Šiaulių miesto tarybai pasitaikė proga priimti pasiūlymą, kuris kelis kartus viršija visos savivaldybės metinį biudžetą. Siūloma Šiauliuose įsteigti laboratoriją, kuri gamintų ir testuotų naują transporto priemonę. Ji tikslaus pavadinimo dar neturi. Tai styginiais bėgiais lekiantys traukiniai, gabenantys birius arba skystus krovinius ir keleivius. Panašios technologijos naudojamos Japonijos didmiesčiuose.
Teigiama, kad traukinys ant tokių stygų gali išvystyti ir 500 kilometrų per valandą greitį.
Šie traukinukai rieda ant labai įtemptų stygų, įvilktų į tvirtą apvalkalą. Kuo ilgesnė stygų atkarpa nuo vienos atramos iki kitos, tuo didesnis jų įtempimas. Jos tokios tvirtos, kad tarp atramų gali būti ir trijų kilometrų atstumas.
Net ilgiausia styga, juo lekiant transporto priemonei, susvyruoja vos du centimetrus. Paskaičiuota, kad tai kone aštuonis kartus ekonomiškesnė transporto priemonė už traukinius.
Teigiama, kad traukinys ant tokių stygų gali išvystyti ir 500 kilometrų per valandą greitį. Tam pakanka ir 150 arklio galių dyzelinio variklio. Nuo Vilniaus iki Kauno toks traukinys lėktų apie 15 minučių. Iki Maskvos – šiek tiek ilgiau nei pusantros valandos.
Reikia tik sklypo ir „tunelio“ bandymams
Bendrovės laboratorijoms reikia maždaug 10 hektarų ploto teritorijos ir 30 kilometrų ilgio bei 100 metrų pločio tiesios atkarpos bandomiesiems važiavimams. Bendrovės atstovas Artūras Verbickis teigia, kad Šiauliai yra ideali vieta tokiai laboratorijai. Kituose miestuose gaištųsi laikas, tariantis su privačių sklypų savininkais.
Kai idėja buvo pristatyta Rusijai, per porą dienų viskas buvo sunaikinta.
Kodėl būtent Lietuvoje? A.Verbickas teigia, kad Lietuva yra palankesnė šalis investuoti nei Rusija ar Baltarusija. nors kompanija užregistruota ir šiose šalyse.
„Jau buvo įkurta laboratorija Rusijoje. Kai ji buvo pristatyta Rusijos valdžiai, per porą dienų viskas buvo sunaikinta. Tokios technologijos Rusijoje laikomos labai konkurencingos geležinkeliams ir kitoms pervežimo bendrovėms“, – paaiškino svečias.
Šiauliai jau turi numatę „tunelį“ link Latvijos geležinkeliui. Jis puikiai atitiktų laboratorijos reikalavimus. Teritorija pačioms patalpoms puikiai tinka ir Šiaulių industriniame parke.
Rusijos mokslininko Anatolijaus Junitskio įsteigta bendrovė „Rail Skyway Systems Ltd“ žada nedelsiant pradėti milijonines investicijas, jei tik miestas suteiks tam sąlygas. Per trejus metus planuojama investuoti 260 milijonų eurų. sukurta 250 darbo vietų. Tiesa, inžinierių teks ieškoti Rusijoje, nes, pasak A.Verbicko, tokios srities specialistų Lietuvoje praktiškai nėra.
Miesto tarybos nariai pažadėjo netrukus pateikti šį pasiūlymą balsavimui, tačiau atvirai demonstravo skeptiškumą. Jiems daugiausiai klausimų kėlė šio projekto finansavimas. Tvirtinama, kad visos lėšos surenkamos iš prekybos bendrovės akcijomis.