Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Mūšis dėl dyzelino: ar tikrai žiemą biopriedai užkemša filtrus ir „nužudo dyzelius“?

Lietuviškų degalinių sąjunga (LDS) išplatino intriguojančią žinią: biodegalai žudo lietuviškos žiemos ir taip kankinamus dyzelinius automobilius. Patikslinsime, teigiama, kad dėl biopriedų žieminiame dyzeline užsikemša filtrai.
Sustingęs dyzelinas
Degalai su biodyzelinu visiškai užkimšo degalų filtrą, automobilis neužsiveda. / LDS nuotr.

Neužsiveda dyzelinis variklis – „žudikas“ slepiasi biodegaluose. Tokį teiginį išplatinusi LDS metė akmenį į politikų daržą – neva fizikos dėsnių nepaisantys politikai priima įstatymus, kurie gali „nužudyti“ dyzelinius automobilius.

„Atėjusi normaliai šalta žiema parodė, kad taip nutinka dyzelinu varomiems automobiliams ir kitai technikai. Ši žiema pirma, kai Lietuvoje privaloma prekiauti dyzelinu, kuriame turi būti iki 7 proc. biodegalų. Deja, bet esant šaltiems orams jie keičia savybes ir užkemša dyzelinių variklių maitinimo sistemas“, – teigiama LDS pranešime, kurį pasirašė rinkodaros ir komunikacijos agentūros „Rinkom“ vadovas Artūras Mankevičius.

Ir pateikia iliustracijas – sutirštėjęs biodyzelinas užkemša filtrus.

Lietuviškų degalinių sąjunga (LDS) vienija 16 lietuviško kapitalo degalinių tinklų visoje šalyje. Šiuos atvejus, kai per šalčius degalų bakuose ar talpyklose dyzelinas išsisluoksniuoja, LDS aiškino nukrypdama į politinius sprendimus.

Kaltina Lietuvos politikus

„Mūsų tiekiami degalai iš tiesų kokybiški, tačiau jie privalo atitikti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 39 straipsnio 1 dalį – šią žiemą pirmą kartą privaloma prekiauti Lietuvos arba Europos standartų reikalavimus atitinkančiu dyzelinu, kuriame yra 7 proc. biodegalų.

Deja, į mokslininkų ir transporto specialistų perspėjimus, kad biodegalai įmaišyti į mineralinį dyzeliną žemoje temperatūroje keičia savybes, sluoksniuojasi, o sutirštėję ar net sukietėję užkemša degalų padavimo sistemas, numota ranka. Taigi degalai atitinka naujų teisės aktų reikalavimus, bet gamtos dėsniams politikų norai naudoti „žalesnius“ degalus nė motais, – dyzeliniai automobiliai stoja“, – komentavo Vidas Šukys, LDS vykdomasis direktorius.

„Galime tik apgailestauti, kad dėl įstatymų leidėjų priimtų teisės aktų dabar kenčia tūkstančiai automobilių, sunkvežimių, vilkikų, žemės ūkio technikos naudotojų. Jie keikia degalų pardavėjus, nors mes neturime pasirinkimo, – privalome prekiauti dyzelinu su nurodyta biodegalų dalimi, – pasakoja LDS vykdomasis direktorius. – Nors apie galimas problemas, kad šaltą žiemą dyzelinas su biodegalų priedu „nužudys“ techniką, valdžios institucijas buvome perspėję ne kartą, bet į specialistų patarimus ir nuogąstavimas nebuvo atsižvelgta. Beje, matyt, suprantant, kad vis tik problemų su biodyzelinu bus, išimtis padaryta kariuomenei, kuri ir toliau gali naudoti gryną mineralinį dyzeliną.“

15min kreipėsi informacijos į didžiausius Lietuvos degalinių tinklus. Teiravomės, ar tikrai šiemet, spustelėjus šaltukui, dyzelinių automobilių savininkai skundžiasi susisluoksniavusiais ar sutirštėjusiais degalais? Ir ar dėl to galima kaltinti tuos 7 proc. biopriedų?

Didieji tinklai skundų antplūdžio nesulaukė

Tinklo „Viada“ Mažmeninės prekybos direktorius Vytautas Bacevičius pripažįsta, kad šią žiemą vyrauja ypač šalti orai, tokių žvarbių nebuvo jau gerą dešimtmetį. Ir kad dėl stingdančio šalčio kartais sunkiau užvesti automobilį bei įprastai jį eksploatuoti.

„Tačiau, net ir vyraujant ypač šaltiems orams, klientų skundų dėl degalų kokybės nesame sulaukę. Žiemos laikotarpiu prekiaujame arktinės klasės dyzelinu, kurį tiekia „Orlen Lietuva“ ir „Neste Oyj“. Kaip ir kiekvienais metais, siekiant kontroliuoti degalų kokybę žiemos laikotarpiu, VIADA užsako laboratorinius dyzelino tyrimus, kuriuos atlieka nepriklausoma tyrimų laboratorija“, – sakė Vytautas Bacevičius.

Rokas Laurinavičius, „Circle K Lietuva“ degalų kategorijos vadovas pastebi, kad, užgriuvus arktiniam šalčiui, dyzelinių automobilių vairuotojai suskubo domėtis ir rinktis degalus atidžiau.

„Skundų nesulaukėme, tačiau keletą kartų buvo teirautasi dėl dyzelino patikimumo maišant skirtingas dyzelino klases, jei degalų bake yra likusio kitos, ne žieminės klasės dyzelino.

Silpnesnio atsparumo šalčiams scenarijus šiemet Lietuvoje įmanomas dėl dviejų pagrindinių priežasčių. Tikėtina, jog žiemos metu vairuotojai degalinėse įsipylė ne žieminio dyzelino. Teisinis reglamentavimas leidžia tokias situacijas, kuomet degalinė gali prekiauti F klasės dyzelinu, jei prekyboje būtinai turi ir žieminį. F klasės dyzelinas turi neužšalti iki -20 laipsnių, tačiau drumstis pradeda termometro stulpeliui nukritus iki -10 laipsnių. Todėl patarčiau įsitikinti, kad dyzelino pompa pažymėta žvaigždute, nes ji reiškia, kad dyzelinas tikrai yra žieminis.

Nuo praėjusių metų gruodžio 1 dienos pradėjus prekiauti arktinės klasės dyzelinu su privalomu 7 proc. biopriedu, buvo keliamas klausimas, ar šis priedas nepablogins dyzelino savybių. Todėl mes pasirinkome sintetinį HVO priedą, kurio tyrimais įrodyta ypač žema drumstimosi temperatūra (net -32 laipsniai), geri užsidegimo bei energetinio efektyvumo parametrai. Atsižvelgiant į tai, kad šis derinys atlaikė arktinę temperatūrą ir klientai priekaištų neturėjo, manome, kad pasirinkimas tikrai pasiteisino“, – komentavo Rokas Laurinavičius.

Kas lemia, ar žiemą užsiveda dyzelinis automobilis

Biodegalų asociacijos prezidentas Mindaugas Palijanskas sudėliojo taškus ant „i“. Jo teigimu, dyzelino klasė, o ne įmaišomas biodegalų priedas yra lemiantis veiksnys, dėl kurio gali neužsivesti transporto priemonė. Esant ypač šaltiems orams vairuotojai turėtų naudoti tik arktinės klasės dyzeliną, kurio stingimo temperatūra siekia -26 laipsnius.

„Žinome pavienių atvejų, kai šią žiemą buvo naudojamas pereinamosios klasės (skirtos pavasariui ir rudeniui) dyzelinas su HVO biopriedu, kurio gamyboje naudojamas alyvpalmių aliejus. Tarpinės klasės dyzelinas stingsta esant -20 temperatūrai, taigi nėra rekomenduojamas naudoti esant itin žemai oro temperatūrai. Su šia problema susidūrė keletas žemdirbių, kurie iš anksto įsigijo didelius degalų kiekius (dažniausiai tarpinės klasės dyzelino), visam šaltajam laikotarpiui, nepagalvodami, kad žiemą galimi didesni temperatūrų svyravimai“, – komentavo Mindaugas Palijanskas.

Vyksta kova tarp LDS ir biodegalų asociacijos?

Biodegalų asociacija atkreipia dėmesį, kad pastaruoju metu Lietuviškų degalinių sąjunga (LDS) ir jos vadovas Vidas Šukys kryptingai manipuliuoja visuomenės nuomone, kad dėl biodegalų naudojimo vairuotojai susiduria su automobilio eksploatacijos problemomis. Ignoruojama tikroji priežastis – netinkamos dyzelino klasės naudojamas šaltuoju laikotarpiu. Tokiais pranešimais siekiama menkinti biodegalų įvaizdį ir formuoti neigiamą nuomonę dėl biodegalų naudojimo žiemos laikotarpiu, teigia Mindaugas Palijanskas.

Biodegalų asociacija kreipėsi į LR Seimą, Vyriausybę, Aplinkos ministeriją, Energetikos ministeriją, Žemės ūkio ministeriją su prašymu įvertinti padėtį degalų rinkoje, kai užsienio kapitalo degalų gamintojai, importuotojai ir prekybininkai savo veiksmais daro žalą Lietuvos ekonomikai, klaidina vartotojus, riboja konkurenciją ir menkina lietuvišką produkciją, kurios kokybė pripažįstama visoje Europoje.

15min primena, kad žiemą automobilis gali neužsivesti ir dėl kitų priežasčių: nepakankamai įkrauto akumuliatoriaus, laiku nepakeisto degalų filtro, neveikiančių kaitinimo žvakių (dyzeliniams automobiliams), starterio ar degalų siurblio gedimų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius