Jos atstovė, Strategijos ir analizės skyriaus vyriausioji specialistė, Simona Tiškuvienė sako, kad inspekcija nebetvirtina detaliųjų planų, jei savivaldybės administracijos direktorius nepatvirtina detaliojo plano per įstatyme nustatytus terminus. Pagal šiuo metu galiojančią įstatymo redakciją, jei savivaldybės administracijos direktorius nepatvirtina detalaus plano ir nepraneša atsisakymo derinti motyvų, planavimo iniciatorius turi teisę per 10 darbo dienų kreiptis į inspekciją. Ši, savo ruožtu, atsakingiems už teritorijų planavimo dokumento tvirtinimą asmenims surašo administracinių teisės pažeidimų protokolus.
Šiame įstatyme nustatyti ir trumpesni teritorijų planavimo dokumentų patikrinimo aktų išdavimo terminai. Pavyzdžiui, inspekcija savivaldybių ir vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentų patikrinimų aktus išduoda per 15 darbo dienų, o ne per 20 darbo dienų, kaip kad buvo anksčiau.
Pasak S.Tiškuvienės, inspekcija taip pat vykdo teritorijų planavimo ir statybos valstybinę priežiūrą. Statybos leidimus ir rašytinius pritarimus išduoda savivaldybių administracijos, kurios patikrina, ar statinio projektas atitinka teisės aktų reikalavimus. Bet prieš statytojui pradedant statybas, inspekcija gali patikrinti, ar prisijungimo sąlygos ir specialieji architektūros reikalavimai, specialieji paveldosaugos reikalavimai, specialieji saugomos teritorijos tvarkymo ir apsaugos reikalavimai išduoti teisėtai ir nustatytais terminais. Juk tinkamas teritorijų planavimas padeda užtikrinti aukštą aplinkos apsaugos lygį, identifikuoti naujas plėtros alternatyvas ir išvengti klaidingų sprendimų. Jis taip pat pagerina bendrojo plano kokybę ir padidina sprendimų priėmimo efektyvumą.
Nuo 2014 m. sausio 1 d., įsigaliojus naujos redakcijos įstatymui, atsakomybė už teritorijų planavimo dokumentų derinimo tvarkos pažeidimus yra taikoma ir juridiniams asmenims. Jie taip pat bus atsakingi už sprendimo suderinti teritorijų planavimo dokumentus priėmimą, kai pažeidžiama nustatyta jų derinimo tvarka. Nenubausti neišsisuks ir tie juridiniai asmenys, kurių teritorijų planavimo sprendiniai neatitinka reglamentų ar aukštesnės galios teritorijų planavimo dokumentų sprendinių. Iki 2014 m. sausio 1 d. administracinė atsakomybė buvo taikoma tik fiziniams asmenims.
Taip pat įstatyme yra įtvirtinta viešojo intereso sąvoka teritorijų planavimo srityje. Dėl jo inspekcija turi teisę kreiptis į teismą ar prokuratūrą dėl viešojo intereso gynimo, kai nustato viešojo intereso pažeidimų teritorijų planavimo srityje.
Teritorijų planavimo įstatymo tikslas – užtikrinti darnią teritorijų plėtrą ir racionalią urbanizaciją, nustatant teritorijų planavimo proceso sprendinių sistemiškumo, skirtingo lygmens dokumentų suderinamumo ir tarpusavio poveikio reikalavimus, sudaryti sąlygas gamtinės ir antropogeninės aplinkos darnai, urbanistinei kokybei, išsaugant vertingą kraštovaizdį, biologinę įvairovę, gamtos ir kultūros paveldo vertybes. |
Parengta bendradarbiaujant su LR Aplinkos ministerija