Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Lietuviškas naudoto automobilio pirkimo gidas: kaip išvengti nusivylimo

Naudoto automobilio pirkimas tai tikriausia loterija, tik čia pagrindinis tikslas ne laimėti, o nepralošti. Pasididinti sėkmės tikimybę galite tik žinodami visas žaidimo taisykles.
Kauno automobilių turgus
Kauno automobilių turgus / Mariaus Vizbaro / 15min nuotr.

Pastaba: Autoriaus išsakyta nuomonė yra subjektyvi. Tai asmeninės patirties suformuotas požiūris į automobilio pirkimą Lietuvoje. Autorius neatsako už jūsų pasirinkimus remiantis šiame straipsnyje išsakyta informacija.

Ne paslaptis, kad didžioji dalis į Lietuvą atvežtų naudotų automobilių yra po įvykių arba su didelėmis ridomis. Didelė rida savaime nėra kažkoks baubas, jeigu ji yra tikra ir pagal ją galite toliau daryti sprendimą apie pirkinį.

Atlikite eksperimentą

Kadras iš Mobile.de/Mobile.de skelbimas
Kadras iš Mobile.de/Mobile.de skelbimas

Norėdami suprasti realią situaciją, atlikite eksperimentą. Nueikite į skelbimų portalą mobile.de, išsirinkite patinkantį variantą. Tuomet prie jo kainos pridėkite 400 eurų (parvežimas) ir dar bent 10 proc. (uždarbiui). Tuomet palyginkite gautą sumą su Lietuvoje esančiomis panašių modelių kainomis. Dažniausiu atveju gausite neadekvatų kainos skirtumą. Šis rinkos disbalansas ir užprogramuoja mūsų autoparko problemas.

Teisybės dėlei reikia paminėti, kad Lietuva lyderiauja tarp Baltijos šalių įvežamų automobilių skaičiumi. Artimiausius konkurentus latvius, lenkiame kone trigubai.

Istoriškai susiklostė, kad mūsų perpardavėjai buvo aktyviausi po nepriklausomybės paskelbimo. Iki šiol turimi kontaktai, patirtis bei sukurta infrastruktūra leidžia būti efektyviausiais ir pasiūlyti geriausias kainas.

Reikia suprasti, kad vežant tvarkingus automobilius, uždirbti labai sunku dėl itin mažo lietuviškų kainų vidurkio. Naudotų automobilių rinka palikta savieigai ir iš esmės be priežiūros ir kontrolės. Per daug metų įsigaliojo džiunglių įstatymų sistema, o ją pajudinti būtų labai sunku ir nepopuliaru. Todėl ir sukamės šitame šešėliniame „perekūpų“ ir garažiukų užburtame rate. Šiame straipsnyje nenagrinėsime situacijos priežasčių, o gilinsimės, kaip netapti jos auka.

Kodėl parduodamas naudotas automobilis? Kas yra „vienaragis“?

Aš vadovaujuosi prielaida, kad tvarkingo automobilio pardavimui visada yra priežastis, ir tai dažniausiai nėra tiesiog keitimas senesnio į naujesnį.

Jei taip pasitaikė, sveikinu – jums pasisekė ir jūs radote „vienaragį“. Vienaragis – tai variantas, kai žmogus, nusipirkęs automobilį Lietuvoje, jį prižiūri oficialiame servise. Dar nepravažiavęs 100 000–150 000 kilometrų, jį nusprendžia pasikeisti į naujesnį, tačiau pardavinėja už vidutinę Lietuvos rinkos kainą.

Taisyklė: tokius vienaragius galima sutikti tik Vilniuje ir iš skelbimų jie dingsta labai greitai. Tvarkingų ir nedaug pravažiavusių automobilių galima rasti ir užsienyje, tačiau jie bus kur kas brangesni dėl rinkos situacijos.

Žmogus dažniausiai elgiasi racionaliai ir tikėtis atvirkščiai būtų neracionalu. Suraskite pardavimo priežastis ir tai jums padės atsakyti į klausimą: pirkti ar nepirkti.

Silpnos vietos

Pirmiausiai reikėtų pradėti nuo paieškos siaurinimo. Kuo siauresnė paieška, tuo daugiau informacijos galėsite surinkti apie konkretų automobilį ir jam būdingas ligas. Tokio amžiaus mašinos, neišvengiamai turės silpnų vietų. Jas žinoti privalu.

Pavyzdžiui, E90 kartos „BMW 320d“. Atnaujinti modeliai yra galingesni ir yra naujesni, tačiau jie turi katastrofiškai nepatikimą variklį palyginti su senesniais, prieš atliktą atnaujinimą montuotais varikliais. Taip pat reikėtų neteikti per daug reikšmės automobilio pagaminimo metams, naujesnis senas automobilis nebūtinai yra geresnis.

Gamintojo nuotr./BMW 3 serija (E90)
Gamintojo nuotr./BMW 3 serija (E90)

Ar rida tikra?

Turėkite išankstinį nusistatymą. Jeigu mašina neturi ridos patvirtinančių dokumentų arba jos negalima patikrinti duomenų bazėse, laikykite, kad ji yra netikra.

Dalies modelių užsienyje atliekami oficialaus serviso aptarnavimai gali būti patikrinami ir per lietuviškas atstovybes. Galima sužinoti, kaip automobilis buvo aptarnautas oficialiame servise ir kartais net, kas jam buvo remontuota. Tačiau tam reikia oficialaus savininko leidimo.

Prašykite visų dokumentų apie automobilį, kuriuos turi pardavėjas. Buvusių techninės apžiūros lapuose yra ridos parodymai. Patikrinkite, ar viskas sutampa. Serviso knygutė neįrodo ridos, nes įrašus lengva padirbti. Ir tik jei įrašai sutampa su aptarnavimo sąskaitomis, galima tai laikyti patikimu įrodymu.

Jeigu automobilis pirktas Lietuvoje, arba jau buvo įvežtas anksčiau, visada patikrinkite techninės apžiūros istoriją. Tą galima atlikti labai nesunkiai – turint žalią registracijos dokumentą.

Kėbulas ir pardavėjų triukai

Toliau prasideda detektyvas. Bandome surasti pardavimo priežastį. Jei tikra rida yra maža, ieškokite, kur automobilis buvo daužtas ir ar kokybiškai suremontuotas. Nei vokietis, nei italas, nei prancūzas nėra kvailesnis už lietuvį. Tad tvarkingos ir mažai važiavusios mašinos pigiai neparduos.

Jei galite, pasikvieskite į apžiūrą žmogų, kuris nusimano apie automobilių pirkimą. Būtent pirkimą, o ne kažkurių mazgų specialistą. Jums reikia žmogaus, kuris žino visus pardavėjų triukus ir turi daug patirties automobilių apžiūrose. Net ir geriausias specialistas jums negarantuos sėkmingo pirkinio, tačiau galbūt pavyks išvengti (pirkimo proceso) klaidų, kurios paskui gali brangiai kainuoti.

Kaip apžiūrėti automobilį

Automobilio apžiūrą atlikite tik dieną, atvirame lauke, tik nuplautą ir sausą. Kitu atveju apžiūra bus tik paviršutinė ir esminės informacijos surinkti bus sunku. Gerai, jei turite dažų kiekio matuoklį, tačiau jis ne visagalis.

123RF nuotr./Variklio alyvos lygio indikatorius
123RF nuotr./Variklio alyvos lygio indikatorius

Apžiūrą pradėkite nuo stiklų. Kamputyje patikrinkite gamintoją, ar jis vienodas ant visų stiklų ir ar matosi naudojimo žymių. Patikrinkite priekines lempas, ar jos yra originalaus gamintojo ir ar turi amžiaus ženklų.

Patikrinkite, ar lempų laikikliai nepažeisti. Priekinis buferis ir kapotas turėtų turėti smulkių pažeidimų nuo akmenukų ir vabzdžių. Patikrinkite, ar po kapotu yra visi tvirtinimai ir plastmasinės detalės.

Liaudiškai vadinami garažiniai mėgsta juos pamesti. Tad tokių smulkmenų trūkumas gali liudyti apie neseniai atliktus darbus.

Peržiūrėkite priekyje po kapotu esančias siūles. Jei matysite apsauginio silikono sluoksnio trūkumus ar pažeidimus, tai rodo, kad buvo galingas smūgis. Atkreipkite dėmesį į lanžeronų deformacines vietas.

Apeikite automobilį kelis kartus. Vizualiai peržiūrėkite visus tarpus ir spalvos neatitikimus, aukščių skirtumus tarp dalių. Priekį apžiūrėkite ypač kruopščiai, nes tai dažniausiai daužoma dalis. Jeigu kėbulo dalių varžtai yra atviri, atidžiai apžiūrėkite, ar jie turi dažų pažeidimų, t.y. buvo atsukti.

Korozijos ženklai

Patikrinkite visų atsidarinėjančių dalių vidines puses dėl korozijos. Taip pat, ar yra drėgmės po kilimėliais.

Apžiūrėkite visas dėvėjimosi dalis salone: vairą, mygtukus, rankinę bėgių perjungimo svirtį, sėdynę, pedalus, rankenas. Turėkite omenyje, kad jie dažnai būna pakeisti, arba atnaujinti, tad į juos reikėtų žiūrėti atsargiai, kaip į įrodymus.

Apžiūrėkite vidaus apdailos detales. Jeigu kas nors atrodo ne visai natūraliai ar tvarkingai, apžiūrėkite kruopščiau. Galiausiai apžiūrėkite atsarginio rato vietą – ar nėra deformacijų arba vandens. Pakelkite kilimą ir apžiūrėkite kampus, ar nebuvo tvarkyti.

Jei radote kuriuos nors iš minėtų požymių dar nereiškia, kad automobilis buvo daužtas, tačiau tai kartais padeda atkreipti dėmesį į kažkurias automobilio vietas ir rasti buvusių remonto darbų požymius. Radus jog automobilis buvo daužtas stipriau, siūlyčiau kreiptis į specialistus ir patikrinti, ar darbai atlikti teisingai, ar funkcionuoja saugos sistemos, bei pasitikrinti geometriją.

Techniniai mazgai

Prašykite, kad automobilis nebūtų pašildytas prieš jums atvykstant. Šaltas variklis lengviau išduoda savo paslaptis. Prieš užvesdami jį, patikrinkite alyvos kiekį ir ar ant matuoklės nėra putų ar kitokių nepageidautinų dalykų.

Patikrinkite, ar tepalo dangtelis iš vidinės pusės neturi vadinamojo majonezo. Patikrinkite aušinimo skysčio lygį plėtimosi bakelyje ir ar jame nėra tepalo.

Jei variklis nebuvo plautas, pažiūrėkite, ar nėra didesnių alyvos nutekėjimo šaltinių. Didesnė rida, daugiau tepalų prasisunkimų.

Paprašykite, kad pardavėjas užvestų automobilį. Tai darykite atidarytu kapotu. Jei esate dviese, vienas klauso variklio, kitas stebi gale, ar nemeta mėlyno dūmo užvedimo metu. Kol variklis neįšilęs, paprašykite lengvai paspausti greičio pedalą ir klausykite, ar nėra kalimo ar kitokių netvarkingų garsų.

Pavažiuokite automobiliu. Išbandykite tiek mieste, tiek automagistralėje. Užmiesčio greitis parodys, ar geras suvedimas, nėra vibracijų, ar stabdžių diskai tiesūs. Išbandykite visas pavaras. Jei pasitaikys nelygus kelias, paklausykite iš važiuoklės sklindančių garsų.

Mechaninės pavarų dėžės bėgių perjungimo svirtis
Mechaninės pavarų dėžės bėgių perjungimo svirtis

Atkreipkite dėmesį į sankabos „griebimo“ aukštį, jei tai mechaninė dėžė. Jei automobilyje sumontuotas dviejų masių smagratis, paspaudinėkite sankabos pedalą dirbant varikliui. Įsiklausykite, ar nesigirdi pašalinių garsų ir nesijaučia vibracijos. Keletą kartų užgesinkite variklį ir klausykite, ar nesubarška smagratis ir ar pernelyg daug nesusipurto variklis.

Baigę pasivažinėjimą, pastatykite automobilį į švarią vietą ir palikite veikiančiu varikliu. Keletą kartų stipriai paspaudę greičio pedalą, stebėkite išmetamas dujas. Po to šiek tiek patraukite automobilį ir patikrinkite, ar nėra ant žemės šviežių skysčių iš automobilio. Jei turite galimybę, pakelkite automobilį arba užvažiuokite ant duobės. Apžiūrėkite kėbulo būklę bei komponentų nusidėvėjimą iš apačios.

Siūlau atkreipti dėmesį ir į einamuosius priežiūros ženklus. Stabdžių diskus, kaladėles, skystį, oro filtrus, salono filtrus, valytuvus, bendrą tvarką automobilyje. Jei daug kas apleista, tai ir pats automobilis bus neprižiūrėtas.

Loterija ir gyvenimo pamokos

Automobilio pirkimas tai loterija. Apsisaugoti nuo didelių klaidų, galime tik mokydamiesi ir plėsdami žinias ir patirtį. Jei turite savo pastebėjimų ar praktikos patarimų, pasidalinkite komentaruose, pasimokysime visi.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius