-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Eksperimentas: ar elektroninė stabilumo kontrolė gali išgelbėti miegantį vairuotoją?

Kiekvienas šiuolaikinis automobilis yra aprūpintas elektronine stabilumo sistema (ESP, DSC ar pan. – skirtingi gamintojai ją vadina savaip). Ji jau keletą metų montuojama į visus naujus Europos Sąjungoje parduodamus automobilius. Sistemos nauda – neabejotina, tačiau ar gali elektronika išgelbėti nuo visų eismo įvykių?

ESP gamintojai teigia, kad dėl jos buvimo išvengiama 80 proc. su automobilio slydimu susijusių incidentų. Tačiau likę 20 proc. greičiausiai išliks iki rinką užvaldys autonominiai automobiliai. Elektroninės sistemos gali padėti eismo įvykių išvengti, tačiau šimtu procentų jų tikimybės nepanaikina – pagrindiniu faktoriumi automobilyje šiandien vis dar yra žmogus.

Tą pabrėžia ir saugaus vairavimo instruktorius Darius Grinbergas. Jis teigia, kad be vairuotojo įsikišimo ESP gali suveikti ir dažnai šis net nepajus, kad jo klaidą pakoregavo elektronika. Tačiau aklai pasitikėti sistemomis nereikėtų.

Jos apsaugos nuo mažos klaidos, bet nieko nesugebės padaryti, jei buvo pasirinktas nesaugus greitis. Taip pat labai svarbu žinoti, ką daro ir kaip veikia šios sistemos

„Jos apsaugos nuo mažos klaidos, bet nieko nesugebės padaryti, jei buvo pasirinktas nesaugus greitis. Taip pat labai svarbu žinoti, ką daro ir kaip veikia šios sistemos. Pavyzdžiui, daugelis įsivaizduoja, kad ABS padeda sumažinti stabdymo kelią. Tačiau ši sistema dažniausiai stabdymo kelią pailgina, tačiau suteikia galimybę vairuoti automobilį ekstremalaus stabdymo metu, palengvina kliūties apvažiavimą“, – paaiškina vairavimo specialistas.

Analogiškai ir su ESP – sistema, padedančia slystantį automobilį grąžinti į tiesią trajektoriją. Vairuotojai neretai nežino, kad ji atlieka tik pagalbinę funkciją.

VIDEO: Automobilio stabilumo kontrolė miegančių vairuotojų neišgelbės

Atlikome kelis paprastus bandymus slidžių dangų vairavimo aikštelėse Bukiškių autodrome. Jose imitavome kelias situacijas: kai vairuotojas budrus bei apsimiegojęs ir kai ESP įjungta ir išjungta. Automobilis – keturiais ratais varomas „Subaru XV“, ant kurio sumontuotos naujos žieminės padangos. Komplektas, idealus automobilio suvaldymui ant slidžios dangos.

Rezultatas akivaizdus – jeigu vairuotojas budrus, staiga pradėjus slysti automobilio užpakalinei daliai šis greičiausiai bus suvaldytas tiek su išjungta stabilumo kontrole, tiek su įjungta. Įjungta ESP sistema tik padidina sėkmės procentą ir pagreitina patį procesą. Tačiau jeigu vairuotojas – apsimiegojęs ir vėluoja reaguoti į prasidėjusį slydimą, nei ESP, nei varomų ratų skaičius ar naujausios padangos neišgelbės.

ESP sistemos veikimo principas – individualių ratų stabdymas bei variklio sukimo momento paskirstymas atsižvelgiant į vairo padėtį. Kur pasuktas vairas, ten ESP stengsis nukreipti automobilį. Jeigu pradėjus slysti vairas neliečiamas, ESP irgi „nuleis rankas“.

Analogiškai ir pradėjus slysti automobilio priekinei daliai. Jeigu vairas sukamas ta kryptimi, kuria norima važiuoti, stabdydama vidinius ratus ar daugiau sukimo momento perduodama išoriniams, ESP automobilį pasukti norima kryptimi padės greičiau nei tą padarytų daugelis vairuotojų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius