-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Kaip taisyklingai stabdyti slidžiame kelyje

Kai kurie vairuotojai, 15min rubrikos „Gazas“ žurnalistų paklausti, ar žiemą važinėja lėčiau, atsakė: ne, juk automobiliai apauti geromis padangomis, veikia saugos sistemos ESP, ABS ir t.t. Taip, jie teisūs, šios sistemos šiuolaikiniuose automobiliuose veikia puikiai. Tačiau yra papildomų sąlygų. Pagrindinė – tarpinė tarp vairo ir sėdynės. Kitaip tariant, vairuotojas ir jo įgūdžiai.
„KIA ProCeed“ testai Nidoje ir „KIA Stinger“ iššūkis
„KIA ProCeed“ testai Nidoje ir „KIA Stinger“ iššūkis / Vytauto Pilkausko nuotr.

Nidos aerouoste, kuris pastaruoju metu dažniau naudojamas ne pagal paskirtį, o automobilių testams, išbandėme keletą pratimų ant šlapiu sniegu padengto pakilimo tako. Automobiliai „KIA ProCeed“ buvo apauti naujom žieminėm padangom. Juose veikė visos aukščiau išvardytos saugumo sistemos.

Mokymams vadovavo žinomas lenktynininkas ir ekstremalaus vairavimo pedagogas Darius Jonušis. 15min žurnalisto kompanionu automobilyje tapo „Auto Bild Lietuva“ vyr. redaktorius Vitoldas Milius (žiūr. filmuotą reportažą).

Šį kartą, remdamiesi D.Jonušio pamoka, akcentuosime kelis svarbius momentus, kurie lemia automobilio elgesį stabdant slidžiame kelyje.

VIDEO: Stabdymas slidžiame kelyje: ar lengva spirti į stabdžio pedalą ir išnaudoti ABS galimybes?

Pirmas dalykas – ar mokame taisyklingai naudotis stabdžių antiblokavimo sistema ABS? Senuose automobiliuose jos nebuvo. Todėl stengdavomės stabdyti švelniai, kad automobilis neužsiskersuotų.

Kodėl spardomas stabdžio pedalas?

Tačiau stabdyti su ABS reikia kitaip. Kaip sakė D.Jonušis, iškilus avarinei situacijai, į stabdį reikia spirti. Taip, ne švelniai spausti, o staigiai spirti. Kuo didesne jėga pedalas bus paveiktas, tuo greičiau automobilis stos. Antraip stabdymo kelias tik pailgės.

Žinoma, psichologiškai sunku „spardyti savo automobilį“. Tačiau, pabandę taip pastabdyti kelis kartus ant šlapio sniego ties kuoleliais pažymėta zona, supratome, kad Darius Jonušis visiškai teisus. Reikia išdrįsti ir stabdžio negailėti.

Beje, pastebėjome psichologinį mokytojo D.Jonušio triuką. Pamatęs, kad prieš kuoliukų sieną stabdome vangiai, jis tyčia atsistodavo arčiau. Matydami arti stovintį žmogų, pamiršdavome kompleksus ir spirdavome į stabdžio pedalą iš visos sveikatos.

Išmokę spirti į stabdį, išbandėme manevravimo stabdant galimybes. Juk būtent tokį privalumą ir suteikia šiuolaikinės antipraslydimo sistemos – sukioti vairą ir nukreipti automobilį, norint apvažiuoti kliūtį.

Kaip patikrinti, ar sėdite taisyklingai?

Jei gerai susireguliavote sėdėseną, jūsų kojos ir rankos galės veikti autonomiškai. Kaip patikrinti?

Išjungę pavarą nuspauskite akceleratorių, stengdamiesi išlaikyti 3000 aps./min. Ir pabandykite į vieną ir į kitą pusę sukioti vairą. Jei pavyksta sūkius išlaikyti vienodus – viskas gerai.

O jei, sukiodami vairą, negalite išlaikyti stabilios kojos ant pedalo, reikia koreguoti sėdėseną.

Vytauto Pilkausko nuotr./„KIA ProCeed“ testai Nidoje ir „KIA Stinger“ iššūkis
Vytauto Pilkausko nuotr./„KIA ProCeed“ testai Nidoje ir „KIA Stinger“ iššūkis

Kur persikelia automobilio masės centras

Dalykas, apie kurį reikia pagalvoti norint pasukti automobilį – masės centras. Kai akceleruojate, jis persikelia arčiau galinių ratų. Kai stabdote masės centras keliasi į priekinius ratus, jie didesne jėga priglunda prie kelio. Bet ar to pakanka, kad automobilis pasuktų iškilus pavojui ir apvažiuotų kliūtį stabdydamas? Žinoma, kad ne.

Kas vyksta staigiai nuspaudus stabdį. Masės centras persikelia į priekį ir padeda pasukti automobilį ne tą pačią sekundę, tai šiek tiek užtrunka! Todėl, pradėję ekstremalų stabdymą (į kojas kalant ABS), šiek tiek lukteldavome ir tik tuomet švelniai sukdavome vairą norima kryptimi – D.Jonušis iš kuoliukų buvo sudėliojęs posūkio koridorių.

Nėra ko slėpti – kartais manevras pavykdavo puikiai, o kartais – ne itin gerai. Tikrai ne vienas kuoliukas buvo nuverstas.

Tačiau, kuo ilgiau treniravomės, tuo geresnių rezultatų pavyko pasiekti.

Kaip elgtis su vairu

Beje, išmokome dar vieno naudingo dalyko – nepersukti vairo. Darius Jonušis dar pamokos klasėje metu paprastą vairą pavertęs automobilio ratu parodė, kaip elgiasi per daug pasuktas ratas posūkyje: jis nustoja riedėti ir ima tiesiog slysti šonu. Tačiau, jei skersą ratą pamažu atsuksite riedėjimo kryptimi, jis tam tikrą akimirką įgaus sukibimą ir ims suktis.

Tas pats nutinka ir vairuojant slidžiame kelyje. Jei norite staiga pasukti automobilį į kairę (žiūr. filmuotą medžiagą), jokiu būdu nesukite staigiai vairo ir tikrai ne iki galo. Su vairu reikia elgtis švelniai. Jei pradėjote jį sukti ir matote, kad automobilis vis tiek slysta tiesiai, pamažu atsukinėkite atgal, kol pagausite sukibimą.

Jie vairą persuksite, arba nuslysite tiesiai, arba, ratui pagavus mažiau slidų kelio lopinėlį, automobilis gali pasisukti per daug.

Žinoma, vien paskaitę šį tekstą to neišmoksite. Įgūdžių galite įgauti tik specialių užsiėmimų, kuriems vadovauja profesionalūs mokytojai, metu. Lietuvoje veikia net kelios vairavimo akademijos, kurioms vadovauja patyręs automobilių žiedo ar ralio meistrai.

Pajusti, kaip elgiasi automobilis, galite ir ant vandeniu laistomos slidžios dangos specialiose trasose autodromuose ar darbo rinkos mokymo centruose (Vilniuje, Panevėžyje, Šiauliuose).

P.S. Automobilius „Kia ProCeed“, „Ceed“ ir „Stinger“ ekstremalaus stabdymo pamokoms suteikė UAB „KIA auto“ Vilnius.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius