-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.

Mokslininkai atrado būdą, kaip pagaminti degalų iš anglies dioksido

Naujas mokslininkų atradimas leis ateityje gaminti degalus ir kitas naudingas medžiagas iš atmosferoje susikaupusio anglies dioksido – vieno pagrindinių visuotinio atšilimo kaltininkų.
Oro tarša
Oro tarša / Redo Vilimo/BFL nuotr.

JAV Džordžijos universiteto tyrėjų atradimas gali padėti ateityje sumažinti Žemei daromą žalą. „Paprastai sakant, mes sukūrėme mikroorganizmą, kuris anglies dioksidą naudoja panašiai kaip augalai – sugeria jį ir sukuria šį tą naudingo“, – teigia Džordžijos universiteto Bioenergijos sistemų tyrimų instituto profesorius Michaelas Adamsas, kurį cituoja portalas Phys.org.

Fotosintezės metu augalai naudoja saulės šviesą tam, kad paverstų vandenį ir anglies dioksidą daug energijos turinčiu angliavandeniu gliukoze, kurį jie naudoja kaip energijos šaltinį.

Šią gliukozę galima fermentuoti į įvairų kurą (pvz., etanolį), tačiau paaiškėjo, kad efektyviai išskirti augaluose sukauptą gliukozę yra labai sudėtinga ir brangu.

„Mūsų atradimas reiškia, kad galėsime atsisakyti augalų paslaugų, – teigė M. Adamsas. – Mes galėsime paimti anglies dioksidą tiesiai iš atmosferos ir paversti jį naudingais produktais, tokiais kaip kuras ar chemikalai, išvengiant neefektyvaus augalų auginimo ir gliukozės išskyrimo proceso.“

Tai padės atlikti mikroorganizmas pavadinimu Pyrococcus furiosus, kurio aptinkama vandenynuose, netoli geoterminių angų. Šiose ypatingai karštose vietose jis minta angliavandeniais.

Pakeitus mikroorganizmo genetinį kodą M. Adamsui ir jo kolegoms pavyko sukurti atmainą, kuri sugeba maitintis anglies dioksidu esant kur kas žemesnei temperatūrai. Tuomet tyrėjai, panaudoję vandenilio dujas, atliko cheminę reakciją, kurios metu mikroorganizme sukauptas anglies dioksidas virto trihidroksipropiono rūgštimi – dažnai pramonėje sutinkamu chemikalu, kuris naudojamas gaminti akrilą ir daug kitų produktų.

Mokslininkai įsitikinę, kad atlikus kitokių genetinių pakeitimų pavyktų sukurti mikroorganizmą, kuris leisti anglies dioksidą paversti kitais naudingais produktais, taip pat ir kuru.

Deginant tokį kurą į atmosferą būtų išmetamas toks pat kiekis anglies dioksido, kokio reikėjo jį sukurti, taigi jis neterštų aplinkos (tiesa, jos ir neišvalytų).

„Ateityje mes patobulinsime procesą ir pradėsime bandymus didesniu mastu“, – teigė M. Adamsas.