Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Ekonomiškas vairavimas įmonėms — ne mada, o būtinybė

Ekonomiškai vairuojant automobilis sunaudos net 2 litrais mažiau degalų nei vairuojant įprastu būdu, teigia taupaus vairavimo ekspertai. Suskaičiuokime, kiek tūkstančių kilometrų per metus nurieda transporto priemonės ir suprasime, kad vairavimo stilius turi milžinišką įtaką įmonės išlaidoms už kurą.
Degalai
Degalai / Tomo Urbelionio/BFL nuotr.

Ekonomiškas vairavimas – didžiulis prioritetas didelius automobilių parkus turinčiuose versluose, todėl tokiose įmonėse yra itin gerbiami ir branginami vairuotojai, laiku ir su nedidelėmis degalų sąnaudomis pristatantys krovinį užsakovui.

Lietuvoje vis daugiau įmonių ieško inovatyvių būdų tausoti aplinką, renkasi ekonomišką, ekologišką ir saugų vairavimo būdą ir taip ne tik sutaupo, bet ir mažina savo CO2 pėdsaką.

Tikslas – sumažinti sąnaudas 2 ltr/100km, praktikoje – sutaupoma ir daugiau.

Ekonomiškas (ekologiškas) vairavimas – tai atsakingas vairavimo būdas, kurio pagrindiniai principai – važiuoti ir saugiai, ir taupiai, mažinant automobilio eksploatacijos kaštus, tuo pačiu mažiau kenkti aplinkai. Ekonomiškas vairavimas nereikalauja jokių ypatingų gebėjimų, užtenka tik noro ir pastangų.

suskaičiuokite kiek įmonėje dirba darbuotojų ir kiek kiekvienas nuvažiuoja per metus ir galėsite paskaičiuoti savo įmonės sutaupytas lėšas

Esamus vairuotojo sugebėjimus įvertinti nėra labai sudėtinga: ekonomiško vairavimo kursai turi 2 praktinius važiavimus – prieš teoriją, kurios metu išmatuojamos degalų sąnaudos, sankabos perjungimų skaičius, vidutinis greitis trasoje, ir po teorijos – fiksuojamas apmokymų rezultatas. Mokymų metu būna atvejų, kai vairuotojas 2-ojo važiavimo metu kuro sąnaudas sumažina net 6 litrais, kuo sunku ir patikėti. Tokie atvejai, žinoma, reti, tačiau praktikoje ekonomiško vairavimo kursus baigę vairuotojai vidutiniškai sutaupo iki 4 ltr/100km degalų (suskaičiuokite kiek įmonėje dirba darbuotojų ir kiek kiekvienas nuvažiuoja per metus ir galėsite paskaičiuoti savo įmonės sutaupytas lėšas).

Praktinės vairavimo pamokėlės atima daugiau laiko (2-3 val) nei tarkim teorinė paskaita visiems darbuotojams vienu metu, tačiau duoda akivaizdžią ekonominę naudą ir gali parodyti kiekvieno vairuotojo daromas klaidas. Todėl verta įvertinti laiko sąnaudas, kurias teks skirti kiekvieno darbuotojo praktinio vairavimo testui.

 

Kuro taupymas vairuojant — lyg žaidimas

Svarbu pastebėti, kad vairuotojai įmonėse varžosi ne tarpusavyje, o, galima sakyti, patys su savimi. Praktinis važiavimas — tai proga pamatyti, kaip kiekvieno asmeninis elgesys kelyje lemia bendrą įmonės rezultatą. O sunaudojamo kuro mažinimas turėtų virsti žaidimu, kurio pagrindinis tikslas perėjimas į naują lygį, t.y. — maksimalai taupyti. Ekonomiško vairavimo entuziastai pastebi, kad vairuotojai mėgsta pasigirti kiek kokiame kelyje pavyko sutaupyti ir savo patirtimi maloniai dalinasi su kolegomis.

Dažniausiai pasitaikančios vairavimo klaidos, kurios lemia didžiausias kuro sąnaudas:

 
  • Chaotiškas vairavimas – vairuotojas per dažnai ir netaisyklingai perjunginėja pavaras, nuolat stabdo ir vėl akseleruoja.

  • Neteisingai pasirenkamas greitis, o tai ypatingai įtakoja degalų sąnaudas.

  • Prastas situacijos kelyje įvertinimas – vairuotojas pamatęs kliūtį stabdo staiga arba atvirkščiai – per anksti pradeda stabdyti.

  • Nemokėjimas pradėti važiuoti iš vietos – įjungiama neteisinga pavara, kuri padidina kuro sąnaudas.

  • Skiriamas per mažas dėmesys transporto priemonės priežiūrai, pvz. oro slėgio ratuose sekimas.

  • Neteisingai naudojamas autopilotas (greičio palaikymo sistema), kuris įjungiamas mieste ar tuomet kai dažnai tenka stabdyti.

 

Saugumas svarbiau nei taupymas

Vairavimo stilius. Didžiausią įtaką automobilio važiavimui ir jo sunaudojamų degalų kiekiui daro pats vairuotojas ir jo pasirenkamas vairavimo stilius

Eisme pasitaiko situacijų kai reikia staiga padidinti greitį, kad būtų išvengta pavojaus. Važiavimas paskui kitą automobilį 3-5 metrų atstumu bus ekonomiška, tačiau ar saugus? Tokiais atvejais galioja taisyklė – saugumas pirmiausia. Net ir po staigaus įsibėgėjimo galima šiek tiek sumažinti kuro sąnaudas perjungiant aukštesnę pavarą ar vieną pavarą praleisti, pavyzdžiui, po trečios – jungti penktą. Kitas mitas — važiavimas laisva pavara yra ekonomiškas. Rekomenduojama riedėti įjungta pavara – būtent tuomet automobiliui degalų beveik nereikia. Važiavimas laisva pavara yra nesaugus, ypač žiemos metu.

“Auksinės” ekonomiško vairavimo taisyklės, kurios padės sutaupyti, važiuoti ekonomiškai ir saugiai

 
  • Vairavimo stilius. Didžiausią įtaką automobilio važiavimui ir jo sunaudojamų degalų kiekiui daro pats vairuotojas ir jo pasirenkamas vairavimo stilius. Pasirinkite pastovų greitį naudojant maksimaliai aukštą pavarą. Nuolat sekite automobilio kuro sąnaudų rodiklius, analizuokite didžiausių sąnaudų priežastis. Be reikalo nederėtų įsibėgėti. Juk didžiausias automobilio ekonomijos priešas – pajudėjimas iš vietos ir greitėjimas. Ypač ramiai reiktų važiuoti į kalną.

  • Pavaros. Greičiau per­junkite pavaras – t.y. kai varik­lis pasieks 2000–2500 apsukų per min­utę (anksčiau dyze­lio varik­li­u­ose, vėliau – ben­zino).

  • Automobilio techninė būklė. Atlikti techninę automobilio patikrą patartina bent kartą per metus, o ne vien tik ruošiant jį privalomajai techninei apžiūrai. Tinkamai neveikiančios automobilio dalys, tokios kaip, katalizatorius ar liambda zondas, gali tapti net iki 40 procentų padidėjusių degalų sąnaudų priežastimis.

  • Aerodinamika. Važi­uo­jant uždarykyte auto­mo­bilio lan­gus. Nevežiokite nereikalingų daiktų – papil­do­mas svoris padid­ina kuro sąnaudas.

  • Padangų slėgis. Nuolat sekite oro slėgio pakitimus padangose. Tikrinkite ir prieš kiekvieną ilgesnę kelionę.

  • Kelio planavimas. Palaikykite pas­tovų gre­itį ir nes­pauskite akcel­er­a­to­ri­aus ped­alo iki dugno. Įvertinkite ir gebėkite numatyti eismo srautą. Pasistenkite prisitaikyti, o ne kovoti su srautu. Išjunkite variklį, jei sus­to­jote ilgiau nei vienai minutei.

  • Elektronika. Kondicionierius, radijo imtuvas, galinio lango šildymas – visi šie dalykai kartu sudėjus žymiai padidina degalų sąnaudas. Derėtų išjungti tuo metu nenaudojamą įrangą. Jei nėra būtiny­bės, nejunkite oro kondi­cionieri­aus.

 

Skeptikai tampa didžiausiais ekonomiško vairavimo entuziastais

Kiekvienoje įmonėje atsiras vairuotojų, kurie skeptiškai žiūri į ekonomiško vairavimo naudą, todėl nederėtų nusiminti jei ekonomiško vairavimo naujovės buvo sutiktos be aplodismentų. Patirtis rodo, kad jau po pirmos teorinės ar praktinio vairavimo dalies didžiausi skeptikai tampa didžiausiais ekonomiško vairavimo entuziastais ir demonstruoja geriausius rezultatus.

Draugiškas pokalbis įkvėps ir motyvuos keisti vairavimo įpročius net ilgametę patirtį turinčius vairuotojus.

Nuolat atnaujinamas automobilių parkas padės sutaupyti papildomai

Įmonės, kurios turi didelius auto parkus pastebi, kad parko atnaujinimas leidžia papildomai sutaupyti ne tik išlaidas kurui, bet mokant mokesčius už kelius ar taršą. Tarkime vilkikas, kuris yra dešimt metų šimtui kilometrų vidutiniškai sunaudos apie 28-29 litrus šimtui kilometrų, tuo tarpu naujos kartos vilkikas sunaudos apie 25 litrus.

 

Laimi visi — ekologiškos idėjos parsinešamos namo

Atsakingų įmonių darbuotojai skatinami per metus įgyti bent vieną naują aplinką saugantį įprotį. Tai gali būti maži ar didesni žingsniai: pavyzdžiui, retesnis naudojimasis automobiliu ar jo pakeitimas tarnybiniu dviračiu, ekonomiškas vairavimas taupant ir važiuojant saugiau, mažesnis vandens vartojimas, atliekų rūšiavimas, plastikinių kavos puodelių atsisakymas ir t.t. Kas mėnesį įmonės viduje skelbiant kiek ir kokių išteklių įmonė sutaupė, žmonės pamato savo individualaus indėlio rezultatą ir naudą. Įgyta elgsena, įprotis niekur nedingsta: atsakingų įmonių darbuotojai ekologiškas idėjas parsineša namo ir taip papildomai sutaupo (kuras, vanduo), o įgytomis žiniomis dalinasi ir su draugais.

 

Santrauka taupantiems laiką:

 
  • Paskirkite atsakingą darbuotoją, kuris konsultuos, rūpinsis, seks statistiką bei supažindins darbuotojus su ekonomiško vairavimo ypatybėmis. Visuomet pabrėžkite, kad saugus vairavimas yra svarbiau nei ekonomiškas.

  • Pasverkite, kiek jūsų įmonė gali skirti laiko kiekvieno vairuotojo praktinio važiavimo ir klaidų analizei. Teorinės žinioms perteikti reikia mažiau laiko, tačiau — praktinis vairavimas suteiks labiau juntamą ekonominę naudą.

  • Ekonomiško vairavimo spausdintas rekomendacijas išdalinkite kiekvienam vairuotojui — tai padės prisiminti vertingus patarimus.

  • Kiekvienoje transporto priemonėje priklijuokite lipdukus “Aš esu eko vairuotojas”. Vairuotojus skatinkite ekonomiško vairavimo paslaptis taikyti tik esant normalioms oro sąlygoms ir įprastai eismo situacijai kelyje.

  • Asmeniškai kalbėkite su vairuotojais, kurių automobiliai sunaudoja daugiausiai kuro. Atkreipkite dėmesį, kad neekonomiško vairavimo priežastis gali būti ne vairuotojo kaltė, o automobilio gedimas.

  • Skatinkite ekonomiškai važiuojančius vairuotojus, kvieskite pasitempti kitus. Pasiektais rezultatais pasidžiaukite įmonės viduje ir nepamirškite informuoti visuomenę.

  • Ekonomišką vairavimą paverskite smagiu ir azartišku žaidimu, kuriame reikia pasiekti aukštesnį lygį, t.y. daugiau sutaupyti.

  • Įmonės žengusios papildomą žingsnį ir modernizavusios automobilių parką sutaupo dar daugiau — mažėja kelių ir taršos mokestis.

www.verslasatsakingai.lt
www.verslasatsakingai.lt

 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
Užsisakykite 15min naujienlaiškius