Iki -60% prenumeratai. Išskirtinis gegužės pasiūlymas.
Išbandyti

Kodėl smegenys negali suderinti vairavimo ir naudojimosi mobiliuoju?

Nors žinome, kad vairuodami ir tuo pačiu metu naudodamiesi telefonu sulauksime baudos, vis tiek rizikuojame – skaitome naujienas, atrašome žinutes ar atsiliepiame į skambučius. Baisiausia tai, kad šio veiksmo metu prarandame budrumą, dėl kurio gali būti sukelta ir avarija. Vis dėlto šį mūsų elgesį paaiškina smegenų veikla.
Smegenys
Vairavimas / 123RF.com nuotr.

Susitelkiama tik į vieną veiksmą

Ne paslaptis, kad vairavimas yra viena sudėtingiausių veiklų, reikalaujančių visiško susikaupimo, kelio stebėjimo bei greitos reakcijos į aplinką. Turime suprasti, kad vairuojant susiduriama su įvairiausia informacija – į kelią išbėgančiu gyvūnu, automobilyje atsiradusiu gedimu ar ant kelio nukritusiu medžiu.

Tačiau dažnai tai pamirštame ir įsivaizduojame, kad ir vairuodami galime atlikti kelis veiksmus vienu metu. Vis dėlto šis mąstymas yra neteisingas, mat iš tiesų vairavimas reikalauja 100 proc. kiekvieno vairuotojo dėmesio. Smegenys negali atlikti kelių užduočių vienu metu, todėl dėmesį padalijus į kelias veiklas, jos persijungs nuo vienos veiklos į kitą – sutelks dėmesį jau ne į vairavimą, o į mobiliojo telefono ekraną, rašoma computerworld.com.

Kaip telefono naudojimas vairuojant veikia smegenis?

  • Apdorojamas tik vienas informacijos srautas;
  • Teikiama pirmenybė mobiliajam telefonui;
  • Smegenys atidžiai stebi iš telefono sklindančią informaciją ir bando įsitikinti, ar pavyko viską užfiksuoti;
  • Periodiškai ignoruojama dalis regimosios informacijos, mat ji taip greit nesikeičia kaip informacija telefone;
  • Nepakankamai greitai reaguojama į besikeičiančias situacijas – sunkiai įvertinami atstumai ir kelias;

Ignoruojant pavojaus signalus, tragedija neišvengiama

Nepaisydami to, kad telefono naudojimas vairuojant gali apsunkinti protinę ir fizinę veiklą, vairuotojai neišvengiamai gali papulti į eismo įvykį. Driverisk.com.au duomenimis, susitelkimas į telefoną keturis kartus padidina susidūrimo su kitomis transporto priemonėmis, į kelią išbėgančiais gyvūnais ar net žmonėmis tikimybę.

Daugelis nukentėjusiųjų patiria įpjovimų, įbrėžimų, galvos, krūtinės ir nugaros sužalojimų. O priklausomai nuo atoavarijos tipo ar esamų sveikatos problemų, gydymas gali tęstis ne vienerius metus.

123RF.com nuotr./Telefonas ir vairavimas
123RF.com nuotr./Telefonas ir vairavimas

Bandė „užmesti akį“, bet prarado budrumą

Su panašia situacija susidūrė ir nuo 1993 metų vairuotojo pažymėjimą turintis ir darbo reikalais iš Vilniaus į Kauną važinėjantis Povilas (tikrasis vardas ir pavardė redakcijai žinomi – red. past.). Nors vyras žinojo, kad vairavimas ir mobiliojo telefono naudojimas yra nesuderinama, vis tiek žvilgtelėjo į telefoną.

„Manau, kad buvau kaip daugelis taip besielgiančių vairuotojų – viena akimi į kelią, kita į naujienų „skrolinimą“. Taip dairantis, sau ir bet kam kitam sakome, kad viskas gerai, mano pagrindinis dėmesys į kelią, o čia tik šiaip pasižiūriu. Aš tuo tikrai tikėjau! Nors nelaikau savęs nuplaukėliu, tiesiog nepajutau, kaip naujiena, kuri susijusi su man labai aktualia sritimi, įtraukė...“ – kelionę į Kauną prisimena Povilas.

Nutrūkus dėmesiui nuo pagrindinės veiklos, vyras nepajuto, kaip nuvažiavo kelis šimtus metrų žiūrėdamas tik į telefoną: „Dar ir dabar labai gerai pamenu tą akimirką, kai atsitokėjau ir supratau, kad pusę minutės važiavau nežiūrėdamas į kelią. Jo, tikrąja žodžio prasme, nebemačiau. Supratau esantis laimės kūdikis, nes niekas nepersirikiavo, nebuvo kliūties, kelias tiesus.“

Povilas neslepia, kad šis įvykis jį sukrėtė iki tokio lygio, kad daugiau likimo nebando. Ir išeitį netrukus rado – atėjus svarbiam pranešimui, vyras klaidos nebekartoja ir sustoja artimiausioje degalinėje.

„Jau ilgus metus važinėju automobiliais, kurie turi laisvų rankų įrangą ir ją naudoju. Tad bėda nėra kalbėjimas telefonu. Bėda yra kitoje vietoje – socialiniuose tinkluose, naujienose, elektroniniuose laiškuose“, – įsitikinęs jis.

Kaip padėti telefoną į šalį?

Mokslininko dr. Paulo Atchley teigimu, į telefono ekraną žvilgčiojame dėl puikiai žinomo džiaugsmo hormono – dopamino. Šis įprotis susilpnina žmogaus apsisprendimą ir užgožia mintis apie tykančius pavojus. Todėl akivaizdu, kad smalsumas nugali.

Vis dėlto yra sprendimų, kurie paskatins telefoną padėti į šalį. Štai Filadelfijos vaikų ligoninės darbuotojai atliko tyrimą ir nustatė, kad telefono nesinaudojimas vairuojant duoda akivaizdžius pokyčius. Kiekvienas vairuotojas, anot atlikto tyrimo, daugiau dėmesio pradeda skirti kitoms veikloms ir susiduria su mažesne autoavarijos tikimybe. Tad svarbiausia žinoti būdus, padėsiančius telefonu nesinaudoti kelionės metu.

Pateikiame kelis patarimus:

  • Padėkite telefoną į nepasiekiamą vietą (pavyzdžiui, automobilio saloną, ant galinės automobilio sėdynės arba net į bagažinę) (dar prirašyčiau, išjunkite garsą ir padėkite telefoną į nepasiekiamą vietą.... );
  • Jei gavote žinutę arba jums skambina, sustokite ir tik tada atsakykite;
  • Pasakykite savo artimiesiems, kada vairuosite ir paprašykite tuo metu neskambinti ir nerašyti;
  • Įsigykite laisvų rankų įrangą – ne tik patogu, bet ir saugu.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Nauja automatika ir robotai leis „VLI Timber“ auginti gamybą daugiau kaip 40 proc.
Reklama
Mitai stabdo pasiryžti? Specialistė paneigė pagrindinius investavimo mitus
Reklama
LPC meno galerijoje eksponuojamos parodos turi išskirtinę misiją
Reklama
Top 5 „Dreame“ dulkių siurbliai 2024
Užsisakykite 15min naujienlaiškius