TIESAI REIKIA TAVO PALAIKYMO PRISIDĖK
Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą

15min.lt konferencijoje – ralio lenktynininkas Vytautas Švedas (nuotraukos, video, konferencija baigėsi)

Vytautas Švedas
Irmanto Gelūno / 15min nuotr. / Vytautas Švedas
Šaltinis: 15min
0
A A

Antradienį, sausio 26 dieną, naujienų portale 15min.lt vyko konferencija su vienu iš greičiausių Lietuvos lenktynininkų, artėjančio tradicinio žiemos ralio „Halls Winter Rally 2010“ favoritu Vytautu Švedu.

SPECIALI WINTER RALLY RUBRIKA

Metų pradžioje 27-ąjį gimtadienį atšventęs V.Švedas Lietuvoje iškovotų titulų ir taurių tikriausiai jau seniai nesuskaičiuoja. Automobilį „Mitsubishi Lancer Evolution IX“ ralio trasose tramdantis lenktynininkas keturis kartus tapo savo klasės (N4) čempionu (2005–2008 m.).

Nuo 16 metų automobilių sporte aktyviai besivaržantis V.Švedas kartą (2008 m.) tapo ir Lietuvos ralio čempionu absoliučioje įskaitoje. Tais pačiais metais „Juta Racing“ komandos lyderis buvo išrinktas ir geriausiu Lietuvos lenktynininku.

Savo laimę V.Švedas ne kartą bandė ir užsienyje – važiavo ne viename pasaulio automobilių ralio čempionato (WRC) etape, 2007 metais tapo Šiaurės Europos zonos šalių ralio čempionu.

– Kokie Jūsų ateities planai, gal sėsite prie WRC automobilio vairo? Ar lenktyniausite su N4 klasės automobiliu? (Vytautas)

– Planai keli – realistinis ir optimistinis. Realistinis pagal šiandienos situaciją ir ekonomiką – važiuoti su tuo, ką turiu, gal šiek tiek patobulinant. Optimistinė svajonė – pabandyti WRC klasės automobilį. Siekiau labai daug nuo karjeros pradžios. Tai vienintelė neįgyvendinta svajonė. Smagu būtų su WRC automobiliu važiuoti visą WRC čempionatą. Reikės Kalėdų Senio gal prašyti...

VIDEO: V.Švedas portalo15min.lt konferencijoje

– Kokiu automobiliu geriausia pradėti sportuoti turint apie 20 tūkstančių litų biudžetą ir norint važiuoti tik su AWD automobiliu? (Justinas)

– Geras klausimas. Nelygu, kur nori pradėti važiuoti. Siūlyčiau ne automobilių ralyje, o greituminiuose slalomuose. Tai lyg mini ralis, kur gali mėginti išugdyti savo vairavimo techniką. Dabar yra pakankamai mėgėjiškų lenktynių, kur galima ir su tokiu biudžetu pamėginti.

– Ką apie tavo, sportininko, karjerą mano tavo mergina? Paprastai žmonos burba ir burba ant savo vyrų lenktynininkų, gal tavo draugė yra išimtis? (Goncas)

– Tradiciškai susiklostė, kad mano visa šeima – galbūt vyrai – lenktynininkai. Mano mana ir mano mergina taip pat palaiko šį užsiėmimą. Kitaip ir negali būti. Susipažinau su mergina jau lenktyniaudamas, tai kitaip ir negali būti. Kol kas didelių priekaištų neturiu.

– „Subaru“ ir „Mitsubishi“? Ar lemia tik masės centro skirtumai, ar ir kiti dalykai? (Matas)

– Skirtumas didžiausias – ženkliukas ir gamintojas. Jeigu lygintume ralio trasoje, „Mitsubishi“ turi galingesnį variklį ir greitį, „Subaru“ geriau valdomas ir geriau stabdyti. Pirmas Lietuvos penketukas važiuoja su „Mitsubishi“ tai nusako ir mūsų šalies kelių specifiką. Praėjusiais metais Vilniaus ralyje mano rekordas buvo 162 km/val. Neturiu nieko prieš „Subaru“. Smagu būtų pabandyti, bet keičiant markę yra daugiau – tai techninė priežiūra automobilio. Mano mechanikai šiuo metu puikiai pažįsta „Mitsubishi“, nebetenka prasmės ieškoti ko nors geriau.

– Ką manote apie dyzelinius variklius sporte? Privalumai ir trūkumai, palyginti su benzininiu grynai iš sportinės pusės? (Berniukas)

– Dyzelinis variklis evoliucionavo per 5–10 metų. Anksčiau niekas apie tai negalėjo pagalvoti, o dabar su dideliais sukimo momentais, turbinomis matome įspūdingus rezultatus. Ir automobilių sporte dyzelis gali konkuruoti. Ralyje, tiesa, tai nėra labai išvystyta.

– Ar krizė smogė Lietuvos raliui? Kiek pinigų išleidžiate vienam etapui pasirengti? (Pinigas)

– Krizė tikrai smogė Lietuvos raliui. Iš mano pusės – planuoju važiuoti Lietuvos ralio čempionate, bet turiu mažiau šansų išvažiuoti toliau. Tai pasaulio ir Europos čempionatai. Jeigu apie sąnaudas, tai priklauso nuo konkurencijos. Didžiausios sąnaudos, jeigu nėra technikos gedimų ir avarijų, yra padangos ir degalai. Praėjusiais metais nereikėjo dažnai keisti, nes Lietuvoje važiavau gana dideliu atotrūkiu, tad sąnaudos nepadidėjo.

– Kaip patartumėte tobulėti, kai nėra galimybių labai dažnai išvažiuoti į trasą? Ar žiūrėti „onboardus“, žaisti kompiuterinius žaidimus vairu, gal yra kitų būdų? (askeras)

– Pats nedaug praktikuoju kompiuterinius žaidimus. Kokius dvejus metus nebuvau priėjęs prie jų. Realybės suvokimas skiriasi, nes vienu mygtuko paspaudimu gali daug ką pakeisti. Automobilio valdymo ten tikrai neišmoksi, bet ralio aplinką, automobilių nustatymus... Kaip pradėti? Paimti mašiną, kurią galima būtų naudoti, važiuoti slalomus, šlifuoti techniką. Galima žiūrėti vidaus vaizdo įrašus, kad kažkuo pasiremtų ir nedarytų klaidų.

– Kiek žieminių padangų rūšių paprastai naudoja ralistai? (Mechanikas)

– Dvi protektoriaus rūšys – simetrinis ir asimetrinis. Simetrinis labiau ledo dangai ir kietam, sušalusiam sniegui, o asimetrinis daugiau ant sniego. Bet simetrinio dažnai nenaudoju. Be abejo, ir dyglių ilgis yra, kuris priklauso nuo kelio sąlygų. Jeigu būtų jų įvairių rūšių, kažkiek laimėtum, dažniausiai pasirenki universalų variantą. Dažniausiai taikai ne padangas, o save prie kelio dangos.

– Neturint rėmėjų, neturint geros greitos mašinos, neturint galimybių kasdien važinėti Plytinėje ar Kačerginėje, turint tik 1,6 l mazdukę f ir didelį talentą, kaip patekti į žiedines lenktynes? Kur rasti trenerį? (Dovilė)

– Gerai, kad žmogus turi optimizmo. Galvoti, kad turi talentą, ir turėti – skirtingi dalykai. Jeigu yra noras, galima rasti patyrusių žmonių, kurie gali pamokyti. Viskas prasideda nuo didelio noro ir užsispyrimo. O tuomet jau pamatai, ar turi talentą. Be praktikos ir ilgų treniruočių to nepamatysi.

– Kaip nugalėti didelio greičio baimę? (Justinas)

– Reikia nugalėti. Jeigu lenktyniausi ir dalyvausi varžybose, nugalėsi. Man pačiam į žiemos lenktynes atvažiavus po pertraukos pirmi kilometrai atrodo greiti, bet nuvažiavęs 20–30 km spaudi dar greičiau. Tai įpratimo dalykas – kaip pripranti, tai neatrodo taip stulbinama. Ralyje varžovas esi pats sau – kaip nugalėsi save, kaip sugebėsi greitai adaptuotis ir perprasti greitį. Žiemos ralis – pats greičiausias.

– Benediktas Vanagas sakė, kad žiemos ralyje pasiekiami didesnis greitis negu paprastai. Kas tai lemia? Sunku tuo patikėti. (Virginija)

– Didesnis greitis todėl, kad automobilio galingumas didėja esant 10 ar 15 laipsnių šalčio. Antras dalykas – lygios trasos. Jeigu geras sukibimas, nebūna duobių ar provėžų. Be abejo, padeda ir geras spyglys.

– Koks Jūsų svajonių automobilis? (Saulius)

– Turbūt vienas iš įspūdingiausių, kuriuos teko išmėginti, – „Audi RS4“. Tas, kuris gražiausias ir užkabina širdį, matytas tik  nuotraukose – „Lamborgini Reventon“.

– Kokiu didžiausiu greičiu važiavote? Ar turėjote dėl to reikalų su policija? (Margis)

– Apie 300 km per valandą. Reikalų neturėjau su policija. Tai buvo Vokietijoje, „autobane“, kur toks greitis leistinas. Tas greitis nepasirodė didelis. Su policija nesipykstu ir penkerius metus neturiu jokios nuobaudos. Stengiuosi nepažeisti eismo taisyklių. Dažniausiai stengiuosi neviršyti greičio. Būna, kai sustabdo silpnumo akimirką policininkas, pasižiūri, patikrina pavardę ir palinki gero kelio. Šiaip  prieš įstatymą lygūs visi ir piktnaudžiauti nenoriu.

– Koks skirtumas važiuojant žiemos ir vasaros ralyje? (Martynas)

– Žiemos ralis laukiamiausias, nes jis vienintelis ir unikalus. Skirtumų daug, visų čia nesuminėsiu.

– Ar tiesa, kad norėjai visai atsisveikinti su Lietuva ir važiuoti tik WRC? (Vovka)

– Su Lietuva nenorėjau atsisveikinti. Noras važiuoti WRC buvo, yra ir bus didelis. Turiu įsipareigojimų savo rėmėjams, kurie nori matyti mane Lietuvoje, ir turiu tą programą vykdyti.

– Kažkur skaičiau, kad didžiausia trauma, kurią patyrei lenktynėse, – tai prarasta mažojo piršto dalis. Ar tikrai nebuvo baisesnių traumų? Ir kaip ten nutiko su tuo piršteliu, ar tikrai tau jį nukirto stogas? (Renatas)

– Kairės rankos didžiojo piršto dalies, apie pusės centimetro, netekau. Trys pirštai buvo įsprausti tarp lanko ir stogo konstrukcijos. Didysis pirštas labiausiai nukentėjo – reikėjo šiek tiek nurėžti kaulo. Tai buvo seniai ir pasekmių jau nesijaučia, nebent kai šąla lauke kaip dabar. Tas įvykis buvo Estijoje, antrais lenktyniavimo metais. Daugiau nieko blogo nebuvo nutikę.

– Kas tau davė sportinio vairavimo pagrindus? Ar bet kuris geras vairuotojas gali tapti ir lenktynininku? (I.Verbyla)

– Pagrindus paėmiau iš savo tėvo, buvusio lenktynininko. Pirmais sportavimo metais jis važiavo su manimi kaip šturmanas, paskui pačiam reikėjo mokytis. Jeigu širdyje nedega ir trūks plyš nenori lenktyniauti, niekada nebūsi geras lenktynininkas. Taip gali būti geras eismo dalyvis ir gerai valdyti automobilį.

– Nežinau, ar tiesa, bet girdėjau, kad lenktyniauti pradėjai ne ralyje, o ant žvyro, kroso trasose. Ir kad tėvas mokė gaudyti kiekvieną akmenį. Kokia buvo ta tikroji pradžia? (Saulius B.)

– Pradėjau kroso trasose. Dėl malonaus sutapimo laimėjau pirmas lenktynes krose. Man tuomet buvo 16 metų. Paskui perėjau į ralio krosą – ant žvyrinės ir asfalto dangos. Akmenų tikrai negaudžiau (juokiasi).

– Esi ne kartą važiavęs ir 1000 km lenktynėse, ir 4 valandų žiedinėse lenktynėse Kačerginėje. Kas sunkiau: įprastas ralis, žiemos ralis ar žiedas? (Ernestas)

– Ralis yra automobilių sporto viršūnė – karalius. Ten yra žiedo elementai, žieminio vairavimo ir važiavimas ant žvyro. Niekada negali žinoti, kas bus. Žiedinėse gali preciziškai apskaičiuoti ir vykdai savo planą ratas po rato. Ralyje daugiau improvizacijos, kuri man ir patinka. Sąlygos keičiasi ir jos verčia tave kitaip vairuoti.

– Kaip skiriasi mašinos paruošimas žiemos raliui nuo vasaros ralio? Ir kaip skiriasi vairavimas ant sniego ir ledo, tegul ir su dygliuotomis padangomis? (Rička)

– Variklio reguliavimas žemomis temperatūroms – jis tampa galingesnis. Šiek tiek keičiasi automobilio aukštis, nes lygesnis kelias. Amortizatorių reguliavimas dėl kitokio sukibimo. Pats vairavimas skiriasi. Mano vairavimo technika labai skiriasi. Su N grupe reikia važiuoti kuo mažiau slystant ar skersam, kad neprarastum sekundžių.

– Iki šiol nelaimėjote nė vieno žiemos ralio. Kodėl? Esate lėtesnis ant sniego? (Mariakas)

– Tai faktas. Tai vienintelės Lietuvos ralio kalendoriuje mano nelaimėtos lenktynės. Svarios priežastys. Vienais metais su WRC automobiliu laimėjo Saulius Girdauskas. Kitais metais pergalė iš rankų išslydo – pagavau pusnį ir atsilikau. Praėjusiais metais gerai sekėsi, bet klaidą padariau. Žiemos ralis man patinka ir jaučiuosi gerai važiuodamas ant sniego. Šiemet ketinu šį nesėkmių maratoną pabaigti.

– Kaip Vytautas vertina automobilių sporto bendruomenę antrus metus iš eilės kamuojantį susipriešinimą? Turiu galvoje prieš dvejus metus kilusį ir tebesitęsiantį konfliktą del WRC automobilio? Ar nekirba noras susodinti konfliktuojančius kolegas prie vieno stalo ir paprašyti pagaliau liautis žlugdyti šią mūsų mėgstamą sporto šaką? (Donatas)

– Šitas konflitas nieko gero neatneš nei automobilių sportui, nei bet kuriai pusei. Šioje situacijoje stengiuosi išlikti nuošaly ir nesivelti į beprasmiškas diskusijas, kad neatsirastų trečia pusė. Visada sakiau, kad lenktyniauju ne dėl politikos, o dėl noro. Nepalaikau nė vienos pusės, nors abi turi teisingų argumentų.

– Esu girdėjusi, kad moteris, jūsų nuomone, kad ir kokia gera vairuotoja būtų, neprilygsta vyrui vairuotojui. Tai tiesa? Kodėl taip manote? Kas moterims trukdo vairuoti meistriškai? Ir ar esate sutikęs jums prilygstančių moterų ralisčių? Ar leidžiatės vežamas moters, jei ji labai nori vairuoti? (Audrė)

– Plati diskusija, kas geriau vairuoja, vyras ar moteris. Moteris yra atsargesnė, lėtesnė, bet tai nerodo, kad jos geresnės vairuotojos. Iš principo lieku prie nuomonės, kad vyrai geresni vairuotojai, bet yra išimčių. Jeigu moteris nori, leidžiuosi vežamas ir niekada neapsieinu be savo komentarų ir pastabų, kurios būna į naudą mane vežančiai moteriai. Priima gerai, nes žino, iš ko priima tas pastabas.

– Kas jūsų ralio favoritas?

– Turbūt visuomet idealizavau Suomijos vairuotojus. Turiu nemažai draugų, buvau ten ne kartą.  Hirvonenas, Latvala ir kiti. Jie verti pagarbos. Sebastienas Loebas – unikumas. Nežinau, bet mano simpatijos labiau krypsta į Suomiją.

– Kokį automobilį vairuojate kasdien mieste? Nuo kokio automobilio pradėjoteo lenktynininko karjerą rimtame sporte?

– Mieste vairuoju „Audi A4“ universalą, dyzelinį. Labai džiaugiuosi, kad nedaug degalų naudoja. Karjerą pradėjau autokrose su „Volswagen Golf II“. Jis turėjo 1,4 litro variklį.

– Koks ryškiausias jūsų, kaip lenktynininko, karjeros momentas?

– Lietuvos absoliutaus čempiono titulas 2008 metais. Dar ryškesnis – praėjusių metų ralis Lenkijoje. Jeigu planas būtų pavykęs ir nebūtų sukliudžiusi techninė bėda, būtų buvę puiku.

– Ko lietuviams labiausiai trūksta, kad galėtų pasiekti pasaulinį meistriškumo lygį šiame sporte? Ar didžioji dalis to atsiremia į remėjus ir finansavimą?

– Be abejo. Trūksta finansavimo ir tradicijų. Pastarosios Lietuvoje gyvuoja gana trumpai. Entuziastų atsirado pamažu. Tos tradicijos iš pradžių numirė su Tarybų Sąjunga. O nuo nepriklausomybės atgavimo nedaug laiko. Be abejo, turint gerą finansavimą, galima perkelti bazę į užsienį ir būti konkurencingiems. Lietuviai galėtų važiuoti su pačiais greičiausiais pasaulyje.

– Kas laimės šį žiemos ralį? Kaip vertinate R.Lipeikio sugrįžimą? (Juozas)

– Kas laimės, pamatysime po finišo. Mūsų ekipažas bus vienas tų, kuris sieks pergalės. Dėl Lipeikio sugrįžimo – didieji sportininkai, kurie baigia karjerą automobilių sporte, lukterėdavo bent kelerius metus kaip Michaelis Schumacheris. Rokas juos visus „apstatė“ ir pratęsė karjerą nepraleidęs nė vienų varžybų. Tai unikalu.

– Kokios nuotaikos „Juta Racing“ kolektyve prieš „Halls winter rally“ varžybas? (Donas)

– Pasirengimo. Mechanikai ruošia automobilį, mes mėginame matyti oro sąlygas ir parinkti geriausią reguliavimą. Darbai, kaip ir visada, – įprasta rutina. 

VIDEO: V.Švedo ir Ž.Sakalausko avarija 2009 m.
VIDEO: V.Švedo avarija 2009 m.
Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Sužinokite daugiau
Parašykite atsiliepimą apie 15min