Iki -60% prenumeratai. Išskirtinis gegužės pasiūlymas.
Išbandyti

Automobilių ratlankių mados – būtinybė, investicija ar išmesti pinigai?

Žmogų sutinkame pagal drabužį, o palydime pagal protą. Automobilių kultūroje šį posakį galima būtų perfrazuoti, ko gero, taip: pagal ratlankius sutinkame, pagal variklio galimybes palydime.
Automobilių ratlankiai Ženevos automobilių parodoje
Automobilių ratlankiai Ženevos automobilių parodoje / Andriaus Lauciaus nuotr.

Iš tiesų ratlankiai yra itin pastebima automobilio stiliaus dalis, kuri be kita ko lengvai keičiama, panašiai kaip ir rūbas. Todėl nenuostabu, kad automobilio savininkas, vertinantis savo keturratį draugą labiau nei tik kaip transporto priemonę, arba vairuotojai, derinantys automobilį prie savo įvaizdžio, būtinai atsižvelgs į tai su kokiais ratais rieda jo automobilis.

Pastaruoju metu ir automobilių gamintojai teikia daug daugiau dėmesio ratų stiliui – ratlankiai tapo gerokai didesni, įvairesni, aerodinamiškesni, o jų dizaino minčiai neliko jokių ribų. Dabar net maži miesto automobiliai retai kada komplektuojami su mažesniais nei R17 skersmens ir nuobodžiais ratlankiais, kokius matėme anksčiau.

„Skirtingi ratlankiai skiriasi metalo kokybe, gamybos metodais, taigi ir tvirtumu bei svoriu – visa tai lemia dinamines, ekonomines/ekologines automobilio savybes. Todėl elektromobilių, prestižinių arba sportinių markių automobilių ratlankiai stipriai skiriasi nuo kitų tiek savo kokybe, tiek matmenimis, o iškirtinis dizainas dar labiau tai pabrėžia. Tokių ratlankių kaina laikui bėgant nemažėja, todėl juos galima vertinti kaip tinkamą investiciją, kuri pergyvena ir patį automobilį“ – sako atsiliepimų ir skelbimų svetainės Autoasas.lt vadovas Nerijus Paketūras.

Specializuoti ratlankių gamintojai

Šalia vadinamųjų originalių ratlankių (dažniausiai juos gamina specializuotos ratlankių kompanijos) yra didelė rinka, kurią užpildo specializuoti ratlankių gamintojai. Inovacijų, sporto varžybų ir dizaino istoriją turinčių gamintojų tokių kaip BBS, Work, Rays, SSR ir panašių gaminami ratlankiai taip pat laikui bėgant nepraranda savo vertės, ypač populiariausi modeliai.

Atsiranda nauji modeliai, į istoriją iškeliauja seni, kurie būna tampa vertingi būtent dėl to kad daugiau nebegaminami.

Dėl savo vertės ir estetinės reikšmės ratlankiai gali būti svarbi automobilio dalis, todėl automobilių entuziastai prie savo automobilių ratlankius derina itin atsakingai, kaip kad derina savo rūbus pramogų pasaulio žvaigždės prieš žengiant ant raudono kilimo.

Šioje srityje egzistuoja subtilus stiliaus pajautimas, kurį nelengva nusakyti, bet ištiesų jis yra ir turi savas taisykles. Tarkim jei jūsų automobilis yra išties išskirtinis arba klasikinis, stilingiausia kogero būtų pasilikti prie originalių ratlankių. Jeigu norite išsiskirti arba jūsų automobilis yra iš 1980-90-ųjų metų pageidautina prie automobilio derinti ratlankius pagal gamybos laikmetį, derinti automobilio ir ratlankių pagaminimo šalį, taip pat pagal kėbulo dizainą ar pagal jūsų automobilio modifikavimo lygį.

Automobilio savininkas rinkdamasis ratlankius gali siekti skirtingo efekto – pabrėžti būtent ratlankius arba atvirkščiai sumažinti jų dominavimą ir pabrėžti kitas automobilio savybes. Gali siekti kuklaus, preciziškai suderinto arba „perlenktos lazdos“ efekto – visi pasirinkimai yra teisingi, juos tinkamai priderinus prie automobilio.

Tarkim stambesnių formų automobiliui labiau tiks užpildyto dizaino ratlankiai arba turintys daug stipinų, kurie irgi vizualiai užpildo ratlankio plotą, sportiškesniems labiau tiks atviresni, plonesnių stipinų ratlankiai.

Juodos spalvos ratlankiai derinami prie baltos spalvos automobilio kėbulo sukuriant kontrastą arba atvirkščiai automobilis „užjuodinamas“ pabrėžiant jo tamsią natūrą. Ryškių spalvų ratlankiai gali būti kaip atsvara blankios spalvos kėbulo spalvai, chrominiai ratlankiai labiau tiks prestižiniams, ratlankiai su „Diamond Cut“ paviršiaus apdirbimu tiks naujesniems, o plačios poliruotos ratlankių „palangės“ papuoš bet kurį automobilį. Automobilio ir ratlankių stiliaus kontrastas gali būti sukuriamas ir naudojant įprastus skardinius ratlankius, kurie gali būti itin stipriai išplatinti.

„Jeigu nuspręsite ratlankius atnaujinti, pirmiausia būtina patikrinti ratlankių geometriją, tuomet juos verta dažyti būtent milteliniu būdu – tokiu būdu ne tik atrestauruosit ratlankio pažeidimus, bet ir suteiksit dažo dangai atsparumą prilygstantį originaliai dažų dangai. Tuo užsiima specializuotos ratlankių restauravimo įmonės.“ – sako Wheel Spot vadovas Vytautas Šimkus.

Kaip neapsigauti renkantis ratlankio matmenis

Renkantis ratlankius, svarbiausias sprendimas, žinoma, bus ratlankio matmenų pasirinkimas. Tarkime, ratlankio skersmuo priklausys nuo automobilio dydžio, tačiau taip pat ir nuo laikmečio – 1980-ųjų metų ratlankiai puikiai žiūrisi ir būdami mažesnio skersmens, ypač prie to paties laikmečio ar stipriai sužemintos prošvaisos automobilių.

Didesnio skersmens ratlankiai paprastai atrodo įspūdingiau, bet pernelyg dideli ratlankiai gali sugadinti skoningą rezultatą. Renkantis ratų skersmenį svarbų vaidmenį turi ir padangų matmenys, kurios nors ir mažiau pastebimas, bet irgi labai svarbus stiliaus elementas. Bet tai jau kita tema.

„Dar didesnį įspūdį suteikia ratlankio plotis. Čia tikslai gali būti įvairūs – ratlankio kraštas gali būti kiek išstumtas už sparno krašto, išlygiuotas su juo arba pakištas po sparnu. Koks bebūtų pasirinkimas rezultatas yra vienas – kuo platesni ratlankiai tuo gražiau jie atrodys.

Renkantis ratlankius, į vieną formulę susideda daug dedamųjų – tai pageidaujamas ratlankio plotis, skersmuo, ET, padangų matmenys, erdvė tarp padangos ir pakabos elementų, tarp padangos ir sparno, rato išvirtimas, pakabos eiga, dar turės atitikti centrinės skylės diametras ir žinoma tvirtinimo skylės. Priekinei ir galinei ašiai gausis dvi atskiros istorijos... Na, jūs šitai kogero visi žinote. Šį rebusą teorijoje padeda išspręsti ardomi trijų dalių ratlankiai, o praktikoje tiesiog geras paskaičiavimas, ypač naudojantis internete esančiomis skaičiuoklėmis.“ – sako Nerijus.

Retesni ratlankiai: kur jų ieškoti

Ratlankių derinimo prie automobilio procedūra prasideda nuo to, kiek galime ir kiek norime išleisti pinigų. Šis faktorius dažniausiai nusako kokio gamintojo, kokio modelio, kokio retumo, grožio ir matmenų ratus galite rasti.

Kadangi čia kalbame labiau apie retus arba klasikinius ratlankius, tai dažniausiai teks ieškoti net ne skelbimų svetainėse, o socialinėje interneto erdvėje, arba specializuotose interneto svetainėse. Taip pat didelė tikimybė, kad juos rasite ne Lietuvoje, įdomių pasiūlymų galima rasti Vokietijoje, Lenkijoje, dar įdomesnių Japonijoje.

Ratlankius gabenantis iš kitos šalies reikės įvertinti jų transportavimo kainą, o tai lemia, kad ieškosite kuo retesnių, vertingesnių ratlankių.

Tokia pageidaujamo pirkinio medžioklė greičiausiai atims nemažai laiko, dar daugiau laiko truks ratlankių, ypač ardomų, restauravimo procesas, tačiau rezultatas suteiks ir nemažą pasitenkinimą.

Kalbant apie ratlankių kainą, be gamintojo ir pirkinio būklės yra dar keli paprasti faktoriai, kurie lemia kainą. Svarbu yra ratlankių matmenys, ar jie yra ardomi ar vientiso dizaino, kiek populiarios tvirtinimo skylės, ar jos originalaus gręžimo, ar priekiniai ir galiniai ratlankiai yra skirtingų pločių, ar pagaminti originalaus gamintojo, kartais būna svarbu pagaminimo metai, svoris ir pagaminimo būdas.

Ratlankis yra viena labiausiai besidėvinčių automobilio dalių, todėl tikrai nereikia bijoti,jeigu jūsų surasti ratai neatrodo idealios prekinės išvaizdos. Juos galima nesunkiai restauruoti, suteikiant kone gamyklinę išvaizdą ir kokybę.

Bus daugiau

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Sutelktinio finansavimo ir tarpusavio skolinimosi platformos – ką reikia žinoti renkantis, kur investuoti
Reklama
Dantų balinimas: kaip pasiekti greitų ir efektyvių rezultatų?
Reklama
Benediktas Vanagas: stipriai išprakaitavus geriant vien vandenį kenčia kūno produktyvumas – trūksta energijos, sunku susikoncentruoti, darai klaidas
Reklama
Nauja automatika ir robotai leis „VLI Timber“ auginti gamybą daugiau kaip 40 proc.
Užsisakykite 15min naujienlaiškius