Nobelio medicinos ir fiziologijos premija atiteko švedui, sekvenavusiam pirmąjį neandertaliečio genomą

Šių metų Nobelio medicinos ir fiziologijos premijos laureatais tapo švedų genetikas Svante Pääbo, pirmadienį paskelbė Nobelio komitetas Stokholme veikiančiame Karolinskos institute. Premija mokslininkui įteikta už atradimus, susijusius su išnykusių hominidų genomais ir žmogaus evoliucija.

Svante Pääbo apdovanojimas skirtas „už atradimus, susijusius su išnykusių homininų genomais ir žmogaus evoliucija“, pirmadienį paskelbė Nobelio komitetas Stokholme veikiančiame Karolinskos institute.

Svante Pääbo yra švedų genetikas, besispecializuojantis evoliucinės genetikos srityje. Kaip vienas iš paleogenetikos įkūrėjų, mokslininkas daug dirbo su neandertaliečių genomu. 1997 m. jis buvo paskirtas Maxo Plancko evoliucinės antropologijos instituto Leipcige, Vokietijoje, Genetikos departamento direktoriumi.

Nobelio komiteto pareiškime pažymima, kad laureatas „sukūrė visiškai naują mokslinę discipliną – paleogenomiką“.

„Atskleisdamas genetinius skirtumus, kuriais visi gyvi žmonės skiriasi nuo išnykusių homininų, savo atradimais jis padėjo pagrindą tyrinėti, kas daro mus išskirtinai žmonėmis“, – priduriama jame.

Mokslininkas taip pat „padarė sensacingą išnykusio hominino – Denisovos – atradimą, remdamasis vien tik genomo duomenimis, gautais iš mažojo piršto kaulo pavyzdžio“.

Paskutiniais metais Nobelio medicinos premija įgijo ypatingą reikšmę dėl koronaviruso pandemijos, kuri akcentavo medicinos tyrimų svarbą visuomenėms ir ekonomikoms visame pasaulyje.

Laureatai savo apdovanojimą atsiims iš karaliaus Carlo XVI Gustafo rankų per oficialią ceremoniją Stokholme gruodžio 10 dieną, kai minimos Alfredo Nobelio mirties metinės. 1896 metais miręs išradėjas A.Nobelis šias premijas įsteigė savo testamentu.

Praeitų metų Nobelio premija už pasiekimus medicinos srityje atiteko amerikiečių tyrėjui Davidui Juliusui ir armėnų kilmės amerikiečių tyrėjui Ardemui Patapoutianui už temperatūros ir lytėjimo receptorių atradimą.

„Laureatų novatoriški atradimai leido mums suprasti, kaip šiluma, šaltis arba mechaninė jėga gali sužadinti nervinius impulsus, leidžiančius mums suvokti pasaulį ir prie jo prisitaikyti“, – apie jų nuopelnus komentavo Nobelio komiteto sekretorius Thomas Perlmannas.

Antradienį bus paskelbti Nobelio fizikos premijos, o trečiadienį – Nobelio chemijos premijos laureatai.

Daugiausiai dėmesio sulaukiančių literatūros ir taikos premijų laureatai paaiškės ketvirtadienį ir penktadienį, o sezoną kitą pirmadienį užbaigs ekonomikos premijos laureato paskelbimas.

Nobelio premijos laureatai gaus Nobelio premijos diplomą, Nobelio premijos medalį ir 10 milijonų Švedijos kronų – apie 917 tūkst. eurų pagal dabartinį valiutos kursą.