Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Žilvinas Pekarskas: „Eurovizijos“ balsų pirkimo tyrimo finalas. Du galimi scenarijai

Apie 15min.lt žurnalistų atskleistą „Eurovizijos“ balsų pirkimo mechanizmą daug kalbėta ir diskutuota. Kiti portalai po šio precedento net problemą iškėlė: kaip apsiginti nuo kibernetinių atakų. Ypač tai turėtų būti aktualu artėjant Lietuvos pirmininkavimui ES. Tačiau liko nesudėliota loginė grandinė: kodėl balsų pirkliai atvyko į Vilnių iš Ukrainos? Ir kodėl ukrainietis Sergejus su savo draugu balsus pirko visai ne Rusijai?

Taip pat labai įdomu, kuo baigsis tyrimas, kurio neatlieka Lietuvos policija ir prokurorai, bet ėmėsi EBU (Europos transliuotojų sąjunga).

Iš tiesų visose sąmokslo teorijose viskas būna daug paprasčiau nei atrodo. Priminsiu pradžią. Rusakalbiai vyrukai Vilniuje prie Baltojo tilto pasiūlė žurnalistikos studentams užsidirbti. Tereikia surinkti dešimties žmonių grupę, kuri reikiamu metu (vykstant „Eurovizijos“ pusfinalio ir finalo transliacijai) balsuos už reikiamą šalį.

Plačiau apie tyrimą skaitykite ir VIDEO žiūrėkite čia.

Iš pradžių manyta, kad balsai perkami Rusijai. Na, logikos yra, ypač turint omeny jau neva neegzistuojančios „Darbo partijos“ bandymus pirkti rinkėjų balsus įkalinimo įstaigose. Kita vertus, prieš „Eurovizijos“ finalą į Lietuvą atvykę rusakalbiai iš pradžių kalbėjo nekonkrečiai. Todėl portalas delfi.lt parašė, kad balsai perkami Rusijai ir pateikė šį faktą tarsi turintį pagrįsti pokalbio telefonu įrašą. Jame pirkėjai tiesiog kartoja „da, da“ (liet. – taip, taip) ir skubina pokalbį.

15min.lt nesustojo pusiaukelėje ir susitiko su „Eurovizijos“ balsų pirkėjais

15min.lt  žurnalistai ėjo toliau. Apsimetę susidomėjusiais „galimybe prisidurti prie stipendijos“, jie susitiko su dviem rusakalbiais. Tiesa, nuolat skubinę įvykius vyrukai siūlė greitai aptarti reikalus prekybos centro garaže. Tačiau tokiu atveju nufilmuoti pokalbį paslėpta kamera būtų tikrai sunku. Todėl pakvietėme balsų pirkėjus į kavinę: kad nufilmuotume juos kamera, paslėpta ant gretimo staliuko, ir kuo daugiau sužinotume, kaip veikia šis nesąžiningas mechanizmas.

Primenu rezultatą: vyrukai išklojo visą schemą ir parodė kalną pinigų – eurų ir litų. Išdėstė net ir tai, kokiu atstumu viena nuo kitos turėtų būti balsuojančių studentų grupės (kad, įtardami nesąžiningus veiksmus, operatoriai neblokuotų skambučių). Kad balsų pirkėjai būtų girdimi kuo geriau, papildomus mikrofonus 15min.lt žurnalistai išslapstė keliose vietose aplink staliuką.

Netikėtumas: balsai perkami ne Rusijai

Didžiausias pokalbio netikėtumas – veiklūs rusiškai su pietų slavų akcentu kalbėję vyrukai siūlė balsuoti už Nr. 20 – Azerbaidžaną. Gyrėsi į papildymo korteles investavę 20 tūkst. eurų.
Sakė, kad be milijonų laimėti „Eurovizijos“ neįmanoma. Nežinia, kas čia lėmė labiausiai, bet Lietuva iš tiesų Azerbaidžanui nebe pirmus metus skyrė 12 balų.

Kilo tarptautinis susidomėjimas

Žinoma, iškart po tokių faktų paviešinimo užvirė aistros ir Azerbaidžane, ir Rusijoje, ir Ukrainoje. Būtent iš šios šalies atvyko juodieji verslininkai, bandę Lietuvoje pelnyti kuo daugiau balsų Azerbaidžano atlikėjui. Apie tai, iš kur atvyko balsų pirkėjai, 15min.lt žurnalistai sužinojo labai paprastai: pasekė automobilį BMW, kuriuo atvyko šie „gudročiai“, bandantys pergudrauti „Eurovizijos“ balsavimo sistemą.

Jei Lietuvos Švietimo ir mokslo ministras Dainius Pavalkis mokslo darbų pirkimą vadina tiesiog verslu, tai kodėl kokia nors Azerbaidžano ar Ukrainos ministerija nusikaltimu turėtų laikyti „Eurovizijos“ balsų pirkimą?

Vėliau pagal automobilio numerį jau buvo nesunku sužinoti, kas jį išnuomojo atvykėliams iš Ukrainos. Ir kiek laiko jie čia užtruko.

Visą šią informaciją 15min.lt perdavė ir žiniasklaidos  koncerno „Schibsted“ kolegoms Ispanijoje, Švedijoje, Norvegijoje ir susidomėjusiems šiuo žurnalistiniu tyrimu reporteriams iš Ukrainos, Suomijos, Rusijos. Populiaraus laikraščio „Moskovskij komsomoliec“ korespondentas atvyko į Vilnių norėdamas išgirsti savo ausimis tai, kas surašyta šiame tekste. Įvykį plačiai nušvietė Azerbaidžano naujienų agentūros ir Rusijos TV „Pirmasis kanalas“.

Pirmasis scenarijus

O dabar apie tai, kas svarbiausia. Didžiulis susidomėjimas šia istorija sukeltas, o kas iš to? Visą savo tyrimo medžiagą perdavėme EBU – „Eurovizijos“ konkurso organizatoriui. Susirašinėjimas su EBU iš pradžių teikė daug vilties, kad reikalai pajudės.

„Eurovizijos“ konkurso vienas vadovų Sietse Bakkeris laiške 15min.lt tvirtino, kad skaidrus balsavimas šiame konkurse – labai svarbus. Todėl konkurso rengėjai pradeda savo tyrimą.

Deja, laikas bėga, o į svarbiausius klausimus neatsakyta. Todėl realiausia šio tyrimo versija – kad viskas taip ir baigsis, tik patriukšmavimu ir keliomis kibernetinėmis atakomis, sutrikdžiusiomis kelių naujienų portalų darbą.

Antrasis scenarijus

Antrasis scenarijus mažiau realus. Įrodyti, kas Ukrainoje samdė gudročius, kad Azerbaidžanui pripirktų balsų Lietuvos studentų bendruomenėje, nėra lengva. Bet pabandykime pasamprotauti.

Kaip jūs manote, kas padėjo Azerbaidžano atlikėjui Faridui Mammadovui pasirengti „Eurovizijai 2013”? Ogi kompanija „Euromedia group”. Šios kompanijos, įsikūrusios Kijeve, klientai – Azerbaidžano Jaunimo ir Sporto ministerija, ankstesnių metų „Eurovizijos“ laimėtojai iš Azerbaidžano Eli & Nikki (2011 m.), taip pat  2004 m. laimėtoja Ruslana, dainininkė Safura, Azerbaidžanui atstovavusi 2010 m.

Na, kita vertus, jei Lietuvos Švietimo ir mokslo ministras Dainius Pavalkis mokslo darbų pirkimą vadina tiesiog verslu, tai kodėl kokia nors Azerbaidžano ar Ukrainos ministerija nusikaltimu turėtų laikyti „Eurovizijos“ balsų pirkimą?

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius