-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2022 06 18 /2022 10 03

Vairuodamas – vairuok: ką apie susikaupimą prie vairo galvoja Rytis Zemkauskas ir Česlovas Norvaiša?

Lietuvoje, kaip ir visame pasaulyje, nemažai tragiškų autoavarijų įvyksta dėl vairuotojų budrumo stokos ar vairuotojų dėmesio blaškymo. Kelių eismo taisyklės numato, kad vairuotojas negali užsiimti bet kokia veikla, trukdančia atlikti pagrindinį jo darbą – vairuoti.
R.Zemkauskas ir Č.Norvaiša
R.Zemkauskas ir Č.Norvaiša / 15min nuotr.

Ką apie susikaupimą prie vairo galvoja dviejų kartų vairuotojai – televizijos žurnalistas, laidų vedėjas, prodiuseris, filmų garsintojas ir rašytojas Rytis Zemkauskas bei legendinis šokių treneris, Kauno garbės pilietis Česlovas Norvaiša? 15min jie sutiko papasakoti apie savo vairavimo patirtį.

Česlovas Norvaiša: „Šiuolaikiniai automobiliai gerokai palengvino vairavimą“

Daugiau nei 50 metų – tiek laiko teisę vairuoti turi legendinis sportinių šokių treneris, klubo „Sūkurys“ įkūrėjas ir Kauno miesto garbės pilietis Česlovas Norvaiša. „Vairuoti mokiausi sovietmečiu. Tada viskas buvo kitaip: ir egzaminas lengvesnis, ir automobiliai paprastesni, taip pat eismas ne toks intensyvus“, – pasakojo jis.

Aliaus Koroliovo/15min nuotr./Kauno miesto garbės piliečio vardo suteikimo ceremonija
Aliaus Koroliovo/15min nuotr./Kauno miesto garbės piliečio vardo suteikimo ceremonija

Kalbėdamas apie dabartį, Č.Norvaiša džiaugėsi šiuolaikiniais automobiliais. Juose, anot pašnekovo, esantys patogumai sukuria visas sąlygas vairuotojui, kad jis dirbtų svarbiausią darbą – vairuotų, o ne blaškytųsi.

„Aš manau, kad šiuo metu vairuotojai turi visas galimybes išvengti eismo įvykių. O tai padaryti jiems padeda dar ir pats automobilis. Jame esanti moderni technika leidžia išvengti nereikalingo blaškymosi ką nors jungiant, reguliuojant – tvarkingoje šiuolaikinėje mašinoje viskas vyksta savaime. Tarkime, norite atsiliepti į telefono skambutį – tereikia paspausti laisvų rankos įrangos „knopkę“ ir jau kalbiesi“, – sakė daug metų vairuojantis sportinių šokių treneris.

Jis prisiminė ir daugiau anksčiau kelionės metu galėjusių blaškyti vairuotojus dalykų, kurie tobulėjant transporto priemonėms išnyko. „Dauguma gal net neprisimins, tačiau anksčiau norint, pavyzdžiui, pašildyti automobilį ar priešingai – atvėsinti jame esantį orą, vairuotojui reikėdavo rankiniu būdu tai padaryti – pasukti rankenėlę. Tai, žinoma, blaškydavo: juk tuo momentu nesi sutelkęs viso dėmesio į kelią. O dabar viskas nustatoma beveik automatiškai. Norint pakeisti – užtenka vieno paspaudimo ir turėsi nuolat palaikomą vienodą temperatūrą salone. Kai kuriuose automobiliuose visa svarbiausia informacija vairuotojui matoma ant priekinio stiklo ir vairuotojui nebereikia nukreipti akių nuo kelio“, – šių laikų ir ankstesnių automobilius ir juose esančius technologinius sprendimus palygino Č.Norvaiša.

Nepaisant garbaus amžiaus, pašnekovas pasakoja vairuojantis kasdien. Žinoma, dėl karantino šiuo metu kelionės nėra ilgos – dažniausiai pašnekovas vairuoja mieste. Kaip vertina kitus vairuotojus? Anot pašnekovo, jam asmeniškai labai retai tenka susidurti su Kelių eismo taisyklių pažeidėjais.

Save atsakingu eismo dalyviu vadinantis legendinis treneris įsitikinęs: vairuodami techniškai tvarkingus automobilius ir laikydamiesi Kelių eismo taisyklių, vairuotojai turi visas galimybes išvengti eismo nelaimių.

„Juk nesvarbu, kas vairuoja – senjoras, darbingo amžiaus ar jaunas vairuotojas, svarbiausia susikaupimas ir vairuotojo gebėjimai. Žinoma, padeda ir automobiliuose esančios pagalbinės priemonės, kurios užprogramuotos įspėti vairuotojus. Kai kurios mašinos net pačios, pavyzdžiui, atlieka avarinį stabdymą, jei vairuotojas laiku nesiėmė reikiamų veiksmų. Akivaizdu, kad einame prie autonominių automobilių“, – šyptelėjęs sakė Č.Norvaiša.

Rytis Zemkauskas: „Vairuodamas esu čia ir dabar“

TV žurnalistas, rašytojas ir dėstytojas Rytis Zemkauskas neslepia, kad į vairavimą žiūri itin atsakingai – vairuodamas vengia bet kokių blaškančių veiklų, todėl jau daug metų nėra patekęs į jokį eismo įvykį.

Asmeninio archyvo nuotr./Rytis Zemkauskas
Asmeninio archyvo nuotr./Rytis Zemkauskas

Daugiausia po Kauną ir Vilnių bei tarp šių miestų važinėjantis pašnekovas turi patirties ir megapoliuose.

„Esu nemažai vairavęs Manhatane (JAV). Ši intensyvaus eismo patirtis geriausiai leido pajusti, kad vairuodamas turi būti „čia ir dabar“. Apskritai kalbant, turiu trumpą atmintį stresui – jei ir įvyksta kokia nors sudėtingesnė situacija kelyje, aš saugiai ją įveikęs daugiau apie tai negalvoju, nesinervinu. Manau, kad tai labai naudinga savybė kiekvienam, padedanti neatitrūkti nuo esamos eismo akimirkos“, – savo mintimis apie vairavimą dalijasi pašnekovas.

Jis džiaugėsi, kad Lietuvoje gerėja ne tik kelių būklė, bet ir vairuotojų kultūra. „Situacija tikrai labai pagerėjo. Žmonės pas mus tapo mandagesni ir vis labiau pastebi kitą. Pavyzdžiui, įleidžia kitus vairuotojus, norinčius įsukti į pagrindinį kelią iš šalutinio. Be to, jeigu anksčiau gatvėse tu galėjai pamatyti vaizdų, kai mašinos sustoja, o vairuotojai konfliktuoja“, – kalba R. Zemkauskas ir priduria, kad pats niekada nebuvo linkęs agresyviai reaguoti jokioje gyvenimo situacijoje, taip pat ir vairuodamas.

Trys priminimai vairuotojams

  • Tyrimai rodo, kad nemažai eismo įvykių nutinka vairuotojui važiuojant įprastu kasdieniu maršrutu, pavyzdžiui, netoli namų ar darbo vietos. Kodėl? Priežastis paprasta: vairuodami pažįstamu keliu, vairuotojai būna mažiau atidūs, dažniau užsimiršta ir važiuoja „autopilotu“. Tai – klaida. Net ir važiuojant pažįstamu keliu būtina išlaikyti dėmesingumą ir atidumą, nes eismo sąlygos gali būti pakitusios.
  • Labai daug skaudžių eismo nelaimių įvyksta dėl neprognozuoto vairuotojo elgesio, todėl labai svarbu stengtis, kad kiti eismo dalyviai suprastų, kokius manevrus ketinate daryti ir turėtų laiko prie jų prisitaikyti. Kiekvienas vairuotojas turėtų prisiminti, kad rodyti posūkius prieš atliekant manevrą reikia tiek miesto gatvėse, tiek persirikiuojant autostradoje. Toks saugaus vairavimo įprotis padės visiems saugiai pasiekti kelionės tikslą.
  • Ypač atidūs vairuotojai turėtų būti vairuodami tamsiu paros metu arba esant sudėtingoms oro sąlygoms (rūkui, pūgai ir pan.). Tyrimai rodo, kad tamsiu paros metu įvyksta ne mažiau nei 50 proc. avarijų.

Brangink gyvybę. Stebėk įspėjamuosius kelio ženklus

Skiltis Saugukelyje.lt rengiama kartu su VĮ Lietuvos automobilių kelių direkcija

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius