-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Kaip kelių ženklinimas susijęs su „Swarovski“ kristalais?

Balandžio 6-ąją minima Saugaus eismo diena. Viena svarbiausių saugaus eismo priemonių – horizontaliojo ženklinimo linijos. Jos vairuotojams padeda orientuotis kelyje, ypač tamsiuoju paros metu. Ar kada susimąstėte, kodėl šios linijos šviečia? Tai nėra šviesą atspindintys dažai. Jei pažvelgtumėte į linijas iš arčiau, pamatytumėte, kad į dažus arba polimerines medžiagas, kuriuo ženklinami keliai ir gatvės, yra įmaišyta stiklo rutuliukų, rašoma pranešime.
Beriamas biseris
Beriamas biseris / Biserio nuotr.

„Swarovski“ – ne tik papuošalų gamintojas

Saugaus eismo bendrovės „Biseris“ komercijos ir tyrimų direktorius Boleslovas Vengrys pasakoja, kad stiklo rutuliukai, dar vadinami biseriu, naudojami tam, kad linijos atspindėtų šviesą. Pačios linijos nešviečia – automobilių priekinių žibintų šviesą atspindi ant linijų esantys stiklo rutuliukai. Atsižvelgiant į tai, kokia kelių ženklinimo technologija naudojama, ženklinant rutuliukai gali būti beriami ant linijos arba maišomi į ženklinimo medžiagos masę.

Biserio nuotr./Linijos storio matavimas
Biserio nuotr./Linijos storio matavimas

„Ženklinant kelius, specialios paskirties plastikas įkaitinamas iki 200 °C kaitinimo katiluose. Palaikant tolygią temperatūrą, jis liejamas arba purškiamas ant asfalto dangos. Kartu su plastiku purškiami specialios paskirties stiklo rutuliukai, kurie įsigeria į visą termoplasto tūrį, o dalis jų nusistovi linijos viršuje. Dėl šios priežasties linijos atspindi šviesą net ir nusitrynus viršutiniam termoplasto sluoksniui“, – apie technologiją pasakoja B. Vengrys.

Stiklo rutuliukų kokybe garsėja Austrijos kristalų gamintoja „Swarovski“, kurios 1950 m. įkurta jai pavaldi įmonė „SWAREFLEX“ lyderiauja šioje rinkoje. Jie taip pat yra sukūrę itin didelį atspindį turinčius rutuliukus, paprastai naudojamus oro uostų linijoms ženklinti.

VIDEO: Kelių ženklinimas (Dot line)

Ženklinimo svarba didės

Naujuose automobiliuose paprastai yra įdiegtos pagalbinės funkcijos, tokios kaip išvažiavimo iš eismo juostos perspėjimo sistema – remdamasi kelių ženklais ir ženklinimu ji tarsi „skaito kelius“. Šios funkcijos negali tinkamai veikti, jei vertikalusis ir horizontalusis ženklinimas yra nekokybiškas, nusidėvėjęs, uždengtas ar nenuoseklus. Tai itin svarbu savavaldžiams automobiliams, tad horizontaliojo ženklinimo svarba ateityje tik didės.

Reaguodamas į šiuos pokyčius Europos Parlamentas siekia suvienodinti šalių infrastruktūros, tokios kaip kelio ženklai ar ženklinimas, standartus. Bus siekiama, kad horizontaliojo ženklinimo juostos plotis būtų ne mažesnis nei 15 cm (šiuo metu Lietuvoje juostos yra 12 cm pločio). Taip pat bus keliami juostų atspindžio reikalavimai.

B. Vengrys pasakoja, kad juostų atspindys priklauso nuo kelių veiksnių: „Koks bus linijos atspindys, priklauso nuo šviesą atspindinčių rutuliukų kiekio, pasklidimo tolygumo, rutuliukų atspindžio kokybės. Ženklinant atspindys yra nuolat tikrinamas – tam kelininkai naudoja specialų prietaisą, reflektometrą. Per metus mūsų įmonė sunaudoja daugiau nei 680 tonų stiklo rutuliukų.“

Biserio nuotr./Atspindžio matavimas, reflektometras
Biserio nuotr./Atspindžio matavimas, reflektometras

Didžiausias priešas – lietus

Anot B. Vengrio, linijų atspindį stipriai mažina lietus, kai visa linija pasislepia po vandeniu: „Tuomet, kai šoninėms linijoms žymėti taikomas įprastas dažymas dažais, žymėjimo juostos paviršiuje esantys šviesą atspindintys stiklo rutuliukai (100–600 mikronų dydžio) lyjant pasidengia vandeniu ir praradę savo ypatybes nebeatspindi šviesos. Siekiant, kad vanduo ant linijos neužsilaikytų, naudojamas struktūrinis kelio dangos ženklinimas.“

Pasak specialisto, naudojant struktūrinį ženklinimą, tokį kaip „Dot Line“, kai linija yra sudaryta iš taškų, vanduo subėga į tarp taškų esančius tarpus, todėl ženklinimo paviršiuje esantys rutuliukai ir toliau atspindi šviesą.

Įvairių tyrimų duomenimis, parinkus tinkamą atspindį ir nuosekliai prižiūrint ženklinimo kokybę, pavojinguose kelio ruožuose avaringumą galima sumažinti nuo kelių iki keliasdešimties procentų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius