Dabar populiaru
Sužinokite daugiau
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Andrius Tapinas: Kodėl „Viasat“ niekada nesustabdys propagandinių Rusijos kanalų retransliacijos

Šaltinis: 15min
0
A A

Andrius Tapinas Prieš kelias savaites baigėsi tris mėnesius trukęs rusiško kanalo „RTR Planeta“ retransliacijos Lietuvoje sustabdymas. Kiek anksčiau į eterį grįžo „NTV Mir Lithuania“. Šie kanalai ir, žinoma, PBK (Pervyj Baltijskij Kanal) sudaro Lietuvoje platinamos proputiniškos propagandos stuburą. Apie tai ir dar daugiau – šiame žurnalistiniame tyrime.

Lietuvos radijo ir televizijos komisijos (LRTK) atstovas Viktoras Popandopula nurodė, kad jei šie kanalai ir toliau pažeidinės Lietuvos įstatymus, jiems gali būti taikoma ilgesni retransliacijos ribojimai ar netgi visiškai uždraudžiama kanalo retransliacija.

Tačiau yra kur kas didesnė problema, kurią pabrėžia visos atsakingos struktūros – LRTK ir kabelinių televizijų atstovai

Tai – „Viasat“. 

Vienas didžiausių palydovinės televizijos transliuotojų Lietuvoje „Viasat“  priklauso Švedijos žiniasklaidos grupei MTG („Modern times group“). Lietuvoje švedai dar turi TV3, TV6 ir TV8 kanalus ir yra vienintelė užsienio kapitalo kompanija, kontroliuojanti nacionalinės aprėpties TV kanalus mūsų šalyje. Kitaip tariant, užtikrinanti skandinavišką skaidrumą ir neutralumą, tampanti atsvara lietuviško kapitalo lietuviškos televizijoms LNK, BTV ir "Lietuvos ryto" televizijai.

„Viasat“ ignoravo Lietuvos institucijų reikalavimus sustabdyti rusiškų kanalų retransliacijas. Nuleidę rankas LRTK teisininkai pripažįsta, kad prokuratūrai atsisakius pradėti tyrimą, Lietuva daugiau nieko padaryti negali.

Tokio sprendimo priežastis komentaruose interneto portalui „Delfi“ „Viasat“ pateikė labai gražiai.

„Rusiškų kanalų retransliacijų neribojame gerbdami žodžio laisvę“ – MTG viešųjų reikalų vadovas Henrikas Toremarkas.

„NTV Mir Lithuania“ nėra reguliuojamas Lietuvoje, todėl „Viasat“ negali nutraukti kanalo, su kuriuo turi sutartį ir už kurį moka klientai, rodymo. Mes puikiai suprantame, kad tai yra labai jautri tema, todėl kreipiamės į „NTV Mir Lithuania“, norėdami išreikšti susirūpinimą ir kviesdami elgtis atsakingai“, – MTG viešųjų reikalų vadovas Peras Lorentzas

„Kreipėmės į teisininkus, norime išgirsti „nešališką nuomonę“ – tas pats Peras Lorentzas.

Taigi – nešališka nuomonė, kvietimas elgtis atsakingai, žodžio laisvė. Viskas gražu, demokratiška ir vakarietiška.

Ir viskas yra totalus bullshit.

MTG yra vienintelė užsienio kompanija, valdanti Rusijos televizijos kanalą. Tai – STS televizija, kuri kartu su trimis kitais nišiniais kanalais, priklausantiems „STS Media“ grupei, užima antrąją vietos Rusijos televizijos rinkoje – 14,8 proc. reklamdaviams svarbiausioje 10-45 metų demografinėje kategorijoje.

Grafikas
Grafikas

Savo reklaminėse ataskaitose ji skelbiasi, jog „Viasat“ pagalba pasiekia 4 milijonus rusiškai suprantančių gyventojų Baltijos šalyse.

Nuo 2002 metų MTG valdo 39 proc. „STS Media“ akcijų, 25 proc. nuo 2011 metų priklauso bendrovei „Telcrest Investments Limited“, 36 proc. po 2006 metais įvykdyto IPO yra laisvai parduodami biržoje.

Grafikas
Grafikas

Į “STS Media” direktorių tarybą MTG yra delegavusi: Jorgą Madsenną Lindemanną, dabartinį MTG prezidentą ir valdybos pirmininką, Iriną Gofman, MTG Rusija valdybos pirmininkę, Lorenzo Grabau, taip pat priklausantį MTG direktorių valdybai.

Į kitus direktorių tarybos narius, ypač į antrojo akcininko Telcrest interesams atstovaujančius Aleksandrą Pentią ir tarybos kopirmininką Angelo Codignoni dėmesį atkreipsime vėliau.

Kol kas pirmasis klausimas.

Rusijos žiniasklaidos rinka, kuri yra suveržta geležiniu Kremliaus priežiūros žiedu, nepriklausomo balso beveik nelikę. Užsienio kompanijos Rusijoje irgi vis dažniau skelbiamos nepageidaujamos. O čia – Švedijos kompanija kontroliuoja antrą pagal dydį žiniasklaidos grupę Rusijoje. Kaip tai įmanoma? Koks turi būti glaudus ryšys su Kremliumi, kad toks modelis galėtų nevaržomai veikti?

Rusijoje nepriklausomo balso beveik nelikę. Užsienio kompanijos Rusijoje irgi vis dažniau skelbiamos nepageidaujamos. O čia – Švedijos kompanija kontroliuoja antrą pagal dydį žiniasklaidos grupę Rusijoje. Kaip tai įmanoma? Koks turi būti glaudus ryšys su Kremliumi, kad toks modelis galėtų nevaržomai veikti?

Kitas dalykas. Pagrindinis ir kone vienintelis kanalas, kuriuo į „STS Media“ grupes ateina reklamos pinigai yra didžiausia Rusijos reklamos agentūra “Video International”.

Nors žodis „didžiausia“ tai dar labai švelnus.

Rusijos fedaralinės antimonopolinės tarnybos duomenimis, „Video international“ valdo apie 70 proc. nacionalinės ir tiek pat regioninės televizijos reklamos rinkos.

Kadangi tai Rusija, realiai šitas procentas yra didesnis, artėjantis natūraliosios monopolijos teritorijos link. Juolab, kad „Video international“ rado landą antimonopoliniuose apribojimuose ir kaip pastebi laikraštis „Kommersant“ – ten, kur negali pardavinėti reklamos, tiesiog „konsultuoja“ žiniasklaidos kanalus.

„Video International“ turi išskirtinius ilgalaikius kontraktus su Kremliaus ruporais „Pervyj kanal“, VGTRK (valstybinių „Rossija“ kanalų grupė), Nacionalinės medijos grupe (Penktasis kanalas, REN TV). Ir čia tik televizija.

Nors „STS Media“ turi savo nuosavą reklamos agentūrą „EvereST-S“, tačiau „Video International“ skelbiasi teikianti visapusišką palaikymą „everestams“. Kitaip tariant, tvirtai laiko reklamos pinigų žarną.

Kaip taip gali būti, kad privati kompanija tokia kaip „Video international“ turėtų tokią nežmonišką įtaką? Kaip tai galėjo leisti Kremlius?

Aha, bet „Video international“ jau seniai nėra privati. Iki 2010 metų jos akcininkais buvo privatūs asmenys, o štai po 2010 metų liepos akcijos tvarkingai perėjo į kitas rankas – bankui „Rossija“, vienai didžiausių Rusijos naftos ir dujų kompanijų „Surgutneftegazui“ ir vienam turtingiausių oligarchų Mordašovui, valdančiam „Severstal“.

Įdomu pažymėti, kad visiems jiems priklauso ir Nacionalinė medijos grupė, nors „Video International“ tarsi ir veikia atskirai.

JAV finansų tarnybų teigimu, Kovalčiukas yra laikomas „asmeniniu Putino kasininku“ ir yra įtrauktas į sąrašus asmenų, kuriems JAV taiko sankcijas. Beje, sankcijos yra taikomos ir pačiam bankui „Rossija“

Be jau minėtų televizijos kanalų ir „Video international“ Nacionalinei medijos grupei dar priklauso įtakingas laikraštis „Izvestija“, Rusijos naujienų tarnyba ir 25% Pirmojo kanalo akcijų. O grupės ašis yra bankas „Rossija“.

Nuo 2012 metų liepos Nacionalinės medijos grupės direktorių valdybai vadovauja Putinui ištikimas oligarchas Jurijus Kovalčukas, kuris tuo pačiu yra grupės akcininko – banko „Rossija“ didžiausias akcininkas. 1996 metais kartu su Putinu jis netgi įsteigė bendrą kooperatyvą „Ežeras“.

JAV finansų tarnybų teigimu, Kovalčukas yra laikomas „asmeniniu Putino kasininku“ ir yra įtrauktas į sąrašus asmenų, kuriems JAV taiko sankcijas. Beje, sankcijos yra taikomos ir pačiam bankui „Rossija“.

Dar smagiau – Nacionalinės medijos grupė turi visuomeninę tarybą, kuriai vadovauja Alina Kabajeva, ne kartą viešai sieta su Rusijos prezidentu.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Vladimiras Putinas ir Alina Kabajeva (2004 m.)
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Vladimiras Putinas ir Alina Kabajeva (2004 m.)

Žiūrim dar giliau, kas gi įkūrė „Video international“? 1987 metais tai padarė Michailas Lesinas.

Buvęs Rusijos spaudos, radijo ir televizijos bei masinės komunikacijos ministras, prezidento Dmitrijaus Medvedevo patarėjas, vėliau pašalintas iš šių pareigų, Rusijos žurnalistų teigimu, dėl pernelyg glaudžių ryšių su Kovalčuku. Būtent Lesinas buvo propagandinio kanalo „Russia Today“ iniciatorius, šaltinių teigimu, prisidėjo ir prie Nacionalinės medijos grupės formavimo.

Kai kurie Rusijos žurnalistai pastebi, kad bet kurioje kitoje pasaulio valstybėje toks megaholdingas kaip Nacionalinė medijos grupė, kuri kontroliuoja ir žiniasklaidos priemones, ir joms reklamą tiekiančią agentūrą, ir dar konsultuoja, būtų neįsivaizduojamas. Bet ne Rusijoje.

Nes Nacionalinė medijos grupė buvo ir yra Kremlius. Ir „Video International“ yra Kremlius. Tiesiai, aiškiai ir paprastai.

Dabar pakalbėkime apie antrąjį „STS Media“ akcininką, turintį 25 proc. ir oficialiose “STS Media” ataskaitose įvardintą kaip “Telcrest Investments Limited”.

Kas gi yra „Telcrest Investment Limited“?

Tai 2011 metų balandžio 14 dieną Kipre registruota kompanija su 100 tūkstančių dolerių įstatiniu kapitalu. Pamenate, straipsnio pradžioje rašiau, kad „STS Media“ akcijas Telcrest įsigijo 2011 metais. Būtent 2011 metų gegužę, už 1,07 milijardo dolerių vos gimęs kūdikis įsigyja 25 proc. blokuojantį „STS Media“ akcijų paketą, tampa sarginiu šunimi, kad MTG grupė čia nepriskaldytų malkų.

Blokuojantis paketas priklausė kompanijai „Alfa group“, kuri tuo metu, pasak „Vedomosti“ šaltinių, jau kelis metus ieškojo pirkėjo „STS Media“ akcijoms. Pasak „Alfa“ atstovų – „pramoginių televizinių kanalų verslas per daug priklauso nuo žmogiškojo faktoriaus ir kūrybinės sėkmės“. Pati MTG grupė pirmenybės pirkti atsisakė. Prie to dar grįšime.

Ir štai į pagalbą atskuba "Telcrest Investment Limited", nauja kompanija, kuri nuperka akcijas už 1,07 milijardo dolerių, analitikų teigimu, pagal akcijų vertę sumokėdami „Alfai“ – milžinišką 17,5 proc. premija.

Bet kas tokie pinigai Telcrestui, kurio savininkai yra – dėmesio, būgnų tratėjimas -  jau pažįstama Nacionalinė medijos grupė, „Surgutneftegaz“ ir kitos. Po metų – 2012 metais – analitikai apskaičiavo, kad per savo valdomas įmones Kovalčukui priklausantis bankas „Rossija“ kontroliuoja 86,4 proc. Telcresto akcijų, o šiemet balandį bankas „Rossija“ tiesiogiai įsigijo dar 10,48 proc. Telcrest akcijų.

Iki 2013 metų “STS Media” direktorių taryboje Telcrestui atstovavo Dmitrijus Lebedevas, banko “Rossija” direktorių tarybos pirmininkas, jį pakeitė ir šiuo metu taryboje yra Aleksandras Pentia, banko “Rossija” korporatyvinio valdymo kompanijos "ABR Management" viceprezidentas, banko grupėse dirbantis nuo 2008 metų. Direktorių tarybos pirmininkas Angelo Codignoni – irgi spalvinga figūra. Laikraščio „Komersant“ teigimu, dešinioji Silvio Berlusconi ranka, o pasak Wikileaks paviešintų JAV diplomatų pasisakymų – „ryšininkas tarp Putino ir Berlusconi“.

Dar vienas niuansas – Codignoni savo laiku buvo ir Nacionalinės medijos grupės visuomeninės tarybos narys. Tos pačios, kuriai vadovauja Alina Kabajeva.

Įdomu pažymėti, kad kovą įsigaliojusios JAV sankcijos bankui „Rossija“ palietė ir „STS Media“. Telcrest deleguoti direktorių tarybos atstovai negali aptarinėti ir priimti su „STS Media“ veikla susijusių sprendimų.

Galėjo būti ir dar blogiau, po sankcijų presu galėjo pakliūti ir pati “STS Media”, bet JAV finansų departamentas pritaikė “50 proc. taisyklę“, tai yra sankcijos taikomis tik toms įmonėms, kurių didžiąją akcijų dalį kontroliuoja banko „Rossija“ įmonės.

Tokią tad turime situaciją – skaidrioji švedų kompanija MTG Rusijoje yra iki ausų susijusi su Kremliaus struktūromis ir artimuoju prezidento Putino ratu

Paprastai tariant, blokuojantį akcijų paketą turintis Telcrest buvo ir yra Kremlius. Tiesiai, paprastai ir aiškiai.

Tokią tad turime situaciją – skaidrioji švedų kompanija MTG Rusijoje yra iki ausų susijusi su Kremliaus struktūromis ir artimuoju prezidento Putino ratu, palindusi po Nacionalinės medijos grupės ir banko „Rossija“ gaubtu.

Juos ne tik prižiūri sarginiai Telcresto šunys – Pentia ir Codignoni, bet  ir „Video international“ bet kurią akimirką gali nutraukti reklaminių pinigų srautus. O „STS Media“ yra labai svarbi MTG grupės dalis, šiai dienai jos rinkos kapitalizacija yra 1.7 milijardo dolerių, vadinasi, MTG turimos akcijos vertos apie 650 milijonų dolerių.

Bendra visos MTG grupės kapitalizacija 2013 metų duomenimis sudarė 22 milijardų Švedijos kronų arba kiek daugiau nei 3 milijardus dolerių. Skaičuokite.

Kyla klausimas – kiek savo noru, o kiek gražiai paprašyta MTG grupė perleido teisę blokuojantį akcijų paketą įsigyti Kremliaus valdomam Telcrestui? Tuometis MTG grupės prezidentas Hansas Holgeris Albrechtas šitą sprendimą pakomentavo labai gražiai: „Mes pozityviai padiskutavome su banko „Rossija“ akcininkai dėl mūsų tolimesnės partnerystės ir „STS Media“ vystymo“.

O „asmeniniu Putino kasininku“ vadinamas Jurijus Kovalčukas tada atsakė dar gražiau: „Mes, bankas Rossija, žvelgiame į MTG kaip į ilgalaikį strateginį partnerį“.

Kas nutiktų, jei kuri nors MTG priklausanti struktūra nuspręstų nutraukti Kremliaus kanalų retransliaciją?

Ar dabar įsivaizduojate situaciją, kas nutiktų, jei kuri nors MTG priklausanti struktūra nuspręstų nutraukti Kremliaus kanalų retransliaciją?

Štaip taip nuo vieno „Viasat“ sprendimo išsirito visas siūlų kamuoliukas.

O jūs sakote – žodžio laisvė, nepriklausomi ekspertai.

Nieko asmeniško, tik verslas. Verslas Rusijoje, bekraščių galimybių šalyje.

Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie 15min