-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.

Genetiškai modifikuoti uodai gali visiškai išnaikinti maliariją

Pasaulio mokslininkai džiaugsmingai sutiko žinią apie išvestą genetiškai modifikuotų uodų rūšį, dėl kurios didžioji dalis maliariją platinančių uodų palikuonių tampa vyriškos giminės. Ilgainiui tai turėtų lemti žymų maliarinių uodų populiacijos sumažėjimą, o galbūt ir visiškai juos išnaikinti, rašo „The Guardian“.
Uodas
Uodas / Tomo Urbelionio/BFL nuotr.

Ankstesnės priemonės, kuriomis buvo siekiama išnaikinti daugiausiai prie maliarijos skleidimo prisidedančią uodų rūšį, dėl kurios kasmet miršta maždaug milijonas žmonių (daugiausiai – Afrikos vaikai), apėmė tinklelius ir insekticidus.

Naujoji technika, sukurta Imperatoriškojo Londo koledžo mokslininkų, apima geno perdavimą uodams, dėl kurio didžioji dalis jų tampa vyriškos lyties. Ilgainiui išnyksta didžioji dalis moteriškosios lyties uodų ir uodai nebegali daugintis.

Pasiektas mokslininkų rezultatas lėmė, kad daugiau nei 95 proc. uodų palikuonių  vyriškos lyties.

„Įgyvendinę šį eksperimentą turėtume trumpalaikę naudą, nes vyriškosios lyties uodai nekanda“, – „The Guardian“ sakė viena tyrimo autorių Andrea Crisanti. – O ilgalaikėje perspektyvoje galima visiškai išnaikinti arba reikšmingai sumažinti uodų skaičių. Kartu sudėjus ir insekticidų poveikį, galėtų būti pasiektas reikšmingas rezultatas.“

Mokslininkai uodams įšvirkštė geną iš gleivės pelėsių (vadinamą I-PpoI), kuris pateko į uodų X chromosomą per patinėlių spermos gamybos procesą. Pasiektas mokslininkų rezultatas lėmė, kad daugiau nei 95 proc. uodų palikuonių  vyriškos lyties – modifikuoti uodai susiporavo su laukiniais uodais, iš kurių išsirito uodai, perduodantys tik genus su vyriškos giminės palikuonimis.

„Šis atradimas yra milžiniškas šuolis, palyginti su tuo, kas naikinant maliarinius uodus pasiekta anksčiau“ – sako A.Crisanti, kuri dalyvavo panašiame tyrime ir 2008 m., tačiau tuomet uodai su įšvirkštu genu jį perduodavo ne visuomet.

Imperatoriškojo Londono koledžo mokslo darbuotojas Nikolaius Windbichleris sakė, kad idėja paveikti vabzdžių populiaciją buvo žinoma dar prieš 50 metų, tačiau iki šių dienų technologijos nebuvo pajėgios įgyvendinti šios idėjos.

Tyrimas antradienį išspausdintas žurnale „Nature Communications“.