-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Kurie automobiliai saugesni: su variklio dangčiais, atverčiamais pirmyn ar atgal?

Net ir patikimiausių automobilių kapotai kartais kyla į viršų. Tiesa, skirtingų automobilių variklių dangčiai kartais pasižymi skirtingais atidarymo mechanizmais – įprastai vyriai montuojami netoli priekinio stiklo, tačiau kartais juos surasime pačiame automobilio priekyje. Kokiais privalumais ir trūkumais pasižymi į priekį ir atgal atidaromi kapotai?
„BMW X1 xDrive25e“
„BMW X1 xDrive25e“ / Gamintojų nuotr.

Teisybės dėlei reikėtų pasakyti, kad kadaise egzistavo ir kitokių variklių gaubtų atidarymo mechanizmų. Štai 20 amžiaus pradžios automobiliai turėjo dvigubus kapotus. Ford Model T ir daug kitų tos eros automobilių turėjo porą atskirtų atidaromų liukų, kurie leido prieiti prie variklio skyriaus iš abiejų pusių. Kai kurių automobilių varikliai net nėra priekyje, todėl juos pasiekti šiek tiek sunkiau. Bet apie juos šiame straipsnyje nekalbėsime.

Kalbėsime tik apie du dažniausius variklio gaubto atidarymo mechanizmus – tą, kuris kapotą atidaro į priekį:

Jaguar E-Type su pakeltu į priekį atidaromu kapotu. (Joe Ross, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)
Jaguar E-Type su pakeltu į priekį atidaromu kapotu. (Joe Ross, Wikimedia(CC BY-SA 2.0)

Ir gerokai dažnesnį, kuomet kapoto vyriai yra sumontuoti netoli automobilio priekinio stiklo (kapotas verčiamas atgal):

Šiauolaikinių BMW kapotai yra atidaromi atgal. (nakhon100, Wikimedia(CC BY 2.0)
Šiauolaikinių BMW kapotai yra atidaromi atgal. (nakhon100, Wikimedia(CC BY 2.0)

Abu šie sprendimai turi savų privalumų ir trūkumų. Į priekį atidaromi kapotai yra nepalyginamai retesni nei tradiciniai atgal atidaromi kapotai, tačiau gamintojai jų tikrai neatsisakė.

Į priekį atidaromų kapotų privalumai

Į priekį atverčiami variklių dangčiai atrodo šiek tiek neįprastai, todėl traukia dėmesį. Tarp tokius kapotus turinčių garsesnių automobilių – Aston Martin DB11, BMW E30, SAAB Sonett, Chevrolet Corvette, Jaguar E-Type ir F-Type, Ferrari Daytona, Lamborghini 350 GT ir daugybė kitų. Nors tokį pasirinkimą padiktavo ir noras išsiskirti iš kitų automobilių, gamintojai turėjo ir praktinių motyvų – į priekį atsidarantis kapotas turi privalumų.

Ne vienas BMW modelis turėjo į priekį atidaromą kapotą. (FotoSleuth, Wikimedia(CC BY 2.0)
Ne vienas BMW modelis turėjo į priekį atidaromą kapotą. (FotoSleuth, Wikimedia(CC BY 2.0)

Visų pirma, jį lengviau išmontuoti. Tikriausiai sutiksite, kad darbuotis variklio skyriuje lengviausia tada, kai automobilis apskritai neturi jokio kapoto. Kai vyriai yra automobilio priekyje, juos pasiekti lengviau, todėl kapotą galima pašalinti paprasčiau.

Antrasis į priekį atverčiamų kapotų privalumas – saugumas. Pastebėsite, kad į priekį atidaromus kapotus dažniau turi sportiški automobiliai ir tai nėra atsitiktinumas. Jei lekiant dideliu greičiu staiga sulūžtų atgal atidaromo kapoto užraktas, jis iš karto su didele jėga tėkštųsi į priekinį automobilio stiklą. Tuo tarpu į priekį atidaromas kapotas taip ir liktų savo vietoje – oro srautas jį tik dar labiau prispaudžia.

Saab Sonett – švediškas sportinis automobilis su į priekį atidaromu kapotu. (Liftarn, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)
Saab Sonett – švediškas sportinis automobilis su į priekį atidaromu kapotu. (Liftarn, Wikimedia(CC BY-SA 3.0)

Galiausiai, toks kapoto mechanizmo pasirinkimas leidžia suformuoti bendrą variklio gaubto ir sparnų junginį. Ką tai reiškia? Štai pažvelkite, kokią prieigą prie variklio užtikrina toks Dodge Viper kapotas:

Dodge Viper su pakeltu variklio dangčiu. Kartu su kapotu pakyla ir sparnai, todėl galima lengvai prieiti prie variklio skyriaus pakraščių. (sv1ambo, Wikimedia(CC BY 2.0)
Dodge Viper su pakeltu variklio dangčiu. Kartu su kapotu pakyla ir sparnai, todėl galima lengvai prieiti prie variklio skyriaus pakraščių. (sv1ambo, Wikimedia(CC BY 2.0)

Kadangi su variklio gaubtu į viršų kyla ir sparnai, pasiekti variklį ar kitus mazgus iš šono yra tikrai lengviau. Įprastas kapoto atidarymo mechanizmas neleidžia prie variklio gaubto lengvai prijungti sparnų, nes jiems pakilti trukdytų automobilio ratų arkos. Būtent dėl to tos Viper versijos, kurios turi atgal atidaromus kapotus, nesuteikia tokios geros prieigos prie variklio skyriaus:

Prie atgal atidaromo kapoto sparnų taip paprastai jau neprijungsi. (Crwpitman, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)
Prie atgal atidaromo kapoto sparnų taip paprastai jau neprijungsi. (Crwpitman, Wikimedia(CC BY-SA 4.0)

Tačiau, sparnus ir kapotą į vientisą detalę jungė ne visi gamintojai. Štai BMW automobilių sparnai lieka vietoje, nors kapotas ir yra atidaromas į priekį.

Tiesa, BMW jau seniai atsisakė į priekį verčiamų kapotų. Kodėl? Na, nes tradicinis variklio gaubto atidarymo mechanizmas iš tikrųjų yra patogesnis.

Atgal atidaromų kapotų privalumai

Žinoma, į priekį atidaromi kapotai turi savų pranašumų, tačiau iš tikrųjų jie nėra labai reikšmingi. Taip, tokius kapotus lengviau pašalinti, tačiau kaip dažnai tenka numontuoti automobilio variklio gaubtą? Tiesą sakant, į priekį atverčiami kapotai išmontuojami dažniau, nes toks dizainas trukdo dirbti variklio skyriaus priekyje.

Galbūt į priekį atverčiamas kapotas yra saugesnis, nes net lūžus užraktui neatsitrenks į priekinį stiklą, tačiau kaip dažnai įvyksta tokie incidentai? Šiuolaikiniai kapotų užraktai yra patikimi ir labai saugūs.

Atgal atveriamas kapotas patinka ir parodų lankytojams, nes variklį apžiūrėti galima iš trijų pusių. (dave_7, Wikimedia(CC BY 2.0)
Atgal atveriamas kapotas patinka ir parodų lankytojams, nes variklį apžiūrėti galima iš trijų pusių. (dave_7, Wikimedia(CC BY 2.0)

Kalbant apie saugumą, atgal atverčiami kapotai suteikia galimybę pasiekti variklio skyrių iš visų trijų pusių ir tai yra svarbu ne tik remontuojant automobilį, bet ir jį gesinant. Vėlgi, mažas skirtumas, tačiau ir jis kartais būna reikšmingas.

Tačiau, žinoma, automobilių gamintojai renkasi tokią konstrukciją, kuri jiems atrodo priimtinesnė. Mechanikų patogumas tikrai nėra didžiausias prioritetas kuriant naują automobilio dizainą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius