Saugumo eismo keliais įstatyme rašoma, kad „pradedantiesiems vairuotojams išduodamas 2 metus galiojantis vairuotojo pažymėjimas. Pradedantysis vairuotojas gali pakeisti šį pažymėjimą į nuolat galiojantį vairuotojo pažymėjimą tik baigęs papildomus mokymus pagal nustatytą tvarką“. Tačiau tokios tvarkos valdžia kol kas nesugeba įtvirtinti.
Pirmieji vairuotojai, kurie savo kailiu turėjo patirti minėtą tvarką, teises išsilaikė 2008-ųjų liepos 1-ąją, todėl jų laikinieji pažymėjimai galioja iki šių metų liepos 1-osios. Tačiau Seimas ketvirtadienį iki 2012 metų nukėlė datą, iki kada turėtų būti nustatyta naujoji tvarka.
„Papildomas mokymas bus tik specialiųjų transporto priemonių vairuotojams bei tiems, kurie padarė pažeidimų, kuriems pagal įstatymus turi būti atimtos teisės. Šita kategorija vairuotojų reguliuojama taip, kaip ir anksčiau, o specialiųjų transporto priemonių vairuotojams – nauja norma“, – sakė Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininko pavaduotojas socialdemokratas Julius Sabatauskas.
Jis taip pat paaiškino, kad tie, kurie nuo liepos turės pasikeisti laikinuosius pažymėjimus į nuolatinius, pasikeis juos be jokių papildomų mokymų.
Susisiekimo ministerija buvo siūliusi, kad į mokymus būtų siunčiami pradedantieji vairuotojai, padarę du bet kokius Kelių eismo taisyklių pažeidimus. Likusieji iš karto gautų 10 metų galiojančius pažymėjimus. Tačiau Seimas tokius siūlymus ketvirtadienį atmetė. Pasak J.Sabatausko, ši norma kertasi su teisine logika, mat papildomas mokymasis pradedantiesiems vairuotojams tokiu būdu taptų sankcija, o ne tiesiog jų įgūdžių tobulinimo mechanizmu. Be to, administracinės teisės pažeidimo nuobauda Lietuvoje galioja metus, o ne dvejus.
Mokymų centrų nėra
Saugos eismo keliais įstatyme numatyta, kad papildomas mokymas gali vykti tik specialiuose praktinio mokymo centruose. Tačiau šių centrų steigimo tvarka iki šiol neapibrėžta.
Susisiekimo ministras Liberalų sąjūdžio pirmininkas Eligijus Masiulis ir jo partijos bičiulis Seimo narys Audrius Endzinas siūlė atsisakyti idėjos steigti 4 privačius specialius centrus šalyje, mat tai būtų brangi pareiga pradedantiesiems vairuotojams. „Jeigu bus daromos investicijos, statomi nauji mokymo centrai, akivaizdu, kad tie, kas statytas tuos mokymo centrus, norės kuo greičiau atsiimti investicijas ir kils kainos“, – kalbėjo E.Masiulis.
J.Sabatauskas tvirtino, jog taip nenutiktų, mat valstybė reguliuotų mokymo įkainius. Esą dabar tokia tvarka sėkmingai jau galioja automobilių techninės priežiūros centruose, kurie taip pat yra privatūs.
Seimas ketvirtadienį atmetė šiuos siūlymus ir įpareigojo Vyriausybę per metus parengti teisės aktus, kuriuose būtų numatyta papildomo vairuotojų mokymo tvarka pradedantiesiems vairuotojams ir sistemingiems eismo taisyklių pažeidėjams.
Skelbiama, kad laikinuosius vairuotojų pažymėjimus turi apie 12 tūkst. vairuotojų.