo būsimosios parodos organizatorių partneriai, teigiama: „Departamento nuomone, rašte nurodyto reklaminio maketo informacijos – užrašo „www.vynodienos.lt“, figūrinių prekių ženklų „Vyno klubas“, „Vynoteka“ bei logotipų „Atelier Wine Boutiqye & Tasting Bar“, „wineinmoderation.com“, kurie vertintini kaip alkoholio reklama, pateikimas lauko kolonose, vitrinose ir pan. pažeistų Alkoholio kontrolės įstatymo (toliau – Įstatymas) 29 str. 1 d. reikalavimą.“

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Vyno dienos 2018
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Vyno dienos 2018

Anot NTAKD, renginio interneto svetainėje pristatomos įmonės, kurios prekiauja ir gamina alkoholinius gėrimus, kaip ir jau minėto tarptautinio klubo interneto puslapyje. Tad visi minėti logotipai, figūriniai prekių ženklai, pasak NTAKD, „reklaminio maketo kontekste vidutinio vartotojo bus suvokiami kaip alkoholio reklama“.

Parodos organizatoriai užtikrina, kad renginys tikrai įvyks, tačiau jie tikina nesuprantantys tokios diskriminacijos. „Ruošiame raštus ir į Briuselį, ir į ES atstovybes, į kitų šalių ambasadas. Nes tai jau nebejuokinga“, – teigė R.Starkuvienė.

Ji stebisi, kad negi teks apgaudinėti vartotojus, kas, kaip ji pastebi, viešoje erdvėje daroma: „Aš irgi pardavinėju staltieses, sūrius, ar aš turiu durninti tautą? Nelabai suprantu, kas vyksta. Gal valdžia taip subtiliai mums pataria keisti pavadinimą į „giros ar pieno klubą“ ir nevesti daugiau tautos iš kelio begėdišku žodžiu „vynas“? “

Ruošiame raštus ir į Briuselį, ir į ES atstovybes, į kitų šalių ambasadas. Nes tai jau nebejuokinga, – teigė R.Starkuvienė.

NTAKD: reklamos neuždraudėme

NTAKD specialistai, 15min paprašyti pakomentuoti situaciją, atsakė, kad pirmiausia reikia pažymėti, jog departamentas neuždraudė renginio reklamuoti.

„Departamentui buvo pateiktas konkretus paklausimas dėl reklamos kampanijos, kurios metu lauko kolonose, vitrinose ir stotelėse planuojama viešinti parodos „Vyno dienos 2019“ maketą. Kartu su paklausimu buvo pateiktas maketo pavyzdys bei paprašyta paaiškinti, ar maketo pateikimas minėtose vietose nepažeidžia Lietuvos Respublikos teisės aktų.

NTAKD: Pašalinus nurodytus maketo elementus, maketas būtų tinkamas naudoti lauko kolonose, vitrinose ir stotelėse.

Departamentas pagal kompetenciją išnagrinėjo makete pateiktą tekstinę ir vaizdinę informaciją bei informavo paklausėją, kad tik kai kurie makete naudojami elementai būtų vertinami, kaip draudžiama alkoholio reklama.

Pavyzdžiui, interneto svetainėje www.vynodienos.lt pristatomos alkoholiniais gėrimais prekiaujančios bei alkoholinius gėrimus gaminančios įmonės, teikiamos nuorodos į šių įmonių interneto svetaines.

Interneto svetainėje www.wineinmoderation.com pristatytos alkoholinius gėrimus gaminančios ir prekiaujančios įmonės („Moet Hennessy“, „Pernod Ricard Affiliales“), teikiama informacija apie teigiamą alkoholinių gėrimų vartojimą poveikį sveikatai.

Figūrinių prekių ženklų „Vyno klubas“, „Vynoteka“ ir logotipo „Atelier Wine Boutiqye & Tasting Bar“ pateikimas nagrinėjamojo reklaminio maketo kontekste vidutinio vartotojo bus suvokiamas kaip alkoholio reklama.

Pašalinus nurodytus maketo elementus, maketas būtų tinkamas naudoti lauko kolonose, vitrinose ir stotelėse“, – teigiama NTAKD komentare.

Departamentas taip pat pabrėžė, kad ir 2018 m. yra teikęs konsultacijas dėl panašaus turinio reklamos atitikimo įstatymo reikalavimams ir jo pozicija vertinant reklamos turinį išliko nuosekli.

Advokatas: praplėstos įstatymo taikymo ribos

Parodos organizatoriai išplatino ir teisininko komentarą, kuriame įvertintos tokios NTAKD išvados.

„Eurolex“ advokatų kontoros advokatas Dalius Vaitekūnas teigia, kad „NTAKD pateiktos nuomonės turinys leidžia daryti išvadą, kad departamentas taiko plečiamąjį LR Alkoholio kontrolės įstatymo 29 str. aiškinimą, kuris visiškai nepagrįstai praplečia šios normos taikymo ribas, tuo pačiu ribodamas tiek Lietuvos Respublikoje veikiančių ūkio subjektų, šiuo atveju – alkoholinius gėrimus gaminančių bei jais prekiaujančių įmonių, ūkinės veiklos bei sąžiningos konkurencijos laisvę bei iniciatyvą, tiek ir pačių vartotojų bei plačiosios visuomenės teisę žinoti visapusišką informaciją apie siūlomas prekes ir paslaugas, kai toks ribojamas nėra būtinas demokratinėje visuomenėje“.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Vyno dienos 2018
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Vyno dienos 2018

Alkoholio reklama yra draudžiama nuo 2018 m. sausio 1 d., o Alkoholio kontrolės įstatymas keistas siekiant, anot jo iniciatorių, alkoholio prieinamumą ribojančiomis priemonėmis mažinti alkoholio vartojimą Lietuvoje.

„Sutiktina, kad Įstatymo pakeitimo tikslai yra visuomeniškai svarbūs, reklama, skatinanti vartoti alkoholį, pagrįstai laikytina galinčia daryti neigiamą poveikį visuomenės sveikatai. Tačiau organizuojamų „Vyno dienų“ – t.y. parodos, kuri yra skirta viso pasaulio vyndarių tarpusavio komunikacijos bei verslo ryšių palaikymui, vartotojų edukacijai, kontekste NTAKD pozicija iš esmės reiškia tai, kad Lietuvos Respublikoje turėtų būti draudžiama ne tik alkoholio, tačiau ir tokių renginių kaip „Vyno dienos“, reklama, o galimai draudžiami ir „Vyno dienos“ arba analogiški renginiai, nepaisant to, kad jie gali neturėti jokio tiesioginio ryšio su alkoholio vartojimo skatinimu, ir net priešingai – agituoti saikingą alkoholio vartojimą.

Akivaizdu, kad kompetentingos institucijos – NTAKD – pateikiamas plečiamasis įstatymo aiškinimas nesikoreliuoja su šio įstatymo tikslais ir be jokio teisinio pagrindo riboja tiek ūkio subjektų, tiek visos visuomenės konstitucines teises“, – teigia D.Vaitekūnas.

R.Starkuvienė savo ruožtu užtikrino, kad tarptautinė paroda „Vyno dienos“ gegužės pirmą savaitgalį tikrai įvyks. Esą ir pagal tokius reikalavimus, kokių jie sulaukė, informacija susidomėjusius žmones pasieks, nors ir baiminamasi, kad įstatymus savaip interpretuojantis NTAKD gali imtis ir bausmių.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius