Iki -60% prenumeratai. Išskirtinis gegužės pasiūlymas.
Išbandyti

„Boeing“ rado būdą antrąkart panaudoti anglies pluoštą

Kaip galite įsivaizduoti, didžiųjų lėktuvų gamybai sunaudojama labai daug įvairių medžiagų. Kadangi orlaivių svoris yra svarbus jų dinaminėms savybėms, dažnai pasitelkiamos kompozicinės medžiagos, kurios yra lengvos, tačiau standžios ir tvirtos. Dabar „Boeing“ su partneriais sugalvojo, kaip jas panaudoti ir automobiliams gaminti – taip bus sumažintas atliekų kiekis.
JAV gamybos lėktuvas „Boeing 787 Dreamliner“
JAV gamybos lėktuvas „Boeing 787 Dreamliner“ / „Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

Anglies pluoštas yra gana gerai žinoma medžiaga, iš kurios gaminami automobiliai. Aišku, anglies pluoštas yra pakankamai brangus, todėl įprastuose kasdieniškuose automobiliuose jo dažniausiai nėra. Tačiau šimtai tonų anglies pluošto yra tiesiog išmetama.

Štai „Boeing“ anglies pluoštą naudoja konstrukciniams lėktuvų elementams. Pavyzdžiui, nemažai jo yra „Boeing 777“ sparnuose. Problema ta, kad kai dervomis sutvirtintos anglies pluošto detalės sukietėja, jų nebeįmanoma panaudoti niekur kitur. Taigi, viskas, kas yra nupjaunama ar nušlifuojama nuo ką tik pagamintų anglies pluošto detalių, yra iš esmės išmetama.

Tai nėra tik „Boeing“ problema. Nemažai anglies pluošto atliekų išmeta ir kiti lėktuvų bei automobilių gamintojai. Vienintelis geras būdas jas perdirbti buvo susmulkinimas ir panaudojimas anglies pluošto-plastiko mišiniuose. Tačiau dabar „Boeing“ su britų kompanija „ELG Carbon Fibre“ sugalvojo geresnį būdą, kaip efektyviau perdirbti anglies pluošto atliekas.

Metodo esmė – pakartotinis kaitinimo kameros naudojimas. Nupjautos, brokuotos ar kitaip nenaudingos „Boeing“ anglies pluošto atliekos keliauja į kaitinimo kameras, kuriose net ir sukietėjusios dervos yra išgarinamos.

Taip „Boeing“ ketina perdirbti 453 tonas anglies pluošto iš 11 savo gamyklų. Visos šios atplaišos bus naudojamos automobiliams gaminti. Tai padės „Boeing“ iki 2025 metų net 20 proc. sumažinti savo kietųjų atliekų kiekį. Tačiau dar svarbiau tai, kad ištobulintas metodas gali būti naudojamas ir kitose srityse.

Tačiau kuo blogas ankstesnis būdas, kuomet anglies pluošto atliekos buvo smulkinamos ir maišomos su plastiku? Anglies pluoštas yra gaminamas dideliais lakštais arba rulonais – prieš dervų naudojimą ir kaitinimą jis yra gana lankstus. Tai yra gera savybė – jį lengva pjaustyti ir formuoti. Tačiau tvirtai supintas anglies pluošto audinys yra brangus. Smulkindami atliekas ir jas maišydami su plastiku gamintojai naudoja labai mažas anglies pluošto daleles, kurios konstrukcijai nesuteikia tokio standumo, kaip įprastas, naujas anglies pluoštas. Aišku, anglies pluošto ir plastiko mišinys yra pigesnis, tačiau taip tarsi atsisakoma geriausių anglies pluošto savybių.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Dantų balinimas: kaip pasiekti greitų ir efektyvių rezultatų?
Reklama
Benediktas Vanagas: stipriai išprakaitavus geriant vien vandenį kenčia kūno produktyvumas – trūksta energijos, sunku susikoncentruoti, darai klaidas
Reklama
Nauja automatika ir robotai leis „VLI Timber“ auginti gamybą daugiau kaip 40 proc.
Reklama
Mitai stabdo pasiryžti? Specialistė paneigė pagrindinius investavimo mitus
Užsisakykite 15min naujienlaiškius