Kaip rašoma JGKC pranešime, Jūrų gelbėjimo koordinavimo centras (JGKC) nuolat budi ir yra pasirengęs bet kurią akimirką reaguoti į gautus pranešimus, susijusius su paieškos ir gelbėjimo operacijomis bei teršimo incidentų likvidavimu Baltijos jūroje, Klaipėdos valstybiniame jūrų uoste ir Kuršių mariose.
Iš visų gautų pranešimų 15 buvo susiję su žmonių paieškos ir gelbėjimo operacijų organizavimu, 4 – su vandens tarša, 15 pranešimų buvo susiję su įvairios pagalbos suteikimu laivų įguloms ir keleiviams, laivų gedimais ir gaisrais juose, bei kita pagalba Baltijos jūroje ir Kuršių mariose.
Lietuvos atsakomybei priskirtas paieškos ir gelbėjimo rajonas Baltijos jūroje ribojasi su kaimyninių valstybių – Latvijos, Rusijos (Kaliningrado srities) ir Švedijos paieškos ir gelbėjimo rajonais. Tolimiausias Lietuvai priskirto rajono taškas nuo Klaipėdos uosto vartų į Vakarus nutolęs 107 jūrmyles (198 km).
Žmonių paieškos ir gelbėjimo operacijos
Jūrų gelbėjimo koordinavimo centras 2013 m. gavo 15 pranešimų susijusių su paieškos ir gelbėjimo operacijų organizavimu.
Septynios paieškos ir gelbėjimo operacijos koordinuotos Kuršių mariose ir Klaipėdos uoste, 8 – Baltijos jūroje.
Šių operacijų metu buvo išgelbėti 35 asmenys, dauguma iš jų – 21 – tai žiemą ir pavasarį nuo Kuršių marių aižėjančio ledo išgelbėti žvejai.
Taršos incidentai
Per praėjusius metus centro budėtojai gavo 4 pranešimus apie vandens taršos atvejus Klaipėdos valstybiniame jūrų uoste.
Gauta informacija, koordinuojant centrui, buvo perduota atsakingoms už teršalų likvidavimą tarnyboms, kurios nustatė vandens taršos mastą ir atliko taršos likvidavimo darbus.
Kiti įvykiai
Jūrų gelbėjimo koordinavimo centras 2013 m. gavo 15 pranešimų, susijusių su įvairios pagalbos suteikimu laivų įguloms ir keleiviams, laivų gedimais ir gaisrais juose bei kita pagalba Baltijos jūroje ir Kuršių mariose.
Jūrų gelbėjimo koordinavimo centras – Lietuvos kariuomenės Karinių jūrų pajėgų padalinys, savo veiklą pradėjęs 2009 m. sausio 1 d. Šio centro uždaviniai yra organizuoti, koordinuoti ir vadovauti žmonių paieškos ir gelbėjimo darbams paieškos ir gelbėjimo rajone, taip pat organizuoti, koordinuoti ir vadovauti naftos, kenksmingų medžiagų išsiliejimų ir kitų teršimo incidentų likvidavimo darbams jūros rajone.
Šių atvejų metu kariai koordinavo reikiamos pagalbos organizavimą ir suteikimą.
Praeitais metais centro budėtojai sulaukė ir 13 klaidingų pavojaus signalų ir nelaimės pranešimų iš laivuose esančių radijo-elektroninių priemonių.
Gelbėjimo tarnybų bendradarbiavimas
Lietuvos jūrų gelbėjimo koordinacinio centro pagrindinė užduotis – gavus pranešimus apie reikalingą pagalbą organizuoti, efektyviai koordinuoti ir vadovauti įvairioms gelbėjimo ir taršos likvidavimo operacijoms, kurias dažniausiai atlieka kitos valstybinės institucijos ir tarnybos.
Karinių jūrų pajėgų Jūrų gelbėjimo koordinavimo centro, Valstybinės sienos apsaugos tarnybos Pakrančių apsaugos rinktinės prie Vidaus reikalų ministerijos, Priešgaisrinės gelbėjimo valdybos, Bendrojo pagalbos centro ir Klaipėdos uosto direkcijos atstovai siekdami gerinti bendradarbiavimą organizuojant paieškos ir gelbėjimo darbus kasmet rengia pasitarimus.
Daugiausia pranešimų 2013m. apie paieškos ir gelbėjimo įvykius Jūrų gelbėjimo koordinavimo centras gavo per Bendrąjį pagalbos centrą (112), kiti pranešimai buvo gauti iš Pakrančių apsaugos rinktinės, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos dispečerinės, Policijos departamento, Priešgaisrinės gelbėjimo valdybos ir užsienio šalių jūrų gelbėjimo koordinavimo centrų.
Vykdant operacijas Klaipėdos jūrų uoste, Kuršių mariose ar Baltijos jūroje pasitelkiami skirtingi institucijų turimi pajėgumai. Klaipėdos valstybinio jūrų uosto akvatorijoje gelbėjimo ir taršos likvidavimo darbus dažniausiai atlieka uosto tarnybos ir jų laivai, kartais pasitelkiami Priešgaisrinės gelbėjimo valdybos pajėgumai. Kuršių mariose gelbėjimo operacijos vykdomos Pakrančių apsaugos rinktinės ir Priešgaisrinės gelbėjimo valdybos pajėgumais – laivais, valtimis, ratinėmis transporto priemonėmis, taip pat pasitelkiamas budintis Karinių oro pajėgų paieškos ir gelbėjimo sraigtasparnis.
Baltijos jūroje, Lietuvos Respublikai priskirtame Paieškos ir gelbėjimo darbų rajone gelbėjimo bei taršos likvidavimo operacijų vykdymui pasitelkiami Karinių jūrų pajėgų laivai, Karinių oro pajėgų paieškos ir gelbėjimo sraigtasparnis, kartais ir Klaipėdos valstybinio jūrų uosto kateriai.
Pratybos ir mokymai
Jūros gelbėjimo koordinacinis centro kariai, siekdami tinkamai reaguoti į paieškos ir gelbėjimo įvykius, teršimo incidentus bei koordinuoti paieškos ir gelbėjimo ir teršimo incidentų darbus atliekančių tarnybų veiksmus, šiais metais dalyvavo nacionalinėse ir tarptautinėse pratybose.
2013 m. balandį centrinėje Baltijos jūros dalyje vyko tarptautiniai paieškos ir gelbėjimo mokymai ,,Dynamic Mercy 13”. Mokymuose dalyvavo Lietuvos karinių jūrų pajėgų patrulinis laivas P32 „Sėlis“, Karinių oro pajėgų sraigtasparnis MI-8, taip pat Lietuvos, Latvijos, Estijos, Švedijos jūrų, oro ir jungtiniai gelbėjimo centrai. Pratybose dalyvavo 5 orlaiviai ir 7 laivai iš minėtų šalių ir Prancūzijos.
Gegužę Baltijos jūroje vyko paieškos ir gelbėjimo pratybos, kuriose dalyvavo Lietuvos jūrų gelbėjimo koordinavimo centras bei Lietuvos ir Latvijos kariniai laivai.
Birželį Lietuvos karinių jūrų pajėgų paieškos, gelbėjimo ir taršos likvidavimo laivas „Šakiai“ bei Jūrų gelbėjimo koordinavimo centro atstovas dalyvavo tarptautinėse jūros taršos incidentų likvidavimo pratybose ,,BALEX DELTA 2013“, vykusiose Baltijos jūroje, Vokietijos teritoriniuose vandenyse netoli Rostoko jūrų uosto.
Rugpjūčio pradžioje Baltijos jūroje, netoli Klaipėdos uosto vyko didelio masto paieškos ir gelbėjimo pratybos. Pratybose dalyvavo septyni Lietuvos ir vienas Latvijos karinis laivas, Akcinės bendrovės „DFDS Seaways“ keltas ir bedrovės „Liverpool Seaways“ keltas bei Karinių oro pajėgų sraigtasparnis MI-8.
Rugpjūčio pabaigoje Lietuvos Respublikos išskirtinėje ekonominėje zonoje vyko trišalės teršimo incidentų jūroje likvidavimo pratybos „SPILL-2013“. Pratybose dalyvavo Lietuvos, Lenkijos ir Rusijos keturi taršos likvidavimo laivai bei Lietuvos karinių oro pajėgų lėktuvas.
Rugsėjį Lietuvos teritorinės jūros vandenyse vyko planinės Karinių jūrų pajėgų ir Būtingės naftos terminalo į jūrą išsiliejusios naftos taršos likvidavimo pratybos. Pratybose dalyvavo Karinių jūrų pajėgų paieškos ir gelbėjimo laivas „Šakiai“, vilkikai „Soll Tengiz“ ir „Tak-5“, Jūrų gelbėjimo koordinavimo centras ir AB „ORLEN Lietuva“ padaliniai.