-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Gintaras Čiužas: Mobilumo paketas – įrankis rinkai valdyti, o ne gerinti vairuotojų gyvenimą

Europos Parlamente, nepaisant labai prieštaringų vertinimų, tęsiasi Mobilumo paketo priėmimo procedūros, kurio garsiai įvardinamas tikslas – suvienodinti ES šalių tolimųjų reisų vairuotojų darbo sąlygas. Noras sveikintinas, tačiau pasigendame mus atstovaujančių politikų diskusijų su pačiais vairuotojais ir jas vienijančiomis profesinėmis sąjungomis.
Gintaras Čiužas
Gintaras Čiužas / Asmeninio archyvo nuotr.

Man, kaip vairuotojus vienijančios profsąjungos vadovui, pačiam ne vienerius metus vairavusiam vilkikus po visą Europą, skaudu, kad kuriant mūsų, vairuotojų, gerovę, politikai daro tai kaip patys ją įsivaizduoja, nekviesdami į diskusijas pačių vairuotojų.

Pavyzdžiui, itin giriama nuostata, pagal kurią darbdaviai vairuotojus privalės apgyvendinti moteliuose, kad šie gerai pasiilsėtų. Kodėl negalima leisti rinktis pačiam vairuotojui: poilsis motelyje ar viešbutyje arba nakvynės išlaidos pridedamos prie darbo užmokesčio.

Žinoma, nei vienas vairuotojas neatsisakys pernakvoti puikiai įrengtame motelyje, tačiau mūsų darbdavių yra visokių ir tikrai ne visi nuomos vairuotojams patogius vienviečius kambarius poilsiui. Tikrai atsiras tokių, kurie išnuomos pigiausią kambarį keliems žmonėms.

Žinoma, nei vienas vairuotojas neatsisakys pernakvoti puikiai įrengtame motelyje, tačiau mūsų darbdavių yra visokių ir tikrai ne visi nuomos vairuotojams patogius vienviečius kambarius poilsiui.

Gyvenant viename kambaryje keliems vairuotojams, kurių poreikiai skirtingi – vienas žiūrės televizorių, kitas gaminsis maistą, trečias gal nuspręs pailsėti triukšmingiau – poilsis bus nepilnavertis. Tad dalis vairuotojų, ko gero, geriau rinksis vilkiko kabiną.

Juk kai kur net sąlygų surasti patogų motelį gali nebūti. Europos Komisija pati yra pripažinusi, kad Europoje šalia pagrindinių magistralių nėra tiek motelių, kad būtų patenkinti visų vilkikų vairuotojų poreikiai juose gyventi.

Žinoma, įstatymai reikalaus, darbdavys suras motelį, gal būt toliau nuo stovėjimo aikštelės. Bet vairuotojai nerimauja, jog atliekant poilsį motelyje, esančiame toliau nuo stovėjimo aikštelės, iškils saugumo klausimas – degalų vagystės, vagystės iš vairuotojų kabinų, kur yra sukauptas nemenkas turtas, iki šiol aktuali problema.

Be to, jei reiks vilkiką palikti stovėjimo aikštelėje be priežiūros, iškils atsakomybės dėl krovinio klausimas. Stovėjimo aikštelėse paliekami vilkikai su priekabomis, prikrautomis vertingų krovinių, už kuriuos kelionės metu atsakingas vairuotojas, nes jis pasirašo CMR važtaraštyje.

Tikėtina, kad priėmus tokią nuostatą, viskas baigsis tuo, jog vairuotojai dažnai toliau miegos savo vilkikų kabinose, o moteliams bus leidžiami pinigai, kad būtų patenkinti reglamento reikalavimai, nors jie galėtų būti skirti vairuotojų darbo užmokesčio pakėlimui.

Neabejoju, kad dauguma vairuotojų man pritars, jog poilsio būdą reikia palikti rinktis patiems vairuotojams – tiesiog išmokėti nakvynės pinigus ir leisti patiems spręsti, kur jiems geriau ilsėtis.

Taip, dalis vairuotojų gali pasirinkti vairuotojo kabiną tik dėl didesnio uždarbio, bet tai nebūtinai blogai. Nereikia demonizuoti vairuotojo kabinos – jas daugelis vairuotojų įsirengę taip, kad jiems ten saugu, patogu ir tikrai geriau nei dalyje pakelės motelių.

Neabejoju, kad dauguma vairuotojų man pritars, jog poilsio būdą reikia palikti rinktis patiems vairuotojams – tiesiog išmokėti nakvynės pinigus ir leisti patiems spręsti, kur jiems geriau ilsėtis.

Kalbant apie siūlomą reikalavimą grąžinti vilkikus į gimtąją šalį kas 8 savaites, iškyla klausimas: ar iš tiesų naujojo Mobilumo paketo nuostatos skirtos gerinti transporto sektoriaus darbuotojų darbo sąlygas? Nes tuščių vilkikų važinėjimas po Europą tūkstančius kilometrų vien tam, kad jie grįžtų ir vėl išvažiuotų, taip pat niekaip neprisidės prie atlygio vairuotojams didinimo bei gyvenimo sąlygų gerinimo.

Atmetant tai, kad vilkikų grąžinimas niekaip ne sutampa su ekologiniais ES uždaviniais, mažina saugumą keliuose ir didina kamščius, jis prailgina vairuotojo kelionę namo, jei jam reikia grįžti su vilkiku. Ne vairuotojui sunku įsivaizduoti, kokie Europos, net mūsų kaimynės Lenkijos, greitkeliuose būna kamščiai, o jei juos papildys šimtai namo grįžtančių vilkikų, juose gali tekti praleisti dalį atostogų.

Taip Mobilumo paketas man atrodo vairuotojo akimis.

Žiūrint iš strateginės pusės, kaip Baltijos transporto profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas manau, kad Mobilumo paketas iš esmės yra įrankis politiniams veikėjams reguliuoti transporto rinką, bet ne gerinti transporto sektoriaus darbuotojų darbo sąlygas.

Viliuosi, jog naujojo Mobilumo paketo nuostatos paskutinių svarstymų Europos Parlamente metu bus tikslingai nukreiptos į tolimųjų reisų vairuotojų interesų gynimą ir tik į jų socialinių bei darbo sąlygų gerinimą.

Gintaras Čiužas yra Baltijos transporto profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius